Predmet
Engleski jezik 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Tri tajne zdrave prehrane

Naziv predmeta
Engleski jezik 1

Razred
1. razred, srednja škola

Razina učenja jezika
Nastavak učenja

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • zdravlje
  • zdrava prehrana
  • zdravi tanjur
  • piramida zdrave prehrane
  • zdravi način života
  • nutricionizam
  • uravnotežena prehrana

Ključ zdravlja je na tanjuru

Na početku aktivnosti potaknite učenike da u grupama sastave kratak popis namirnica po abecednom redu, pokušavajući naći namirnicu za svako slovo (npr. A asparagus, B broccoli, C cake...). Na taj ih način polako uvodite u aktivnost i s njima ponavljate osnovni vokabular. Nakon što su riječi upisali u bilježnice, zamolite ih da zelenom bojom označe namirnice za koje misle da su zdrave, a crvenom one nezdrave. Prisjetite se što čini temelj zdrave prehrane: voće, povrće, orašasti plodovi i sl. Učenici čitaju popis namirnica Healthy food a-z kako bi se prisjetili riječi na engleskom jeziku, provjerili jesu li spomenuli neku od ponuđenih namirnica ili kako bi dopunili svoju listu. Ponovite s učenicima riječi ili objasnite im one, njima nepoznate. Učenicima možete i ponuditi mrežni rječnik Glosbe.

Razgovarajte s učenicima o njihovim prehrambenim navikama, pitajte ih što obično jedu, je li to zdravo, trebaju li uključiti više zdravih namirnica i sl.

Pitajte ih znaju li što je healthy eating pyramid i healthy eating plate. Zatim im prikažite fotografije zdrave piramide i zdravog tanjura i prokomentirajte ih. Ponovite i objasnite što više riječi kako bi učenici obogatili svoj vokabular. Naglasite im važnost tjelesne aktivnosti, dovoljno odmora i sna te smanjenja stresnih situacija, kao i unosa dovoljne količine vode. Naglasite učenicima važnost zdravlja kojeg moraju postati svjesni već u ranoj dobi i nužnost preuzimanja odgovornosti za svoj način života. Potaknite ih na raspravu o tome postoje li namirnice koje su popularnije kod djevojčica odnosno kod dječaka. Zamolite ih da objasne svoje mišljenje i pitajte ima li to veze s razvojem slike o vlastitom tijelu, iskrivljenoj percepciji tijela i sl. Potaknite i raspravu o tome tko više jede - dječaci ili djevojčice i zašto je to tako (spomenite nagli porast visine, težine i mišićne mase u pubertetu).

Uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.2, Zadatak 1, u kojem učenici smještaju riječi u određene kategorije. U grupama sastavljaju tjedni jelovnik zdrave prehrane i objavljuju ga kao digitalni plakat u alatu Canva. Naglasite da će svaka grupa izrađivati samo jedan obrok – jedna grupa doručak, druga ručak, a treća večeru. Neka svaka grupa ponudi i jedan međuobrok. Naglasite im da je temelj zdrave prehrane pet do šest obroka dnevno i da dnevnu količinu namirnica treba rasporediti na tri glavna obroka i dva do tri međuobroka. Na taj način, imat će dovoljno energije za svakodnevne aktivnosti. Kao međuobrok mogu konzumirati razne vrste svježeg voća, energetske pločice, raznovrsne salate, orašaste plodove, jogurt, svježi sir i sl. Uputite ih na provjerene mrežne stranice gdje mogu pronaći neke ideje: Easy breakfast ideas, Easy recipes for teens.

Predstavnik grupe, izabran na demokratski način, uz pomoć ostalih članova grupe izrađuje digitalni plakat. Podijelite poveznice putem odabrane društvene mreže kako bi svi mogli vidjeti izrađene jelovnike.

Učenici komentiraju i uspoređuju prijedloge, ocjenjuju ih (unaprijed pripremite izlazne kartice), biraju dnevni jelovnik koji im se najviše sviđa i objašnjavaju svoje razloge. Potaknite učenike da, svaki za sebe, nabroje barem dvije zdrave namirnice koje bi trebali unijeti u svoju svakodnevnu prehranu i, za kraj, pitajte ih je li ih ova aktivnost potaknula na uključivanje određenih namirnica u svoju prehranu.

Pohvalite sve učenike za njihov trud i zalaganje.

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim obilježjima pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri ispunjenju zadatka.

Tijekom rada u skupini vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice, da učenik s disgrafijom u zadatku ne treba pisati (osim ako ne izrazi želju za time).

Prilikom razredne rasprave nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Nakon rasprave omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom nje.

Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike oštećena vida na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij.

Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim digitalnim alatima. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata.

Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im na početku najaviti strukturu sata, kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:

Nastavna aktivnost za predmet X

Ključ zdravlja je na tanjuru

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razgovara o zdravom načinu života.
  • Učenik izražava osobno mišljenje o zdravoj prehrani.
  • Učenik čita i analizira jednostavan tekst o zdravim namirnicama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • MPT Zdravlje

Ključ zdravlja je u raznovrsnosti

Na početku aktivnosti učenici odgovaraju na pitanja o zdravoj prehrani u e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.2, Zadatak 2. Započnite raspravu o važnosti raznovrsnog i uravnoteženog jelovnika kao jednog od preduvjeta zdravog života i zdrave prehrane. Ponovite s učenicima osnovni vokabular - consume, consumption, intake, processed food, dairy products, diet drinks. Prethodno pripremite vježbe ponavljanja vokabulara po vlastitom izboru (kviz, kartice).

Potaknite raspravu o mitu i predrasudi da je zdrava hrana skupa te dostupna samo bogatima. Napomenite da većina potrošača povezuje zdrave namirnice s visokim cijenama. Riječ je o tome da su ljudi vrlo pristrani što dovodi do pogrešnog doživljaja zdrave hrane, dok ona uistinu ne mora biti skupa. Kako biste to uistinu provjerili, najavite učenicima da će provesti samostalno istraživanje. Podijelite učenike u grupe i recite im da će istražiti cijene određenih namirnica koje su spomenuli u prvoj aktivnosti. Uputite ih na lokalnu tržnicu, obližnju prodavaonicu ili internetsku trgovinu. Potaknite ih na izradu zajedničke liste u koju će upisati cijene namirnica koje su učenici naveli u prvoj aktivnosti (npr. cijene sezonskog voća i povrća, orašastih plodova, mliječnih proizvoda). Naglasite da je zdrava hrana ona koja je pripremljena od kvalitetnih sezonskih namirnica. Istaknite da veći problem mogu biti cijene grickalica i svakodnevni pekarski proizvodi koji su cjenovno skupi, a prehrambeno siromašni. Ohrabrite ih i da unutar obitelji istraže koliko se novca tjedno ili mjesečno troši na hranu i je li to uvijek zdrava i raznovrsna hrana. Možete potaknuti i raspravu o tome uočavaju li podjelu na ''ženske'' i ''muške'' kupovine, tko brže obavlja kupovinu, tko se vraća pretrpan vrećicama te tko kupuje nepotrebne stvari i sl. Uputite ih da pronađu cijene, primjerice, zobenih pahuljica, sezonskog voća, lanenih i bučinih sjemenki koje ne koštaju puno, a bogate su proteinima. Naglasite da kruh nije nužan, naročito ako osoba ima međuobroke tijekom dana.

Potaknite učenike da svoje rezultate istraživanja izlože u digitalnom alatu Padlet. Neka svaka grupa podijeli poveznicu na alat Excel u kojem su izradili troškovnik. Neka predstavnik grupe napiše kratak komentar ispod tablice koji su prethodno zajedno osmislili i napisali u svoje bilježnice. Na taj način, učenici vježbaju i svoj poduzetnički duh. Komentari mogu biti osobne prirode, primjerice, jesu li iznenađeni cijenama, što ih je posebno iznenadilo, što je bilo u skladu s očekivanjima i sl. Prije samog pisanja ponovite s učenicima pravila o brojivim i nebrojivim imenicama tako da pogledate Shopping_list i riješite e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.2, Zadatak 4.

Naglasite učenicima da, u svom kratkom osvrtu, ispod cjenika koji su objavili, naglase je li moguće zdravo se hraniti unutar zadanog budžeta. Prethodno dogovorite visinu prosječnog kućnog budžeta.

Nakon predstavljanja radova, razgovarajte o "cijeni" zdravlja i pitajte učenike bi li, nakon provedenog istraživanja i novih saznanja, nešto promijenili u svom dnevnom jelovniku i zamolite ih da obrazlože svoje odgovore. Potaknite učenike na međusobno usmeno komentiranje rezultata istraživanja i pisanih osvrta.

Postupci potpore

Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte mirno i tiho okružje (koliko je to moguće) kako bi mogao čuti vršnjake tijekom rasprave. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Unaprijed osigurajte ključne riječi iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha s njima upoznao. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).

Tijekom rada u skupini vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Važno je da, unutar skupine, učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke.

U prezentacijskom dijelu aktivnosti vodite računa o tome da predstavnik skupine ne bude učenik koji osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa zbog svoje teškoće (primjerice, učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije ili učenik s izraženom tjeskobom).

