Zajedno s učenicima proučite e-Škole DOS Informatika 6, Modul 5, Jedinica 5.1, Moj AAI@EduHr identitet. Razvijajući toleranciju i međusobno uvažavanje različitih mišljenja, povedite raspravu o svakodnevnom korištenju interneta. Računalo može znatno pomoći u učenju i razvoju vještina. Ali ima i negativnih strana pretjeramo li s uporabom tehnologije ili se ne brinemo dovoljno o svojoj sigurnosti u mrežnom okruženju. Tada internet može biti nesiguran i potencijalno opasan (pogotovo za mlade osobe).
Kako bi učenici bili što zaštićeniji, Hrvatska akademska istraživačka mreža CARNet omogućuje nam sigurno mrežno okruženje besplatno nam dodjeljujući elektronički identitet (AAI@EduHr identitet). Uporabom tog identiteta učenicima su dostupni različiti sadržaji i alati. Razgovarajte s učenicima kojim su se digitalnim alatima i uslugama do sada koristili (Office 365 za škole, e-Dnevnik za učenike, e-Lektire, Edutorij, CARNet webmail). Podijelite učenike u parove kako bi, surađujući, u alatu Popplet izradili umnu mapu na temu AAI@EduHr identitet. Umnu mapu učenici spremaju i šalju učitelju koji na projektoru prezentira nekoliko učeničkih radova uz tolerantno učeničko komentiranje.
Ako učenici nisu već radili u alatu Popplet, pokažite im kako se u njemu snaći.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se, uz navedene prilagodbe, mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije moglo pojasniti nejasno ili osigurati pomoć. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na njegovu početku, kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti. Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su im dodijeljena (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica). Za učenike s oštećenjem vida također valja prilagoditi svjetlinu u prostoru, na zaslonu, kontrast, učionički prostor te mjesto sjedenja tako da odgovara učeniku.
Tijekom rada u paru važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da ne bude pasivni promatrač. Provjerite znaju li se učenici s teškoćama koristiti alatom Popplet te, po potrebi, omogućite pisane upute.
Učenici na internetu istražuju ulogu školskog administratora. Neka potraže popis svih administratora i, na njemu, administratora škole koju pohađa. Istraživanjem uloge školskog administratora učenici će saznati tko je administrator u njihovoj školi, koje su njegove ovlasti i zatražiti pomoć ako im je potrebna. Rezultate svog istraživanja učenici zapisuju u dijeljeni dokument u mrežnom alatu Word kako bi i ostali učenici imali uvid u to tko je administrator u njihovoj školi i koje su njegove ovlasti.
Znanje, koje su stekli u prethodnoj aktivnosti, učenici će utvrditi izradom pitanja različitog tipa (nadopunjavanje rečenica, odabir točnog/točnih odgovora, povezivanje parova, izrada križaljki...). Učenike podijelite u pet grupa. Svaka grupa izrađuje kvizove na određenu temu (Office 365 za škole, Edutorij, e-Dnevnik za učenike, CARNet webmail, e-Lektira). Svaka grupa dobiva jednu temu. Unutar grupe učenici dogovorno određuju koji tip kviza žele izraditi (svaka grupa izrađuje jedan tip kviza). Učenici kvizove izrađuju u alatu po izboru učitelja (LearningApps, Wordwall, Hot Potatoes...). Ako učenici nisu prije radili u nekom od ponuđenih alata, upoznajte ih s osnovnim mogućnostima.
Nakon što naprave kviz, svoje poveznice lijepe na ploču Padlet koju je učitelj unaprijed pripremio. Tako će kvizovi biti dostupni svim učenicima za rješavanje čime utvrđuju svoje znanje. Rješavajući kvizove učenike valja međusobno poticati da uvažavaju različita mišljenja i razvijaju toleranciju na različitost. Time razvijaju pozitivne stavove i vrijednosti.
Ako učenici nisu već radili u alatu Padlet, pokažite im kako se u njemu snaći.
