Zajedno s učenicima proučite e-Škole DOS Informatika 6, Modul 5, Jedinica 5.3, Digitalna bilježnica – početni strip. Nakon što ste pogledali strip, pitajte učenike o njihovim iskustvima sa zametnutim bilježnicama. Neka iznesu iskustva o tome jesu li ponekad zaboravni pa im ukućani moraju pomagati pri pronalasku njihovih zagubljenih stvari. Navedite ih na zaključak kako bi bilo dobro da postoje bilježnice koje ne moraju tražiti, nego su uvijek na istom mjestu. Pitajte ih jesu li čuli da postoje i takve bilježnice. Nakon odgovora, recite učenicima da takvo što postoji te ih uputite na alat Office 365 za škole. Učenici se prijavljuju svojim AAI@EduHr identitetom u Office 365 za škole i, među dostupnim alatima, prema uputama učitelja, pronalaze ikonu OneNote. Objasnite im kako je to digitalna bilježnica u koju mogu zapisivati zabilješke s predavanja. Sve što zapisuju, automatski se sprema, sigurno je i uvijek dostupno ako imaju pristup internetu. Navedite učenike na zaključak da je dobro koristiti digitalnu bilježnicu jer ne moraju razmišljati jesu li je ponijeli u školu niti gdje su je spremili. Razgovarajte s učenicima o tome što rade sa svojim bilježnicama na kraju školske godine. Spremaju li ih, bacaju ili ih odlažu u spremnike za stari papir te, na taj način, vode brigu o okolišu? Neka u paru na internetu istraže kako se izrađuje reciklirani papir. Nakon toga, u alatu Word Online zapisuju rezultate svojih istraživanja. Učenici poveznicu na dokument šalju učitelju e-poštom. Prezentirajte nekoliko uradaka preko projektora.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se, uz navedene prilagodbe, mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Učenika s teškoćom valjalo bi premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije moglo pojasniti nejasnoće ili osigurati pomoć. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im na početku najaviti strukturu sata, kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti.
Prilikom proučavanja e-Škole DOS Informatika 6, Modul 5, Jedinica 5.3, učenike s disleksijom na Edutoriju uputite na odabir opcije načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij. Pri izvođenju zadatka objasnite korake ili dajte uručak s raspisanim uputama te provjerite znaju li se učenici koristiti alatom Word.
Prilikom odabira para za rad s učenikom s teškoćom vodite računa o obilježjima svakog para kako bi učenik s teškoćom aktivno sudjelovao u zadatku te češće provjeravajte njihov napredak. Kod istraživanja izrade recikliranog papira, predvidite više vremena za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama kojima je potrebno više vremena za čitanje ili ponovno čitanje kako bi bolje razumjeli sadržaj. Učenici s oštećenjem sluha, iako mogu dobro čuti pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika stoga im treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i odgovor.
Neka učenici u paru na internetu istraže gdje završava stari papir te gdje ga i kako mogu predati. Nakon toga, u alatu PowerPoint Online izrađuju prezentaciju. Poveznicu na dokument učenici šalju učitelju e-poštom. Na kraju, koristeći se projektorom prezentirajte nekoliko učeničkih uradaka.
Ova aktivnost nastavlja se na prethodnu. Nakon što su se učenici prijavili u Office 365 za škole i otvorili alat OneNote, zajedno s njima proučite sadržaj e-Škole DOS Informatika 6, Modul 5, Jedinica 5.3, Digitalna bilježnica, OneNote – digitalna bilježnica. Osim što učenici bilješke mogu upisivati u vlastitu bilježnicu, pripremite bilježnicu za predmete koja će biti dostupna svim učenicima u razredu i omogućiti učitelju pregledavanje njihovih bilješki. Učenici pronalaze zajedničku bilježnicu te je otvaraju. Nakon toga, prikažite i objasnite sučelje alata OneNote. Pokažite kako se bilješke mogu organizirati u manje dijelove koje nazivamo sekcije. Prikažite, na pripremljenom primjeru, odabrane teme - dodavanje stranica i način unosa podataka (teksta, slike, videozapisa, audiozapisa, tablice, datoteke i sl.). Podijelite učenike u parove gdje će, surađujući, u tolerantnom ozračju i uvažavajući drugačija mišljenja, u sekciji Bilješke sa sata dodati stranicu koju će nazvati Mrežna zajednica učenja. Na internetu će zajednički istražiti Mrežne zajednice učenja te zapisati svoje bilješke (svatko u svoju bilježnicu), umetnuti crteže, poveznice, tablice i slično. Dopustite učenicima slobodu uređivanja po vlastitoj želji. Na kraju, na svom računalu pregledajte uratke i, koristeći se projektorom, pokažite učenicima na koji se način mogu pregledati svi učenički zapisi. Odaberite nekoliko radova i potaknite tolerantnu učeničku raspravu.
