Upitajte učenike poznaju li priče na engleskom jeziku i koje te jesu li im roditelji čitali priče na hrvatskom ili možda nekom stranom jeziku. Upitajte ih tko im je više čitao priče kada su bili mali, majke ili očevi, djedovi ili bake, stariji braća ili sestre. Skrenite im pažnju na stereotipe kako su žene po prirodi nježnije te češće čitaju, posebice ljubavne romane ili ljubavnu poeziju, dok se muškarci češće bave težim fizičkim poslovima. Potaknite ih na razvijanje pozitivnih stavova o rodnoj ravnopravnosti i jednakosti. Potom ih upitajte jesu li ikada čuli za priču A very hungry caterpillar koja se često obrađuje i u predškolskom odgoju, a potom im recite da će danas vidjeti još nekoliko sličnih priča istoga autora. Pripremite u Wordu i isprintajte tekstove drugih priča Erica Carle-a, primjerice Polar bear, polar bear, The mixed-up chameleon, A very busy spider i slično. Učenike podijelite u grupe tako da svakoj grupi dodijelite jednu priču, a na stol im stavite i tamne markere. Navedite učenike da uoče kako je svim pričama zajedničko da su likovi životinje. S učenicima ponovite izraze za životinje. U Kahoot-u pronađite kviz za ponavljanje navedenog vokabulara. Potom ih upitajte što misle što mogu učiniti s markerom i isječcima priča, neka svaka grupa smisli ideje i predstavi ih ukratko u razredu na hrvatskom jeziku. Zatim učenicima u e-Škole DOS Engleski jezik 5, Modul 8, Jedinica 8.1, pod Remember Box objasnite što je Blackout poetry. Neka učenici u grupama od tekstova priča koje ste im dodijelili i markera izrade Blackout poem. Napomenite im da u svojim radovima ostave nazive za životinje. Ohrabrite ih da uključe i svoje kućne ljubimce u radove ili životinje koje bi možda voljeli imati. Napomenite im kako će se na taj način i emotivno zbližiti sa svojim stihovima. Zatim neka izaberu predstavnika koji će radove pročitati u razredu. Učenici neka vrednuju radove na način da obrate pažnju da su u radovima korišteni izrazi za životinje. Također, neka u razredu glasaju za rad koji im se najviše sviđa, a potom grupa koja je napisala pobjednički rad neka pročita ostatku razreda i originalnu priču, a ostali učenici neka usporede sličnosti i razlike između originalne priče i napisane pjesme.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na zasebnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili mu pomoći pri izvršavanju zadatka.
Važno je da, za učenike s teškoćama, predvidite više vremena za rješavanje zadataka – čitanja priče. To što se posebice odnosi na učenike s disleksijom kojima je potrebno više vremena za čitanje ili ponovno čitanje kako bi bolje razumjeli sadržaj. Po potrebi, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, učenicima s jezičnim teškoćama i učenicima s oštećenjem sluha osigurajte listu nepoznatih ili manje poznatih riječi te njihov prijevod. Osigurajte vizualnu podršku za učenike s poremećajem iz spektra autizma i za učenike s intelektualnim teškoćama i to za liste nepoznatih ili manje poznatih riječi.
Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja potrebno je grafički i jezično prilagoditi tekst koji čitaju. Za učenike s jezičnim teškoćama i one s oštećenjem sluha, također je važna jezična prilagodba, a ona podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi s jasno izrečenim svim njenim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, s dvostrukim proredom, povećanim razmakom među slovima, lijevostranim poravnanjem. Grafička prilagodba važna je i za učenike s oštećenjem vida.
Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja problem stvaraju zadaci u kojima je potrebna brzina, stoga prilikom rješavanja kviza Kahoot najprije pročitajte pitanja i ponuđene odgovore tek onda omogućite svim učenicima da odgovaraju na pitanja.
Tijekom rada u grupama preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u grupu u kojoj je učenik koji je spreman čitati rad grupe.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama
Upitajte učenike čitaju li školsku lektiru, čitaju li i u slobodno vrijeme i što te čitaju li njihovi roditelji i što oni čitaju. Primjerice, jesu li to knjige, novine, časopisi i slično. Također, upitajte ih tko im češće pomaže s lektirom, očevi ili majke, starija braća ili sestre. Potaknite ih na stvaranje pozitivnih stavova o rodnoj ravnopravnosti i jednakosti. Upitajte ih tko u njihovoj obitelji više čita, muškarci ili žene, i osvijestite moguće stereotipe. Također, potaknite kratku raspravu o tome čitaju li njihovi roditelji i članovi obitelji češće sadržaje u fizičkom obliku ili digitalnom. Učenicima naglasite da je poezija književna vrsta te naglasite važnost kreativnosti. Upitajte ih što za njih znači biti kreativan te za koja je zanimanja važno biti kreativan, primjerice, slikarstvo, kiparstvo, književnost itd. Jesu li njihovi roditelji ili članovi obitelji kreativni? Upitajte ih, također, kakvi bi, prema njihovom mišljenju, trebaju biti pjesnici - sad, happy, intelligent, creative, passionate, sensitive i slično te, na taj način, ponovite i pridjeve.
