Na početku aktivnosti odigrajte s učenicima igru pogađanja za koju oni trebaju osmisliti pet-šest zagonetki. Najprije im na primjeru objasnite kako mogu postaviti zagonetno pitanje na koje će odgovor biti imenica koja znači što živo ili neživo, npr. Tko voli trčati za loptom i pjevati himnu? Odgovor: nogometaš. Što je žuto i toplo, ali svi ga ne vole? Odgovor: čaj. Da biste učenicima olakšali smišljanje zagonetki, pripremite kartice s riječima za koje želite da ih osmisle. Svaki učenik neka izvuče po jednu karticu. Imenice neka označavaju živo biće koje će učenici lako sebi predočiti i moći riječima opisati, npr. učiteljica, poštar, prodavačica, vozač, frizerka, lopov; medvjed, vuk, mačka, riba, sova, ovca, žaba; vila, jednorog.
Želite li aktivnost učiniti razigranijom, možete učenicima predložiti da izaberu hoće li riječ prikazati pantomimom, svojim crtežom ili zagonetkom. Učenici koji to žele, neka zadaju zagonetke, a ostali mogu pogađati. Nakon pet-šest zagonetki koje učenici osmisle i pogode navedite ih na zaključak da su, zapravo, pokazali da znaju opisivati živa bića i nežive predmete.
Na primjerima objasnite učenicima što znači objektivan, a što subjektivan opis. Poslužite se primjerima iz svijeta sporta pa prikažite na prezentaciji u PowerPointu poznate hrvatske sportaše i sportašice za koje ćete na internetu lako pronaći potrebne objektivne činjenice. Također, ovdje je prigoda istaknuti međupredmetnu temu Zdravlje čija su očekivanja osvijestiti učenicima važnost bavljenja sportom za zdravlje.
Uz sliku Luke Modrića navedite objektivne natuknice: godinu rođenja, visinu i težinu: (Luka Modrić: datum rođenja: 9. rujna 1985., visina: 174 cm, težina: 65 kg.). Pitajte učenike što bi još objektivno, dakle na temelju fotografije, mogli reći o Lukinu izgledu. Učenici navode boju kose, boju očiju, izgled lica, stas i sl. Potaknite učenike na to da o sebi napišu objektivne činjenice i pridodaju svojoj „osobnoj iskaznici“ i fotografiju. Radove mogu objaviti na Lino ploči.
Nakon obrade objektivnog opisa poslužite se primjerom koji ste već imali na početku i uvedite učenike u otkrivanje toga što znači biti subjektivan. Zamolite nekoliko učenika da sami kažu kako bi opisali Luku Modrića nekome tko ne zna kako on izgleda. Budući da će učenici na različite načine usmeno opisivati istu osobu, lako će zaključiti da različiti opisi odražavaju naš različit doživljaj, osobno mišljenje ili stav koji imamo prema toj osobi, npr. smatramo li ga simpatičnim, pristojnim, marljivim, snažnim, krhkim, malenim ili raščupanim. Sve to čini subjektivan opis.
Slijedi vježba pisanja opisa. Učenicima nasumično podijelite fotografije nepoznatih osoba različite dobi, boje kože, boje kose i očiju, visine, težine i izgleda lica. Fotografije možete pronaći na Pixabayu, servisu za besplatne fotografije. Svaku fotografiju ispišite dvaput tako da jedna polovina razreda dobije zadatak osmisliti objektivan, a druga polovina subjektivan opis. Učenici ne trebaju znati da imaju iste fotografije.
Nakon što napišu svoje opise neka učenici s istim fotografijama izađu pred ostale učenike, pokažu fotografiju te pročitaju opis osobe. U uvećanom prikazu i vi je možete projicirati na ploču radi boljeg uvida u pojedinosti. Najprije neka svoj rad pročita učenik koji je zadužen za objektivan opis, a zatim učenik koji je osmislio subjektivan opis. Neka učenici na temelju svojih primjera zaključe da je svaki objektivni opis zapravo kratak, istinit, služben i sastavljen od objektivnih činjenica. Subjektivni opis prepoznat će kao opis pun osjećaja, razmišljanja, sjećanja, mašte te uvijek različitim od drugih opisa.
Omogućite vršnjačko vrednovanje te neka po dogovorenim kriterijima učenici izaberu najuspjeliji subjektivni i najuspjeliji objektivni opis.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenicima s intelektualnim teškoćama zadajte predmete na temelju kojih će osmisliti zagonetke na početku aktivnosti. Ispišite im primjer svoje zagonetke kako bi imali obrazac po kojem se mogu voditi u osmišljavanju.
Ako će neki učenici odigravati pantomimu u uvodnom dijelu aktivnosti, neka učeniku oštećena vida vršnjak opisuje pokrete koje učenik izvodi, a ako učenik ima ostatak vida, neka sjedi što bliže učeniku koji izvodi pantomimu.
