Nakon što ste s učenicima odgledali e-Škole DOS Informatika 5, Modul 5, Jedinica 5.4, CC licencije, videoanimaciju koja se nalazi na početku - započnite raspravu.
Neka od pitanja mogu biti:
Jeste li i vi zbunjeni kao Marko?
Zašto je Marko zbunjen?
Jesu li vam poznati svi pojmovi koji se pojavljuju u videoanimaciji?
Pomoću alata Mentimeter provjerite koliko učenici poznaju pojmove autor, autorsko djelo, autorsko pravo i licencije. Pozovite ih da u mrežni preglednik upišu adresu www.menti.com.
Pokrenite alat Mentimeter pa učenicima podijelite poveznicu i kôd za pristup alatu.
U slučaju da učenici ranije nisu radili u alatu Mentimeter, prije zadavanja zadatka, pokažite na primjeru kako pristupiti alatu pomoću kôda i poveznice.
Zatražite od učenika da, najprije u paru, rasprave o autorskim djelima i autorskim pravima u doba interneta, a tek onda napišu objavu u alatu Mentimeter. Nakon toga, svaki par mora izabrati jednu objavu u alatu Mentimeter i obrazložiti slaže li se s njom ili ne. Poslušajte što vam učenici imaju reći. Nemojte komentirati njihovo viđenje, već dopustite svima da izraze svoje mišljenje. Vodite računa o tome da učenici razvijaju toleranciju i uvažavaju tuđe mišljenje.
Raspravu završite zajednički rješavajući zadatak Krši li Ana autorska prava kopirajući tekst s interneta za potrebe svojega seminarskog rada ili prezentacije? On se nalazi na e-Škole DOS Informatika 5, Modul 5, Jedinica 5.4, CC licencije ispod slike Ilustracija – autorsko djelo i autorska prava – Kopiranje tuđeg teksta.
Svaki par, nakon kratkog dogovora, dizanjem ruke odlučuje koji bi od ponuđenih odgovora izabrali kao točan.
Ponuđeni odgovori na pitanje Krši li Ana autorska prava kopirajući tekst s interneta za potrebe svojega seminarskog rada ili prezentacije su:
- Ne, pa svi to danas rade
- Ne, ako nije želio da se itko služi njegovim radom, autor ga nije trebao objaviti na internetu
- Da, na internetu su sva djela autorska i nikako ih se ne smije upotrijebiti
- Možda, potrebno je provjeriti pod kojim je pravima taj tekst dan na upotrebu. Autora svakako treba navesti, a nikako potpisati sebe.
Riješite i komentirajte zadatak u e-Škole DOS Informatika 5, Modul 5, Jedinica 5.4, CC licencije nakon definicije pojma CC licencije. (Smije li se Ana potpisati kao autorica teksta pronađenog na internetu i preuzetog s interneta?)
Aktivnost zaključite tvrdnjom da se sigurno nitko ne bi osjećao dobro kada bi otkrio kako je netko iskoristio njegov crtež i kako je taj crtež objavljen na mrežnim stranicama škole ili u školskom listu kao crtež nekoga drugog učenika.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se, uz navedene prilagodbe, mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti. Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica). Za učenike s oštećenjem vida također valja prilagoditi svjetlinu u prostoru te na zaslonu, kontrast, učionički prostor, kao i mjesto sjedenja tako da odgovara učeniku.
Učenicima s teškoćama valja unaprijed najaviti sadržaj videozapisa i animacija kako bi znali što očekivati i na koje dijelove se usredotočiti te, po potrebi, omogućiti da animaciju pogledaju više od jedanput. Predvidite više vremena za čitanje teksta i rješavanje zadatka za učenike s disleksijom.
Tijekom cijele nastavne jedinice valja voditi računa o jezičnoj prilagodbi zadataka i uputa. Vrlo je važno nove pojmove povezivati sa svakodnevnim životom i osobnim iskustvima učenika, upotrebljavati metodu demonstracije (prikazivanja) kad god je to moguće, uz mnogo vizualnih predložaka (slika, crteža, fotografija, videomaterijala) koji će učenicima (posebno onima s intelektualnim teškoćama) olakšati razumijevanje ključnih riječi i pomoći u lakšem usvajanju planiranih ishoda učenja. S obzirom na to da ova cjelina nosi mnoštvo novih pojmova, bilo bi dobro potaknuti učenike da izrade malu umnu mapu tih pojmova koja će im stalno biti dostupna i koju će moći nadopunjavati i kasnije novim pojmovima, definicijama i formulama koje su važne za rješavanje zadataka.
