Predmet
Informatika 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Koji si tip?

Naziv predmeta
Informatika 1

Razred
1. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Tip podataka
  • Python
  • REPL
  • Integer
  • Bool
  • String
  • Float

Koji si tip?

Nakon što ste s učenicima obradili lekciju o osnovnim tipovima podataka jedinice Edutorija e-Škole DOS Informatika 1, Modul 3, Jedinica 3.3, Tipovi podataka, podijelite razred u četiri skupine.

Svakoj skupini zadajte zadatak da napravi plakat u alatu Canva (ili sličnom) na temu jednog od četiriju osnovnih tipova podataka u alatu Python. U slučaju da se učenici do sada nisu susreli s tim alatom, ukratko im pokažite rad u njemu. Plakati mogu sadržavati imena osnovnih tipova podataka u drugim popularnim programskim jezicima, njihovu osnovnu namjenu, opseg, etimologiju njihova imena, vizualizaciju primjene i sl. Ohrabrite učenike da, kod pripreme, rabe popularne programerske mrežne stranice poput Stack Overflow i Geeks for Geeks. Također, upozorite ih da vode računa o relevantnosti izvora informacija koje preuzimaju s interneta te uvažavaju različita mišljenja i pomažu jedni drugima.

Nakon što su plakati završeni, neka učenici svoje radove izlože na razrednom kanalu u alatu Google Classroom ili sličnom te pred cijelim razredom ukratko predstave svoj rad.

Na kraju aktivnosti, potaknite raspravu te pokušajte učenike dovesti do zaključka po čemu se tip podataka string razlikuje od ostalih tipova podataka u alatu Python (integer, float i bool). Nabrojite im i ostale, često korištene podatkovne zbirke u alatu Python (lista, n-torka, skup, rječnik) te im naglasite da se one obrađuju u drugom razredu prirodoslovno-matematičke gimnazije.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se, uz navedene prilagodbe, mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti. Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica). Za učenike s oštećenjem vida također valja prilagoditi svjetlinu u prostoru, na zaslonu, kontrast, učionički prostor te mjesto sjedenja tako da odgovara učeniku.

Prilikom podjele učenika u skupine vodite računa o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s različitim teškoćama te o povezivanju učenika koji djeluju motivirajuće i podržavajuće s onima s teškoćama. Učenicima s motoričkim teškoćama, kao i onima s oštećenjem vida ili specifičnim teškoćama učenja, osigurajte poveznice na kojima se nalaze relevantne informacije ili natuknice koje će im olakšati izradu plakata, kako se ne bi izgubili u prevelikom broju stranica i podataka. Pri izradi plakata provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnom alatu Canva i alatu Google Classroom. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima, koji žele znati više, možete zadati da pripreme dodatan plakat koji će sadržavati ostale podatkovne zbirke koje ste im nabrojili na kraju aktivnosti. Neka svoj rad također predstave u razrednom kanalu te time eventualno zainteresiraju ostatak razreda za temu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Koji si tip?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje osnovne tipove podataka u alatu Python.
  • Učenik uspoređuje različite tipove podataka.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Osobni i socijalni razvoj

Read–eval–print loop (REPL)

Nakon što ste s učenicima obradili lekciju o rješavanju jednostavnih zadataka jedinice Edutorija e-Škole DOS Informatika 1, Modul 3, Jedinica 3.4, Rješavanje jednostavnijih zadataka uz pomoć algoritama, pojasnite im da za kodiranje ne moraju imati instaliranu aplikaciju Python, već je moguće pisati kôd na mreži (pa čak i na pametnom telefonu).

Upitajte učenike jesu li čuli za skraćenicu REPL (read-eval-print loop). Neka pretraže internet u potrazi za odgovorom te zajednički definirajte kraticu te što ona predstavlja. Zadajte učenicima da ponovno pretraže internet, međutim, neka ovaj put dodaju i Python u pretragu. Predstavite im primjer Python REPL-a s mrežne stranice replit.com. Objasnite im da se, s lijeve strane prozora, upisuje kôd, dok se s desne strane taj kôd izvodi. Naglasite im da se desna strana prozora ponaša poput Pythonovog interaktivnog Shella te da je mogu upotrebljavati za testiranje kôda. Neka u parovima isprobaju oba načina rada upisom jednostavnih naredbi.

U slučaju da nemaju svi učenici pristup računalu, uputite ih na verzije Pythona za pametne telefone poput Pydroid 3 za Android te Pyto za iOS operacijski sustav. Ohrabrite ih da isprobaju jednostavne zadatke s Edutorija Modul 3, Jedinica 3.4, Rješavanje jednostavnijih zadataka uz pomoć algoritama na pametnom telefonu.

