Na početku aktivnosti potaknite učenike da se prisjete nekih svjetski poznatih mitova i legendi, a usput se mogu prisjetiti i nekih priča i legendi koje im je pričala baka ili drugi član obitelji. Usmene priče izravan su izraz književne i kulturne baštine i, kroz njih, ta baština se cijeni, razumije i čuva na životu. Neka se prisjete i emocija koje su pratile te priče - strah, nevjerica, sreća, tuga, čuđenje.
Razgovarajte s učenicima o legendama, pričama i mitovima koji su im poznati iz rimske povijesti (npr. legenda o Romulu i Remu, Otmica Sabinjanki, Guske spašavaju Kapitolij, poznata junakinja Klelija, Mucije Scevola sl.), Neka istraže, uz pomoć provjerenih mrežnih stranica, detalje legendi koje su odabrali. Naglasite im da se kroz priče mogu izraziti različite vrijednosti, strahovi, nade i snovi.
Potaknite učenike da i oni postanu moćni pripovjedači. Najavite im zadatak u kojem će stvoriti svoju verziju rimske legende ili poznate priče tako da je upotpune poznatim latinskim izrekama i poslovicama koje tematski odgovaraju priči i pojedinim scenama. Unaprijed pripremite četiri papira različitih boja. Na svakom papiru napišite jednu od spomenutih legendi ili priča. Papire razmjestite po razredu. Ohrabrite učenike da nasumično izvuku jedan papir koji predstavlja jednu legendu ili priču. Recite učenicima da će raditi u grupi i istraživati odabranu legendu ili priču.
Zadatak učenika je istražiti povijest i detalje određene legende. Učenici upisuju samo ključne riječi u digitalni alat Canva, a kasnije će u razredu scenski prikazati određenu scenu.
Podijelite s učenicima poveznicu na digitalni alat Canva. Prethodno u alatu pripremite onoliki broj stranica, koliko ima grupa. Grupe označite brojevima ili bojama tako da svaka grupa radi unutar svoje stranice. Potaknite zajednički rad i demokratsko odlučivanje oko izbora riječi. Naglasite učenicima da najprije izrade umnu mapu uz pomoć koje će usustaviti glavne riječi vezane uz njihovu legendu. Druge grupe pokušavaju pogoditi o kojoj je priči riječ. Nakon igre pogađanja učenici, uz pomoć tih riječi, pišu kratak tekst o legendi. Potaknite ih da dodaju i rečenice na latinskom koristeći bazična glagolska vremena i već spomenute riječi iz mentalne mape. Ponudite im i mrežni rječnik Glosbe. Neka osmisle rekvizite koje mogu koristiti, kratak dijalog glavnih likova, ali neka ubace i poneku latinsku poslovicu koja odgovara prigodi. Sve treba biti zabilježeno unutar digitalnog alata Canva jer će im to služiti kao ''knjiga snimanja'' prilikom scenskog uprizorenja.
Kad su smislili kratku priču ili dijalog koji prati scenu, dopustite im da sve to uvježbaju i izvedu ispred cijelog razreda. Potaknite komentare drugih učenika, pitajte ih što im se svidjelo i sve ih pohvalite za rad i trud. Na kraju, na temelju istraženih priča i legendi, možete povesti i raspravu o moralnim vrijednostima, demokratskim načelima, poštivanju žena, vjerovanjima i predrasudama u starom Rimu i sada.
Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu te odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici koji imaju više vrsta teškoća u psihofizičkome razvoju (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj aktivnosti i pažnje). Preporučljivo je da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Kod definiranja pojmova mitologija, mitovi, vjerovanja imajte na umu da će učenik sa specifičnim teškoćama u učenju trebati više vremena za usvajanje i razumijevanje pojmova. Pripremite plan ploče s izdvojenim pojmovima i njihovim značenjima. Vodite računa o tome da je plan ploče jezično i grafički prilagođen. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njenim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, s dvostrukim proredom, povećanim razmakom među slovima, lijevostranim poravnanjem. Za učenike s oštećenjem vida možete pripremiti auditivni zapis gdje su izdvojeni novi pojmovi. Kod obrade mitova i legendi imajte na umu da će učenici s poremećajem iz autističnog spektra teže razumjeti preneseno značenje. Mitove i legende im možete predočiti uz pomoć vizualne podrške. Prilikom svrstavanja učenika u skupine pripazite u koju skupinu ćete smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u skupini uz pomoć natuknica ili vizualne podrške. Prilikom rada u skupini preporuča se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman držati prezentaciju. Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnim alatima Canva i Glosbe. Zorno im prikažite im rad i pripremite pisane, auditivne i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Vodite računa o tome da su učenici s teškoćama ravnopravno uključeni u izvođenje zadataka u skladu sa svojim mogućnostima. Tijekom rasprave o moralnim vrijednostima, načelima, poštivanju žena i moralu učenike s poremećajem jezično- govorne glasovne komunikacije nikada ne ispravljajte i spriječite oponašanje i ruganje. Ne ustrajte na tome da ti učenici govore pred razredom ako to sami ne žele. Vrednujte trud i zalaganje. Na kraju rasprave, omogućite učenicima s teškoćama bilješke/plan ploče koje će sadržavati sve najvažnije odrednice obrađenog. Bilješke neka budu jezično i grafički prilagođene prema navedenim uputama. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji koristi asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnice za učenike s motoričkim teškoćama i slično), uputite i potaknite učenika na korištenje tehnologije u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Potaknite učenike da istraže poznate hrvatske priče i legende kako bi osvijestili značenje pojmova mit, legenda, kult (npr. priča o Manduševcu, priče o Crnoj kraljici koja je stvorila svjetski biser – Plitvička jezera, vilama koje su gradile pulsku Arenu, dobroćudnim istarskim divovima, jadranskim avanturama moćne ilirske kraljice Teute, priča o gričkom topu koji se nalazi u kuli Lotrščak, u Zagrebu). Svoje kratke priče neka objave u digitalnom alatu Canva s pripadajućim fotografijama i vizualnim prikazima.
Na početku aktivnosti potaknite učenike da nabroje bogove i božanstva koje vezuju uz Rimljane i njihovu kulturu i civilizaciju. Podijelite ih u parove te im recite da, u digitalnom alatu Match-the-memory, zaigraju digitalnu igru memorije koju ste prethodno pripremili. Igra je vezana uz vjerski sinkretizam u kojoj učenici povezuju grčka imena bogova s njihovim ekvivalentima na latinskom. Tekstualni pojam može biti uparen sa slikom ili riječju koja se veže uz određenog boga ili božanstvo (Dijana- lov). Ako želite jednostavniji pristup, zadajte samo zadatak povezivanja grčkih i rimskih imena (Jupiter=Zeus). Osigurajte pristup mreži i podijelite poveznicu na igru.
Razgovarajte o vjerovanju u više bogova; neka učenici navedu prednosti i mane. Napomenite da su se bogovima često pripisivale ljudske kvalitete te potaknite raspravu o vrijednostima građanskih i ljudskih vrlina i mana nekad i danas. Ohrabrite ih da pronađu poveznice između imena bogova i božanstava s današnjim vremenom. Npr. Merkur - po njemu je nazvan planet Merkur te je engleski naziv za kemijski element živu, mercury, razne tvrtke imaju naziv po bogovima i božanstvima, Merkur osiguranje i sl. Po Cereri je nazvan prvi otkriveni asteroid Ceres. Po bogu Marsu nazvan je planet Mars. Svi planeti u Sunčevu sustavu, i neka druga nebeska tijela, dobili su imena prema grčkim i rimskim bogovima.
Osim glavnih bogova napomenite da se imena i drugih bogova i božanstava mogu posvuda vidjeti, npr.u reklamama, naslovnicama, novinskim člancima i sl. Ponudite im neke primjere: npr, Tifon, Titan i sl. Neka se i oni prisjete nekih imena koje su vidjeli u svom okružju.
Najavite učenicima zadatak koji će raditi u paru. Kako bi proces podjele imao demokratska i rodno ravnopravna obilježja, recite im da ste pripremili igru s brojevima. Osobe, koje izvuku isti broj, rade zajedno.
