Predmet
Latinski jezik 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Rimljani u pop-kulturi

Naziv predmeta
Latinski jezik 1

Razred
1. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Rimska Republika
  • Građansko pravo
  • Monty Python
  • Asterix i Obelix
  • Gaj Julije Cezar
  • Rimska moda
  • Rimska kultura
  • Rimska zabava
  • Imperativ / zapovjedni način

Romanes eunt domus!

Otvorite sljedeću poveznicu i s učenicima pogledajte isječak iz filma Montyja Pythona (Brianov život). Zajednički ga prokomentirajte i nasmijte se štosu - provjerite jesu li svi razumjeli skeč i na čemu se on temelji (napomena: iako su nepravilni glagoli za obradu predviđeni tek u drugom razredu, pa tako i glagol eo, ire, ii, itum, učenici, prema nastavku za prezent koji poznaju, odnosno za infinitiv koji usvajaju, također mogu shvatiti skeč u cijelosti). Nakon što učenici obrazlože na čemu se temelji komika u ulomku, u paru će preuzeti uloge centuriona odnosno Judejca Briana. Onaj dio razreda koji glumi Briana, treba osmisliti po tri jednostavna grafita na latinskom jeziku o čemu god žele koja (po uzoru na skeč iz videa) u sebi sadrže gramatičku pogrešku. Centurioni će potom prepoznati i ispravljati pogreške koje uoče. Zatim, učenici mogu zamijeniti uloge. Uputite ih da, prema modelu iz videa, oblikujući poruke u svojim grafitima, što više nastoje upotrebljavati zapovjedni način, a taj će način upotrebljavati i centurion kada će davati upute o tome što treba jezično ispraviti u porukama.

Grafite mogu „išarati“ po zidu virtualne razredne grupe ako je imaju, a mogu ih i „objaviti“ koristeći se alatom Canva koji je vrlo jednostavan za uporabu i nudi atraktivna vizualna i tehnička rješenja za izradu postera i infografika. Na istom ih mjestu centurioni mogu i lektorirati. Skeč, dakako, mogu odigrati i uživo ako žele.

Aktivnost možete organizirati i kao natjecanje između Judejaca i centuriona - po grupama. Dio razreda najprije smišlja grafite zasićene gramatičkim pogreškama, dok centurioni ispravljaju, a potom se mogu zamijeniti. Bodove skupljaju i „lektori“ i autori grafita, nakon što, nakon centurionove intervencije, ostatku razreda objasne u čemu su griješili. Bodovnu ljestvicu odredite zajednički u razredu.

Želite li aktivnost povezati s ishodima međupredmetnih tema i dodatno odgojno djelovati i na centurione i na ulične „umjetnike“, sadržaj grafita učenici mogu povezati s ishodima nekih od međupredmetnih tema - buntovničke poruke Rimljanima mogu sadržavati upozorenja da se ne ostvaruju neke od temeljnih načela tema Građanski odgoj, Održivi razvoj te Osobni i socijalni razvoj. Kao inspiracija za grafite može im poslužiti još jedan skeč iz istoimenog filma koji s učenicima možete pogledati na sljedećoj poveznici.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu te odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici s više teškoća koje mogu biti raznolike (npr. specifičnim teškoćama u učenju i poremećajem aktivnosti i pažnje). Preporučljivo je da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć. Prilikom gledanja videozapisa imajte na umu da je za učenike s oštećenjem vida potrebna auditivna uputa kako bi ravnopravno mogli pratiti događanja. Možete osigurati i vršnjačku podršku učenika koji će verbalno tumačiti učeniku s oštećenjem vida sadržaje videozapisa. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite aktivnost gledanja videozapisa uz pomoć vizualne podrške. Imajte na umu da učenik s poremećajem iz autističnog spektra neće razumjeti skeč, stoga pripremite kratki sažetak i detaljno objasnite preneseno značenje. Prilikom podjele u parove vodite računa o obilježjima svakog para. Učenika s teškoćama stavite u par s učenikom koji će ga usmjeravati i, po potrebi, poticati. Detaljno objasnite zadatak učeniku s teškoćama kako bi mogao ravnopravno sudjelovati prilikom izvođenja zadatka. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnom alatu Canva. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. Za učenike s oštećenjem vida, osim crtanja grafita, možete ponuditi alternativni zadatak npr. da odglume buntovničke poruke Rimljanima. Na kraju aktivnosti za učenike s teškoćama pripremite sažetak s glavnim zaključcima radi lakšeg usvajanja sadržaja. Sažetak neka bude jezično i grafički prilagođen. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njenim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, s dvostrukim proredom, povećanim razmakom među slovima, lijevostranim poravnanjem.

Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji koristi asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnice za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite i potaknite učenika na korištenje tehnologije u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.

Za učenike koji žele znati više

Uputite znatiželjnije učenike da u cijelosti pogledaju film Montyja Pythona "Brianov život" te neka pripreme malo istraživanje. Neka izdvoje sve poveznice sa starim Rimljanima i Rimskom Republikom koje se spominju u filmu provjeravajući njihovu vjerodostojnost iz pozicije povijesnih stručnjaka.