Nastavna aktivnost za predmet X

Ključ zdravlja je u raznovrsnosti

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenika razgovara o zdravom načinu prehrane.
  • Učenik piše kratak tekst o zdravom načinu prehrane.
  • Učenik, slušajući, razumije kratak i jednostavan tekst poznate tematike.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • MPT Zdravlje
  • MPT Poduzetništvo

Ključ zdravlja je u upornosti

Na početku aktivnosti potaknite raspravu o važnosti temeljnih osobina pravilne prehrane (umjerenost, raznolikost i uravnoteženost). Razgovarajte s učenicima o tome što najviše vole jesti i koliko je to blizu zdravoj prehrani. Prokomentirajte jesu li svima jednake potrebe za unosom hrane te o čemu to sve ovisi (dob, spol, fizička aktivnost i sl.)

Učenici u grupama, koristeći se podijeljenom poveznicom na odabranoj društvenoj mreži, čitaju novinski članak o važnosti uravnotežene prehrane Kids healthy eating plate. Iz njega izvode barem tri razloga zbog kojih je zdrava prehrana važna i načine kako usvojiti zdraviji način života. Sažetak pišu unutar digitalnog alata Lino koji je idealan je za ulogu virtualne oglasne ploče. Razgovarajte s učenicima o tome slažu li se sa zaključcima.

Na temelju članka svaka grupa sastavlja i svoj upitnik u digitalnom alatu Kwiksurveys o važnosti raznolike prehrane. Prije kreiranja pitanja uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 4, Jedinica 4.2, Zadatak 8, kako bi ponovili pravilnu upotrebu How much i How many. Pravilna upotreba ovih izraza temelj je budućeg upitnika. Primjerice:

How much butter do you use daily ? Occasionally. Rarely. Never.

How many portions of potatoes do you eat weekly? One. A few. Too many.

Nastavnik dijeli poveznicu putem društvenih mreža, a učenici kreiraju upitnik s deset pitanja o zdravoj prehrani koji provode među učenicima, nastavnicima i članovima obitelji. Statistika rezultata objavljuje se unutar samog alata. Učenici dijele poveznice na rezultate svojih upitnika koristeći se društvenim mrežama. Potaknite učenike da usporede i komentiraju rezultate među grupama i osvijeste važnost zdrave prehrane.

Organizirajte i kratku panel-raspravu u razredu na temu: Kako zavoljeti zdravu hranu? Odaberite moderatora i paneliste, a posrednici neka budu ostali učenici u razredu. Potaknite učenike na odgovor i ohrabrite ih na promicanje novih ideja i zamisli.

Na kraju aktivnosti potaknite učenike na novinarski rad i recite im da, u grupama, u svojim bilježnicama napišu kratak članak Love#Healthy#Diet u kojem će nabrojati razloge kako zavoljeti zdravu prehranu, kako se početi zdravije hraniti te kako se pridržavati zdravijeg načina prehrane. Npr. držati voće na vidljivome mjestu, birati različite boje voća i povrća (dnevno pojesti povrće tamnozelene boje i voće žutozelene boje). Potaknite učenike na kreativnost i dopustite da im se mašta razigra. Radove objavite u digitalnom alatu Lino u kojem mogu postaviti prikupljene podatke i prikazati rezultate svog rada. Predstavnik grupe, odabran na demokratski način, upisuje kratak članak od 50 do 80 riječi unutar digitalnog alata.

Savjeti se mogu objaviti na mrežnoj stranici škole ili na plakatu prilikom obilježavanja Svjetskog dana zdravlja kao dan podizanja svijesti o određenoj zdravstvenoj temi.

Postupci potpore

Tijekom razredne rasprave, ne ustrajte na tome da učenici s teškoćama govore pred razredom ako to sami ne žele.

Prilikom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje valja uklopiti u skupinu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).

Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja potrebno je grafički i jezično prilagoditi tekst (Kids healthy eating plate). Ponudite im verziju članka koju ste prethodno prilagodili za njih. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njenim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, s dvostrukim proredom, povećanim razmakom među slovima, lijevostranim poravnanjem.

Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim digitalnim alatima. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata. Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlinu i kontrast na zaslonu i obratiti pažnju na veličinu slova.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da izrade mrežnu stranicu u digitalnom alatu Wix na kojoj će objaviti svoje savjete i članke koje su napisali u prethodnim aktivnostima. Stranica može biti i savjetodavnog tipa za učenike koji imaju problema s prehranom ili se bore s prekomjernom težinom. Na stranici se mogu objavljivati i omiljeni recepti.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ključ zdravlja je u upornosti

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik piše kratak tekst o zdravoj prehrani.
  • Učenik razgovara o zdravoj prehrani.
  • Učenik, čitajući, razumije kratak i jednostavan tekst poznate tematike.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • MPT Zdravlje
  • MPT Osobni i socijalni razvoj

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.