U ovoj će aktivnosti učenici, koristeći se mobilnom aplikacijom za mjerenje zvuka, mjeriti razinu jakosti zvukova u svojoj okolini.
Uputite učenike da istraže aplikacije za mjerenje zvuka u decibelima na mrežnim stranicama te na svoje mobilne uređaje preuzmu neku od njih. Zadajte im da za domaću zadaću izmjere razinu jakosti raznih zvukova iz svoje okoline te zapišu dobivene vrijednosti i opis situacije u kojoj su dobili određenu vrijednost (primjerice zvuk televizora mjeren na udaljenosti 1 m, zvuk prometa...).
Na nastavi podijelite učenike u grupe. Zadajte im da usporede proces mjerenja i rezultate mjerenja članova grupe, dogovore se koje će vrijednosti uzeti za pojedine situacije i pripreme kratku prezentaciju u alatu Microsoft PowerPoint o tome kako su mjerili i koje su rezultate dobili. Nakon predstavljanja grupa, potaknite razrednu raspravu o sličnostima i razlikama u mjerenjima.
Zatim uputite učenike da u istim grupama, koristeći se digitalnim izvorima, istraže razliku između razine jakosti zvuka i jakosti zvuka, pronađu podatke o pragu čujnosti te da za svoje vrijednosti izračunaju jakost zvuka. Učenici će s pomoću izmjerene vrijednosti L i praga čujnosti rješavajući jednostavnu logaritamsku jednadžbu odrediti jakost zvuka I. Zatim im zadajte da istraže utjecaj buke na zdravlje i zaštitu od buke na radnome mjestu. Digitalni plakat u kojemu će, koristeći se svojim podatcima, senzibilizirati javnost o štetnom utjecaju buke učenici će u grupi izraditi u alatu Canva. Otvorite Padlet ploču na koju će grupe postaviti svoje plakate. Prikažite ih i organizirajte izbor najboljeg plakata prema dogovorenim kriterijima.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama u učenju heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri obavljanju zadatka.
Pri radu u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj je učenik koji je spreman prezentirati (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna anksioznost ili ako učenik muca). Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno im je najaviti strukturu sata na početku te svaku promjenu aktivnosti. Učenike s deficitom pažnje potrebno je uvrstiti u skupinu u kojoj su učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke potpore).
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Prema potrebi osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakše uporabe alata. Učenicima s oštećenjem vida u digitalnim alatima prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu te obratite pozornost na veličinu slova.
Za učenike s oštećenjem sluha koji se koriste slušnim pomagalom provjerite jesu li razumjeli zadatak i prema potrebi pružite dodatne upute. Ako je učenik gluh i ne koristi se slušnim pomagalom (npr. slušnim aparatom, umjetnom pužnicom, tj. kohlearnim implantatom), zadatak može raditi u paru s učenikom koji čuje i uputite učenika da pokuša osjetiti vibracije. Probajte ga navesti na zaključak da jači zvuk (veći broj decibela u aplikaciji) korelira s jačim vibracijama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju ‒ savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici će se na početku nastavnog sata prisjetiti svojstava logaritama koji će im biti potrebni za rješavanje jednadžbi. Podijelite učenicima poveznicu na e-Škole Matematika 3, Modul 3, Jedinica 3.2 i uputite ih da riješe zadatke iz poglavlja Svojstva logaritama.
Pripremite nekoliko različitih oblika logaritamskih jednadžbi, primjerice jednadžbe koje se rješavaju primjenom svojstava logaritama (injektivnost, svojstvo logaritma umnoška i kvocijenta). Pripazite da u primjerima u kojima treba provjeravati pripadnost rješenja domeni postoji i moguće rješenje koje ne zadovoljava uvjete. U alatu Grasable math otvorite dokument za svaki oblik jednadžbe, odaberite exploration mode i zapišite u dokument jednadžbu kao u primjeru. Podijelite učenike u toliko stručnih grupa koliko imate tipova zadataka. Svaka grupa pristupa preko poveznice Grasable dokumentu sa svojim zadatkom, rješava ga u alatu koji će joj pomoći u samostalnom istraživanju pravila i strategija. Učenici će tako samostalno otkriti metodu rješavanja jednog oblika logaritamske jednadžbe.
