Zajedno s učenicima pogledajte motivacijski video prikazan na poveznici e-Škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 2, Jedinica 2.1, odlomak Na početku. Raspravite zatim s njima o prometnim situacijama koje su vidjeli u videu.
Pitanja za raspravu:
1. Koje si vrste sudionika u prometu uočio u videu?
2. Na koji način sudjeluješ u prometu na putu od kuće do škole?
3. Kad voziš bicikl, u koju se vrstu sudionika u prometu ubrajaš?
Kreirajte razrednu OneNote bilježnicu te svakom učeniku dodijelite jednu stranicu na koju treba zapisati svoj zaključak. Na taj ćete način dobiti zajedničke zaključke učenika u razredu.
Također, neka pogledaju animaciju na poveznici e-Škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 2, Jedinica 2.1, odlomak Istraži i otkriju koji sudionici svakodnevno sudjeluju u prometu.
Nakon kratke usmene rasprave potaknite učenike na to da na svoju stranicu u OneNote bilježnici opišu kakvu neželjenu prometnu situaciju koju su doživjeli, vidjeli ili čuli. Zadajte im određeni vremenski rok za opisivanje, a zatim raspravite o navedenim neželjenim prometnim situacijama. Raspravu usmjerite na uzroke neželjenih prometnih situacija i moguće posljedice zbog nepridržavanja prometnih pravila. Istaknite važnost pridržavanja prometnih pravila svih sudionika u prometu radi sigurnosti istih.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Videozapis koji ćete gledati na poveznici e-Škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 2, Jedinica 2.1, odlomak Na početku, pošaljite unaprijed učenicima s teškoćama. Učenicima oštećena vida omogućite mjesto u učionici najbliže ekranu, a ako nemaju mogućnost zbog vizualnog funkcioniranja vidjeti videozapis, opišite im Vi ili vršnjak iz razreda njegov sadržaj.
U razgovoru o sadržaju videozapisa potaknite na aktivnost učenike s teškoćama, ali nemojte inzistirati na tome da usmeno odgovaraju učenici kojima je to izazovno (primjerice, učenici koji imaju poremećaj jezično-govorno-glasovne komunikacije). Umjesto toga, dogovorite se da Vam odgovore na pitanja dostave u pisanom obliku ako im je tako lakše.
Animaciju koju ćete rabiti u aktivnosti, pošaljite unaprijed učenicima s teškoćama. Učenicima oštećena vida omogućite mjesto u učionici najbliže ekranu, a ako nemaju mogućnost zbog vizualnog funkcioniranja vidjeti animaciju, neka zadatak rješavaju uz pomoć vršnjaka.
Vodite računa o tome da se učenici s teškoćama uspješno koriste OneNote bilježnicom (učenike s teškoćama uputite na to da rabe prilagođenu veličinu fonta i razmak između redaka koji im odgovara; učenici sa specifičnim teškoćama učenja neka rabe sanserifni font tijekom pisanja, lijevo poravnanje i veličinu slova 14 pt kako bi se lakše snašli u vlastitu tekstu).
Vremenski rok koji ćete dati učenicima za opisivanje neželjenih prometnih situacija, upišite učenicima s teškoćama u e-Dnevnik, i to osobito učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje. Učenicima s intelektualnim teškoćama jasno definirajte što su to neželjene prometne situacije te im pripremite u pisanom obliku neke primjere od kojih će oni izdvojiti one kojima su svjedočili.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Za početak pogledajte s učenicima slikovni prikaz na poveznici e-Škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 2, Jedinica 2.2, slikovni prikaz Na početku. Raspravite o vrstama sudionika u prometu koje učenici najčešće susreću. Otvorite razrednu OneNote bilježnicu pod nazivom Sigurno kretanje u prometu i kreirajte tri stranice koje ćete nazvati prema vrstama sudionika u prometu (pješak, biciklist i putnik). Nasumično dodijelite učenicima uloge sudionika u prometu te ih popišite na odgovarajuće stranice. Učenici u grupama samostalno istražuju pravila ponašanja u prometu u skladu s dodijeljenom ulogom (pješak, biciklist i putnik). Za korisne informacije možete ih uputiti na Prometnu Učilicu. Pravila ponašanja pojedinih sudionika u prometu učenici zapisuju na pripadajuću stranicu te na kraju raspravljaju o istima.
Nakon zajedničke rasprave u kojoj učenici međusobno iznose sva navedena pravila, zadajte svakoj grupi zadatak da izradi kratak kviz (ili igru) za ponavljanje. Za izradu im ponudite digitalni alat Kahoot ili Wordwall.
Na kraju aktivnosti pokrenite neki od izrađenih kvizova te provjerite usvojenost ishoda.
Uspostavite videopoziv s pomoću digitalnog alata MS Teams. Rabeći mogućnost dijeljenja ekrana, prikažite učenicima mrežnu stranicu Prometne Učilice te raspravite o sudionicima u prometu. Nakon kratkog uvoda usmjerite ih na podjelu u grupe te im dodijelite jednu od uloga (pješak, biciklist i putnik) na temelju čega provode istraživanja.
Na kraju istraživanja neka zapišu pravila u razrednu bilježnicu, a zatim neka svaka grupa izradi kratak kviz za ponavljanje koji poslije prilaže u razrednu bilježnicu (putem poveznice).
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Fotografije koje će učenici gledati na početku aktivnosti, opišite učeniku oštećena vida kako bi ravnopravno mogao sudjelovati u aktivnosti i u početnom razgovoru.
