Upoznajte učenike s piramidom učenja/pamćenja. Pokažite je koristeći se projektorom te je objasnite.
S učenicima usporedite svaku od razina s nekom stvarnom situacijom iz života i učenja. Zamolite ih da podijele svoja iskustva i kažu slažu li se s piramidom.
Vodite računa o toleranciji i uvažavanju tuđeg mišljenja.
Podijelite učenike u grupe od 3 do 4 člana. Svaka grupa treba izraditi plakat na temu piramide učenja koji ćete izvjesiti u učionici.
Na kraju sata, učenici trebaju usmeno ocijeniti uratke drugih grupa. Najprije neka istaknu dobre strane, a nakon toga, ukažu na detalje koje bi na plakatu promijenili.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se, uz navedene prilagodbe, mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije mogli osigurati pojašnjenje ili pomoć. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti. Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica).
Nove pojmove objasnite povezujući ih s već poznatim pojmovima te uključite uručak s najvažnijim definicijama koje učenik treba zapamtiti. Važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama, u okviru grupe u kojoj se nalaze, kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje u radu ili iščekuje zadatak. Učenike s poremećajem pažnje valja uklopiti u grupu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške). Potrebno je češće provjeravati kako funkcionira grupa u kojoj je učenik s teškoćama. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama prilikom izrade plakata i uključivanja u raspravu.
Od učenika, koji žele znati više, zatražite da prodube znanja o piramidi učenja. Neka na internetu istraže i otkriju zanimljivosti vezane uz piramidu, primjerice, zašto je nastala piramida učenja, godinu nastanka kao i ime teoretičara koji se povezuje s piramidom učenja. Neka samostalno nacrtaju piramidu učenja u nekom od programa za pisanje npr. Word365 koristeći se opcijom SmartArt. Ako se učenici još nisu susreli s tom naprednom opcijom u alatu Word365, odvojite nekoliko trenutaka i pokažite im gdje se ona nalazi.
Pokažite učenicima kako u programu za pisanje, npr. Word365, okrenuti stranicu u vodoravan pogled i kako umetnuti tablicu od tri stupca i jednoga retka.
Upoznajte učenike s alatom Thinglink ili nekim drugim namijenjenim stvaranju interaktivnih slika.
Odvojite dovoljno vremena da učenike upoznate s tim alatima, najprije, na jednostavnijim primjerima. Tek kad smatrate da su spremni, zadajte im projektni zadatak.
Podijelite učenike u grupe od 3 do 4 člana. Svaka grupa treba obraditi tri znamenitosti svoga grada/mjesta koje će oblikovati u tablici s tri stupca. Poučite učenike da podijele uloge u grupi kako bi bili brže gotovi. Svaki član grupe razvija vlastite sposobnosti i stječe samopouzdanje izrađujući letak prema dodijeljenom mu zadatku. Jedan član istražuje slike, drugi sastavlja tekst, treći umeće gotov materijal u tablicu u Word365.... Na početku, zajednički odlučuju koje će tri znamenitosti obraditi. Vodite računa o toleranciji i uvažavanju tuđeg mišljenja.
Sve grupe sudjeluju u izradi interaktivne karte u zajedničkom dokumentu u alatu Thinglink.
Kako biste vrednovali ostvarenost ishoda, pripremite rubriku s kojom ćete, prije početka izrade projektnog zadatka, upoznati učenike kako bi znali što se točno od njih očekuje.
Gotov digitalni turistički vodič objavite na mrežnoj stranici škole.
