Predmet
Biologija 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Od stanica do tkiva

Naziv predmeta
Biologija 3

Razred
3. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • diferencijacija stanica
  • tkiva
  • biljna tkiva
  • životinjska tkiva

Kad se stanica usavrši

Kako bi se učenici prisjetili organizacijskih razina živih bića unutar jednog organizma, uputite ih da u paru u digitalnom alatu PowerPoint u sustavu Office 365 izrade jedan od dvaju shematskih prikaza organizacijskih razina, za biljni ili za životinjski organizam. Izrađene shematske prikaze učenici mogu objaviti u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365. Zajedno analizirajte shematske prikaze te pitajte učenike uviđaju li razlike između organizacijskih razina ovih dvaju različitih vrsta organizama, a zatim ih potaknite na vršnjačko vrednovanje i po potrebi na dopunu shematskih prikaza. Učenike podijelite u četiri grupe. Svaka grupa istražuje svoju skupinu organizama: prva biljke, druga životinje, treća gljive, a četvrta čovjeka. Svaka grupa neka u digitalnom alatu Word u sustavu Office 365 skicira KWL tablicu naslovljenu Tkiva za svoju skupinu organizama. Tablica sadržava tri stupca: Što znam, Što želim znati te Što sam naučio/naučila. U prvim dvama stupcima KWL tablice učenici trebaju upisati dosadašnja saznanja o tkivima i što bi novo o njima htjeli doznati, s naglaskom na svojoj skupini organizama. Naglasite učenicima da treći stupac još ne popunjavaju. Ukratko raspravite s učenicima o tome što su zapisali u prvim dvama stupcima. Ispostavi li se da postoje netočna ili nejasna objašnjenja o tkivima, možete ih potaknuti na raspravu kako biste zajedno došli do ispravnih odgovora u prvom i drugom stupcu KWL tablice. Zatim uputite učenike na istraživanje dostupnih mrežnih i tiskanih izvora o tkivima kao organizacijskoj razini koja izgrađuju višestanične organizme kako biljaka, gljiva i životinja tako i čovjeka. Možete ih uputiti i na e-Škole DOS Biologija 3, Modul 1, Jedinica 1.4. Usmjerite učenike i na istraživanje o diferencijaciji stanica kao preduvjetu za nastanak različitih vrsta tkiva. Neka svaka grupa svoja saznanja vezana za zadani organizam prikaže u obliku infografike koju mogu izraditi u digitalnom alatu Canva. Provjeravajte kako napreduje izrada infografike i dajte sugestije ako je potrebna dorada pojedinog dijela. Dok izrađuju infografiku, zapise pojedinih skupina iz prvoga (Što znam) i drugoga stupca (Što želim znati) spojite u jednu tablicu koju ćete podijeliti učenicima u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365. Svoje gotove infografike učenici neka objave u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365. Zamolite predstavnike grupa da prezentiraju rad svoje grupe. Prije prezentiranja neka svaki učenik pojedinačno pročita objedinjene zapise svih grupa u prvom i drugom stupcu te doda svoja pitanja u drugi stupac. Tijekom prezentiranja neka ostali učenici zapisuju bilješke u bilježnicu. Tablica koju ste podijeliti učenicima jednako tako može služiti i kao organizator pozornosti kako bi učenici aktivno slušali i pratili. Potaknite učenike drugih grupa da postave neko od svojih pitanja koje su dodali u drugi stupac prije prezentacije pojedinih grupa, kako bi dopunili stupac onime što bi željeli znati. Također, potaknite ih da isprave netočne podatke primijete li kakve nedosljednosti. Na kraju zamolite učenike da popune treći stupac KWL tablice.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć, ali pritom treba biti oprezan te treba dobro promisliti kada je bolje učenika smjestiti posve naprijed, a kada ga je pak potrebno integrirati u grupu vršnjaka. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im na početku najaviti strukturu sata, kao i svaku promjenu aktivnosti.
Ako je potrebno, prilikom skiciranja u digitalnom alatu PowerPoint u sustavu Office 365 pružite učenicima savjet ili pomoć. S učenicima s teškoćama ponovite obilježja KWL tablice te provjerite jesu li razumjeli zadatak s obzirom na to da je riječ o izradi različitih tablica. Učenicima s teškoćama koji otežano razumiju jezik ili se slabije snalaze u tabličnim prikazima (učenicima s disleksijom, diskalkulijom ili jezičnim poremećajem) pripremite poveznice na sadržaje koje treba unijeti u KWL tablicu (kako bi lakše razumjeli i odgovorili na teme Što znam i Što želim znati). Učenici s teškoćama nerijetko će trebati verbalno vođenje i usmjeravanje kako u podsjećanju što je to KWL tablica tako i u rečeničnim konstrukcijama koje trebaju unijeti u tablicu. Također, valja imati na umu da na poveznicama budu prilagođeni sadržaji. Valjalo bi ih unaprijed uputiti na poveznice kako bi na sat došli spremni. Ako je upotreba KWL tablice preveliko opterećenje za učenike s teškoćama u razvoju, dobro bi bilo razmisliti o drugačijim načinima prisjećanja i uvida u prethodna saznanja učenika.
Prilikom odabira para za učenika s teškoćom vodite brigu o obilježjima svakog para kako bi učenik s teškoćom aktivno sudjelovao u zadatku.
Učenike s disleksijom uputite da na e-Škole DOS Biologija 3, Modul 1, Jedinica 1.4 odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na e-Škole DOS Biologija 3, Modul 1, Jedinica 1.4.
Nakon razredne diskusije učenik s teškoćama treba dobiti pitanja i odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Učenicima s motoričkim teškoćama, kao i onima s oštećenjem vida i disleksijom, pripremite poveznice na kojima se nalaze važne informacije ili natuknice koje će im olakšati ispunjavanje tablica.
Pri izradi infografike provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnom alatu Canva te im po potrebi osigurajte vršnjačku podršku koju valja imati na umu i pri raspodjeli učenika u grupe.
U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi brigu o tome da predstavnik grupe ne bude učenik koji zbog svoje teškoće osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa (primjerice, učenik s disleksijom ili učenik s poremećajem govorne tečnosti ili učenik koji ima izraženu anksioznost), osim ako učenik sam ne izrazi želju za prezentiranjem.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirane učenike potaknite da istraže sličnosti i razlike simetrične i asimetrične diobe stanica te prednosti i nedostatke tih dioba za rast i razvoj organizama. Svoje uratke neka prikažu u obliku infografike koju su izradili u digitalnom alatu Piktochart te ih predstave ostalim učenicima u razredu. Uradci se mogu i podijeliti na razrednoj ploči u digitalnom alatu Padlet.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kad se stanica usavrši

