Učenicima ispričajte priču o Djedu Božićnjaku. Dok pričate priču, stvorite božićni ugođaj: upalite božićne lampice, pustite božićnu glazbu i projicirajte videozapis kamina u kojemu pucketa vatra.
Priču o Božićnjaku možete istražiti sami, pripremite je s pomoću alata Word. Možete osmisliti i dodati dijelove koji su vama zanimljivi, a možete im i ispričati sljedeću priču.
U dalekoj zemlji Finskoj, na sjeveru Europe, u pokrajini Laponiji živi dobri djedica zvan Djed Božićnjak. Najdraža odjeća mu je njegovo toplo crveno odijelo i crvena kapa koju ne skida s glave. Baka Božićnjak, njegova supruga, peče odlične kolače i djedica ih obožava jesti.
Oni, zajedno sa sobovima i patuljcima žive u dolini koja ima oblik uha, pa tako djed Božićnjak može slušati svu djecu svijeta i njihove želje.
Svake godine daruje dobru djecu svijeta darovima koje vadi iz svoje velike vreće. Darovi se izrađuju u tvornici igračaka, koju vode patuljci Uuras, Puhku i Puolukka, a pomaže im puno vilenjaka.
U noći s Badnjaka na Božić, kada djeca spavaju, Djed Božićnjak darove spušta kroz dimnjake ili tiho ulazi kroz prozor i darove ostavlja ispod bora. Katkad možeš čuti zvuk zvonaca na sobovima ili djedov veseli smijeh kada prolazi pokraj tvoje kuće, a ako u magli vidiš na nebu neobično crveno svjetlo, to je nos djedova najdražeg soba, Rudolfa.
Da bi mogao izračunati kako najjednostavnije doći do svakog djeteta i najlakše dostaviti darove, Djed Božićnjak mora biti izvrstan u matematici. Matematika mu pomaže i u prozivanju vilenjaka.
Kada kreću na put, djedica mora odlučiti koje će vilenjake povesti sa sobom. Često igraju igru prozivanja i oni vilenjaci koji budu najvještiji u njoj, idu s djedicom na put.
Objasnite učenicima da ćete i vi njih sada prozvati na takav način. Igra počinje tako što izgovarate brojeve. Kada kažete broj koji je prost, učenici ustaju, a kada kažete složeni broj, učenici moraju ostati sjediti. Učenik koji se zbuni pa ustane kad nije trebao ili ostane sjediti kad je trebao ustati, bit će isključen iz igre. Kako igra teče dalje, tako učinite manju stanku između dvaju izrečenih brojeva.
Primjerice:
Vi kažete 4, učenici moraju ostati sjediti.
Vi kažete 11, učenici ustaju.
S obzirom na to da 1 nije ni prost ni složen broj, njega izostavite. Kada igra završi, razgovarajte s učenicima o tome zašto ste ga izostavili iz igre.
Podijelite učenike u grupe i neka svaka grupa osmisli svoju igru s prostim i složenim brojevima. Nakon toga neka predstave igru ostalim učenicima u razredu, podijele im pravila i neka je zajedno s njima zaigraju.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri obavljanju zadatka.
Učenike s oštećenjem sluha smjestite blizu izvora zvuka, odnosno u svoju blizinu kako bi vas bolje čuli i razumjeli. Prema potrebi osigurajte transkript priče. Za učenike s poremećajem iz spektra autizma i za učenike s jezičnim teškoćama također možete osigurati transkript priče, no uz vizualnu potporu radi boljeg razumijevanja.
