Potaknite učenike na promišljanje o povezanosti proizvođača i potrošača s obzirom na metaboličke procese koji se u njima zbivaju. Možete im pripremiti kartice za ponavljanje u digitalnom alatu Quizizz. Odaberite fotografije nekoliko predstavnika proizvođača i predstavnika potrošača koje učenici susreću u svakodnevnom životu, a na poleđini kartice napišite ulogu pojedinog organizma u ekosustavu. Učenike podijelite u grupe i uključite ih u kviz s pomoću pristupnog koda. Nakon provedenog kviza potaknite ih na promišljanje motivacijskim pitanjima, primjerice: Kakva je povezanosti proizvođača i potrošača? Mogu li potrošači opstati bez proizvođača? Koja skupina ima veću količinu raspoložive energije? Koji su metabolički procesi svojstveni pojedinoj skupini? Zašto nije poželjno uzgajati veću količinu biljaka u spavaćoj sobi?
Učenike možete uputiti na istraživanje dostupnih tiskanih i mrežnih izvora s pomoću kojih mogu oblikovati odgovore na motivacijska pitanja. Zatim raspravite s učenicima o odgovorima na motivacijska pitanja kao uvod u središnju temu.
Učenike možete uputiti da suradnički u paru istraže povezanost i međuovisnost procesa fotosinteze kao primarne proizvodnje te staničnoga disanja kao osnovnog procesa sekundarne proizvodnje. Možete ih uputiti i na e-Škole DOS Biologija 3, Modul 2, Jedinica 2.2. Kako bi uspješno prikazali shematsku povezanost pojedinih procesa, dajte učenicima odgovarajuće upute i smjernice. Učenicima možete zadati i da izrade usporednu tablicu u kojoj će istaknuti sličnosti i razlike između tih dvaju procesa. Povezanost navedenih procesa mogu prikazati u obliku grafičkoga organizatora u digitalnom alatu PowerPoint u sustavu Office 365. Uratke učenici mogu objaviti u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365. Zajedno s učenicima analizirajte uratke u razredu te ih potaknite na vršnjačko vrednovanje i moguće dopune uradaka.
Za provjeru usvojenosti ishoda učenja možete ih uputiti na zadatka na e-Škole DOS Biologija 3, Modul 2, Jedinica 2.2, poglavlje Stanično disanje, s vježbom pridruživanja pojmova u shemi povezanosti fotosinteze i staničnoga disanja.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im na početku najaviti strukturu sata, kao i svaku promjenu aktivnosti. Postoji li razredu učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta), što vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica).
Pri ponavljaju proizvođača i potrošača provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnom alatu Quizizz te im po potrebi osigurajte vršnjačku podršku, kao i poslije, pri rješavanju zadatka pokazivanja povezanosti sljedećih procesa. Digitalni alat Quizizz može se prilagoditi učenicima s teškoćama pojednostavnjenjem teksta, a sve dodatne materijale koje pripremate za učenike s disleksijom, kao i za učenike s oštećenjem vida, grafički bi trebalo prilagoditi tako da upotrijebite uvećan i lako čitljiv font (npr. OmoType), povećan razmak, kao i podebljane ključne riječi. Također, učenike s disleksijom uputite da na e-Škole DOS Biologija 3, Modul 2, Jedinica 2.2 odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na e-Škole DOS Biologija 3, Modul 2, Jedinica 2.2. Sustavno provjeravajte je li učenik razumio sadržaj, pojmove i definicije te ponudite dodatna objašnjenja. Za grafičko predstavljanje predlaže se korištenje digitalnim alatom PowerPoint u sustavu Office 365. U njemu unaprijed pripremite shemu u koju učenici trebaju unijeti odgovarajuće pojmove. To se osobito može odnositi na učenike s motoričkim teškoćama kojima je teže izvoditi precizne pokrete. Pri provjeri usvojenosti ishoda učenja za učenike s deficitom pažnje / poremećajem hiperaktivnosti strukturirajte zadatke tako da ih mogu uspješno završiti, a pritom stavite naglasak na ono što učenik može, a ne na ono što ne može učiniti. Izbjegavajte da učenici zadatke prepisuju, već im ostavite dovoljno prostora i vremena za rješavanje.