Učenicima s teškoćama, a posebice učenicima s poremećajem iz autističnog spektra, pojasnite kako je trenutna aktivnost nastavak prethodne aktivnosti. Kod proučavanja sadržaja e-Škole DOS Informatika 6, Modul 5, Jedinica 5.3, Digitalna bilježnica, OneNote – digitalna bilježnica učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij. Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u sučelju alata OneNote i, ako je potrebno, omogućite im ispisane upute. Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati one koji su, možda, sporiji u rješavanju zadataka ili teško održavaju pozornost. Prilikom podjele u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para. Učenici s disleksijom i jezičnim teškoćama, kao i oni s poremećajem pažnje/hiperaktivnim poremećajem ili intelektualnim teškoćama, bolje će funkcionirati dobiju li jasnu uputu ili ispunjen i ispisan predložak slične stranice ili primjera toga kako bilješke trebaju izgledati. Kod učenika s oštećenjem vida važno je prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Neka učenici istraže razliku između mrežne verzije alata OneNote i istoimene stolne aplikacije. U alatu PowerPoint Online neka naprave prezentaciju. Kako bi na istom slajdu mogli prikazati i analizirati razlike, učenicima savjetujte korištenje rasporeda vrste Dva sadržaja ili Usporedba. Neka učenici e-poštom pošalju učitelju poveznicu na prezentaciju. Izaberite nekoliko radova koje ćete predstaviti preko projektora, a učenici neka komentiraju koja im je verzija draža i jednostavnija za uporabu.
Istaknite još jednu značajnu prednost digitalnih bilježnica (OneNote), a ta je - zajednički rad i uređivanje sadržaja. To je moguće u sekciji naziva Prostor za suradnju. Podijelite učenike u grupe. U prostoru za suradnju stvorite novu sekciju. Svaka grupa se prijavljuje u tu sekciju i dodaje stranicu naslova, ovisno o temi koju će obrađivati. Pored naslova dodaju se i učenici koji su u toj grupi. Dogovorno se dijele zadatci koje će svaki učenik proučiti i zapisati. Na taj način, učenici obrađuju temu međusobno surađujući i svatko zapisuje svoj dio zabilješki. Možete im zadati nekoliko tema, primjerice: digitalni tragovi, autorska prava, pravila ponašanja na internetu i slično .
Na kraju, svaka grupa predstavlja svoj uradak preko projektora. Povedite učeničku raspravu vodeći računa o uzajamnom uvažavanju i toleranciji prema različitim mišljenjima. Na taj način, učenici će razvijati i graditi vlastite stavove o pojedinoj temi koju obrađuju.
Učenici utvrđuju svoje znanje rješavajući skup zadataka na e-Škole DOS Informatika 6, Modul 5, Jedinica 5.3.
Prilikom podjele učenika u grupe vodite računa o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s različitim teškoćama te o povezivanju učenika koji djeluju motivirajuće i podržavajuće s učenicima s teškoćama. Važno je definirati ulogu učenika s teškoćama u okviru grupe. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa. Prilikom rada u grupi preporučuje se učenike s teškoćama smjestiti u grupu u kojoj se nalazi učenik koji je spreman održati prezentaciju (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna anksioznost). Važno je provjeravati funkcionira li grupa u kojoj je učenik s teškoćama te osigurati podršku ako je potrebna. Učenicima s motoričkim teškoćama treba osigurati vrstu zadatka koji mogu izvesti u skladu sa svojim mogućnostima (npr. odabir fotografija u skupini je jednostavniji od pretraživanja tekstualnih informacija). Pri rješavanju skupa zadataka na e-Škole DOS Informatika 6, Modul 5, Jedinica 5.3, predvidite više vremena za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama, što se posebice odnosi na učenike s disleksijom. jezičnim ili intelektualnim teškoćama kojima je potrebno više vremena za čitanje ili ponovno čitanje kako bi bolje razumjeli sadržaj.
Učenike podijelite u parove te ih uputite na koji način mogu dijeliti osobne bilježnice OneNote. Rezultate svojih istraživanja neka prenesu u digitalni plakat koji će napraviti u alatu Canva. Nekoliko radova možete prezentirati preko projektora i ostalim učenicima ili ispisati na pisaču te postaviti na razredni pano.
Ako učenici već nisu radili u alatu Canva, prije nego što im zadate zadatak, pokažite im na primjeru kako izraditi plakat.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.