Na računalu spojenom na projektor ili na pametnoj ploči, zajedno s učenicima, pogledajte e-Škole DOS Informatika 5, Modul 2, Jedinica 2.1, Vježbe uz rad na računalu, videoanimaciju o pravilnom i nepravilnom korištenju računala. Nakon odgledane animacije razgovarajte o viđenom i neka učenici u alat Mentimeter upišu jedan detalj koji im predstavlja najveći problem. Jedno od mogućih pitanja moglo bi biti Koje ti se Anino ponašanje više sviđa?
Tijekom razgovora treba voditi računa o tome da učenici budu tolerantni i uvažavaju tuđa mišljenja.
Neki od zaključaka razgovora trebali bi biti:
Računalo može biti izuzetno zabavno i korisno.
Na računalu se možemo igrati, pronalaziti informacije i učiti.
Pritom moramo paziti na to da pravilno sjedimo i da ne izgubimo pojam o vremenu.
Važno je svaki se dan dovoljno kretati i boraviti na svježem zraku.
Ostvarenje ishoda provjerit ćete tako da učenicima zadate da riješe zadatak 1 u e-Škole DOS Informatika 5, Modul 2, Jedinica 2.1, Vježbe uz rad na računalu te osmisle priču i izrade plakat o pravilnom i nepravilnom korištenju računala. Zadatak 1 u e-Škole DOS Informatika 5, Modul 2, Jedinica 2.1 učenici rješavaju zasebno, a plakat u grupi od tri do četiri člana. Plakat rade na hamer-papiru. Vodite brigu o tome da učenici razvijaju toleranciju i uvažavaju tuđe mišljenje. Odvojite vrijeme za grupnu prezentaciju uradaka. Najuspjelije plakate izvijesite u učionici.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se, uz navedene prilagodbe, mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu, brže i učinkovitije, mogli osigurati pojašnjenje ili pomoć. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti.
Provjerite znaju li se učenici služiti digitalnim alatom Mentimeter. Tijekom gledanja animacije i obrade jedinice 2.1. Vježbe uz rad na računalu predvidite više vremena za čitanje i za usvajanje gradiva za učenike s teškoćama, što se posebice odnosi na učenike kojima je potrebno više vremena za čitanje ili ponovno čitanje kako bi bolje razumjeli sadržaj. Učenike s disleksijom uputite na odabir opcije načina čitanja za disleksiju na Edutoriju, a učenike oštećena vida na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij. Za učenike s oštećenjem vida također valja prilagoditi svjetlinu u prostoru te na zaslonu, kontrast, učionički prostor, kao i mjesto sjedenja tako da im odgovara. Ako je u razredu učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno mu je najaviti i pojasniti sadržaj videozapisa. Za učenike s oštećenjem sluha važno je paziti da se istovremeno ne govori i ne pušta video kako bi se mogli usredotočiti na čitanje titlova. Prilikom podjele učenika u grupe kako bi se izradio plakat i osmislila priča, vodite računa o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s različitim teškoćama te o povezivanju onih, koji djeluju motivirajuće i podržavajuće, s učenicima s teškoćama. Važno je definirati ulogu učenika s teškoćama u okviru grupe kako bi bio aktivan član grupe.
Učenike, koji žele znati više, uputite da na internetu istraže koje se sve tegobe/problemi javljaju od predugog i nepravilnog sjedenja za računalom. Neka o tome izrade prezentaciju u alatu PowerPoint 365 i upoznaju ostale učenike s posljedicama nepravilne uporabe računala.
Podijelite učenike u parove. Na svojim digitalnim uređajima neka otvore program za crtanje, npr. Bojanje ili neki drugi iste namjene za koji ste sigurni da ga učenici znaju upotrebljavati. Zatim, crtež trebaju podijeliti u dva dijela i u jednome nacrtati jednu stvar koju Ana radi pogrešno u dijelu animacije Nepravilno korištenje računala, a u drugome dijelu crteža, istu tu stvar koju, u dijelu Pravilno korištenje računalom, Ana izvodi pravilno. Tijekom rada, potičite učenike na uvažavanje tuđih ideja i mišljenja. Prije početka iznova pokrenite videoanimaciju iz e-Škole DOS Informatika 5, Modul 2, Jedinica 2.1, Vježbe uz rad na računalu koja će učenicima biti motivacija za crtanje.