Nastavna aktivnost za predmet X

Romanes eunt domus!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje, primjenjuje i uspoređuje jednostavnije i jednostavne gramatičke oblike riječi i njihove odnose.
  • Učenik nabraja, smješta i povezuje ključne osobe, pojmove i događaje iz rimske povijesti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Povijest
  • Građanski odgoj

Zar i ti, sine Asterixe?

Uputite učenike da naprave istraživanje na internetu - neka pronađu i prouče što više dostupnih ploča stripa Asterix i Obelix na svim jezicima koji su im razumljivi te istraže junake i njihov odnosu s Julijem Cezarom. Pritom, neka nastoje povezati likove i kontekst sa stvarnim povijesnim činjenicama. Upozorite ih da se za istraživanje koriste provjerenim izvorima, obraćajući pažnju na relevantnost materijala i odabranih internetskih adresa. Istraživanje o stripovskim junacima, njihovim osobinama i odnosima, mogu dopuniti i tiskanim izdanjima, ako su im dostupni, kao i cjelovečernjim filmovima nastalima prema popularnim predlošcima.

Potom se potrebno podijeliti u dva tabora unutar razreda - galsku i rimsku grupu. Koristeći se alatom OneNote - virtualnom bilježnicom na čiji se sadržaj poveznica može podijeliti unutar razreda nekim od uobičajenih digitalnih alata kojima se inače koristite - svatko bira nekog od likova kojega će predstavljati te se, pišući u prvom licu, iz pozicije nekog od stripovskih junaka, priprema za debatu odnosno obračun s Cezarom ili, pak, hrabrim Galima. Galski junaci obrazlažu zašto se opiru Cezarovoj okupaciji dok im Cezar i ostali Rimljani nastoje objasniti prednosti ako budu u sastavu Rimske Republike. Svatko može izabrati svoj lik iz čije će perspektive zastupati svoje interese, kao i interese svoje zajednice. Više učenika, prema dogovoru, može izabrati i isti lik, a grupa će potom argumente objediniti u digitalnom alatu (zajedničkom dokumentu), pročistiti ih i izbaciti moguća ponavljanja. Neka se potom razredni Gali i Rimljani pokušaju međusobno uvjeriti raspravljajući uživo i otkrivajući o ustroju, pravima i dužnostima žitelja Rimske Republike.

Za debatu se mogu pripremati tijekom zadanog razdoblja, a sve priloge, za koje procijene da će koristiti njihovoj grupi u argumentaciji, mogu okupljati u navedenom alatu, a prema potrebi proširivati i dodatnim fotografijama ili ilustracijama. Odaberite i tri neutralna sudca koji će debatiranje nadgledati, voditi i bilježiti argumente jedne i druge strane te, na kraju, donijeti završni sud. Neka Gali i Rimljani i njihovi mitski predstavnici sukob napokon riješe debatom umjesto vojnim putem - međusobnim uvjeravanjem i argumentima, nakon čega će Gali, možda samoinicijativo, prihvatiti Cezarove ideje ili će, pak, Rimljani zauvijek odustati od osvajanja Asterixova sela.

Istraživanje o ustroju i osobitostima Rimske Republike možete potom problematizirati i iz današnjega kuta - neka i razredni Gali i Rimljani izdvoje po tri ključne dobrobiti za koje misle da bi unaprijedile njihova današnja društva, kao i tri temeljne mane za koje smatraju da im nikako nije mjesto u modernim državnim zajednicama. Zaključke možete povezati s ishodima međupredmetnih tema poput teme Građanskog odgoja.

Postupci potpore

Za učenike s teškoćama pripremite pisanu uputu za samostalno istraživanje. Vodite računa o tome da je pisana uputa jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njenim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, s dvostrukim proredom, povećanim razmakom među slovima, lijevostranim poravnanjem. Za učenike s oštećenjem vida možete snimiti auditivnu uputu za samostalan istraživački zadatak. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnom alatu OneNote. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. Prilikom svrstavanja učenika u skupine pripazite u koju skupinu ćete smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u skupini uz pomoć natuknica ili vizualne podrške. Prilikom rada u skupini preporuča se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman držati prezentaciju. Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Tijekom debate učenike s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije nikada ne ispravljajte i spriječite oponašanje i ruganje. Ne ustrajte na tome da ti učenici govore pred razredom, osim ako to sami ne žele. Vrednujte trud i zalaganje. Na kraju aktivnosti omogućite učenicima s teškoćama bilješke/plan ploče koje će sadržavati sve najvažnije odrednice obrađenog. Bilješke neka budu jezično i grafički prilagođene prema navedenim uputama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima, koji vole igrati strateške računalne igrice s temom iz staroga Rima, zadajte da pokušaju rekreirati scenarij opsade Asterixova galskog sela. Prilikom rekonstrukcije neka istraže o ustroju rimske vojske, temeljnim vojnim strategijama, kao i ključnim napadačkim i obrambenim oružjima toga razdoblja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Zar i ti, sine Asterixe?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik nabraja, smješta i povezuje ključne osobe, pojmove i događaje iz rimske povijesti.
  • Učenik komentira, zaključuje i raspravlja o vrijednostima građanskih i ljudskih vrlina i mana na temelju života ključnih osoba i događaja iz javnoga života rimske države.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Povijest
  • Građanski odgoj