Potaknite učenike da razmisle mogu li preuzeti i upotrijebiti bilo koju fotografiju objavljenu na internetu. Nakon toga, neka pretraže internet i pronađu mrežna mjesta na kojima se objavljuju besplatne fotografije i s tim, pronađenim mrežnim mjestima upoznaju ostale učenike.
Pitajte učenike jesu li se susreli s pojmom CC licencije i poznaju li logo/oznaku CC licencija?
Pozovite ih da na internetu potraže oznaku za CC licenciju.
S učenicima obradite razne vrste CC licencija rabeći objašnjenja s flip kartica i zadatke s primjerima s e-Škole DOS Informatika 5, Modul 5, Jedinica 5.4, CC licencije. Zamolite po jednog učenika da okrene flip karticu po jedne vrste CC licencije i pročita objašnjenje.
Pitajte ih treba li im dodatno pojašnjenje.
Nakon otklanjanja svih eventualnih nedoumica zadajte učenicima zadatak da, u paru, pobroje koliko različitih CC licencija postoji. Nakon toga, neka izrade umnu mapu o CC licencijama. Izrađuju je u nekom od alata za izradu umnih mapa, npr. Coggle.it ili Bubbl.us.
Potičite ih na toleranciju i uvažavanje tuđih mišljenja.
Uputite ih na to da dobar izvor informacija o CC licencijama može biti e-Škole DOS Informatika 5, Modul 5, Jedinica 5.4, CC licencije.
Ako se prvi put susreću s alatom za izradu umnih mapa, odvojite potrebno vrijeme kako biste učenike upoznali s osnovama alata. Pokažite im kako započeti novu umnu mapu, kako dodati granu, a kako tekst, sliku ili poveznicu te kako preuzeti na svoje računalo gotovu umnu mapu.
Po izradi umne mape razgovarajte s učenicima o tome što svaka od pojedinih vrsta licencije dopušta odnosno uzima kao prihvatljivo korištenje tuđega rada, a što se smatra neprihvatljivim. Što je baš u svakoj podvrsti zabranjeno? Zašto? (Misli se na neisticanje izvornog autora djela).
Za učenike s posebnim teškoćama u učenju izbjegavajte njihovo čitanje naglas pred razredom, osim ako sami ne izraze želju. Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati one koji su, možda, sporiji u rješavanju zadataka ili teško održavaju pozornost. Prilikom podjele u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para. Vrlo je važno nove pojmove povezivati sa svakodnevnim životom i osobnim iskustvima učenika, upotrebljavati metodu demonstracije (prikazivanja) kad god je to moguće, uz mnogo vizualnih predložaka (slika, crteža, fotografija, videomaterijala) koji će učenicima (posebno onima s intelektualnim teškoćama) olakšati razumijevanje ključnih riječi i pomoći im u lakšem usvajanju planiranih ishoda učenja. Učenici s disleksijom i jezičnim teškoćama, kao i oni s poremećajem pažnje/hiperaktivnim poremećajem, bolje će funkcionirati dobiju li jasnu uputu ili ispunjen i ispisan predložak slične umne mape. Kod učenika s oštećenjem vida važno je prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama prilikom izrade umne mape.
Učenici, koji žele znati više, mogu, koristeći se izvorom e-Škole DOS Informatika 5, Modul 5, Jedinica 5.4, CC licencije, ali i ostalim mrežnim mjestima, izraditi pitanja za ponavljanje teme CC licencije. Pozovite ih da zajednički prouče koja su sve pitanja postavili, izdvoje sva pitanja bez ponavljanja i izrade interaktivan kviz u nekom od alata za izradu kvizova. Ako nisu još radili niti u jednom alatu za izradu interaktivnih kvizova, predložite im da prouče Wordwall ili Learningapps, vrlo jednostavne i intuitivne alate. Tek ako se ne snađu, neka Vam se obrate, a Vi tad izdvojite vrijeme da biste im pokazali osnove tih digitalnih alata. Uz pomoć interaktivnog kviza stvorit će se baza pitanja za ponavljanje od koje svi učenici mogu imati koristi. Podsjetite one, koji žele znati više, da - kad završe s izradom interaktivnog kviza - poveznicu na kviz podijele s ostalim učenicima u razredu. To mogu učiniti putem neke platforme za mrežno učenje i komunikaciju, e-poštom ili, jednostavno, mrežnu adresu kviza mogu napisati na ploču. Osvijestite im da je dobro činiti dobro.
