S učenicima prođite e-Škole DOS Informatika 1, Modul 5, Jedinica 5.3, podnaslove Na početku… i Prijevare na internetu. Uputite ih da odigraju igru Bijeg s nesigurnog interneta. Prokomentirajte rezultate i najčešće pogreške koje su napravili u postupcima.
Podijelite učenike u timove od 3 do 4 učenika. Svaki član tima neka preuzme neki od zadataka: izradu umne mape, izradu interaktivne slike, kategoriziranje prijevara ili pronalaženje sadržaja koji će biti ugrađeni u interaktivnu sliku. Po završetku svog dijela, učenici pomažu ostalim članovima tima ako je potrebno.
Prema e-Škole DOS Informatika 1, Modul 5, Jedinica 5.3, podnaslov Projektni zadatak, Praktična vježba, učenici izrađuju umnu mapu u alatu Coggle u kojoj kategoriziraju različite internetske prijevare. Prije početka rada prikažite način izrade umne mape, za slučaj da se učenici još nisu susreli s tim alatom. Izrađenu mapu učenici izvoze kao sliku i upotrebljavaju je za izradu interaktivnog plakata u alatu ThingLink. Interaktivni plakat treba sadržavati opise, videoprimjere te poveznice na primjere prijevara i napada. Svaki od tih elemenata neka bude dodan kao jedan interaktivni marker uz ime prijevare na slici koja se koristi kao podloga. Prije nego što učenici započnu s radom, zorno prikažite način dodavanja markera na željenu sliku i vrste digitalnih materijala koje je moguće ugraditi u markere.
Svoje radove učenici na kraju prezentiraju ostatku razreda uz naglasak na onome što njihovi prethodnici možda nisu spomenuli.
Primjer rada izrađenog u alatu ThingLink: https://www.thinglink.com/scene/1409157303571054595
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se, uz navedene prilagodbe, mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti. Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta). Isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica). Za učenike s oštećenjem vida također valja prilagoditi svjetlinu u prostoru, na zaslonu, kontrast, učionički prostor te mjesto sjedenja tako da odgovara učeniku.
Ako se učenici s teškoćama teže snalaze u alatima Coggle ili ThingLink, osigurajte im vršnjačku podršku. U samostalnom radu predvidite više vremena za rješavanje Projektnog zadatka za učenike s teškoćama kojima je potrebno više vremena za čitanje ili ponovno čitanje kako bi bolje razumjeli sadržaj. Učenike s teškoćama, kod kojih je izražena socijalna anksioznost, ne izlažite aktivnoj ulozi u obliku držanja prezentacije - ako oni to ne žele. Taj učenik može dati svoj doprinos u smislu pripreme materijala ili biti u funkciji ocjenjivača interaktivnih plakata.
Zadajte učenicima da izrade kratak upitnik koji ćete provesti među učenicima svog razrednog odjela. U njemu će ponuditi do pet situacija (u obliku pitanja) i nekoliko ponuđenih načina reakcije (u obliku odgovora). Neka izvedu zaključak koliko učenika je podložno prijevarama i koji tipovi prijevara bi bili najuspješniji.
Podijelite učenike u grupe i svakoj grupi dajte dva članka ili objave s društvenih mreža. Učenici istražuju i pokušavaju otkriti koji materijal je istinit, a koji lažan. Svaka grupa izlaže svoje zaključke: zašto smatraju da je nešto istinito ili neistinito. Potvrdite ili opovrgnite njihovu odluku.
Uputite učenike da pročitaju e-Škole DOS Informatika 1, Modul 5, Jedinica 5.3, podnaslov Dezinformacije i Lažne informacije. Zajedno s učenicima otvorite stranicu Faktograf i zajedno analizirajte jednu opovrgnutu objavu. Pustite im video FAKE≠FACT sa stranice Medijska pismenost, a zatim ih pitajte dijele li (i koliko često) nepromišljeno objave koje ih zainteresiraju.
Zadajte učenicima da u parovima izrade dezinformacijski sadržaj u obliku objave za društvene mreže te ga objave na dijeljenoj ploči u alatu Miro koju ste pripremili i s učenicima podijelili poveznicu na nju. Mogu rabiti video koji će izvući iz konteksta, sliku, modificirati vijest…
Po završetku rada učenici, nekom prigodnom sličicom (sticker) vrednuju je li objava ostalih parova uvjerljiva ili nije.