Zadatak je da učenici odaberu jednog boga i kreiraju njegov Instagram profil, spominjući njegovo područje zaštite i priču/legendu koja se uz njega vezuje. S učenicima podijelite poveznicu na digitalni alat Canva u kojem biraju Objava na Instagram profilu. Neka svi rade unutar jedne objave tako da se svi radovi nalaze na istoj poveznici, ali pazite na to da svaki par radi samo na svojoj objavi.
Uputite učenike neka najprije istraže osnovne podatke o bogu i u bilježnicu napišu nekoliko Fun facts - neka naprave listu njima zanimljivih činjenica o odabranom bogu, usmeno ih usporede s današnjim vrijednostima i moralnim načelima, a rezultate njihova istraživanja kasnije prokomentirajte u razredu. Uputite ih na provjerene mrežne stranice, npr. Enciklopedija.hr. Dopustite im da međusobno komentiraju radove i ''lajkaju' profile i objave. Pohvalite ih za rad, trud i međusobnu suradnju.
Prilikom razgovora o bogovima i božanstvima potaknite i učenike s teškoćama na uključivanje. Prilikom razgovora upotrebljavajte jednostavniji rječnik, objasnite nepoznate pojmove te, po potrebi, postavljajte potpitanja. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra razgovor o bogovima i božanstvima najavite uz pomoć vizualne podrške. Tijekom podjele učenika u parove vodite računa o karakteristikama pojedinog para. Poželjno je da je učenik s teškoćama u razvoju u paru s učenikom koji je senzibilniji, koji će ga poticati i usmjeravati. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite rad u paru uz pomoć vizualne podrške. Omogućite mu odabir teme prema njegovim specifičnim interesima. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnim alatima Match-the-memory i Canva. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. Prilikom igranja igre pamćenja u digitalnom alatu, potaknite učenike s oštećenjem vida da koriste čitač ekrana te im omogućite detaljan opis slika. Kod izrade Instagram profila učenicima s teškoćama pokažite primjer Instagram profila te napravite jedan primjer kako bi se lakše snašli prilikom izrade i ravnopravno sudjelovali u zadatku. Dopustite da par, u kojem je učenik s teškoćama, zabilješke vodi u obliku crteža/na računalu ovisno o tome kako učeniku odgovara. Pohvaljujte redovito osobni trud i napredak. Par, uz kojem je učenik s teškoćama, češće obilazite i provjeravajte razumijevanje uputa. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji koristi asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnice za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite i potaknite učenika na korištenje tehnologije u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Na početku aktivnosti ponovite s učenicima glavne rimske bogove i božanstva koje ste spomenuli u prethodnim aktivnostima. Neka se prisjete područja njihova djelovanja, porodice, znanosti, poljodjelstva, putovanja i sl. Razgovarajte s njima o svakodnevnim aktivnostima i problemima s kojima se susreću - pisanju testa, lošem vremenu, neuzvraćenoj ljubavi, sukobu s roditeljima ili prijateljima, tjelesnom izgledu, kašnjenju u školu zbog gustog prometa i sl. Recite im da istraže kojeg će boga prizvati da im pomogne u rješavanju njihovog problema. Uputite ih da napišu poruku u obliku snapchata onom bogu koji je ''zadužen'' za njihov problem. Mogu pisati na hrvatskom s ponekom latinskom riječju ili potpuno na latinskom kako bi im aktivnost bila zabavnija. Poruku mogu objaviti kao privatnu poruku na Instagram profilu boga koji su izradili u drugoj aktivnosti.
Recite im da su Rimljani često održavali različite igre i svetkovine u čast nekih bogova.