Učenike podijelite u grupe. U alatu Padlet otvorite novo platno te na njega postavite tekst kopiran u alatu Word koji je dostupan u e-Škole DOS Engleski jezik 5, Modul 8, Jedinica 8.1, Zadatak 1 pod Make a poem kako bi bio dostupan svim učenicima. Zatim, neka pročitaju tekst. U alatu PowerPoint izradite prezentaciju tako da unesete tablicu s tri stupca za glagole, imenice i pridjeve. Svaki od stupaca označite jednom ikonom ili simboličkim prikazom za radnju, biće ili stvar te za opis, ovisno o kojoj se vrsti riječi radi. U odgovarajuće stupce navedete vokabular iz teksta. Učenicima objasnite značenje vokabulara iz polaznog teksta. Za provjeru tog vokabulara pripremite učenicima kviz povezivanja u alatu Wordwall. Neka učenici povežu navedeni vokabular sa simboličkim prikazima ili slikama na kojima su prikazane radnje, primjerice, touch, play itd. ili izrazi za bića i stvari - statue, planet i slično ili, možda, opisi, primjerice, big, small, itd.
Potom im zadajte da u grupama izrade blackout pjesmu u digitalnom obliku. Radove neka izrade u alatu Word korištenjem opcije Text Highlight Colour i zatamne odabrane riječi i izraze. Napomenite im da zatamne riječi tako da izrade blackout pjesmu o nekom događaju iz njihovog života ili svakodnevice u školi. Neka tema pjesme te osjećaji budu jasno uočljivi. Njihove pjesme trebaju se sastojati od barem pet glagola, tri imenice i tri pridjeva. Svoje radove neka postave na Padlet kako bi svim učenicima bili dostupni te kako bi mogli pročitati radove drugih grupa. Radove prokomentirajte u razredu na hrvatskom jeziku. Učenici neka analiziraju pjesme, odrede koja je tema, glavne misli, osjećaji te ih vrednuju ovisno o tome ističu li se u pjesmama tema i osjećaji.
Učenicima s jezičnim poremećajem i onima sa specifičnim teškoćama učenja, prema potrebi, osigurajte popis riječi na engleskom jeziku i prijevod na hrvatski.
Tijekom razredne rasprave ne ustrajte na tome da učenici s teškoćama, kao što su mucanje, apraksija ili izražena anksioznost, govore- osim ako se za to ne jave sami.
Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz spektra autizma, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti.
Prilikom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učenike s deficitom pažnje valja uklopiti u skupinu u kojoj se nalaze oni učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim digitalnim alatima. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata.
Učenike upitajte znaju li što je pjesnička zbirka te mogu li neke navesti, na hrvatskom ili na stranom jeziku, primjerice Vesna Parun i slično. Uočite poznaju učenici li više pjesnika ili pjesnikinja te ih upitajte što smatraju je li poezija kao zanimanje popularnija kod žena ili muškaraca. Napomenite im da je tijekom povijesti, a i u sadašnje doba mnogo uspješnih i pjesnika i pjesnikinja te ih potaknite na razvijanje pozitivnih stavova o rodnoj ravnopravnosti.
Nadovezujući se na drugu aktivnost, učenicima dodijelite Blackout pjesmu neke druge grupe te im zadajte zadatak da uvježbaju i izrecitiraju istu na način da snime mobilnim telefonima svoj govor u obliku audiozapisa. Napomenite im da kod recitiranja obrate pažnju na rečenične znakove, na stanke u govoru te intonaciju. Neka svaki učenik u grupi ima jednaku količinu teksta i snimi svoj dio. Kako biste izradili razrednu audioknjigu pjesama, zvučne zapise možete objediniti u alatu za uređivanje zvuka Audacity, te zapis dodatno urediti primjerice dodavanjem melodije u pozadini, promjenom brzine govora ili visine tonova, smanjenjem pozadinske buke i slično. Neka učenici u grupama izrade i strip od slikovnih prikaza situacija u pjesmi koje će prikazati uz zvučne zapise na način da slike prate priču u pjesmi. Slikovne prikaze neka izrade u alatu Kleki, Paint-u u online verziji, a kako bi kreirali strip neka koriste alat dostupan u e-Škole DOS Engleski jezik 5, Modul 8, Jedinica 8.2, u zadatku 5 pod Digital Storytelling. Ostali učenici u razredu neka vrednuju usmeno radove drugih grupa na način da obrate pažnju na pravilan izgovor i intonaciju kod recitiranja te slikovne prikaze koji prate priču. Rad možete objaviti primjerice na mrežnim stranicama škole prigodom svjetskog dana poeziji ili predstaviti na završnoj priredbi ili povodom obilježavanja neke druge prigode.
Tijekom uvodnog razgovora ne ustrajte na tome da učenici s teškoćama - kao što su mucanje ili izražena tjeskoba - govore, osim ako se za to ne jave sami.
Tijekom rada u skupini vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Prilikom rada u skupini vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje. Ukoliko se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz spektra autizma omogućite da samostalno odabere u kojoj skupini želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa. Učenike s deficitom pažnje valja uklopiti u skupinu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim digitalnim alatima. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata.
Neka na internetu prouče svjetski dan poezije koji se obilježava 21. ožujka te pripreme plakat za promociju istog.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.