Na računalu koje je spojeno na projektor ili pametnu ploču otvorite e-Škole DOS Informatika 5, Modul 5, Jedinica 5.1, Računalne mreže i s učenicima provedite motivacijsku aktivnost. Kako piše u motivacijskoj aktivnosti, zatražite od njih da otvore program za crtanje i nacrtaju grozd s velikim zrnima. Nakon toga, neka u zrna upišu izraze na koje ih podsjeća riječ MREŽA.
Ako se do sada nisu služili programom za crtanje, izdvojite nekoliko minuta kako biste im ga pokazali prije početka samostalnog rada.
Nakon što su učenici nekoliko minuta samostalno razmišljali o pojmu mreža i stvarali svoj grozd na temu mreža, podijelite ih u grupe od 3 do 4 člana i pozovite da usporede svoje grozdove. Neka međusobno zamijene grozdove i zelenom bojom oboje zrna koja su i oni upisali, a plavom bojom neka dopišu asocijacije koje su oni upisali u svoje grozdove, a njihov prijatelj nije. Vodite računa o tome da učenici uvažavaju tuđa mišljenja i budu tolerantni. Ni u jednom trenutku nemojte dopustiti da se učenici smiju asocijacijama svojih prijatelja.
Neka dignu ruku one grupe koje imaju u svojim grozdovima asocijaciju računalne mreže ili mreže računala. Ako niti jedna grupa ne digne ruku, recite da Vas riječ mreža asocira na mrežu računala. Zamolite ih da crvenom bojom dopišu ili oboje zrno ako pojam mreže računala ili računalne mreže već imaju u svojem grozdu.
Sad ih zamolite da, unutar grupe, rasprave koje bi glagole povezali s pojmom mreža računala ili računalne mreže. Vodite računa o tome da učenici razvijaju toleranciju i uvažavaju tuđa mišljenja.
Svoje glagole neka upišu u alat Mentimeter koji ste prethodno izradili i podijelili s učenicima kôd. Ako se učenici još nisu susreli s alatom Mentimeter, odvojite nekoliko trenutaka kako biste ih upoznali kako pristupiti alatu pomoću kôda i poveznice.
Zajedno prokomentirajte nastali oblak riječi s glagolima vezanim uz mreže računala i zatražite od učenika da, svojim riječima, osmisle što bi za njih predstavljao pojam mreža računala.
Izrecite skupa definiciju mreže računala.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe, mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti. Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica).
Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja izbjegavajte njihovo prozivanje i čitanje naglas ili pisanje po ploči pred razredom osim ako ne izraze želju za time. Provjerite snalazi li se učenik u digitalnom alatu Mentimeter te, ako je potrebno, osigurajte pisane upute ili mentorski rad s drugim učenikom.
Sve nove, spomenute pojmove objasnite na konkretnim primjerima. Organizirajte stvaranje pojmovnika za nastavno gradivo koji će biti podsjetnik za učenike s teškoćama, ali mogu ga koristiti i ostali učenici. Učenici mogu sami voditi računa o ažuriranju pojmovnika.
Učenike, koji žele znati više, potaknite da razmisle o tome gdje sve danas susrećemo mreže računala. Primjere, kojih su se sjetili, neka upišu na oglasnu ploču Padlet koju ste prethodno pripremili i podijelili s učenicima.
Ako se do sada nisu služili oglasnom pločom Padlet, izdvojite nekoliko minuta kako biste im prikazali na koji se način objavljuje na toj oglasnoj ploči.
Na kraju aktivnosti ostavite si vremena prokomentirati s učenicima objavljene primjere mreža računala.
Pozovite učenike da na svojim uređajima otvore interaktivan prikaz suvremene informatičke učionice koja se nalazi na početku e-Škole DOS Informatika 5, Modul 5, Jedinica 5.1, Računalne mreže te da otkriju dijelove mrežne opreme.
Neka učenici u paru izrade umnu mapu o mrežnoj opremi i neka u nju uključe i definiciju mreže računala. Umnu mapu izrađuju u nekom od alata za njihovu izradu, primjerice Coggle.it.
Ako se prvi put susreću s alatom za izradu umnih mapa, odvojite potrebno vrijeme kako biste ih upoznali s njegovim osnovama. Pokažite im kako započeti novu umnu mapu, kako dodati granu, tekst, sliku ili poveznicu te kako preuzeti na svoje računalo gotovu umnu mapu. Pazite na to da učenici budu tolerantni i uvažavaju tuđa mišljenja.
Umnu mapu učenici pohranjuju u svoj e-portfolio.
Primjerice, u OneNote Class Notebook (razrednu OneNote bilježnicu) koji ste pripremili na početku školske godine. Po završetku aktivnosti, na projektoru ili pametnoj ploči prikažite nekoliko umnih mapa i prokomentirajte potrebnu mrežnu opremu.
Ako se učenici nisu još upoznali s alatom OneNote Class Notebook, izdvojite vrijeme kako biste im pokazali kako se njime služiti. Podijelite jednu objavljenu učeničku umnu mapu i s učenicima raspravite je li sva mrežna oprema uključena u umnu mapu. Pazite na to da učenici uvažavaju tuđa mišljenja.
Osim izradom umne mape, ostvarenje ishoda provjerite tako da učenici u paru riješe i zadatak Označi dijelove mrežne opreme u e-Škole DOS Informatika 5, Modul 5, Jedinica 5.1, Računalne mreže.
Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij. Ako se učenici s teškoćama ne snalaze u alatu Coggle.it, preporučuje se osigurati vršnjačku podršku (mentorski rad s drugim učenikom). Uvijek postoje učenici koji su senzibilniji i mogu pružiti podršku učenicima s teškoćama u obliku usmjeravanja ili pomoći te je takve vršnjake važno na vrijeme prepoznati. Učenici s disleksijom i razvojnim jezičnim teškoćama, kao i oni s poremećajem pažnje/hiperaktivnim poremećajem, bolje će funkcionirati dobiju li jasnu uputu ili ispunjen i ispisan predložak slične umne mape. Kod učenika s oštećenjem vida važno je prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu. Kod provjere ostvarenja ishoda predvidite više vremena za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama, što se posebice odnosi na učenike s disleksijom kojima je potrebno više vremena za čitanje ili ponovno čitanje kako bi bolje razumjeli sadržaj. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti.
Učenike, koji žele znati više, uputite da istraže na internetu vrste računalnih mreža i dopune svoju umnu mapu na temu Računalne mreže i mrežna oprema. Po završetku aktivnosti neka i upoznaju ostale učenike s time kakve sve vrste mreža postoje.
S učenicima pogledajte simulaciju e-Škole DOS Informatika 5, Modul 5, Jedinica 5.1, Računalne mreže, Bežično povezivanje digitalnih uređaja u mrežu. Nakon toga, prikažite im bežično povezivanje digitalnih uređaja. Za kraj, neka učenici u paru odrade vježbu e-Škole DOS Informatika 5, Modul 5, Jedinica 5.1, Računalne mreže vezanu uz bežično povezivanje digitalnih uređaja u mrežu. Sve to ponovite i za podnaslov Kako uključiti mobilne podatke na računalu? Dakle, najprije odgledajte simulaciju e-Škole DOS Informatika 5, Modul 5, Jedinica 5.1, Računalne mreže, Kako uključiti mobilne podatke na digitalnom uređaju, zatim prikažite uključivanje mobilnih podataka na digitalnom uređaju i, za kraj, zadajte učenicima da, u paru, izrade vježbu iz e-Škole DOS Informatika 5, Modul 5, Jedinica 5.1, Računalne mreže. Naglasite im da vode brigu o tome da svoje mobilne podatke i spajanje drugih osoba na njihove mobilne podatke zaštite zaporkom. Po završetku zajedničke aktivnosti provjerite jesu li učenici isključili dijeljenje mobilnih podataka.
Ostvarenost ishoda provjerite tako da s učenicima riješite križaljku i pitanja iz dijela Procijenite svoje znanje na kraju e-Škole DOS Informatika 5, Modul 5, Jedinica 5.1, Računalne mreže.
Nakon toga, kako biste utvrdili njihovo znanje, podijelite učenike u grupe od 3 do 4 člana. Svaka grupa izrađuje kviz na temu Računalne mreže. Pomoći si mogu upravo odgovorenim pitanjima. Neka svaka grupa izrađuje kviz na zajedničkom dokumentu/obrascu nekog digitalnog alata za izradu interaktivnih kvizova, npr. Microsoft Forms koristeći se opcijom Zajedničko korištenje radi suradnje. Pritom treba voditi računa o tome da učenici uvažavaju tuđe ideje i tuđa mišljenja i razvijaju toleranciju.
S obzirom na to da se podnaslov Bežično povezivanje digitalnih uređaja u mrežu nalazi otprilike na sredini Jedinice 5.1. Računalne mreže, učenicima s motoričkim teškoćama, onima s oštećenjem vida i disleksijom predložite da ga potraže pomoću opcije Pretraga. Prilikom gledanja videozapisa simulacija unutar lekcije, ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno mu je najaviti i pojasniti sadržaj videozapisa. Za učenike s oštećenjem sluha važno je paziti da se istovremeno ne govori i ne pušta video kako bi se mogli usredotočiti na čitanje titlova. Također, treba unaprijed pripremiti natuknice teksta koji se reproducira u videozapisu te bi bilo poželjno pripremiti na papiru i sve ključne pojmove koji će se spominjati u videozapisu. Ili, pak, nakon gledanja još jednom sažeti sve što je rečeno tijekom gledanja. Pri određivanju vježbi u paru predvidite više vremena za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama što se posebice odnosi na učenike s disleksijom kojima je potrebno više vremena za čitanje ili ponovno čitanje kako bi bolje razumjeli sadržaj. Prilikom odabira para za učenika s teškoćom vodite računa o značajkama svakog para kako bi učenik s teškoćom aktivno sudjelovao u zadatku. Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati one koji su, možda, sporiji u rješavanju zadataka ili teško održavaju pozornost. Nastavne sadržaje iz STEM predmeta vrlo je važno povezivati sa svakodnevnim životom i osobnim iskustvima učenika, upotrebljavati metodu demonstracije (prikazivanja) kad god je to moguće, uz mnogo vizualnih predložaka (slika, crteža, fotografija, videomaterijala) koji će učenicima (posebno onima s intelektualnim teškoćama) olakšati razumijevanje ključnih riječi i pomoći u lakšem usvajanju planiranih ishoda učenja.
Učenici, koji žele znati više, mogu za domaću zadaću produbiti svoje znanje o računalnim mrežama i izraditi interaktivnu igru koristeći se nekim od digitalnih alata za izradu interaktivnih igrica npr. Wordwall ili Genially ili nekim drugim alatom koji poznaju. Predložite im da naprave interaktivnu igru labirint, ali im također naglasite da imaju potpunu slobodu izabrati vrstu interaktivne igre.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.