Prilikom pisanja objektivnog opisa o sebi učenicima s teškoćama pripremite predložak u kojem će biti navedena pitanja i smjernice za pisanje objektivnog opisa te koje sve elemente trebaju uključiti. Prije objave opisa na Lino ploči provjerite učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju opis kako biste ih uputili na ispravljanje potencijalnih pravopisnih pogrešaka. Provjerite zna li se učenik s teškoćama služiti Lino digitalnim alatom te ako je moguće, prođite zajedno s njim prije aktivnosti način na koji se radovi postavljaju na ploču. Ako je učeniku s teškoćama lakše, rad može poslati Vama na e-mail pa ga vi možete objaviti na ploči.
Učenicima s teškoćama, posebno učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju i učenicima s intelektualnim teškoćama, prilikom pisanja opisa omogućite pisani predložak s definicijom subjektivnog i objektivnog opisa osobe. Potaknite učenike s teškoćama na izlaganje opisa, ali nemojte inzistirati na tome da svoj rad izlažu učenici kojima je izazovno izlagati (primjerice učenici s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije), osim ako izraze želju. Omogućite učeniku oštećena sluha središnje mjesto u učionici kako bi tijekom izlaganja radova imao pristup svim vizualnim informacijama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Služeći se mrežnim izvorima, potaknite učenike na to da pronađu neke zanimljive i neobične životinje te o njima naprave plakat u Canvi. Plakat neka sadrži fotografiju životinje, njezin naziv te kratak opis.
U ovoj aktivnosti učenici će pisati objektivan i subjektivan opis o poznatoj osobi iz obitelji, razreda ili bliže okoline. Kako bi se pripremili za pisanje, učenici će najprije zajednički izraditi plan opisa. Mogu raditi u grupama po tri ili četiri učenika. Ponudite učenicima smjernice o planu opisa, npr. što plan sadrži, koje ima dijelove, na što treba obratiti pozornost pri oblikovanju objektivnoga, a na što pri zapisivanju subjektivnog opisa. Raspravite s učenicima je li za obje vrste opisa nužno opisu priložiti fotografiju stvarne osobe. Ovdje je prigoda podsjetiti učenike da svaki građanin Hrvatske treba imati osobnu iskaznicu kad odraste, a na njoj je prikazan i na fotografiji. Time se osvješćuje očekivanje međupredmetne teme Građanski odgoj i obrazovanje i stavlja naglasak na potrebu za pridržavanjem građanskih dužnosti.
Neka i objektivan i subjektivan opis ima tri dijela. Ispravljanjem i dopunjavanjem rezultata rada u grupi oblikuje se razredni plan opisa osobe koji će služiti kao smjernica za pisanje opisa. Taj plan izložite na razrednom panou, na razrednoj virtualnoj ploči ili u alatu MS Teams kako bi svima bio dostupan.
Slijedi samostalan rad učenika. Da bi učenici mogli objektivno opisati blisku osobu, npr. člana obitelji, zamolite ih da unaprijed promotre tu osobu, saznaju važne činjenice o izgledu, visini, težini i sl. te ih najprije zabilježe u obliku natuknica. Zatim neka činjenice razvrstaju logičkim redoslijedom, npr. izgled opisuju od glave prema stopalima. Na kraju neka sastave objektivan opis koji će izložiti s pomoću alata Padlet. Ako je imaju, učenici svom objektivnom opisu mogu pridodati fotografiju opisane osobe.
Za pisanje subjektivnog opisa potaknite učenike na to da se u radu koriste planom opisa. Osobu koju opisuju neka dočaraju onakvom kakva jest, no svakako neka prema njoj izraze svoj stav, mišljenje o njoj kao i osjećaje koje imaju prema toj osobi (simpatija, naklonost, ljubav). Drugim riječima, neka je opišu tako da drugi požele upoznati tu osobu zbog njezinih vrlina, dobrih osobina, osebujnosti itd. U opis mogu dodati njezino zanimanje, opisati njezin radni dan i navike, hobije i sl.
Svoje radove učenici mogu objaviti s pomoću alata Padlet. Učenici svoje radove prikazuju u razredu služeći se razrednim računalom i projektorom. Na kraju provedite vršnjačko vrednovanje u kojem ćete otkriti čiji je pisani opis bio najuspjeliji.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenike s teškoćama raspodijelite u grupe u kojima će biti jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak (važno je da učenik dobije aktivnu ulogu kako bi bio stimuliran i kako ne bi ometao grupni rad − može unositi i zapisivati zapaženo na fotografiji te izlagati ono što su napravili u grupi). Učenicima oštećena vida pripremite fotografiju na temelju koje će raditi opis osobe u uvećanom fontu ili pošaljite elektroničkim putem kako bi mogli uz korištenje asistivne tehnologije (povećala) i vlastitoga prijenosnog računala prilagoditi fotografiju svom vizualnom funkcioniranju. Učenik oštećena sluha treba imati mjesto u grupi koje mu omogućava pristup svim vizualnim informacijama.
