Predmet
Njemački jezik 5
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Kleider machen keine Leute

Naziv predmeta
Njemački jezik 5

Razred
5. razred, osnovna škola

Razina učenja jezika
5. godina učenja

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • odjevni predmeti
  • sviđati se
  • školske uniforme
  • potrošiti
  • nositi
  • isprobati
  • džeparac

Das gefällt mir besser!

Prije ove aktivnosti zamolite učenike da na sat donesu nekoliko fotografija ili svojih crteža različitih odjevnih predmeta koje rado nose. Uputite ih da fotografije odjevnih predmeta izrežu iz časopisa ili preuzmu s besplatne internetske stranice za fotografije Pixabay. Neka se dogovore tko će što donijeti kako ne bi imali odjevne predmete iste vrste i boje. Ako u razredu ima učenika koji vole izrađivati predmete i šivati, možda mogu napraviti malene primjerke različite odjeće kao za lutke. U razredu razvucite konopac na koji će učenici objesiti (pomoću malih, drvenih kvačica) te "odjevne predmete" kao da su pravi.

Učenici neka zatim razvrstaju odjevne predmete ovisno o godišnjem dobu u kojem se nose. Potom s učenicima imenujte odjevni predmet na njemačkom i zapišite riječi na ploču i u bilježnicu. Potaknite ih da kod kuće izrade svoje kartice za lakše usvajanje novih riječi vezanih uz odjeću (Kleidung). Neka izrežu kartice veličine 9 x 6 cm i, s jedne strane, nacrtaju odjevni predmet ili zalijepe fotografiju, a s druge zapišu riječ. Kartice mogu poslagati u kutiju i nadopunjavati je novim karticama tijekom učenja jezika i ponavljanja, a mogu ih nositi u školu dok obrađujete ovu temu. Ovime se dotičete očekivanja međupredmetne teme Učiti kako učiti jer će učenici osvijestiti važnost redovitoga podsjećanja na riječi jezika koji žele naučiti.

Kad znaju imenovati predmet, učenici mogu izraziti svoj stav – što im se sviđa, što je modernije, što praktičnije i sl. Primjerice, Das ist eine Jacke. Das ist eine Winterjacke. Sie ist braun. Sie ist sehr schön und modern. Učenici mogu upotrebljavati i različite stupnjeve opisnih pridjeva (Die Jacke ist blau. Sie ist schöner als die braune Jacke…).

Pokažite učenicima nekoliko fotografija s trima istim odjevnim predmetima različitog izgleda, boje, uzorka ili kroja. Potaknite ih da usporede odjevne predmete koristeći se pridjevima u komparativu i superlativu (Die schwarze Jacke ist moderner als die braune. Die gelbe Jacke ist am schönsten.). Usporedite način na koji se izvodi stupnjevanje pridjeva s hrvatskim jezikom.

Učenici na kraju rješavaju zadatak na poveznici e-Škole DOS Njemački 5, Modul 8, Jedinica 8.3, Zadatak A-E, Zadatak B te čitaju tekst Bei Leila zu Hause. Učenici zajedno slušaju tekst, a zatim u paru rješavaju ostale zadatke. Zamolite ih da pročitaju rješenja i provjerite razumijevanje riječi iz teksta.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se, uz navedene prilagodbe, mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.

Učeniku oštećena vida opišite koje su sve fotografije i sličice odjevnih predmeta učenici donijeli. Učenicima s oštećenjima mišićno-koštanoga sustava unaprijed pripremite kartice za učenje tako da im nacrtate ili ispišete odjevni predmet s jedne strane, a da s druge strane samo napišu njegov naziv. Učenicima s intelektualnim teškoćama napišite sve riječi koje moraju imati na karticama, prilagodite broj riječi tako da smanjite broj riječi u skladu s učeničkim mogućnostima.

Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite da na e-Škole DOS Njemački 5, Modul 8, Jedinica 8.3, Zadatak A-E, Zadatak B odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij. Učenike oštećena sluha uputite na transkript slušnog zapisa.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka pripreme u digitalnom alatu Kahoot kviz za uvježbavanje opisivanja odjevnih predmeta i izricanja osobnoga stava (Kleidung im Vergleich). Ponudit će pitanja na osnovi fotografija odjevnih predmeta koristeći se pridjevima suprotnoga značenja (altmodisch − modern, billig − teuer, elegant − sportlich...) Ostali učenici će kviz, u dogovoru s učiteljem, rješavati na satu ili mrežnim načinom.

Nastavna aktivnost za predmet X

Das gefällt mir besser!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik imenuje odjevne predmete.
  • Učenik upotrebljava komparativ i superlativ pridjeva.
  • Učenik razumije jednostavan tekst na temu odjeće.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti

Geizkragen − ja oder nein?

Podijelite s učenicima poveznicu na e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 8, Jedinica 8.4, Geld sparen, Zadatci A-C. Učenici sami rješavaju Zadatak A, a nakon toga zajedno slušaju tekst Mein Taschengeld. Učenici u paru odgovaraju na pitanja u Zadatku B i rješavaju Zadatak C, a zatim čitaju rješenja. Učenicima postavite nekoliko pitanja o njihovom iskustvu s džeparcem (npr. Bekommst du Taschengeld? Wie oft bekommst du Taschengeld? Wie viel Taschengeld bekommst du...).

U prethodnom su se tekstu učenici susreli s glagolom ausgeben. Pripremite im listić u alatu Word zasićen upravo glagolom ausgeben u različitim situacijama, gdje će ga upotrebljavati govornici različite životne dobi. Uputite učenike da ispišu nekoliko rečenica i odrede gramatička obilježja glagola (glagolsko vrijeme prezent, lice i broj). Neka samostalno, metodom SOS (sammeln − skupljati, ordnen − organizirati, systematisieren − sistematizirati) zaključe po čemu je ausgeben drugačiji glagol od onih koji su im poznati, a neki će se prisjetiti već ranije poznatih sličnih glagola (npr. fernsehen, ausgehen, mitnehmen). Ovime ćete učenike osvijestiti na postojanje metode koju mogu primjenjivati i u drugim nastavnim predmetima i sadržajima, odnosno uspostavit ćete korelaciju s međupredmetnom temom Učiti kako učiti.

Potaknite ih da iznesu svoj zaključak u grafičkom obliku kojim će naglasiti odvajanje prefiksa od osnove te činjenicu da se u rečenici, s glagolom u prezentu, on "seli" na kraj rečenice. Učenici će zaključiti da je riječ o glagolima s odvojivim prefiksom, odnosno djeljivim ili odvojivim glagolima.

Nakon toga neka na e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 8, Jedinica 8.4, Geld sparen riješe Zadatak D čitajući rješenja naglas.

Naposljetku će svaki učenik odgovoriti i na pitanje Wofür gibst du dein Taschengeld aus? Slijedi kreativan zadatak (uz vašu pomoć) izrade ankete u digitalnom alatu Google Forms na temu Taschengeld − Geld sparen koju će putem kanala MS Teams podijeliti s ostalim učenicima.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Zakažite učenicima videosastanak pomoću digitalnog alata MS Teams. Pokažite im fotografije koje imaju veze s novcem, roditeljima koji djeci daju novac, s predmetima koje učenici vole i znate da ih žele kupiti. Fotografije ste preuzeli s besplatne stranice za fotografije Pixabay i uputite učenike da kratkim i vrlo jednostavnim rečenicama opišu što vide (npr. Das ist Geld. Die Eltern geben dem Kind das Geld. Das Kind wünscht sich Playstation…). Svoje opise neka zapišu u čavrljanje, a nekoliko učenika prozovite kako bi svoje opise pročitali naglas. Nakon što ste ih uveli u temu, postavite im osobna pitanja o džeparcu (Geben dir deine Eltern Geld? Wie oft? Wie viel Geld bekommst du...). U tu svrhu možete u digitalnom alatu Mentimeter napraviti anketu Geld sparen oder ausgeben – pro und contra.