Potaknite raspravu o tome je li prikladnije za kodiranje rabiti aplikaciju, mrežnu REPL stranicu ili pametni telefon, a zaključke zapišite na mrežnu "ploču".

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama pripremite jasne upute pri korištenju Python REPL-a (pisane lako čitljivim, uvećanim fontom, uvećanog razmaka, podebljanog tiska) i/ili im osigurajte podršku u realizaciji zadatka. Imate li dodatni materijal koji nije nužno grafički, prilagođen učenicima s disleksijom niti onima s oštećenjem vida, uredite ga u aplikaciji Lexie koja nudi i mogućnost čitanja dokumenata. Učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih poveznica, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. Svakako je uputno prikazati način uporabe poveznice i provjeriti kako se učenici snalaze te, po potrebi, osigurati i vršnjačku podršku. Učenicima s diskalkulijom pomognite u čitanju grafičkih i tabličnih prikaza ili kod čitanja koda, odnosno usmjerite ih na podatke koje trebaju uočiti i osigurajte im dulje vrijeme za provedbu iste aktivnosti. Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica).

Za učenike koji žele znati više

Učenicima, koji žele znati više, možete zadati da na vlastitim računalima instaliraju Free Comunity inačicu alata PyCharm te da, u nekoliko rečenica, opišu dojam koji je taj Integrated Development Environment ostavio na njih. Pojasnite im da se profesionalni korisnici često koriste složenijim IDE-ovima kao što su PyCharm, Visual Studio Code, Sublime Text i dr.

Nastavna aktivnost za predmet X

Read–eval–print loop (REPL)

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik se koristi mrežnim sučeljem za rješavanje problema u alatu Python.
  • Učenik se koristi sučeljima za pametni telefon za rješavanje problema u alatu Python.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Osobni i socijalni razvoj

Ima li života nakon Pythona?

Nakon što ste s učenicima obradili lekciju o rješavanju jednostavnih zadataka jedinice Edutorija e-Škole DOS Informatika 1, Modul 3, Jedinica 3.4, Rješavanje jednostavnijih zadataka uz pomoć algoritama, pitajte učenike imaju li iskustva s drugim programskim jezicima.

Podijelite učenike u skupine te svakoj skupini zadajte jedan programski jezik s liste trenutno najpopularnijih programskih jezika. Možete upotrijebiti mrežnu stranicu Geeks for Geeks s aktualnom godinom. Svakoj skupini proslijedite poveznicu na Google Disk dokument u koji će upisivati koji su osnovni tipovi podataka, kako se pišu naredbe grananja i ponavljanja te neke opće činjenice o zadanom programskom jeziku.

Potaknite raspravu te zajedno s učenicima istaknite prednosti i mane svakog od trenutno najpopularnijih programskih jezika. Potaknite učenike na izažavanje mišljenja, ali i uvažavanje stavova svojih vršnjaka.

Postupci potpore

Važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru grupe u kojoj se nalaze, kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učenike s poremećajem pažnje valja uklopiti u skupinu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).
Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica). Učenicima s motoričkim teškoćama, kao i onima s oštećenjem vida i disleksijom osigurajte poveznice na kojima se nalaze važne informacije ili natuknice koje će im olakšati ispunjavanje podataka o programskom jeziku. Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja, po potrebi, pripremite smjernice u obliku pitanja kako bi lakše oblikovali tekst i znali na koje se podatke usredotočiti kod pretraživanja mrežnih izvora.

Za učenike koji žele znati više

Učenici, koji žele znati više, neka kod kuće instaliraju programski jezik C++ te prouče zadatke s prethodno održanih Školskih natjecanja u informatici. Naime, unatoč tome što nije najpopularniji, C++ je i dalje najprikladniji za rješavanje natjecateljskih zadataka. Motivirajte učenike neka pokušaju riješiti navedene zadatke u alatima Python i u C++ te neka analiziraju različitosti poput brzine, preglednosti koda i sl.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ima li života nakon Pythona?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik zapisuje te tumači osnovne naredbe dodijeljenog programskog jezika.
  • Učenik istražuje dodijeljeni programski jezik.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Osobni i socijalni razvoj

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

e-laboratorij, Canva online grafički editor za izradu prezentacija, infografika i postera; Jelena Valčić: https://e-laboratorij.carnet.hr/canva/ (14.11.2022.)

e-laboratorij, Google Classroom; Marin Režić: https://e-laboratorij.carnet.hr/google-classroom/ (14.11.2022.)

e-laboratorij, Google Disk; Tomislav Negulić: https://e-laboratorij.carnet.hr/google-disk/ (14.11.2022.)

GeeksforGeeks, Top 10 Programming Languages to Learn in 2022: https://www.geeksforgeeks.org/top-10-programming-languages-to-learn-in-2022/ (14.11.2022.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.