Prilikom čitanja e-Škole DOS Informatika 1, Modul 5, Jedinica 5.3, učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij. Kako je podnaslov Dezinformacije i lažne informacije pri sredini lekcije, provjerite jesu li ga svi učenici s teškoćama uspjeli pronaći te ih uputite da koriste pretraživač upisujući naziv podnaslova. Prilikom podjele učenika u grupe vodite računa o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s različitim teškoćama te o povezivanju onih koji djeluju motivirajuće i podržavajuće s učenicima s teškoćama. Važno je definirati ulogu učenika s teškoćama u okviru grupe te provjeravati funkcionira li grupa u kojoj se nalazi učenik s teškoćama te osigurati podršku ako je ona potrebna. Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata, kao i nastavnikovu pomoć.
Uputite učenike da odigraju jednu od igara Troll factory ili Bad News kako bi dobili detaljniji uvid u načine kako se šire lažne informacije.
Uputite učenike da pročitaju e-Škole DOS Informatika 1, Modul 5, Jedinica 5.3, podnaslov Elektroničko zlostavljanje. Pripremite ploču Padlet organiziranu u stupce. Na vrh svakog stupca stavite jedan primjer elektroničkog zlostavljanja, ukupno njih pet ili šest. Učenike podijelite u parove. Svaki par neka ispod svakog primjera napiše kako bi pomogao žrtvi opisanog zlostavljanja i što bi savjetovao kao prevenciju? Kako postupiti da do zlostavljanja ne dođe ako postoje saznanja da će se dogoditi? Svakom paru zadajte da započne ispod različitih primjera i nastavi krećući se po primjerima udesno (kako se ne bi dogodilo da svi opišu isti primjer, a neki primjeri, pak, ostanu bez savjeta). Kao dodatan izvor neka pročitaju smjernice na stranici UNICEF-a.
Po završetku, zajedno prokomentirajte najčešće odgovore i najbolje načine postupanja u pojedinim situacijama.
Prilikom čitanja e-Škole DOS Informatika 1, Modul 5, Jedinica 5.3, učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij. Budući da je navedeni podnaslov pri kraju lekcije, provjerite jesu li ga svi učenici s teškoćama uspjeli pronaći te ih uputite da koriste pretraživač upisujući naziv podnaslova. Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati one koji su, možda, sporiji u rješavanju zadataka ili teško održavaju pozornost. Prilikom podjele u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para kako bi učenik s teškoćom aktivno sudjelovao u izvršavanju zadatka. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere na kojim primjerima želi raditi, ovisno o području njegova interesa.
Neka učenici izrade informativni letak koji ohrabruje mlade da reagiraju na elektroničko zlostavljanje s uputama kome i kako se obratiti za pomoć. Letak neka bude veličine A5, jednostran ili dvostran, ovisno o količini sadržaja na letku. Letak objavite na mrežnoj stranici škole, a, prema mogućnostima škole, ispišite nekoliko desetaka primjeraka koje ćete podijeliti u svim razredima škole.
Faktograf. (2022). https://faktograf.hr/ (29.10.2022.)
Kelava, M., Grmić, E. (2021). Bijeg s nesigurnog interneta. Preuzeto s https://sites.google.com/view/dsibijeg (30.10.2022.)
Medijska pismenost. (2022). FAKE FACT: Uvođenje kritičkog vrednovanja izvora u učionicu. Preuzeto s https://www.medijskapismenost.hr/fake%E2%89%A0fact-uvodenje-kritickog-vrednovanja-izvora-u-ucioinicu/ (29.10.2022.)
TILT. Bad News. https://www.getbadnews.com/en#intro (30.10.2022.)
UNICEF. Cyberbullying: Kako ga spriječiti. Preuzeto s https://www.unicef.org/croatia/price/cyberbullying-kako-ga-sprije%C4%8Diti (29.10.2022.)
Yle. Troll Factory. https://trollfactory.yle.fi/ (30.10.2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.