Podijelite učenike u grupe od 3 do 4 člana. Vodite računa o tome da radom u grupi učenici razvijaju toleranciju i potičite ih na uvažavanje tuđih ideja i mišljenja.
Svaka grupa mora ilustrirati jednu CC licenciju uzimajući konkretnu situaciju iz života. Mogu se poslužiti primjerima iz e-Škole DOS Informatika 5, Modul 5, Jedinica 5.4, CC licencije.
Primjerice, Marko je programirao jednu računalnu igricu. Želi je dati na uporabu ostalima i da je drugi programeri slobodno dograđuju i poboljšaju dok god njega navode kao izvornog autora i dok god poboljšanu verziju njegove igrice dijele pod istim uvjetima. Smatra da CC BY-SA licencija najviše odgovara njegovim željama.
Također, učenici mogu, za primjer CC BY - ND, ilustrirati priču iz e-Škole DOS Informatika 5, Modul 5, Jedinica 5.4, CC licencije - Ana je ipak odlučila da će svoju fotografiju objaviti pod nekom CC licencijom. Htjela bi da, tko god preuzme njenu fotografiju, navede nju i izvornog autora i više ne mijenja fotografiju. Ne smeta joj niti da njena fotografija bude uvrštena u udžbenik neke izdavačke kuće.
Pomoć mogu potražiti u zadatcima ispod svake pojedine CC licencije u e-Škole DOS Informatika 5, Modul 5, Jedinica 5.4, CC licencije.
Učenici ilustriraju u nekom od digitalnih alata za izradu stripova (npr. Pixton), plakata/prezentacija (npr. Canva, Powerpoint365) ili digitalnih knjiga (npr. Bookcreator ili Libar).
Ako se učenici prvi put susreću s nekim od ponuđenih alata, odvojite potrebno vrijeme kako biste ih upoznali s njegovim osnovama. Aktivnost prilagodite tako da učenicima bude nepoznat samo jedan od ponuđenih alata kako biste imali dovoljno vremena za realizaciju aktivnosti.
Gotov uradak moraju pohraniti u svoj e-portfolio npr. OneNote Class Notebook koji ste pripremili na početku školske godine. Po završetku aktivnosti na projektoru ili pametnoj ploči prikažite nekoliko najuspjelijih uradaka.
Na osnovi tih uradaka, s učenicima prokomentirajte ima li priča ispravan završetak ili se protagonisti radnje ponašaju neetično tj. neispravno.
Ako se učenici još nisu upoznali s alatom OneNote Class Notebook, izdvojite vrijeme kako biste im pokazali kako se njime koristiti. Dovoljno im je pokazati kako otvoriti OneNote Class Notebook i prenijeti svoj digitalni uradak na stranicu alata.
Prilikom podjele učenika u grupe vodite računa o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s različitim teškoćama te o povezivanju učenika koji djeluju motivirajuće i podržavajuće s onima s teškoćama. Važno je definirati ulogu učenika s teškoćama u okviru grupe.
Učenicima s oštećenjem vida, kao i onima s disleksijom, skrenite pozornost na inkluzivni prikaz digitalnog obrazovnog sadržaja. Učenicima s motoričkim teškoćama, onima s oštećenjem vida i disleksijom predložite da podnaslov, zbog svoje pozicije pri kraju lekcije, potraže uz pomoć opcije Pretraga. Provjerite snalaze li se učenici u navedenim digitalnim alatima i ponudite pomoć ili vršnjačku podršku. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj skupini želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa.
Učenici, koji žele znati više, mogu osmisliti više priča koje će karakterizirati više CC licencija. O svakoj priči neka izrade strip. To mogu učiniti u nekom digitalnom alatu ili nacrtati i ilustrirati na papiru. Potaknite ih da priču osmišljavaju u paru ili u grupi. Pritom vodite računa o tome da učenici razvijaju toleranciju i uvažavaju tuđa mišljenja. Stripove neka povežu u e-knjigu koristeći se, primjerice, alatom Bookcreator. Neka prezentiraju svoje radove na nekom od sljedećih satova informatike. Ako su stripove crtali na papiru, prethodno ih trebaju digitalizirati. Najjednostavnije ih je fotografirati i prebaciti u računalo. Pomognite im u tome ako im je pomoć potrebna.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.