Nova moda starog Rima

Zadajte učenicima da na internetu istražuju o modi, modnim dodatcima i načinu zabave starih Rimljanki i Rimljana. Uputite ih da se ne ograničavaju samo na pisane materijale, nego neka pogledaju i odabrane serije ili filmove smještene u antičko rimsko razdoblje, kao i edukativne videomaterijale poput kratkog filma na sljedećoj poveznici.

Zadatak je rekreirati neku vrstu starorimskog razrednog eventa – glamuroznu zabavu u maniri starorimskih celebrity okupljanja, pazeći da se na njoj, prema modnom izričaju i društvenim odnosima, mogu prepoznati najrazličitiji slojevi rimskoga društva - od robova do pripadnika aristokracije.

Razredni reporteri potom imaju zadatak popratiti događaj u obliku storyja na Instagramu ili nekog drugog aktualnog modela izvještavanja na društvenim mrežama. Treba napraviti reportažu sa zabave – selfieje, najzanimljivije situacije, glamurozne modne detalje i videoisječke. Odabrani materijali mogu se objaviti koristeći se alatom Padlet - ondje mogu biti dostupni za komentare ostatku razreda te se mogu, prema želji, gledati više puta. Uz svaku sliku, također, potrebno je staviti i opis slike, kao što je i praksa u mondenim glasilima, dakle, tko je na slici i što nosi na sebi kako bi se vježbalo usvajanje novih pojmova, a i dalo priliku ostalim učenicima da isprave određene statusne propuste vezano uz odjeću ili modne dodatke pripadnika određenog društvenog sloja. Učenici sami biraju hoće li predstavljati neki društveni sloj ili biti reporteri.

Korisnici, koji imaju pristup izvještaju u zatvorenoj razrednoj virutalnoj grupi oblikovanoj u navedenom alatu, mogu komentirati događaj uspoređujući ga s današnjim modelima zabavljanja, posebno se usredotočujući na modni izričaj. Isti „rimski“ likovi mogu istodobno priložiti fotografije iz svoje, suvremene verzije pripremljene za glamurozno događanje ili večernji izlazak te se mogu komentirati sličnosti i razlike modnoga pristupa, njegove prednosti imane, kao i to na koji se način moda povezuje s društvenim statusom, lajkovima i ljepotom.

Razredni se događaj, ovisno o posvećenosti i zainteresiranosti učenika, može oplemeniti i glazbenim točkama, kao i izvedbenim umjetnostima koje su se običavale prikazivati u takvim prilikama u starome Rimu. Također, čitav se događaj može zabilježiti kamerom na pametnim telefonima te, prilog, potom monirati u televizijsko izvješće (sa slikom i zvukom) koristeći se alatom Kizoa.

Postupci potpore

Učenicima sa specifičnim teškoćama pripremite pisanu uputu zadatka. Naglasite koje stavke trebaju istražiti. Vodite računa o tome da je uputa jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njenim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, s dvostrukim proredom, povećanim razmakom među slovima, lijevostranim poravnanjem. Za učenike s oštećenjem vida možete snimiti auditivnu uputu za samostalan istraživački zadatak. Za učenike s oštećenjem vida pripremite i auditivni prikaz videomaterijala na sljedećoj poveznici poveznici. Provjerite kako se učenici s teškoćama u razvoju služe s digitalnim alatima Padlet i Kizoa. Pripremite pisane, vizualne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja.

Vodite računa o tome da je učenicima s teškoćama dodijeljen zadatak u skladu s njihovim mogućnostima kako bi ravnopravno sudjelovali u svim aktivnostima. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra najavite svaku promjenu aktivnosti uz vizualnu podršku.

Na kraju aktivnosti omogućite učenicima s teškoćama bilješke/plan ploče koje će sadržavati sve najvažnije odrednice obrađenog.

Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji koristi asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnice za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite i potaknite učenika na korištenje tehnologije u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.

Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama

Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima

Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju

Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama

Za učenike koji žele znati više

Povijesno modno istraživanje o stilu i modnim artiklima starih Rimljanki i Rimljana učenici mogu predstaviti u obliku virtualnog butika - izložene odjevne predmete i ukrase, kao i modele koje ih nose, uz kratke pripadajuće opise, mogu predstaviti koristeći se alatom Canva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Nova moda starog Rima

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik komentira, zaključuje i raspravlja o vrijednostima građanskih i ljudskih vrlina i mana na temelju života ključnih osoba i događaja iz javnoga života rimske države.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Povijest
  • Građanski odgoj Osobni i socijalni razvoj

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Latinski jezik 1 - Rječnik

Latine discere

poveznici.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.