Potaknite učenike da u alatu Canva izrade prezentaciju ili plakat po želji na jednu od tema vezanih uz novac (npr. kako oni štede, od koga dobivaju novac, za što im novac treba…). Fotografije potrebne za rad neka preuzmu s besplatne stranice za fotografije Pixabay. Dogovorit ćete se s učenicima koliko im je vremena potrebno i kada će predstaviti i pokazati svoje radove. Učenici će na videosastanku pojedinačno prezentirati ono što su napravili ostalim učenicima (prezentaciju ili ispisan plakat), kratkim i jednostavnim rečenicama imenuju i opisuju ono što prezentiraju ostalim učenicima. Na kraju svakog učeničkog izlaganja potaknite ostale učenike da vrednuju rad koristeći alat Forms prema unaprijed pripremljenoj rubrici koju ste prije toga objasnili i zajednički dogovorili s učenicima. Učenik koji izlaže obrazložit će usmeno kako je zadovoljan svojim izlaganjem, gdje je pogriješio, je li zadovoljan i što bi sljedeći put napravio drugačije.

Na kraju zatražite učenike da pripreme kratak nastavni listić u alatu Canva za ostale učenike kako bi provjerili razumijevanje. U tu svrhu svaki učenik odabire predložak za kviz te priprema 3 do 5 pitanja s ponuđenim odgovorima. Poveznicu na svoje kvizove učenici dijele u čavrljanju kako bi im svi ostali učenici mogli pristupiti i odgovoriti na pitanja.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se, uz navedene prilagodbe, mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.

Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite da na e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 8, Jedinica 8.4, Geld sparen odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici. Zvučni zapis koji ćete koristiti u aktivnosti pošaljite unaprijed učenicima s teškoćama, a učenika oštećena sluha uputite na transkript na stranici e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 8, Jedinica 8.4, Geld sparen. U razgovoru o džeparcu potaknite učenike s teškoćama na raspravu, neka iznose slobodno svoje mišljenje i stavove, ali nemojte ustrajati na tome da usmeno izražavaju svoje mišljenje učenicima kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s poremećajem govora), osim ako izraze želju za time.

Tijekom podjele učenika u parove smjestite učenike s teškoćama u par u kojem će biti vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak ako je to potrebno.

Tijekom izrade listića za učenje o glagolu ausgeben vodite računa o tome da za učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje smanjite broj istovjetnih zadataka te im omogućite češće stanke tijekom rada. Listić grafički primjereno oblikujte (koristite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova) što je posebno važno za učenike sa specifičnim teškoćama učenja. Učenicima s intelektualnim teškoćama i jezičnim teškoćama u listić stavite primjer određivanja gramatičkih obilježja glagola, a učenik s intelektualnim teškoćama neka pronađe po jedno gramatičko obilježje.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici neka ponove pitanja i odgovore koje su radili u prethodnim aktivnostima, npr. Bekommst du Taschengeld? Wie oft bekommst du Taschengeld? Wie viel Taschengeld bekommst du... Zatim neka daju odgovore izričući iznose u nekoj drugoj valuti. Primjerice, ako su računali u eurima u prethodnim aktivnostima, sada neka izaberu dolar ili neku drugu valutu. Usput neka otkriju kako se nazivaju jednostavne računske operacije na njemačkom jeziku (zbrajanje, oduzimanje, množenje, dijeljenje, zaokruživanje brojeva) koje su potrebne pri preračunavanju valuta.
Učenike zatim potaknite da u digitalnom alatu Canva naprave plakat o svom džeparcu te da ga prikažu u odabranoj valuti. Neka za nju navedu u kojoj se zemlji koristi, kako izgledaju novčanice te koja je njezina vrijednost u usporedbi s europskom valutom. Naposljetku, učenici svoje plakate mogu prezentirati ostalim učenicima u razredu, vršnjački ih vrednovati te ih sve izložiti u učionici.

