Motivirajte učenike za rad prikazujući fotografije nekoliko grčkih bogova prema vlastitom izboru. Fotografije možete preuzeti s pomoću digitalnog alata Pixabay radi poštovanja autorskih prava upisujući traženi pojam u tražilicu unutar alata (primjerice, Zeus, Posejdon, Atena i slično). Potaknite učenike na raspravu postavljajući pitanja o izgledu grčkih bogova, simbolima koji se uz njih prikazuju te, na osnovi viđenog, donesite zaključak o njihovoj važnosti. Objasnite učenicima da su bogovi bili najčešća tema grčke mitologije te da su Grci na pitanja o nastanku svijeta, ljudi i svega oko njih odgovore pronašli u mitološkim pričama i djelima bogova. Uputite učenike na e-Škole DOS Povijest 5, Modul 5, Jedinica 5.5. Učenici će radom u paru proučiti naslov Prometej. S obzirom na broj učenika, možete ih podijeliti u parove tako da unaprijed pripremite kartice (papiriće) u boji. Učenici izvlače papiriće i sastavljaju parove tako da se povežu s pomoću papirića u istoj boji koju su izvukli. Uputite parove na videosadržaj Okovani Prometej. Unaprijed pripremite smjernice kojima će se učenici voditi tijekom gledanja videosadržaja, primjerice, što je uzrok sukoba Zeusa i Prometeja, koja je Prometejova kazna, što mislite, zašto je vatra važna ljudima... Nakon što parovi prouče zadane sadržaje i zapišu svoje zaključke na pripremljenim karticama sa smjernicama, u digitalnom alatu Mindomo izradit će umnu mapu. U njoj će opisati izgled junaka i iznijeti najvažniji sadržaj mita. Potaknite raspravu o pouci mita. Postavite učenicima pitanja, primjerice, koje su Prometejeve osobine, što predstavlja njegov čin, postoji li Prometej među nama? Prema vlastitoj procjeni povežite dva, tri para u grupu. Zadatak grupe je da scenski prikaže modernog Prometeja. Potaknite učenike da razmisle o Prometejevim osobinama, njegovu činu i žrtvi te da ih potraže u ljudima koji ih okružuju ili osobama koje su zbog svojega djela poznate i putem medija. Učenici će unutar grupe razmijeniti mišljenja i dogovoriti se koju osobu iz suvremenog svijeta možemo nazvati Prometejem modernog doba. Unutar grupe podijelit će uloge i odglumiti čin svojega modernog junaka. Prozovite nekoliko grupa da svojega junaka scenski prikažu ostalim učenicima u razredu.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina pa je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima. Izazov u radu su učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr., specifične teškoće u učenju te poremećaj aktivnosti i pozornosti). Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali objašnjenje ili pomoć.
Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra najavite projekciju mitskih junaka služeći se vizualnom potporom. Poželjno je da uključite i njihove specifične interese radi lakšeg snalaženja. Učenicima s oštećenjem vida pripremite detaljno objašnjenje fotografija te prilagodite svjetlinu i kontrast. Učenicima s oštećenjem sluha izbjegavajte istodobno govoriti i pokazivati na slici jer trebaju premještati pogled između govornikova lica ili stručnoga komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Pričekajte malo nakon postavljanja pitanja kako bi i učeniku s oštećenjem sluha omogućili da se javi i odgovori. Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra uvrstite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prije najavite rad u skupini s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Tijekom rada su skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati. Ako u razredu ima učenika s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno im je najaviti strukturu sata na početku te svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Pri radu u e-Škole DOS Povijest 5, Modul 5, Jedinica 5.5 uputite učenike s teškoćama na mogućnosti inkluzivnog prikaza, prikaza za osobe s disleksijom, prilagodbu vrste i veličine fonta te kontrasta pozadine. Za učenike s teškoćama prije gledanja videozapisa osigurajte smjernice s izdvojenim najvažnijim činjenicama. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra najavite gledanje videozapisa s pomoću vizualne potpore te obavezno svaku promjenu aktivnosti. Učenicima s oštećenjem vida pripremite auditivni zapis koji opisuje videomaterijal. Učenicima s oštećenjem sluha pripremite sažetak govorenog. Za učenike s intelektualnim teškoćama planirajte aktivnost u skladu s odgojno-obrazovnim ishodima. Provjerite znaju li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Mindomo. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. Pokažite im kako se radi u digitalnom alatu. Na kraju aktivnosti za učenike s teškoćama pripremite sažetak obrađenih mitova. Sažetak treba biti jezično, grafički i sadržajno prilagođen učenicima s teškoćama. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), koji je uvećan, zatim dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji upotrebljava asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice, diktafon za učenike oštećena sluha, tipkovnica za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Istaknite učenicima da postoji još mnogo grčkih mitova te da mogu odabrati jedan prema svojemu izboru. Koristeći se digitalnim alatom Mindomo, učenici izrađuju umne mape. Predložite im mit o Sizifu ili Pandori zbog njihove svevremenske poruke.