Prilikom podjele učenika u grupe vodite računa o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s različitim teškoćama te o povezivanju učenika koji djeluju motivirajuće i podržavajuće s učenicima s teškoćama. Ulogu učenika s teškoćama u pojedinoj grupi unaprijed definirajte u skladu s jakim stranama tog učenika (npr. traženje slika, smišljanje pitanja i sl.). Učenicima s intelektualnim teškoćama ovaj zadatak će biti izazovan te će bolje funkcionirati u paru, unutar skupine, s učenikom koji će usmjeravati one koji su, možda, sporiji u rješavanju zadataka ili teško održavaju pozornost. Učenici s disleksijom i jezičnim teškoćama, kao i oni s poremećajem pažnje/hiperaktivnim poremećajem, bolje će funkcionirati dobiju li jasnu uputu ili predložak sličnog tipa zadatka.
Neka učenici pogledaju sve dostupne alate u alatu Office 365 za škole. Odabiru jedan alat koji do sada nisu koristili te ga proučavaju i prezentiraju ostalim učenicima.
Zajedno s učenicima proučite e-Škole DOS Informatika 6, Modul 5, Jedinica 5.2, Zajednice učenja. Učitelj može povezati ovu aktivnost s prvom aktivnošću u kojoj su se spominjale dobre strane mrežne komunikacije i, općenito, različite mogućnosti uporabe interneta. Usmjerite razgovor s učenicima na mogućnost korištenja društvenih mreža u svrhu učenja. Takvo učenje zove e-učenje (e-learning). Učiti možemo kada hoćemo, a ne kada moramo (u neko zakazano vrijeme). Takvo učenje ostvaruje se na mrežnim mjestima koja omogućuju izradu internetskih tečajeva, rješavanje kvizova, razmjenu mišljenja i mogućnost praćenja napretka u učenju, a zovemo ih mrežne zajednice učenja. Kroz raspravu podsjetite učenike na važnost AAI@EduHr identiteta koji omogućuje pristup mnogim sadržajima koji se nalaze na mrežnim zajednicama učenja (Dabar, Yammer, CARNet Loomen).
Zajedno s učenicima proučite u Editoriju e-Škole DOS Informatika 6, Modul 5, Jedinica 5.2, Zajednice učenja te kako se prijaviti u Dabar, Yammer i CARNet Loomen. Svaki se učenik prijavljuje u mrežnu zajednicu učenja svojim AAI@EduHr identitetom i komentira sličnosti i posebnosti svake od tih mrežnih zajednica učenja.
Učenike podijelite u parove gdje će se jedan od učenika, svojim AAI@EduHr identitetom, prijaviti u mrežnu zajednicu učenja Dabar. Upisuju e-kolegij PonoviDabar 2022. Odabiru određenu kategoriju prema svom uzrastu te zajednički rješavaju zadatke, surađuju i međusobno se potiču razvijajući toleranciju na drugačije mišljenje.
Na kraju, možete potaknuti učenike na debatu u kojoj će sučeliti argumente za i protiv načina učenja u mrežnim zajednicama. Potaknite ih na razvijanje pozitivnih stavova i vrijednosti na zadanu temu. Prije rasprave, objasnite učenicima pravila debatiranja. Možete, pritom, koristiti Karl Popper debatni format.
Prilikom proučavanja e-Škole DOS Informatika 6, Modul 5, Jedinica 5.2, Zajednice učenja učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij. Kod prijave u mrežne zajednice s AAI@EduHr identitetom provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi i osigurajte vizualnu ili podršku nastavika ili pomoćnika u nastavi. Prilikom podjele učenika u parove, učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati one koji su, možda, sporiji u rješavanju zadataka ili teško održavaju pozornost. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama. Ova aktivnost iznimno je zahtjevna za učenike s intelekturalnim teškoćama te se, za njih, preporučuje da rade u trojkama te da čine par s učenikom koji će ih usmjeravati. Prilikom aktivnosti, koja uključuje debatu, učenike s teškoćama, kod kojih je izražena anksioznost u društvu, ne izlažite aktivnoj ulozi u okviru debate. Svaki učenik s teškoćama može dati svoj doprinos u vidu pripreme materijala za debatu ili biti u funkciji ocjenjivača debate.
Učenici proučavaju mogućnosti Yammera te izrađuju svoju grupu u koju će pozvati nekoliko učenika iz razreda. U grupi razmjenjuju poruke i donose zaključak o prednostima i nedostatcima Yammera koje će napisati u zajedničkom dokumentu u alatu Word.
Karl Popper debatni format. Preuzeto s http://hdd.hr/wp-content/uploads/2021/02/Karl-Popper-debatni-format-HDD-1.pdf (4.11.2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.