Nastavna aktivnost za predmet X

Geizkragen − ja oder nein?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik pravilno primjenjuje prezent djeljivog glagola u samostalnim rečenicama.
  • Učenik postavlja i odgovara na kratka pitanja o džeparcu.
  • Učenik razumije kratak slušani tekst o džeparcu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Schuluniformen − pro und contra

Kao uvod u temu podijelite s učenicima poveznicu na e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 8, Jedinica 8.5, Schuluniform – ja oder nein?, Zadatci A-D. Učenici sami rješavaju Zadatak A, a zatim i zajedno poslušaju dijalog Endlich haben wir Schuluniformen. Nakon toga učenici samostalno rješavaju Zadatak B i zajedno provjeravaju rješenja. Zatim u paru čitaju dijalog po ulogama i razgovaraju o tekstu. Postavite im nekoliko pitanja (Wem gefallen die Schuluniformen? Warum gefallen die Schuluniformen Lars nicht...). Provjerite jesu li učenici razumjeli tekst te ih potaknite da nastave rješavati Zadatak C (Vorteil oder Nachteil).

Slijedi priprema debate na temu Schuluniform – ja oder nein. Jedna će grupa učenika zastupati tezu pro, a druga contra na njemačkom jeziku. Dogovorit ćete se s učenicima koliko im je vremena potrebno i na jednom od sljedećih sati organizirati debatu. Upoznavanjem učenika s debatom dotičete se očekivanja međupredmetne teme Učiti kako učiti te radite na razvoju interesa učenika za debatu općenito.

Nekoliko učenika ima zadatak snimati debatu i naposljetku izraditi videozapis u digitalnom alatu Kizoa. Na kraju debate potaknite ostale učenike da vrednuju rad koristeći se alatom Forms prema unaprijed pripremljenoj rubrici koju ste ranije objasnili i zajednički dogovorili s učenicima.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se, uz navedene prilagodbe, mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.

Učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite da na e-Škole DOS Njemački jezik 5, Modul 8, Jedinica 8.5, Schuluniform – ja oder nein?, Zadatci A –D odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici.

Prilikom podjele učenika u parove dodijelite učenike s teškoćama u par u kojem će biti vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par s učenikom koji je uzorna ponašanja te će mu pomoći usmjeriti pažnju na zadatak, ako je to potrebno. Učenicima s intelektualnim teškoćama i jezičnim teškoćama pripremite prijevod teksta na hrvatski jezik o školskim uniformama kako bi se lakše pripremili za debatu.

Tijekom debate potaknite učenike s teškoćama na aktivno sudjelovanje i slobodno izražavanje vlastitog mišljenja. Učenici koji imaju teškoća s usmenim izlaganjem i javnim nastupom (primjerice, učenici s poremećajem govora) mogu u debati sudjelovati tako da budu snimatelji, uređuju videozapis ili budu sudci nakon debate. Osim ako ne izraze želju sudjelovati u debati kao članovi grupe pro ili contra. Učeniku oštećena sluha omogućite mjesto u grupi s kojeg će imati dobar pregled svih sudionika debate i pristup svim vizualnim informacijama. Učeniku oštećena vida omogućite podršku vršnjaka koji će mu opisivati važne vizualne informacije tijekom debate.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu na mrežnim stranicama istražiti nose li učenici u hrvatskim i njemačkim školama uniforme i informacije predstaviti ostalim učenicima u obliku plakata koji su izradili u digitalnom programu Canva. Za svoje radove učenici će podijeliti poveznice na plakat putem zajedničkog kanala u alatu MS Teams ostalim učenicima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Schuluniformen − pro und contra

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razumije kratak, slušani tekst o školskoj uniformi.
  • Učenik izrađuje videozapis u digitalnom alatu.
  • Učenik argumentira svoj stav koristeći se jednostavnim rečenicama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Kikić Dakić, Danijela. 2015. Mein erstes Wörterbuchpriručni rječnik njemačkoga jezika (3. izdanje). Alfa. Zagreb.

Kljajić, Jasenka. 1998. Njemačko-hrvatski praktični rječnik (1. izdanje). Školska knjiga. Zagreb.

Miličević, Marijana. 2017. Njemačko-hrvatski, hrvatsko-njemački školski rječnik (3. izdanje). Alfa. Zagreb.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.