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava ulogu diferencijacije u nastajanju tkiva.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

A koja je tvoja specijalizacija?

Slijedom prethodne aktivnosti, nasumično rasporedite učenike u četiri grupe. Svakoj grupi ponudite da odabere vrstu životinjskog tkiva koju će obraditi u nastavku aktivnosti (epitelno, mišićno, vezivno i živčano tkivo). Svaka grupa treba pomoću dostupnih mrežnih i tiskanih izvora istražiti građu i uloge određene vrste životinjskoga tkiva. Za ovu aktivnost učenike možete uputiti i na e-Škole DOS Biologija 3, Modul 1, Jedinica 1.4. Prije aktivnosti pripremite pitanja na koja učenici trebaju obratiti pozornost prilikom istraživanja građe i uloge tkiva te odgovoriti na njih, primjerice: Koja je uloga te vrste tkiva u održavanju homeostaze organizma? Koje su specifičnosti u građi specijaliziranih stanica koje izgrađuju tu vrstu tkiva? Koja dioba stanica omogućuje obnovu toga tkiva? Imaju li sve vrste životinjskih organizama tu vrstu tkiva? Zašto je tako odnosno zašto nije? Svoja zapažanja neka prikažu umnom mapom u digitalnom alatu Popplet, sa središnjim pojmom naziva vrste tkiva koje istražuju. Savjetujte im da svoja saznanja potkrijepe i odgovarajućim fotografijama ili ilustracijama odnosno da navedu ili prikažu primjer toga tkiva iz svakodnevnoga života. Potaknite učenike na izlaganje pripremljenih uradaka u učionici te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja. Ispostavi li se da postoje nelogičnosti i nedosljednosti, svi se učenici mogu uključiti svojim prijedlozima kako bi u konačnici imali ispravnu umnu mapu. Kako bi učenicima bile dostupne sve umne mape, svaka grupa neka podijeli svoj uradak u zajedničkoj razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama kojima za pretraživanje mrežnih izvora treba više vremena pripremite poveznice na kojima se nalaze tražene informacije ili ključne informacije otisnute na papiru kako bi sami odabrali informacije za umnu mapu. Pri izradi umne mape provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnom alatu Popplet te im po potrebi osigurajte vršnjačku podršku koju valja imati na umu i pri raspodjeli učenika u grupe. Učenici s disleksijom i jezičnim teškoćama, kao i oni s poremećajem pažnje / hiperaktivnim poremećajem, bolje će funkcionirati dobiju li jasnu uputu ili ispunjen i ispisan predložak slične umne mape. Prilikom izrade umne mape učenici s teškoćama mogli bi imati poteškoće te bi trebalo pojednostavniti rad na umnoj mapi po koracima, tj. izvršiti raščlambu dajući im pitanja na koja trebaju odgovoriti jedno po jedno. Na jednak način valja označivati i mjesta na umnoj mapi gdje trebaju upisati odgovore – tražene pojmove.
Za učenike s oštećenjem vida važno je prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu. Prilikom rada u grupi preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u grupu u kojoj je i učenik koji je spreman držati prezentaciju (što je osobito važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna anksioznost). Postoje li u razredu učenici s teškoćama iz autističnog spektra, valja im na početku najaviti strukturu sata, kao i svaku promjenu aktivnosti. Prilikom izrade umne mape važno je redovito pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom postupaka vrednovanja i samovrednovanja potreban je osobit oprez te se predlaže pripremiti prilagođen obrazac za učenika s teškoćama te ga unaprijed upoznati sa sadržajem i kriterijima po kojima će se aktivnost vrednovati.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više uputite na istraživanje o evolucijskom razvoju svih vrsta tkiva. Pritom neka im početna točka bude tkivo za koje smatraju da se prvo razvilo, uz objašnjenje razloga. Obvezno neka istraže i o embrionalnom razvoju tkiva i pojedinih organa, odnosno neka otkriju koja su tkiva potekla od istoga zametnog listića u gastruli. Svoja opažanja i zaključke neka prikažu u obliku infografike ili plakata izrađenih u digitalnom alatu Canva ili Piktochart. Neka svoje uratke prezentiraju ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