Učenike koji žele znati više možete potaknuti na osmišljavanje istraživačkoga projekta dokazivanja tvari potrebnih za navedene metaboličke procese ili tvari koje nastaju tim procesima. Usmjerite ih prema pravilnom slijedu u planiranju istraživanja, od istraživačkoga pitanja, postavljanja početne hipoteze i određivanja parametara do planiranja postupka istraživanja s odgovarajućim planom bilježenja i opažanja promjena. Rezultate istraživačkoga rada mogu prikazati u obliku infografike u digitalnom alatu Canva ili u obliku pisanoga izvješća. Prije nego što učenici započnu izradu izvješća, upozorite ih na rubrike kriterijske tablice vrednovanja izvješća istraživačkoga rada. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.
Za motivacijsku aktivnost možete izraditi kriptogram ili akrostih u digitalnom alatu Puzzel, pri čemu učenici trebaju odgonetnuti riječ povezanu sa staničnim disanjem (npr. glukoza, mitohondrij i sl.). Učenike možete podijeliti u grupe u kojima suradnički trebaju istražiti dostupne literaturne i mrežne izvore o procesima glikolize, Krebsova ciklusa te dišnoga lanca. Možete ih uputiti i na e-Škole DOS Biologija 3, Modul 2, Jedinica 2.2. Dajte učenicima upute za izrađivanje tablice s četirima stupcima u digitalnom alatu Word u sustavu Office 365. Neka četiri stupca u tablici naslove ovako: Naziv procesa, Mjesto zbivanja, Tvari potrebne za proces, Produkti procesa, Energijski utrošak/dobitak. S pomoću jedinice DOS-a, udžbeničkog i ostalih izvora učenici ispunjavaju tablicu te zapise usuglašavaju u grupi. Usmjerite ih prema ravnopravnoj podjeli rada u grupi te na pozitivne načine suradnje i međusobne komunikacije. Napomenite im da obrate pozornost na to za koji je od navedenih procesa potreban kisik, a za koje nije potreban. Učenike možete potaknuti i na to da usporede navedene metaboličke procese s nekim od događaja/procesa/zbivanja u svakodnevnom životu učenika s obzirom na energijske utroške, tj. dobitak.
Grupne uratke učenici mogu objaviti tako da prilože poveznicu na dokument u unaprijed pripremljenoj ploči izrađenoj u digitalnom alatu Padlet. Potaknite ih na suradničku pripremu izlaganja pred ostalim učenicima u razredu. Zajedno analizirajte uratke u razredu te ih uputite na doradu materijala ako je potrebno.
Za provjeru usvojenosti ishoda učenja možete učenicima pripremiti niz zadataka otvorenoga i zatvorenoga tipa, uključujući i slikovni materijal, u obliku interaktivnoga radnog lista izrađenog u digitalnom alatu Wizer. Radni list učenicima podijelite u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365.
Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnim alatima Puzzel, Padlet i Wizer te im po potrebi osigurajte vršnjačku podršku ili detaljnije upute i pomoć. Učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih poveznica, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. Svakako je potrebno demonstrirati način uporabe poveznice i provjeriti kako se učenici snalaze. Učenike s disleksijom uputite da na e-Škole DOS Biologija 3, Modul 2, Jedinica 2.2 odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na e-Škole DOS Biologija 3, Modul 2, Jedinica 2.2. Učenicima s motoričkim teškoćama, kao i onima s oštećenjem vida i disleksijom pripremite poveznice na kojima se nalaze važne informacije ili natuknice koje će im olakšati ispunjavanje tablica.
Jezični izraz prilagodite učeniku i češće provjeravajte razumijevanje uputa i obrađenoga gradiva. Ako je moguće, pripremite im podršku u obliku vizualnih predložaka (sa slikama, crtežima i fotografijama) koji će učenicima olakšati razumijevanje i pamćenje novih pojmova.
Pri provjeri usvojenosti ishoda učenja, za učenike s deficitom pažnje / poremećajem hiperaktivnosti strukturirajte zadatke tako da ih mogu uspješno završiti, a pritom stavite naglasak na ono što učenik može, a ne na ono što ne može učiniti. Izbjegavajte da učenici zadatke prepisuju, već im ostavite dovoljno prostora i vremena za rješavanje. Ovisno o sposobnostima učenika, možete osmisliti zadatke obilježavanja, povezivanja, nadopunjavanja, alternacije, dvočlanog ili višečlanog izbora.