Zatražite od učenika da između sebe izaberu predstavnike razreda i kontaktiraju s turističkom zajednicom grada/mjesta i/ili mjesnim odborom kvarta i ponude svoje letke i cijeli digitalni vodič kao dodatnu promidžbu grada/mjesta. Prethodno ih najavite u TZ i/ili MO. Ovakvom ćete aktivnošću kod učenika razvijati društvenu odgovornost i isticati važnost da, kad god je to moguće, aktivno doprinose poboljšanju kvalitete života lokalne zajednice i društva. Ujedno ih osnažujete u pozitivnom poimanju sebe i razvoju pozitivnih stavova. Naglasite im da se malenim i ustrajnim koracima daleko stiže.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata. Osigurajte vizualnu podršku za učenike s poremećajem iz autističnog spektra i one s intelektualnim teškoćama. Prilikom podjele učenika u grupe vodite računa o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s različitim teškoćama te o povezivanju učenika koji djeluju motivirajuće i podržavajuće s onima s teškoćama. Učenicima s teškoćama osigurajte vršnjačku podršku u prikupljanju tekstova i slika (rad u paru), odnosno pri izradi članka, tako da unaprijed definirate ulogu učenika s teškoćama (npr. učenik s motoričkim teškoćama prikuplja fotografije na određenu temu). Prilikom rada u grupi preporučuje se učenike s teškoćama smjestiti u grupu u kojoj je učenik koji je spreman održati prezentaciju (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna anksioznost). Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa.
Učenici, koji žele znati više, neka dodatno prouče alat u kojem izrađuju interaktivnu kartu, primjerice, ThingLink. Zatim, neka izrade video 360 o pojedinim znamenitostima i dodaju ih u zajedničku interaktivnu kartu u alatu Thinglink.
Pokažite učenicima kako se snima zaslon u nekom od programa/alata predviđenih za to. Primjerice, Screencast-o-matic. Napomenite im da opciju snimanja zaslona ima i PowerPoint365. Osigurajte učenicima dovoljno vremena da svladaju te alate na jednostavnijim primjerima, a tek onda im zadajte projektni zadatak.
Podijelite učenike u grupe od 3 do 4 člana. Svaka grupa odabire jedan predmet i zadatak koji će pokazati i snimiti. Svaki učenik odrađuje dio zadatka.
Sve videoupute učenici povezuju u zajednički dokument u nekom od programa za izradu interaktivnih slika, npr. Thinglink. Tim se alatom sad već znaju koristiti. Ili neka izrade e-knjigu u, primjerice, alatu Bookcreator.
Za vrednovanje ostvarenosti ishoda pripremite rubriku s kojom ćete, prije početka izrade projektnog zadatka, upoznati učenike kako bi znali što se točno od njih očekuje.
Gotovu učilicu objavite na mrežnoj stranici škole.
Učenicima naglasite da, izradom videouputa tj. učilice, u kojima pokazuju rad u konkretnim programima ili prikazuju rješenja konkretnih zadataka, pomažu jedni drugima. Na taj način, kao razred postaju jače povezana cjelina, a time i uspješnija skupina. Osjećaj pripadnosti je bitan. Tako, naime, razvijaju i pozitivne osjećaje o sebi.
Trebate istaknuti da svi imaju dobrobit od pomaganja jedan drugome - i oni koji pomažu i oni koji pomoć primaju.
Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica). Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata ili dodatnu nastavničku pomoć.
Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa. Prilikom podjele učenika u grupe vodite računa o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s različitim teškoćama te o povezivanju učenika koji djeluju motivirajuće i podržavajuće s onima s teškoćama, a dobro je i unaprijed podijeliti uloge tj. što koji učenik radi. Tako se neće dogoditi da učenik s teškoćama iščekuje uputu ili bude pasivni promatrač. Prije početka same aktivnosti, potrebno je provjeriti razumiju li zadatak učenici s teškoćama, naročito oni s intelektualnim teškoćama. Potrebno je češće provjeravati napredovanje grupe u kojoj je učenik s teškoćama. Učenici s oštećenjem sluha, iako mogu dobro čuti pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika. Stoga treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i davanje odgovora.
Učenici, koji žele znati više, neka izaberu jedan od digitalnih alata koji već poznaju i o njemu izrade učilicu. Na primjer, Coggle.it. Neka izrade kratke videoupute o tome kako se dodaje nova grana, umeću tekst, slika ili poveznica te kako se preuzima gotova umna mapa na lokalno računalo.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.