Motivirajte učenike za rad razgovorom o Gibraltarskim vratima, jesu li čuli za taj morski prolaz i znaju li gdje se nalazi. Projicirajte im geografsku kartu i pokažite gdje se nalaze Gibraltarska vrata. Zatim im ispričajte mitološku priču o nastanku Heraklovih stupova i objasnite da oni predstavljaju taj morski prolaz. Uputite učenike na e-Škole DOS Povijest 5, Modul 5, Jedinica 5.5, podnaslov Heraklo. Podijelite učenike u parove. Svaki će par istražiti jedan od Heraklovih zadatka. Prema vlastitoj procjeni i broju učenika odredite na koliko će parova učenici biti podijeljeni, tj. koliko će se Heraklovih zadataka istraživati. Parove možete odrediti unaprijed pripremivši papiriće u boji. Na dva papirića iste boje napišite isti Heraklov zadatak. Učenici izvlače papiriće i povezuju se u par s učenikom koji je izvukao papirić iste boje. Unaprijed pripremite materijale za svaki par kako bi učenici saznali više o Heraklovu zadatku koji proučavaju i uzrocima zadavanja zadataka. Nakon što prouče zadani sadržaj, u digitalnom alatu PowToon izradit će videozapis i prikazati Heraklov zadatak koji su proučavali. Potaknite učenike da tijekom izrade obrate pozornost na izgled pozadine, likova i sl., koji bi trebali odgovarati povijesnom razdoblju sadržaja koji proučavaju, te da u tekstualnom dijelu iznesu sadržaj mita, osobine likova i uzroke Heraklova zadatka. Svaki par predstavit će svoj rad ostalim učenicima u razredu. Organizirajte igru uparivanja koristeći se digitalnim alatom Learning apps. U jedan stupac upišite ime mitskoga bića koji se navodi u prikazanom videozapisu, a u drugi njegove osobine, fizički opis ili neku zanimljivost vezanu za njega. Od učenika se očekuje da povezivanjem pojmova lijevog i desnog stupca provjere svoje razumijevanje nastavnog sadržaja, a na isti način provjerava se njihovo praćenje tijekom izlaganja ostalih učenika u razredu. Potaknite raspravu među učenicima pitanjem Vjeruješ li u istinitost toga mita?
Tijekom rasprave učenike s poremećajem jezično-govorne i glasovne komunikacije nikada ne ispravljajte te spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore u razredu osim ako ne izraze želju u nekoj za njih motivirajućoj situaciji. Postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan. Prije postavljanja pitanja budite sigurni da ste privukli učenikovu pozornost. Učenicima s poremećajima jezično-govorne i glasovne komunikacije, učenicima s oštećenjem sluha ili poremećajem iz autističnog spektra nije poželjno postavljati iznenadna, otvorena pitanja poput „Reci mi što znaš o...”, davati dvosmislene poruke ili igre riječima. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnom alatu Canva. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. Tijekom igranja igre pamćenja u digitalnom alatu potaknite učenike s oštećenjem vida da se koriste čitačem zaslona te im omogućite iscrpan opis slika. Nakon razredne rasprave učenik s teškoćama treba dobiti pitanja i odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave. U razgovoru vodite računa o učeniku s oštećenjem sluha. Izbjegavajte istodobno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba premještati pogled između govornikova lica ili stručnoga komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako bi i učeniku s oštećenjem sluha omogućili da se javi i odgovori.
Nakon sistematiziranog razgovora za učenike s teškoćama pripremite bilješke s najvažnijim odrednicama. Trebaju biti jezično i grafički prilagođene. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), koji je uvećan, zatim dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji upotrebljava asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice, diktafon za učenike oštećena sluha, tipkovnica za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Učenici će istražiti nekoga drugog junaka grčke mitologije te izraditi videozapis u alatu PowToon. Predložite im mitske junake Sizifa i Pandoru koje su prije istraživali u aktivnosti. Učenici će iznijeti svoje dojmove, ocijeniti vjeruju li i u kojoj mjeri proučavanome mitu, opisati osobine junaka te zaključiti značenje frazema Sizifov posao i Pandorina kutija.