Iako učenici s oštećenjem sluha mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika, stoga treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i davanje odgovora.
Učenike možete potaknuti na izradu postera ili animacijskog sadržaja kojima će prikazati zbivanja tijekom navedenih metaboličkih procesa u mitohondrijima. Uratke mogu izraditi u digitalnom alatu Canva ili Moovly. Možete ih uputiti i na istraživanje povezanosti broja mitohondrija o tjelesnoj aktivnosti čovjeka. Saznanja mogu prikazati u obliku infografike ili u obliku seminarskoga rada. Poželjno je učenike uputiti i na rubrike kriterijskog vrednovanja infografika, postera te seminarskoga rada. Izlaganje uradaka možete organizirati u učionici ili u mrežno dostupnoj razrednoj grupi, pri čemu učenike potaknite na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.
Neka učenici pomoću dostupnih tiskanih i mrežnih izvora istraže tijek glikolize i Krebsova ciklusa s obzirom na promjene u brojnosti C-atoma u molekulama uključenima u ciklus te produkte koji nastaju u navedenim procesima. Učenicima možete zadati da suradnički u paru prikažu slijed promjena tijekom Krebsova ciklusa u digitalnom alatu za izradu animacijskog sadržaja Moovly ili u digitalnom alatu PowerPoint u sustavu Office 365. Uputite ih da obrate pozornost na spojeve koji se odvajaju tijekom ciklusa, tj. spojeve koji izlaze iz ciklusa. Potaknite ih da istraže svrhu odvajanja tih spojeva povezujući početni i konačni spoj u tom ciklusu. U ovome zadatku kao izvori im mogu pomoći i animacijski sadržaji o glikolizi i Krebsovu ciklusu koji su im dostupni na mrežnim stranicama. Nakon izvršene aktivnosti, učenike možete potaknuti da u kontekstu glikolize i Krebsova ciklusa argumentiraju ovu izreku: Bez završetka nema početka. Potaknite ih i na promišljanje o tome kako pojačana tjelesna aktivnost tijekom vježbanja utječe na intenzitet glikolize i Krebsova ciklusa. Osim s tim dvama procesima, neka povežu važnost vježbanja sa svojim fizičkim i psihičkim zdravljem, kao i sa zdravljem svojih vršnjaka. Zajedno raspravite i analizirajte mišljenja i ideje.
Uratke učenici mogu objaviti u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365. Zajedno analizirajte uratke u razredu te ih potaknite na vršnjačko vrednovanje i moguće dorade uradaka ako je potrebno.
Za provjeru usvojenosti ishoda učenja možete im zadati da suradnički u paru osmisle nekoliko pitanja zatvorenog tipa te neka izrade kviz u digitalnom alatu Quizizz ili Kahoot!. Kviz simulirajte u razredu uključivanjem drugih učenika u njegovo rješavanje. Zajedno analizirajte odgovore.
Kako biste proveli aktivnost u mrežnom okružju, kreirajte sastanak u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365 i na sastanku učenicima objasnite koji je plan provedbe aktivnosti. Zadajte im da pomoću dostupnih tiskanih i mrežnih izvora istraže tijek glikolize i Krebsova ciklusa s obzirom na promjene u brojnosti C-atoma u molekulama uključenima u ciklus te produkte koji se oslobađaju navedenim procesima. Možete im zadati da suradnički u paru prikažu slijed promjena tijekom Krebsova ciklusa u digitalnom alatu PowerPoint u sustavu Office 365. Uputite ih da obrate pozornost na spojeve koji se odvajaju tijekom ciklusa, tj. spojeve koji izlaze iz ciklusa. Potaknite ih da istraže svrhu odvajanja tih spojeva povezujući početni i konačni spoj u tom ciklusu. U ovome zadatku kao izvori im mogu pomoći i animacijski sadržaji o glikolizi i Krebsovu ciklusu koji su im dostupni na mrežnim stranicama.