Svoje uratke učenici trebaju spremiti u svoj e-portfolio. Primjerice, OneNote Class Notebook (razredna OneNote bilježnica) koju ste pripremili na početku školske godine. Po završetku aktivnosti na projektoru ili pametnoj ploči prikažite nekoliko najuspješnijih uradaka.
Ako se učenici nisu još upoznali s alatom OneNote Class Notebook, izdvojite vrijeme kako biste ih naučili kako se njime koristiti.
Tijekom rada u paru važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude pasivni promatrač te prilagodite zadatak njegovim jakim stranama. Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati one koji su, možda, sporiji u rješavanju zadataka ili teško održavaju pozornost. Provjerite znaju li se učenici s teškoćama služiti odabranim programom za crtanje te, ako je potrebno, pružite podršku ili osigurajte upute. Isto učinite i za spremanje uradaka pomoću alata OneNote Class Notebook .
Učenike, koji žele znati više, uputite da prikupe sve digitalne radove nastale u ovoj aktivnosti i izrade e-knjigu razreda na temu pravilnog i nepravilnog korištenja računala. E-knjigu možete objaviti na mrežnoj stranici škole kako biste i roditeljima osvijestili ovu, jako važnu temu. Prijedlog alata za izradu e-knjige može biti Bookcreator ili Libar.
Ako se učenici još nisu upoznali s alatima za izradu e-knjiga, izdvojite vrijeme kako biste ih upoznali s jednim od alata.
S učenicima pogledajte vježbe na e-Škole DOS Informatika 5, Modul 2, Jedinica 2.1, Vježbe uz rad na računalu. Pročitajte objašnjenje svake pojedine vježbe istezanja i pogledajte video o tome kako se vježba izvodi.
Nakon toga, podijelite učenike u grupe od 3 do 4 člana. Svaki učenik neka izvede po jednu vježbu pred svojom grupom, a ostali neka komentiraju je li ju dobro izveo te mu ukažu na eventualne pogreške. Pritom treba voditi računa o tome da učenici ne vrijeđaju jedni druge i dobronamjerno komentiraju kako se učenici, kojima je komentar upućen, ne bi osjećali loše. Učenik izvodi vježbu onoliko puta koliko je potrebno da je izvede pravilno jer će mu ta vježba pomoći da sačuva zdravlje. Podaktivnost je gotova kad svaka vježba iz e-Škole DOS Informatika 5, Modul 2, Jedinica 2.1, Vježbe uz rad na računalu bude izvedena pred grupom. Ako je potrebno, jedan učenik može izvesti više vježbi.
Svaka grupa svakoj vježbi treba dati kreativan naziv. Npr. vježbu Bočno se istežem mogu nazvati Njišem se na vjetru (pomognite im primjerom).
U drugom dijelu aktivnosti, učenici igraju igru koja dolazi uz u e-Škole DOS Informatika 5, Modul 2, Jedinica 2.1, Vježbe uz rad na računalu, Zadatak 3. Jedan učenik vodi igru. Kaže jedan broj, a ostali moraju pogledati na koji se dio tijela taj broj odnosi i izvesti vježbu istezanja za taj dio tijela. Nakon toga, svaki učenik klikne na svom uređaju broj i odgleda vježbu. Ako je pogodio vježbu, nastavlja igru, a ako nije, ispada. Pobjednik je onaj koji posljednji ostane u igri. Grupa može igrati ovu igru više puta.
Povežite se s učenicima videopozivom u alatu Teams. Pozdravite ih i zamolite da emojijem pokažu kako se danas osjećaju. Ako netko ne može pronaći emojije, pojasnite im gdje se nalaze unutar razgovora. Ohrabrite one koji iskažu negativne emocije.
Otvorite na svom računalu e-Škole DOS Informatika 5, Modul 2, Jedinica 2.1, Vježbe uz rad na računalu i podijelite svoj zaslon s učenicima. Zajedno pogledajte vježbe i pojašnjenja. Nakon svake vježbe odaberite 3 do 4 učenika da ponove vježbu koju su vidjeli. Ostali učenici prate i upućuju na pogreške ako ih uoče. Za svaku od vježbi odaberite učenike tako da svi demonstriraju barem jednu vježbu.
