Razgovarajući s učenicima zaključite kako je, vrlo često, podatke dobro zapisivati u obliku tablica. Zapisi u tablicama pregledniji su nam i lakše ih međusobno uspoređujemo i, na temelju njih, izvodimo zaključke. Koristeći se projektorom pokažite na pripremljenom primjeru podatke zapisane u obliku teksta u više redova i iste te podatke složene u tablice. Povedite raspravu o tome gdje su zapisi pregledniji i uočljiviji.
Nakon što učenici, uz tolerantnu raspravu, međusobno uvažavanje i poštivanje različitih mišljenja, donesu zaključke o prednostima tabličnog prikazivanja podataka, prijavljuju se u alat Office 365 za škole. U alatu PowerPoint prikažite umetanje tablice, unos podataka, oblikovanje tablica, dodavanje i brisanje redaka i stupaca itd. Nakon što su učenici, zajedno s učiteljem, napravili probnu tablicu, podijelite ih u parove te im dajte upute kako napraviti tablicu na određenu temu (primjerice, mjesečna potrošnja džeparca koji dobiju od roditelja, uspjeh na kraju školske godine od 1. – 6. razreda, uspjeh po predmetima, tablica uspjeha klubova, pobjede - porazi, neriješeni rezultati te ostvareni bodovi za sport koji prate i slično).
Nakon što učenici urede tablice prema učiteljevim uputama, šalju poveznicu za dijeljenje dokumenta na učiteljevu e-adresu. Nekoliko uradaka prezentirajte na projektoru te ih prokomentirajte s ostalim učenicima.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se, uz navedene prilagodbe, mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na njegovu početku, kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti. Tijekom rasprave pokušajte uključiti učenike s teškoćom postavljanjem konkretnijih i manje otvorenih pitanja ili ih usmjerite da se usredotoče na nešto određeno, pogotovo ako se tablice mogu povezati s posebnim interesima učenika s poremećajem iz autističnog spektra.
Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeriti na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica). Za učenike s oštećenjem vida također valja prilagoditi svjetlinu u prostoru, svjetlost na zaslonu projektora, kontrast, učionički prostor i mjesto sjedenja tako da učeniku odgovara. Provjerite znaju li se učenici služiti alatom Office 365 za škole i znaju li kako umetnuti tablice u alat PowerPoint za navedene zadatke te im osigurajte vršnjačku podršku. Učenicima s oštećenjem vida skrenite pozornost na prilagodbu postavki za rad u alatu Office365, odnosno PowerPoint. Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati one koji su, možda, sporiji u rješavanju zadataka ili teško održavaju pozornost. Prilikom podjele u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para. Učenici s oštećenjem sluha, iako mogu dobro čuti pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika. Stoga im treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i odgovor. Pazite da više ljudi ne govori u isto vrijeme tijekom rasprave jer je učenik neće moći pratiti.
Učenike podijelite u parove kako bi, tijekom zajedničkog rada, istražili dodatne mogućnosti oblikovanja tablica u alatu PowerPoint Online. Rezultate svojih istraživanja neka primijene na izrađenim tablicama. Nakon završetka poveznicu šalju učitelju na njegovu e-adresu. Nekoliko radova prezentirajte koristeći se projektorom.
Ova je aktivnost nastavak na prethodnu. Povedite raspravu s učenicima o tome postoji li još neki način prikaza unesenih podataka iz prethodne aktivnosti kako bi bili vizualno uočljiviji. Možete navoditi učenike pitanjima, primjerice, jesu li na TV-u vidjeli kako se obično prikazuju rezultati istraživanja, npr. prikaz temperatura kroz neko razdoblje, vodostaja rijeka ili, u udžbeniku iz geografije, porasta i pada broja stanovnika u pojedinim zemljama i slično. Nakon što učenici zaključe da postoje njima zanimljiviji načini prikaza podataka (grafikon), učitelj će, na primjeru tabličnih podataka iz prethodne aktivnosti, na projektoru prikazati odgovarajući grafikon.
Učitelj prikazuje kako, iz tabličnih podataka, napraviti dijagram (vrsta grafikona, podvrsta, prikaz podataka, naslovi, položaj legende...). Valja posebno naglasiti važnost preciznog označavanja podataka u tablici kako bi oni u dijagramu bili pravilno raspoređeni.