Nakon što sve stručne grupe riješe svoje zadatke, stvorite nove grupe u kojima će biti po jedan član iz svake stručne grupe. U tim će grupama najprije učenici jedni drugima pokazati kako se rješava jednadžba koju su proučavali. Zatim će zajedno rješavati zadatke za vježbu s različitim oblicima jednadžbi koje ste im pripremili u Wordu. U zadatcima za vježbu postavite i zadatke iz stvarnog života. Neke primjere zadataka možete pronaći u e-Škole Matematika 3, Modul 3, Jedinica 3.4. Uputite učenike da najprije riješe zadatke bez primjene tehnologije, a ako žele točnost rješenja, mogu provjeravati koristeći se alatom Grasable math. Na Padlet ploči pripremite stupac za svaku grupu. Učenici će dobivena rješenja postaviti na ploču. Prikažite ih, usporedite i provedite raspravu.
Predvidite dulje vrijeme za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama, to se posebno odnosi na učenika s diskalkulijom. Za učenike s teškoćama (npr. diskalkulija) pripremite podsjetnik s ključnim pojmovima, njihovim objašnjenjima i primjerima uz vizualnu pomoć.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Prema potrebi osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakše uporabe alata. Za učenika s oštećenjem vida u digitalnim alatima prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu te obratite pozornost na veličinu slova.
I u ovoj je aktivnosti važno da tijekom rada u skupini vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Pri radu u skupini važno je da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje zapreka s obzirom na prisutno ograničenje. Učenike s deficitom pažnje potrebno je uvrstiti u skupinu u kojoj su učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke potpore).
Tijekom razredne rasprave nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama, primjerice mucanje ili izražena anksioznost, govore osim ako za to sami ne izraze želju.
Ako u razredu ima učenika koji žele znati više, možete sastaviti jednu prema sposobnostima homogenu grupu u kojoj će biti samo ti učenici. Za njih pripremite složenije logaritamske jednadžbe. Neke primjere možete pronaći ovdje. Prilagodite težinu zadatka sposobnostima učenika. Oni mogu iznijeti rješenje svojih zadataka nakon što provedete raspravu o rješenjima ostalih učenika. Svakako istaknite da su to teži zadatci te da se rješavanje takvih zadataka neće očekivati od svih učenika. Ako je u razredu samo jedan učenik zainteresiran za rješavanje složenijih zadataka, njih može rješavati pojedinačno.
Pripremite u Wordu zadatke s problemima iz stvarnog života za nekoliko radnih centara. U svakom će radnom centru učenici rješavati jedan problem koji se modelira logaritamskom funkcijom i rješava logaritamskom jednadžbom. Problemi mogu biti vezani za potres, pH faktor, zaboravljanje... Neke primjere možete pronaći u e-Škole Matematika 3, Modul 3, Jedinica 3.4 ili ovdje u poglavlju 4 Matematičko modeliranje s pomoću logaritamske funkcije.
Podijelite učenike u grupe i svakoj dodijelite jedan problem. Zadajte im da prouče problem, istraže činjenice vezane za taj problem, ponude rješenje problema i njegovu interpretaciju. O problemu kojim su se bavili neka izrade prezentaciju u PowerPointu. Dogovorite s učenicima kriterije prema kojima će se prezentacije vrednovati i izradite rubrike za vrednovanje i vršnjačko vrednovanje. Više o rubrikama možete pročitati ovdje u poglavlju 4.2.12. Grupe će predstaviti svoj rad. Nakon svake će prezentacije učenici u grupama u kojima su radili prema pripremljenim rubrikama vrednovati prezentaciju. Nakon što sve grupe iznesu problem koji su proučavale, prozovite učenike redom da predstave rezultate vrednovanja svoje grupe. U razgovoru s učenicima na osnovi njihova vrednovanja dogovorite konačno vrednovanje za svaku grupu.
Tijekom izrade problema iz stvarnog života obratite pozornost na oblikovanje zadatka. Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju potrebno je grafički i jezično prilagoditi tekst koji čitaju. Za učenike s jezičnim teškoćama također je važna jezična prilagodba, a ona podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva upotrebu određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje. Grafička prilagodba važna je i za učenike s oštećenjem vida.
I u ovoj je aktivnosti važno da tijekom rada u skupini vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna anksioznost ili ako učenik muca).
Vidaković, K., Babić, D., Kovač, D., Mikolašević, J., Živković, V. (2016). Funkcije u prirodoslovlju
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.