Neka svoje uratke podijele u zajedničkom kanalu u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365. Dogovorite zatim drugi sastanak, na kojem ćete s učenicima prokomentirati predane prezentacije, a prije sastanka pregledajte materijale dajući im pritom sugestije vezane za dijelove prikaza koje je potrebno doraditi. Zatim na sastanku predstavite radove i zajedno prokomentirajte sugestije te pozovite učenike da u određenome roku (približno 10 minuta) dorade svoje prezentacije.
Na kraju raspravite o aktivnosti i o njihovim zadatcima, kao i o izazovima rada u paru na daljinu. Dodatno im za zadaću zadajte da u svrhu provjerenosti odgojno-obrazovnih ishoda izrade kviz u digitalnom alatu Quizizz ili Kahoot!. Kviz simulirajte dijeljenjem zaslona i uključivanjem drugih učenika u rješavanje tijekom trećega sastanka u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365. Zajedno analizirajte odgovore.
Unaprijed priredite pojednostavnjene i sažete definicije i objašnjenja svih pojmova koji su se obradili u sklopu lekcije i koje učenici trebaju za izvršavanje zadatka (glikoliza, Krebsov ciklus...). Budući da su to prilično apstraktni pojmovi, bit će osobito izazovno objasniti ih učenicima s intelektualnim teškoćama te ih pokušati povezati s nečim učeniku poznatim ili sa svakodnevnim životom.
Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati one koji su možda sporiji u rješavanju zadataka ili teško održavaju pozornost. Prilikom podjele u parove važno je voditi brigu o obilježjima pojedinog para. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama. U svakom navedenom slučaju upitajte učenike s teškoćama je li zadatak jasan ili ga je potrebno pojasniti. Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnim alatima Moovly ili Kahoot! te im po potrebi osigurajte vršnjačku podršku ili detaljne upute. Učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih poveznica, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. Uputno je demonstrirati način uporabe poveznice i provjeriti kako se učenici snalaze. Učenicima s motoričkim teškoćama, kao i onima s oštećenjem vida i disleksijom, pripremite poveznice na kojima se nalaze važne informacije ili natuknice koje će im olakšati prikazivanje sadržaja. Sustavno provjeravajte je li učenik razumio sadržaj, pojmove i definicije te ponudite dodatna objašnjenja. Za učenike s teškoćama možete unaprijed pripremiti obrazac na kojem su raspisani dijelovi nacrta istraživanja i koraci analize, s ucrtanim poljima koja treba ispuniti kako bi bili sigurni da nisu previdjeli dijelove unutar postupka. Za te učenike predvidite usvajanje primjerene količine činjenica.
Pri provedbi aktivnosti u mrežnom okružju vodite brigu o učenicima s oštećenjem sluha. Naime, učenik s oštećenjem sluha može imati dobru čujnost pomoću slušnoga pomagala ili kohlearnog implantata, ali će ponekad, unatoč tome, teže razumjeti govornika. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika: poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se lice bolje vidjelo; treba izbjegavati osvjetljenje sleđa jer zasljepljuje učenika, a govorniku zamračuje lice. Poželjno je da nastavni materijali sadrže titlove. Unaprijed osigurajte ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha s njima upoznao. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
Učenike koji žele znati više možete uputiti na osmišljavanje postupaka i metodologije pokusa kojima bi ispitali okolišne utjecaje na intenzitet glikolize ili staničnoga disanja. Usmjerite ih prema pravilnom slijedu u planiranju istraživanja, od istraživačkoga pitanja, postavljanja početne hipoteze i određivanja parametara te planiranja postupka istraživanja s odgovarajućim planom bilježenja i opažanja promjena. Rezultate istraživačkoga rada mogu prikazati u obliku infografike u digitalnom alatu Canva ili u obliku pisanoga izvješća. Prije nego što učenici započnu izradu izvješća, upozorite ih na rubrike kriterijske tablice vrednovanja izvješća istraživačkoga rada. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za eventualna poboljšanja.
Glikoliza - biointeractive.org
Glikoliza - Oxford University Press
Krebsov ciklus - Virtual Cell Animation Collection
Krebsov ciklus - Sumanas, Inc.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Zadnji pristup poveznicama - 23.10.2022.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.