Na računalu spojenom na projektor ili pametnu ploču pokrenite videoanimaciju s početka e-Škole DOS Informatika 5, Modul 5, Jedinica 5.3, Privatnost na internetu. Prije početka, upozorite učenike da prate i uoče da u videoanimaciji ima nekoliko situacija iz stvarnog života. Nakon odgledane videoanimacije potaknite ih na razmišljanje i pokrenite raspravu o usporedbi ponašanja iz stvarnog svijeta s ponašanjem u virtualnome. U raspravi vodite računa o toleranciji i uvažavanju tuđeg mišljenja. Uvredljivi komentari najstrože su zabranjeni.
Zatražite od učenika da u paru zapisuju svoja zapažanja i zaključke u alatu za izradu oglasnih ploča, npr. Padlet. Svaki par treba objaviti jedan papirić na zajedničkoj ploči Padlet koju ste prethodno pripremili i podijelili s učenicima. Ako se učenici nisu još susreli s Padletom, odvojite nekoliko minuta kako biste im pokazali kako se objavljuje na ovoj oglasnoj ploči.
Prikažite ispunjenu oglasnu ploču na računalu spojenom na projektor ili pametnu ploču. Pročitajte neka od zapažanja s oglasne ploče, a nakon toga, usporedite zaključke koji su navedeni u e-Škole DOS Informatika 5, Modul 5, Jedinica 5.3, Privatnost na internetu odmah ispod motivacijske videoanimacije. Upitajte učenike slažu li se time što piše o Aninom, Markovom i Mirninom ponašanju. Pitajte ih je li im sad jasnije da moraju pripaziti na svoje ponašanje na internetu i društvenim mrežama.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se, uz navedene prilagodbe, mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti. Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica).
Prilikom gledanja videozapisa simulacija unutar lekcije, nalazi li se u razredu učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno mu je najaviti i pojasniti sadržaj videozapisa. Za učenike s oštećenjem sluha važno je paziti da se istovremeno ne govori i ne pušta video. Nakon gledanja poželjno je još jednom sažeti sve što je rečeno tijekom gledanja. Prilikom odabira para za učenika s teškoćom vodite računa o značajkama svakog para kako bi učenik s teškoćom aktivno sudjelovao u zadatku. Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutom alatu. Po potrebi, osigurajte nastavničku podršku ili pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata. Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama prilikom uključivanja u raspravu te, ako je moguće, postavljajte manje otvorenih, a više konkretnih pitanja.
Učenici, koji žele znati više, neka pretraže internet i u zajedničkom dokumentu, u nekom od alata za izradu infografika, npr. Canva, izrade infografiku Pravila ponašanja na internetu. Ako se učenici nisu još upoznali s tim alatom, odvojite nekoliko trenutaka da ih upoznate s njegovim osnovama i načinom rada.
Na računalu spojenom na projektor ili pametnu ploču pokrenite videoanimaciju o lažnom profilu na e-Škole DOS Informatika 5, Modul 5, Jedinica 5.3, Privatnost na internetu.
Nakon odgledane videoanimacije, razgovarajući s učenicima, zatražite da prepričaju sadržaj videoanimacije kako biste vidjeli jesu li razumjeli što se u njoj događa. Vodite računa o toleranciji i uvažavanju tuđeg mišljenja i svaki pokušaj ismijavanja nečijeg prepričavanja u startu onemogućite. Uvredljivi komentari najstrože su zabranjeni.
Zatražite od učenika da u paru zapisuju svoja zapažanja i zaključke o situaciji u videoanimaciji. Neka ih zapisuju u alatu za izradu oglasnih ploča. Kao i u prethodnoj aktivnosti, neka to bude Padlet. Svaka grupa treba objaviti jedan papirić na zajedničkoj ploči Padlet koju ste prethodno pripremili i podijelili s učenicima.
Prikažite ispunjenu oglasnu ploču na računalu spojenom na projektor ili pametnu ploču i istaknite nekoliko zaključaka. Neka bude potpuno jasno da, dok komuniciramo na internetu, nikad sa sigurnošću ne možemo reći tko je na drugoj strani.
Usvojenost ishoda provjerite rješavajući zadatak koji se nalazi odmah ispod same animacije na e-Škole DOS Informatika 5, Modul 5, Jedinica 5.3, Privatnost na internetu.
Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica). Prilikom gledanja videoanimacije unutar lekcije, ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno mu je najaviti i pojasniti sadržaj videoanimacije. Za učenike s oštećenjem sluha bitno je paziti da se istovremeno ne govori i ne pušta video. Nakon gledanja poželjno je još jednom sažeti sve što je rečeno tijekom gledanja. Prilikom odabira para za učenika s teškoćom vodite računa o karakteristikama svakog para kako bi učenik s teškoćom aktivno sudjelovao u zadatku. Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati one koji su, možda, sporiji u rješavanju zadataka ili teško održavaju pozornost. Ako se učenici s teškoćama ne snalaze u navedenom alatu, preporučuje se osigurati vršnjačku podršku (mentorski rad s drugim učenikom u paru) ili pisane upute. Pri određivanju vježbi u paru predvidite više vremena za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama, što se posebice odnosi na one kojima je potrebno više vremena za čitanje ili ponovno čitanje kako bi bolje razumjeli sadržaj.