S učenicima s teškoćama provjerite znanje o prostim i složenim brojevima. Učenicima koji sporije obrađuju informacije (nerijetko imaju specifične teškoće učenja) dopustite da se koriste podsjetnikom. Podsjetnik može biti izrađen na način da se napišu prosti brojevi po deseticama u retku (npr., u prvom retku 2, 3, 5, 7 pa u drugom retku 11, 13, 17, 19). Možete s učenicima dogovoriti da ćete tu igru igrati brojevima do 20 pa će se učenik tako usmjeriti na te brojeve na podsjetniku. Igrajući igru uz podsjetnik dopustit ćete mu da ravnopravno sudjeluje u igri, a ponavljajući iste brojeve omogućujete da na drugi način pokuša zapamtiti proste brojeve do 20. Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem sluha, igru možete provesti i kao prezentaciju kako bi učenik imao vizualni podatak.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Učenicima koji žele znati više možete pokazati Teslinu tablicu množenja u kojoj se s pomoću matematičke spirale brojeva i prostih brojeva brojevi prikazuju kao obrasci.
Učenicima najavite potragu za kapom Djeda Božićnjaka. Ispričajte im priču prema kojoj je Božićnjak jako žurio svoj dobroj djeci podijeliti darove i usput mu je ispala kapa. Zamolite učenike da mu pomognu pronaći kapu.
S pomoću nekoga digitalnog alata, primjerice Genially, izradite otključaonicu.
Prvo pronađite fotografiju s božićnim motivima, koja uključuje i kamin. Pripazite pri tome da poštujete autorska prava. Na svaki božićni motiv stavite određeni zadatak kojemu je rješenje trag.
Zadatke podijelite u dvije grupe: one u kojima se traži najmanji zajednički višekratnik i one u kojima se traži najveći zajednički djelitelj, a dodajte i nekoliko tragova s pomoću kojih će spojiti rješenja zadataka s mjestom gdje se nalazi kapa.
Primjerice: najmanji zajednički višekratnici zadanih brojeva su 15, 28, 32, 64 i 200. Na fotografiju uvrstite i zaključke K 15, A 28, M 32, I 64 te N 200.
Prema tim će tragovima učenici zaključiti da je kapa Djeda Božićnjaka u kaminu. Zaključke sa slovima možete složiti i abecednim redom ili nekim drugim redoslijedom, ili pokraj broja na kartici napisati pojam kod kojega će upravo to slovo biti označeno drukčije.
Kada kliknu na kamin, otkriti će sef, za čije je otvaranje potrebna šifra. Šifru će pronaći rješavajući zadatke s najvećim zajedničkim djeliteljem. Pripazite pri zadavanju zadataka, najveći zajednički djelitelj bi trebao biti jednoznamenkasti broj. Kada učenici pronađu sve najveće zajedničke djelitelje, neka od njih pokušaju složiti šifru koja otvara sef. Možete im dodati trag koji će ih navesti na redoslijed brojeva. Primjerice, ako su zadatci bili postavljeni na šarene kuglice, možete dodati trag u kojem će boje kuglica na kojima su zadatci biti složene redoslijedom kojim bi se trebali upisivati brojevi u šifru.
S učenicima s teškoćama provjerite sjećaju li se postupka za traženje najmanjega zajedničkog višekratnika i najvećega zajedničkog djelitelja. Učenicima s diskalkulijom, učenicima s poremećajem pažnje / poremećajem hiperaktivnosti, učenicima s intelektualnim teškoćama te učenicima s poremećajem iz spektra autizma pripremite riješen primjer zadatka s jasno objašnjenim koracima, preporučuje se uporaba boja. Dopustite im da se primjerom koriste pri samostalnom rješavanju zadataka. Uz to, za učenike s teškoćama predvidite dulje vrijeme za rješavanje zadataka. Ako je potrebno, dopustite im da se koriste džepnim računalom.
Prema potrebi, osigurajte rad u paru za učenike koji imaju izražene teškoće u rješavanju zadatka. Vodite računa da je učenik s teškoćom u paru s učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s parom kako napreduje u obavljanju zadatka.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Prema potrebi, osigurajte pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakše upotrebe alata.