Motivirajte učenike za rad potičući ih na razmišljanje o izumima koji su unaprijedili čovječanstvo. Prozovite nekoliko učenika da iznesu svoj primjer te objasne koje su prednosti navedenog izuma. Potaknite ih da prepoznaju postoje li negativne posljedice izuma koji su izdvojili. Izdvojite jednog izumitelja, npr. Marie Curie, koji je stradao od vlastitog izuma. Potaknite učenike na razmišljanje govoreći im o mnogim znanstvenicima/izumiteljima koji su svoj nevjerojatni talent, um i hrabrost platili vlastitim životom. Uputite učenike na e-Škole DOS Povijest 5, Modul 5, Jedinica 5.5, podnaslov Dedal i Ikar. Podijelite učenike u grupe. Svaka grupa treba pogledati videoisječak koji se nalazi ispod zadanog podnaslova. Unaprijed pripremite videozapis u kojem će učenici više doznati o mitološkom biću Minotauru kako bi mogli uočiti i razumjeti povezanost između mitoloških junaka u zadanom sadržaju. Nakon što učenici prouče zadani sadržaj, potaknite ih na razmišljanje postavljanjem pitanja, primjerice, Zašto Ikar nije poslušao oca? Što simbolizira sunce u mitu? U kojim okolnostima bi izum oca i sina bio koristan i upotrebljiv? Učenici nastavljaju rad u grupi tako da osmisle dijalog između Dedala i Ikara u kojem će iznijeti savjete oca, ali i argumente sina za upotrebu krila. U dijalogu će učenici prepričati sadržaj mita, istaknuti osobine junaka i iznijeti pouku mita. Zatim će dijalog dramatizirati te zabilježiti svojim pametnim telefonima ili tabletima. Nakon toga će u digitalnom alatu Moovly urediti svoj videozapis kao animirani videozapis. Odaberite nekoliko grupa koje će prikazati svoj rad. Potaknite učenike na razmišljanje slušaju li oni savjete svojih roditelja. U kojim situacijama nisu slušali dobronamjerne savjete i je li bilo negativnih posljedica? Koju su pouku izvukli iz takvih situacija? Nasumično odaberite nekoliko učenika koji će iznijeti svoje doživljaje. Učenici nastavljaju rad u grupi. Nakon provedenog razgovora, prikazuju zamišljenu situaciju između modernih Dedala i Ikara izrađujući strip u digitalnom alatu Pixton. U tekstualnom djelu stripa opisat će situaciju između dobronamjernog oca i mladog, neiskusnog sina navodeći argumente za njihove postupke.
Tijekom razgovora učenicima sa specifičnim teškoćama učenja postavljajte jasno usmjerena pitanja bez dvosmislenog značenja. U prepričavanju ne inzistirajte na tome da učenik s poremećajem jezično-govorne i glasovne komunikacije govori osim ako ne iskaže želju. Pri podjeli učenike u parove vodite računa s kojim ćete učenikom smjestiti učenika s teškoćama. Tijekom rada u paru važno je opširno uputiti učenika s teškoćama u sve zadatke kako se ne bi dogodilo da ne sudjeluje ili da iščekuje zadatak. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra obavezno najavite rad u paru te vodite računa o njegovim specifičnim interesima. Češće obilazite par u kojem je učenik s teškoćama. Pri opisu mitskog junaka/junakinje pripremite učeniku s teškoćama i fotografiju kako bi dobio bolji uvid tijekom opisivanja. Imajte na umu da će učeniku s poremećajem iz autističnog spektra biti izazovno pisati o osobinama te mu omogućite zamjenski zadatak (npr., opis lika prema fizičkim značajkama). Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnim alatima Office 365, Padlet i Learning apps. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. Igru uparivanja prilagodite svim učenicima. Prema potrebi, izradite sličice koje će i učenici s teškoćama moći uparivati. Važno je provjeriti je li učenik s teškoćama razumio igru.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji upotrebljava asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice, diktafon za učenike oštećena sluha, tipkovnica za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici će istražiti povijesnu podlogu mita o labirintu. Uputite ih da istraže palaču u Knosu na Kreti i pronađu arheološke elemente koji su povezane s mitom poput tlocrta palače, motiva labrysa i sl. Predložite im i da istraže mit o Tezeju te iz njega zaključe o odnosu između Krete i Atene. Rezultate istraživanja neka prikažu infografikom izrađenom u alatu Piktochart.
Videoisječak Okovani Prometej, https://youtu.be/a-hjsVhWoXo
Videoisječak Minotaur – grčki jezik, https://youtu.be/SnY_QIV9iA0
Hrvatska enciklopedija, natuknica Sizif, https://enciklopedija.hr/natuknica.aspx?ID=56293
Hrvatska enciklopedija, natuknica Pandora,https://www.enciklopedija.hr/natuknica.aspx?id=46400
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.