Učenici, koji žele znati više, neka - u nekom od alata za izradu anketa - npr. Forms izrade anketu kojom će istražiti razumiju li učenici što je lažni profil, kako ga se može uočiti i imaju li učenici iskustva s lažnim profilima. Jesu li možda bili žrtve nekoga tko ih je vrijeđao pod lažnim profilom ili kontaktirao s njima i želio se naći uživo?
Svoja saznanja i grafikone iz prikupljenih podataka neka podijele s ostalim učenicima iz razreda.
Pomoću DOS jedinice e-Škole DOS Informatika 5, Modul 5, Jedinica 5.3, Privatnost na internetu objasnite učenicima što su sve osobni podatci i kako ih zaštititi.
Zajednički odigrajte igru Jake i slabe zaporke koja se nalazi e-Škole DOS Informatika 5, Modul 5, Jedinica 5.3, Privatnost na internetu, a zatim neka učenici pojedinačno, svatko na svom računalu, sami odigraju još jednom. Sad bi učenici već trebali razumjeti zbog čega treba biti oprezan s objavom osobnih podataka na internetu.
Neka u paru prouče sliku Loši digitalni tragovi koja se nalazi na e-Škole DOS Informatika 5, Modul 5, Jedinica 5.3, Privatnost na internetu i međusobno je prokomentiraju. Svoja zapažanja neka objave u alatu Mentimeter kako bi svi učenici mogli pročitati razmišljanja prijatelja iz razreda.
Pokrenite alat Mentimeter pa učenicima podijelite poveznicu i kôd za pristup alatu. Pozovite ih da upišu svoja zapažanja. Povedite raspravu o privatnosti na internetu. Pazite da, pritom, učenici uvažavaju tuđa mišljenja.
U slučaju da učenici već nisu radili u alatu Mentimeter, prije zadavanja zadatka pokažite na primjeru kako pristupiti alatu pomoću kôda i poveznice.
Ispod slike Loši digitalni trag postoji skup zadataka 1. Iskoristite ga za provjeru usvojenosti ishoda.
Nakon toga, u paru neka izrade strip u alatu Word365 ili u nekom od alata za izradu stripa npr. Pixton. Naslov stripa neka bude npr. Znam li s kime razgovaram?
Gotov uradak moraju pohraniti u svoj e-portfolio npr. OneNote Class Notebook koji ste pripremili na početku školske godine. Po završetku aktivnosti na projektoru ili pametnoj ploči prikažite nekoliko najuspjelijih uradaka.
Ako se učenici nisu još upoznali s alatom OneNote Class Notebook, Word365 ili Pixton, izdvojite vrijeme kako biste ih upoznali kako se njima služiti.
Za kraj, neka svatko zasebno procijeni svoje znanje rješavajući sedam zadataka na kraju e-Škole DOS Informatika 5, Modul 5, Jedinica 5.3, Privatnost na internetu.
Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij. Ako se učenici s teškoćama ne snalaze u navedenim alatima, preporučuje se osigurati vršnjačku podršku (mentorski rad s drugim učenikom). Uvijek postoje učenici koji su senzibilniji i mogu pružiti podršku učenicima s teškoćama u obliku usmjeravanja ili pomaganja te je takve vršnjake važno prepoznati na vrijeme. Učenici s disleksijom i jezičnim teškoćama, kao i oni s poremećajem pažnje/hiperaktivnim poremećajem, bolje će funkcionirati dobiju li jasnu uputu ili ispunjen i ispisan predložak sličnog stripa. Kod učenika s oštećenjem vida važno je prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu. Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati one koji su, možda, sporiji u rješavanju zadataka ili teško održavaju pozornost. Prilikom podjele u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para. Pri provjeravanju ostvarenja ishoda predvidite više vremena za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama. To se posebice odnosi na učenike s disleksijom kojima je potrebno više vremena za čitanje ili ponovno čitanje kako bi bolje razumjeli sadržaj. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti.
Učenici, koji žele znati više, neka o privatnosti i sigurnosti interneta dodatno pretraže internet. Neka pronađu informacije o DSI (eng. SID), tj. o Danu sigurnijeg interneta (eng. Safer Internet day). Od koje se godine obilježava taj dan i kada se obilježava, koje su njegove krilatice bile tijekom godina i slično. O tome neka izrade prezentaciju u nekom od programa za izradu prezentacija, npr. Powerpoint365 i upoznaju ostale učenike s temom. Mogu izraditi i kviz u nekom od programa za izradu kvizova, npr. Kahoot o sigurnosti na internetu i Danu sigurnijeg interneta i odigrati ga sa svim učenicima razreda. Gotove uratke (prezentacija + kviz) neka pohrane u svoj e-portfolio npr. OneNote Class Notebook koji ste pripremili na početku školske godine.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.