Učenike podijelite u parove, kao u prethodnoj aktivnosti, kako bi napravili grafikon za tablice koje su već zajednički izradili.
Ravnajući se prema podatcima koje su unosili u tablice, učenici samostalno biraju grafikon za koji misle da će najbolje prikazati podatke iz njihovih tablica.
Na kraju, izaberite nekoliko radova koje ćete prezentirati na projektoru uz raspravu ostalih učenika. Rasprava se odvija uz međusobno uvažavanje i poštivanje različitih mišljenja. Na taj način, učenici izgrađuju pozitivne stavove i vrijednosti.
Ako je u razredu učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica). Učenicima s oštećenjem vida skrenite pozornost na prilagodbu postavki za rad u alatu Office365, odnosno PowerPoint. Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u predviđenoj aktivnosti izrade grafikona. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg ispunjavanja aktivnosti. Potrebno je češće provjeravati kako funkcionira par u kojem je učenik s teškoćama te osigurati jasne upute za takve učenike u okviru para u kojem se nalazi. To treba napraviti kako bi se izbjegla situacija u kojoj učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Prilikom prezentacije i komentiranja u razredu treba uzeti u obzir da učenici s oštećenjem sluha, iako mogu dobro čuti pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad teže razumiju govornika. Zato treba napraviti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i odgovor. Isto tako, valja izbjegavati istovremeno pokazivati kako se, iz tabličnih podataka, napravi grafikon i, pritom, govoriti. Ili, pak, učeniku valja osigurati pisane upute.
Učenici na internetu istražuju koji još alati postoje za izradu grafikona. Rezultate svojih istraživanja zapisuju na plakat koji će staviti na razredni pano.
Kada pronađu i druge alate, biraju jedan besplatan mrežni alat te izrađuju grafikon za svoje podatke.
Kao što se tablični podatci mogu puno bolje razumjeti i pratiti kad ih prikažemo u obliku dijagrama, iz istih razloga, često i međusobne odnose između određenih veličina i pojmova prikazujemo crtežom tj. grafički. Takvi, grafički prikazi u alatu PowerPoint nazivaju se SmartArt grafika.
Koristeći se projektorom prikažite nekoliko unaprijed pripremljenih primjera SmartArt grafike. Na jednom od primjera prikažite kako je napravljen i o čemu treba voditi računa. Nakon što učenici usvoje pravilan način uporabe SmartArt grafike, podijelite ih u parove.
Učenici na internetu istražuju namirnice za pravilnu prehranu. Razvrstavaju namirnice i, uporabom SmartArt grafike, izrađuju piramidu zdrave prehrane.
Nakon zajedničkog istraživanja na internetu, radom u paru, učenici dijele uloge tako da jedan učenik upisuje nazive namirnica dok drugi umeće pronađene fotografije namirnica (treba ih preuzimati vodeći računa o autorskim pravima). Nakon nekog vremena zamjenjuju uloge.
Na kraju, koristeći se projektorom i koordinirajući učeničku raspravu, predstavite nekoliko uradaka.
Učenicima s teškoćama pojasnite kako je trenutna aktivnost nastavak prethodne aktivnosti. Nakon obrađene jedinice i zadanog zadatka, upitajte učenike s teškoćama je li im zadatak jasan ili ga je potrebno pojasniti. Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica). Provjerite znaju li se učenici služiti alatom PowerPoint za izradu SmartArt grafike. Pri internetskom istraživanju namirnica za pravilnu prehranu, uputite učenike s teškoćama na relevantne izvore te im ostavite dovoljno vremena za izvršavanje zadatka, pogotovo učenicima kojima treba više vremena za čitanje teksta. U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi računa o tome da predstavnik para ne bude učenik koji osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa zbog svoje teškoće (primjerice, učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije ili učenik koji ima izraženu anksioznost).
Učenici u paru sami kreiraju svoj predložak SmartArt grafike koristeći se umetanjem oblika. Nakon što naprave grafiku, spremaju je u obliku predloška u alatu PowerPoint.
Radeći u paru učenici razvijaju svoju kreativnost i suradnju razvijajući samopouzdanje. Na kraju, prezentirajte na projektoru nekoliko radova otvarajući raspravu za ostale učenike.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.