Vodite računa o tome da učenici s teškoćama uspješno rabe OneNote bilježnicu (učenike s teškoćama uputite na uporabu prilagođene veličine fonta, ali i razmaka između redaka koji im odgovara; učenici sa specifičnim teškoćama učenja neka rabe sanserifni font tijekom pisanja, lijevo poravnanje i veličinu slova 14 pt kako bi se lakše snašli u vlastitu pisanom tekstu).
Tijekom samostalnog istraživanja o pravilima ponašanja određenog sudionika u prometu, češće dođite do učenika s teškoćama i provjerite razumije li što se od njega traži. Poželjno je da učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje pripremite upute i usmjeravajuća pitanja za istraživanje o pravilima ponašanja (koliko ih moraju navesti, koje stranice mogu pretraživati i slično). Ako je učenik s teškoćama posebno talentiran za likovno izražavanje ili ako učenik s poremećajem iz autističnog spektra ima specifičan interes vezan za stripove, može pravila ponašanja izraditi u obliku stripa kako bi do izražaja došle njegove jake strane.
U razgovoru o pravilima ponašanja u prometu potaknite na aktivnost učenike s teškoćama, ali nemojte inzistirati na tome da usmeno izlažu ono što su napisali učenici kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici koji imaju poremećaj jezično-govorno-glasovne komunikacije).
Učenike s teškoćama smjestite u grupe u kojima je barem jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti ako je potrebno. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je poticajna te mu može pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.
Provjerite s učenikom s teškoćama u kojem se digitalnom alatu bolje snalazi (Kahoot ili Wordwall) te ovisno o informaciji koju dobijete, potaknite grupu na to da u tom digitalnom alatu pripremi kviz. Također, neka učenici podebljaju ključne riječi u pitanjima u kvizu. To je važno za učenike s teškoćama, i to osobito za učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje. Ako u razredu imate učenika s intelektualnim teškoćama, pripremite poseban kviz za njega s nekoliko jednostavnijih pitanja i s manjim brojem zadataka koji su prilagođeni njegovim kapacitetima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zajedno s učenicima pregledajte sadržaj na poveznici e-Škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 2, Jedinica 2.1, jedinice Sudionici u prometu te na poveznici e-Škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 2, Jedinica 2.2, jedinice Sigurnosni i zakonski uvjeti sudjelovanja u prometu kao putnik, kao vozač bicikla i drugih dječjih prometnih sredstava. Raspravite o pojmu sudionici u prometu te o pravilima kojih se moraju pridržavati. S učenicima prođite kraću destinaciju u blizini škole ističući pritom pravila ponašanja kojih se moraju pridržavati kad u prometu sudjeluju kao pješaci. Objasnite im zašto je važno uočavati prometne znakove.
Otvorite Google Maps te demonstrirajte učenicima virtualni prikaz plana puta za pojedine sudionike u prometu definiranjem polazišne i krajnje točke kretanja. Primjerice, polazišna točka može biti lokacija škole, a krajnja lokacija kluba ili glazbene škole. Tijekom demonstracije prikažite opciju pogleda Street view kako biste mogli istražiti uvjete vezane za pješačke prijelaze (semafori, znakovi i dr.).
Zadajte zatim učenicima da na isti način samostalno izrade vlastiti plan kretanja prometnicama od škole do određene lokacije (do muzeja, parka, glazbene škole, gradske knjižnice, igraonice i sl.). Nasumičnim odabirom dodijelite svakom učeniku jedan plan puta. Pritom vodite računa o tome da među učenicima budu najmanje dva različita plana (npr. od škole do igraonice i od škole do glazbene škole). Ponudite im, također, mogućnost odabira izrade plana ovisno o načinu sudjelovanja u prometu (pješak, biciklist, putnik).
Na zajedničkom zidu alata Padlet objavite screenshot planova kretanja pojedinih učenika u alatu Google Maps. Sa zida odaberite plan puta za sve lokacije koje ste zadali. Učenik čiji ste plan odabrali, neka objasni pravila tijekom kretanja odabranim putem. Nakon kratkog izlaganja učenika čiji je plan puta odabran, uključite u raspravu i ostale koji su izradili isti plan puta. Usporedite planove te donesite najsigurniji plan kretanja. S učenicima prokomentirajte planove puta iz svih perspektiva sudionika u prometu.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Tijekom rada na stranici e-Škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 2, Jedinica 2.1, jedinice Sudionici u prometu te e-Škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 2, Jedinica 2.2, jedinice Sigurnosni i zakonski uvjeti sudjelovanja u prometu kao putnik, kao vozač bicikla i drugih dječjih prometnih sredstava učenike s teškoćama uputite na to da odaberu već postojeće prilagodbe (opciju načina čitanja za disleksiju, opciju povećanja fonta, promjene kontrasta i dr.).
Unaprijed se dogovorite o točnoj destinaciji koju ćete s učenicima proći kako bi učenik s poremećajem iz autističnog spektra točno znao koliko će šetnja trajati. Također, tu mu šetnju na vrijeme najavite. Najvažnija pravila ponašanja u prometu prije izlaska iz učionice pripremite u vizualnom obliku za učenike s teškoćama kako bi znali što se točno od njih očekuje tijekom šetnje.
Ono što učenicima pokazujete na stranici Google Maps, opisujte učenicima oštećena vida kako bi ravnopravno sudjelovali u aktivnosti.
Učenicima s teškoćama dajte pisane smjernice kojima će se voditi tijekom izrade plana puta. To je osobito važno učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje te učenicima s poremećajem iz autističnog spektra. Učenik oštećena vida može izraditi plan puta u obliku koji mu odgovara (može rabiti Brailleevo pismo ili izraditi taktilni plan puta).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Prometna Učilica (pristupljeno 1. 10. 2022.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.