Podijelite učenike u grupe od 3 do 4. Grupama zadajte da, za svaku vježbu, smisle kreativno ime i još jednom, unutar grupe, ponove vježbe dok im smišljaju imena. U čavrljanju unutar poziva podijelite poveznicu na e-Škole DOS Informatika 5, Modul 2, Jedinica 2.1 kako bi učenici mogli samostalno pristupiti vježbama za vrijeme rada u grupama. Nakon što smisle nazive, trebaju zajednički ispuniti Zadatak 3 i naučiti brojeve kojima su vježbe označene. Otvorite pojedinačne sobe za sastanke i pojasnite im da će, unutar njih, moći lakše komunicirati i dogovarati se. Svaka grupa će na raspolaganju imati desetak minuta nakon čega ćete ih vratiti u glavni poziv. Za vrijeme rada u grupama, obilazite sobe i provjerite imaju li učenici tehničkih poteškoća, jesu li razumjeli zadatak i surađuju li međusobno.
Po isteku vremena, vratite učenike u zajednički poziv i zajednički odigrajte igru iz zadatka 3. Jedan učenik neka govori brojeve, a ostali trebaju izvršiti vježbu pod tim brojem. Učenik, koji pogriješi, ispada, a zadnji koji ostane je pobjednik.
Pozdravite učenike na kraju sata, podsjetite ih kako se ispravno odjaviti iz poziva.
Napomena!
S obzirom na dob učenika, u mrežnoj će se prilagodbi razlikovati trenutak podjele na grupe u odnosu na provedbu aktivnosti u učionici. Nastavniku će biti teže nadzirati dugotrajniji rad učenika u sobama za sastanke nego što je to u učionici, stoga takve aktivnosti treba vremenski prilagoditi dobi učenika i osigurati da zadatak bude potpuno jasan i ne previše kompleksan.
Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij. Učenicima s teškoćama valja unaprijed najaviti sadržaj videozapisa kako bi znali što očekivati i na koje dijelove se usredotočiti. Kako je jedinica 2.1. Vježbe uz rad na računalu pri kraju lekcije, provjerite jesu li je svi učenici s teškoćama uspjeli pronaći te ih uputite da koriste pretraživač upisujući naziv jedinice. Važno je provjeriti je li učenik s teškoćama razumio igru odnosno je li razumio upute, a to se posebno odnosi na igre koje imaju više koraka. Po potrebi, učenicima s teškoćama pružite i pismene upute o tome kako igrati igru. Pri izvedbi igre iz zadatka 3 treba uzeti u obzir da učenici s motoričkim poremećajima vjerojatno neće moći izvesti neke od pokreta. Zato bi bilo poželjno osmisliti lakše zamjene kako bi i dalje mogli sudjelovati u aktivnosti.
U slučaju Provedbe aktivnosti u online okruženju vodite računa o učenicima s oštećenjem sluha. Naime, učenik s oštećenjem sluha može dobro čuti pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će ponekad, unatoč tome, teže razumjeti govornika. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikovog lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika; poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se bolje vidjelo lice; treba izbjegavati osvjetljenje s leđa jer zasljepljuje učenika, a govorniku zamračuje lice. Unaprijed osigurajte ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha s njima upoznao. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti. Kod provedbe mrežne nastave treba unaprijed najaviti podjelu u sobe (breakout rooms). Isto valja isprobati kod učenika s teškoćama koji se, općenito, slabije snalaze u alatima tijekom nastave u mrežnom okružju. Učenicima s oštećenjem vida trebalo bi omogućiti da videozapise pogledaju prije i, ako je potrebno, da im netko od ukućana pokaže vježbe kako bi ih učenici lakše vidjeli i, po potrebi, opipali položaj dijelova tijela. Pri izvedbi ove aktivnosti, bilo u učionici bilo u mrežnom okružju, treba uzeti u obzir da učenici s motoričkim poremećajima vjerojatno neće moći izvesti neke od pokreta.
Učenici, koji žele znati više, mogu izraditi plakat s vježbama istezanja. Plakat rade na papiru. Neka sadrži ilustraciju vježbe i tekstualno objašnjenje vježbe u koracima. Naglasite im da je to svojevrsan algoritam izvedbi pojedine vježbe. Plakat izvjesite u učionici kako bi ga učenici, u svakom trenutku, mogli pogledati i prisjetiti se vježbi istezanja.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.