Ako želite izazovniju igru, za učenike koji žele znati više možete postaviti zadatke koji su zahtjevniji od predloženih, primjerice zadatci s natjecanja, a možete im malo otežati i postavljanjem tragova. Primjerice, ako se na fotografiji ispod bora nalaze kućica, automobil, motor, igla i lutkina noga, klikom na kućicu neka se pokaže broj 15, klikom na automobil broj 28, na motor 32, na iglu 64 i na nogu broj 200. Učenici će uz malo više razmišljanja zaključiti da početna slova stvari na kojima se nalaze rješenja daju trag KAMIN.
Učenicima predstavite matematički adventski kalendar.
Pri izradi odaberite fotografiju sa zimskim ili božićnim motivima i na njoj s pomoću aplikacije Thinglink možete napraviti 24 interaktivna sadržaja. Odaberite 24 problemska zadatka vezana za djeljivost prirodnih brojeva i rasporedite ih po fotografiji. Prelaskom mišem preko broja pokazat će se zadatak.
Adventski kalendar možete izraditi i s pomoću Word aplikacije. Izradite tablicu s 24 polja, kojoj je u pozadini fotografija sa zimskim ili božićnim motivima. U svako polje upišite jedan zadatak. Ispišite onoliko tablica koliko imate učenika ili jednu veliku za cijeli razred i plastificirajte ih. Iznad nje lagano prelijepite papiriće i na njih ispišite brojeve od 1 do 24. Brojevi ne moraju nužno biti ispisani od najmanjega prema najvećemu. Neka učenici svaki dan otvore jedan ili više prozorčića, ovisno koliko je dana prošlo između dvaju otvaranja a da se niste vidjeli s učenicima. Za domaći rad neka sami izrade adventski kalendar učeniku do sebe u klupi. Neka učenici međusobno razmijene adventske kalendare i svaki dan riješe jedan zadatak za domaći rad.
Primjer zadatka koji možete zadati učenicima:
Vilenjak Ahallu izradio je 36 drvenih kockica i 12 drvenih piramida. Koliko jednakih darova može složiti tako da u svakom daru bude jednak broj drvenih kockica i drvenih piramida?
Izradite i matematička božićna drvca kojima će se krošnja sastojati od pravokutnika postavljenih jedni na druge tako da jedan pravokutnik u gornjem redu pokriva polovicu dvaju pravokutnika u donjem redu tvoreći krošnju jelke. U gornji pravokutnik treba upisati najveći zajednički djelitelj ili najmanji zajednički višekratnik brojeva iz donjih dvaju pravokutnika. Neka to budu velika božićna drvca koja ćete moći postaviti na pano, a ukrasiti ih možete šarenim kuglicama u kojima su ispisani prosti brojevi.
Za učenike s teškoćama provjerite jesu li razumjeli zadatak i prema potrebi im dodijelite partnera za izradu zadatka. Vodite računa da je učenik s teškoćom u paru s učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom.
Za učenike s diskalkulijom, učenike s jezičnim teškoćama i učenike s intelektualnim teškoćama obratite pozornost na jezično oblikovanje zadataka te, prema potrebi, za učenike s diskalkulijom i intelektualnim teškoćama pripremite zadatke s manjim brojevima. Učenicima s disleksijom grafički prilagodite zadatke, grafička prilagodba podrazumijeva upotrebu određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), koji je uvećan, zatim dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje. Grafička prilagodba važna je i za učenike s oštećenjem vida.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Prema potrebi, osigurajte pisane upute sa slikovnim prikazima kako bi se lakše služili alatom.
Za učenike koji žele znati više svaki dan u kalendar uvrstite složenije zadatke, videoupute, nastavne listiće ili otključaonice. Neka im jedan dio zadataka budu zadatci prema uzoru na zadatke s matematičkih natjecanja, a jedanput u tjednu neka sudjeluju u istraživačkom zadatku u kojemu će istražiti poznatog matematičara, sami osmisliti problemske zadatke sa zadanom temom ili sudjelovati u nekome dodatnom izazovu.
Legenda o djedu Mrazu (27. 9. 2022.) ‒ Nordic point blog
Priča o djedu Božićnjaku (27. 9. 2022.) ‒ Intellecta blog
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.