Prilikom samostalnog pisanja opisa na digitalnom alatu Padlet budite sigurni da učenik s teškoćama poznaje navedeni alat i da se uspješno njime služi. Učenik oštećena vida u navedenom alatu može snimiti pomoćuj zvučnog zapisa opis osobe ili može opis napisati u programu Word u kojem može slova povećati do željene razine. Ako je potrebno, neka vršnjak pruži podršku učeniku s teškoćama tijekom postavljanja opisa na navedeni digitalni alat.
U završnom razgovoru o učeničkim radovima potaknite na raspravu učenike s teškoćama, neka iznose slobodno svoje mišljenje, ali nemojte inzistirati na tome da usmeno izražavaju svoje mišljenje učenicima kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije, učenici s izraženom anksioznošću) osim ako sami za tim ne izraze želju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele više neka u digitalnom alatu Pixton izrade strip u kojem će likovi biti osobe čije su opise slušali tijekom ove aktivnosti.
Učenici u ovoj aktivnosti rade u grupama. Zadatak im je u digitalnom alatu Match the memory izraditi kartice za igru memorije, i to tako da na pojedine kartice napišu kraće opise poznatih osoba iz svijeta popularne kulture (književnosti, glazbe, filma, sporta, mode ili politike). Potaknite učenike na uporabu stilskih izražajnih sredstava (epiteta, usporedbe, personifikacije).
Na drugim karticama neka budu fotografije tih osoba. Pobrinite se da učenici izaberu osobe koje su uspješne i mogu im poslužiti kao uzor u osobnome razvoju ili ih potaknuti na promišljanje o svojim prednostima i manama, odnosno usmjeriti ih u budućem odabiru zanimanja. Time se ova aktivnost naslanja na međupredmetnu temu Osobni i socijalni razvoj te Poduzetništvo.
Ove će kartice također poslužiti i kao podsjetnik tijekom upoznavanja učenika s pojmovima popularne kulture u sklopu sadržaja o kulturi i medijima. Potaknite učenike na to da potraže fotografije potrebne za pisanje opisa na jednom od besplatnih servisa za njihovo preuzimanje – na Pixabayu.
Kad sve grupe izrade svoje kartice (npr. pet parova kartica u grupi), možete organizirati natjecanje. Odigrajte igre svih grupa tako da svaku od igara posebno prikažete u razredu služeći se projektorom. Grupe učenika natječu se u rješavanju, ali tako da nijedna od njih ne sudjeluje u igranju vlastite igre. Grupa koja bude najuspješnija, odnosno ona koja pridruži najviše kartica, pobjednik je natjecanja. Učenici se uče slijediti pravila igre, poštuju jedni druge te razvijaju duh tolerancije i pozitivne komunikacije što je preduvjet sretnoga življenja u građanskom društvu.
Za samostalan rad zadajte učenicima da napišu subjektivan opis omiljenoga književnog ili filmskog lika slijedeći plan opisa i koristeći se Hrvatskim pravopisom u tiskanoj ili mrežnoj inačici (pravopis.hr). Svoje opise neka vam pošalju u obliku e-poruke koja ima privitak s opisom oblikovanim u alatu MS Word.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima posebno u aktivnostima samostalnoga rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenike s teškoćama raspodijelite u grupe u kojima će biti jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati u aktivnost izrade igre memorije u digitalnom alatu Match the memory. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak. Ako učenik s poremećajem iz autističnog spektra ima specifičan interes u određenom području u kojem ima poznatih likova, neka se u izradu igre memorije uvrsti njegova omiljena poznata osoba. Učeniku oštećena vida neka jedan vršnjak opisuje vizualne informacije tijekom rada u grupi te mu opisuje fotografije koje će biti u igri memorije. Također, može se napraviti alternativna aktivnost za učenike oštećena vida da grupa u kojoj je taj učenik osmisli igru Alias (usmeno opisuju osobu, a ostali učenici moraju reći o kojoj osobi je riječ).
Učenicima s teškoćama, posebno učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje, učenicima s intelektualnim teškoćama, učenicima s poremećajem iz autističnog spektra pripremite usmjeravajuća pitanja i sve elemente koji moraju biti obuhvaćeni u njihovu subjektivnom opisu koji rade za domaću zadaću. Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju pregledajte rad te im omogućite da isprave pravopisne greške prije nego što im vrednujete opis.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike na to da na mrežnoj stranici eLektire pronađu djela koja su čitali za lektiru i iz njih izdvoje najmanje jedan opis osobe (lika).
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. pravopis.hr
Lujanović, N. (2016). Autopsija teksta. Zagreb: Centar za kreativno pisanje.
Bekić-Vejzović, M. i Derviš, J. (2001). Pisati bez straha. Zagreb: Mozaik knjiga.
Čudina-Obradović, M. (1997). Dosadno mi je – što da radim: priručnik za razvijanje dječje
kreativnosti. Zagreb: Školska knjiga.
Visinko, K. (2010). Jezično izražavanje u nastavi hrvatskoga jezika : pisanje. Zagreb: Školska knjiga.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.