Potaknite učenike da u grupama provedu istraživanje na temu različitih svetkovina u starom Rimu (npr. Saturnalia, Ludi Romani, bakanalije, veneralije, vulkanalije i sl.), a svoje bilješke predstave grafički u obliku videoprezentacije u digitalnom alatu Canva. Svi se radovi grupiraju u razredni portfolio ili se izlažu na razrednom panou. Neka učenici istraže vežu li se pojedine svečanosti uz bogove i mjesece i neka rezultate svoga istraživanja napišu uz grafički dio prikaza. Potaknite učenike na međusobno komentiranje radova,
Potaknite učenike da svetkovine iz starog Rima usporede s današnjim svetkovinama, neka pronađu sličnosti i razlike. Neka učenici odaberu svetkovinu koju bi i danas rado svetkovali. Povedite raspravu o prednostima i nedostatcima starih svetkovina u današnjem vremenu . Neka istraže u čiju čast su se igrale igre, tko je bio bog Saturn, Bakho...i postoje li slične manifestacije i danas, npr. Proslava nove godine, Dani vina i slično. Napomenite da su se, uz svetkovine, često održavale i različite igre jer je jedna od zadaća careva bila držati rimski puk u miru i zadovoljstvu. Tomu je služila tzv. politika kruha i igara. Pitajte ih može li se nešto slično i danas vidjeti i doživjeti, npr. besplatni koncerti koje organizira grad, besplatna jela na određene dane, besplatan grah, bakalar i sl.
Podijelite učenike u grupe i recite im da je zadatak osmisliti svečanost koja povezuje prošlost i sadašnjost. Naziv svečnosti neka smisle sami učenici. Cilj te zabave neka bude plemenit - prikupljanje sredstava za potrebite (neka se učenici međusobno dogovore u koje će svrhe donirati prikupljena sredstva). Kao dio cijele svečanosti odaberite dobrovoljce koji će na festivalu izrađivati i rimske frizure, npr. pletenice, za simboličnu cijenu, a sve s ciljem prikupljanja sredstava. Potaknite ideje stvaranja pravih rimskih frizura, nošenja svečane odjeće, a gozba neka bude prava rimska svetkovina. Potaknite ih na istraživanje, na provjerenim i sigurnim mrežnim stranicama, kako su izgledale rimske frizure, odjeća, nakit, jela…neka daju mašti na volju. Usput, neka provjere jesu li svi, i muškarci i žene, mogli ravnopravno sudjelovati u igrama. Potaknite ih da osmisle i društvene igre za djecu tijekom tog dana. Npr. igra latrunkuli ili na latinskom Ludus Latrunculorum. Igra se na pravokutnoj ploči označenoj mrežom kvadrata, a cilj je zarobiti, odnosno okružiti protivnikove žetone koji su bili ili od bijelog i crnog stakla ili, pak, mali kameni oblutci. Stari Rimljani su, osim toga, rado igrali i terni lapilli, igru Tri kamenčića, koja se smatra pretkom suvremene igre križić-kružić, a povezuje se i jednom verzijom antičke igre merellus, danas poznate kao mlin ili trilja.
Uputite ih na provjerene mrežne stranice, npr. Enciklopedija.hr i upozorite na poštivanje autorskih prava.
Svečanost Dani kruha i igara može biti predstavljena tijekom Dana škole ili slične manifestacije. Pohvalite učenike za ideje i zajedničku suradnju.
Prilikom ponavljanja za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju pripremite kratak sažetak jezično i grafički prilagođen s najvažnijim stavkama. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njenim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, s dvostrukim proredom, povećanim razmakom među slovima, lijevostranim poravnanjem. Za učenike s oštećenjem sluha služite se mikrofonom te dajte dovoljno vremena da učenik procesuira informaciju. Prilikom pisanja poruka bogu koji je zadužen za njihov problem, učenicima s oštećenjem vida dopustite da ispričaju kako bi to napravili. Provjerite jesu li učenici s teškoćama razumjeli zadatak. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite unaprijed aktivnost te pripremite vizualnu podršku za izradu zadatka. Zadatak razlomite u više jednostavnijih koraka. Prilikom svrstavanja učenika u skupine pripazite u koju skupinu ćete smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u skupini uz pomoć natuknica ili vizualne podrške. Prilikom rada u skupini preporuča se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman držati prezentaciju. Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Za vrijeme izrade zadataka redovito obilazite učenike s teškoćama. Unutar rada u skupini, učeniku s teškoćama možete unaprijed odrediti zadatak radi lakšeg snalaženja (npr. pronaći sličnosti i razlike između svetkovina). Važno je da učenik s teškoćama ravnopravno sudjeluje u svim oblicima grupnog rada. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji koristi asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnice za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite i potaknite učenika na korištenje tehnologije u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.