A koja je tvoja specijalizacija?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje uloge različitih vrsta životinjskih tkiva.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Botaničke igre

Nastavno na prvu aktivnost, kako biste potaknuli učeničku znatiželju, upitajte ih: Kako rastu biljke? Postoji li u biljnom carstvu podjela rada među stanicama? Postoji li podjela rada, navedite primjer. Nakon kratke rasprave o postavljenim pitanjima učenike podijelite u grupe. Svaka grupa treba istražiti biljna tkiva pomoću e-Škole DOS Biologija 3, Modul 1, Jedinica 1.4. Biljna tkiva neka istraže tako da kao grupa odaberu jednu biljku s kojom imaju doticaja u svakodnevnom životu ili koja im se sviđa, te da na primjeru te biljke pokažu biljna tkiva i objasne ulogu tih tkiva za život odabrane biljke. Učenike možete uputiti i na pretraživanje dostupnih mrežnih i tiskanih izvora. Naglasite učenicima da obvezno istraže podjelu biljnih tkiva, građu pojedinih vrsta tkiva te uloge tih tkiva u održavanju homeostaze odabrane biljne vrste. Svaka grupa treba osmisliti igru kojom će prezentirati svoja saznanja o biljnim tkivima. Igre mogu biti sljedeće: osmosmjerka, igre pamćenja, zagonetke, asocijacije, izbaci uljeza i slično. Igre neka izrade u digitalnom alatu PowerPoint u sustavu Office 365 ili Puzzel.org. Potaknite učenike da obvezno u igrama budu zastupljeni i slikovni i tekstualni materijali kojim će objasniti pojmove vezane za biljna tkiva. Naglasite učenicima da prilikom izrade osmosmjerke pojmove zadaju u obliku pitanja, a da se odgovor nalazi u osmosmjerci. Obilazite učenike i pratite njihove uratke. Ako je potrebno, ponudite pomoć ili dodatno objašnjenje. Naiđete li na miskoncepcije, upozorite učenike na njih i uputite ih na ispravne zaključke. Nakon što završe izradu igara, organizirajte razredni kviz. Svaka grupa treba odigrati igru drugih grupa. Pobjedničku grupu formativno vrednujte. Potaknite učenike i na vršnjačko vrednovanje igara prema elementima koje ste zajedno s učenicima unaprijed odredili. Igru koja je najbolje vršnjački vrednovana objavite na mrežnim stranicama škole.

Postupci potpore

Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra najavite strukturu aktivnosti i svaku izmjenu unutar aktivnosti. Rad u paru i u grupi poticajno djeluje na uključivanje učenika s teškoćama jer je njime omogućena podrška suučenika u obavljanju predviđene aktivnosti. Pritom je važno voditi brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka s obzirom na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem tečnosti govora (koji muca) ne treba tijekom rješavanja zadatka govoriti. Pri zadavanju zadataka koji će se rješavati tijekom nastave učeniku s teškoćama potrebno je jasno odrediti koji dio treba napraviti, primjerice pri izradi prezentacije uvod ili zaključak, te o tome treba obavijestiti ostale učenike koji rade na istoj prezentaciji. Na taj način olakšat će se komunikacija i razumijevanje zadatka. Učenike s disleksijom uputite da na e-Škole DOS Biologija 3, Modul 1, Jedinica 1.4 odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na e-Škole DOS Biologija 3, Modul 1, Jedinica 1.4. Učenicima s teškoćama kojima za pretraživanje mrežnih izvora treba više vremena pripremite poveznice na kojima se nalaze tražene informacije ili ključne informacije otisnute na papiru kako bi sami odabrali informacije za umnu mapu. Važno je provjeriti je li učenik s teškoćama razumio igru, odnosno je li razumio upute, a to se osobito odnosi na igre koje se temelje na asocijacijama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirane učenike uputite da na primjerima vrsta tropskih biljaka koje će sami odabrati istraže kakve su prilagodbe te biljke razvile za uvjete u kojima žive. Svoja saznanja neka prikažu u obliku plakata koji će izraditi u digitalnom alatu Canva te prezentirati ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Botaničke igre

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje građu i uloge biljnih tkiva.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.