Predmet
Biologija 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Termoregulacija i hormonska regulacija

Naziv predmeta
Biologija 3

Razred
3. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Negativna povratna sprega
  • Pozitivna povratna sprega
  • ADH
  • inzulin
  • glukagon
  • dijabetes tipa 1 i tipa 2
  • termoregulacija

Toplo ili hladno

Motivaciju učenika možete potaknuti prikazivanjem nekoliko fotografija čovjeka u različitim okolišnim uvjetima s obzirom na toplinu. Usmjerite učenike da u grupi ili u paru olujom ideja promisle i navedu kako čovjek u specifičnim okolišnim uvjetima održava homeostazu organizma. Ideje i mišljenja učenici mogu upisati ispod fotografija, koje možete dodate u unaprijed pripremljenu ploču u digitalnom alatu Padlet, uređivanjem pojedinih bilješki ili navodeći mišljenja u komentarima bilješki. Potaknite učenike na izlaganje ideja i mišljenja te ih potaknite na vršnjačko vrednovanje.
Učenike uputite na istraživanje mehanizma regulacije topline tijela čovjeka u dostupnim mrežnim ili tiskanim izvorima. Neka učenici shematski prikažu mehanizam održavanja homeostaze u procesu termoregulacije uključujući uvjete hladne i tople okoline. Učenicima možete zadati i da izrade usporedni prikaz mehanizma termoregulacije u čovjeka i drugih sisavaca ili u usporedbi s odabranim biljnim organizmom. Za ovaj zadatak možete ih uputiti da uratke izrade u digitalnom alatu PowerPoint u sustavu Office 365 ili u digitalnom alatu Powtoon, a možete ih usmjeriti i prema izradi animacijskog sadržaja u digitalnom alatu Moovly.
Uratke učenici mogu objaviti na već pripremljenoj zajedničkoj ploči u digitalnom alatu Padlet ili u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365. Potaknite učenike na izlaganje uradaka u razredu ostalim učenicima te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja. Zajedno analizirajte uratke i istaknite potrebna poboljšanja.
Nakon što učenici istraže zadanu temu, neka riješe interaktivni zadatak Održavanje stalne tjelesne temperature (termoregulacija) u e-Škole DOS Biologija 3, Modul 3, Jedinica 3.2. pridruživanjem pojmova o termoregulaciji. Provjeru usvojenosti ishoda učenja možete provesti i tako da učenicima zadate grupni zadatak u kojemu trebaju osmisliti nekoliko pitanja višestrukog izbora u digitalnom alatu Kahoot! ili u digitalnom alatu Quizizz. Neka učenici uključe članove drugih grupa u kviz koji su pripremili te zajedno analizirajte odgovore.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć. Postoji li u razredu učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su im dodijeljena (npr. čitač teksta), što vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica). Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im na početku najaviti strukturu sata, kao i svaku promjenu aktivnosti.

Tijekom vršnjačkoga vrednovanja treba biti vrlo oprezan te unaprijed upoznati učenika s teškoćama s kriterijima vrednovanja odnosno za njegovo vrednovanje pripremiti poseban obrazac. Prilikom proučavanja sadržaja učenike s disleksijom uputite da na e-Škole DOS Biologija 3, Modul 3, Jedinica 3.2 odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na e-Škole DOS Biologija 3, Modul 3, Jedinica 3.2. Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnom alatu Padlet te im po potrebi osigurajte vršnjačku podršku ili detaljne upute. Izradu shematskoga prikaza u nekom od predloženih digitalnih alata valjalo bi organizirati kao aktivnost u paru kako bi učenik s teškoćama bio sigurniji u svoj rad. Pohvalite svaki trud učenika s teškoćama, kao i njegov doprinos raspravi, a kada se želi uključiti, uputite mu što konkretnija pitanja. Postoji li u razredu učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta), što vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica). Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnim alatima Powtoon ili Moovly te im po potrebi osigurajte vršnjačku podršku ili detaljne upute. Učenike s teškoćama kod kojih je izražena socijalna anksioznost ne izlažite aktivnoj ulozi pri prezentaciji, osim ako sami ne izraze tu želju. Za rješavanje interaktivnoga zadatka učenicima s teškoćama omogućite više vremena. Prilikom podjele učenika u grupe vodite brigu o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s različitim teškoćama te o njihovu povezivanju s učenicima koji djeluju motivirajuće i podržavajuće. Pri osmišljavanju pitanja višestrukog izbora u obliku kviza učenik s teškoćama u razvoju vjerojatno će trebati podršku, kako u formulaciji pitanja tako i u snalaženju sa samim digitalnim alatom, te je potrebno češće provjeravati napredak grupe u kojoj je učenik s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više možete potaknuti na dodatno istraživanje dostupnih mrežnih i tiskanih izvora o mehanizmu termoregulacije u čovjeka, s tim da pozornost obrate na procese signalizacije na stanicama. Također, možete ih uputiti i na istraživanje tipova poremećaja u termoregulaciji čovjeka. Nove spoznaje i saznanja učenici mogu predati u obliku seminarskoga rada izrađenog u digitalnom alatu Word u sustavu Office 365 ili u obliku infografike ili postera izrađenoga u digitalnom alatu Canva. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Toplo ili hladno

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira mehanizam termoregulacije u čovjeka.
  • Učenik predviđa reakcije organizma u specifičnim uvjetima okoliša s obzirom na temperaturu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • upotreba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • osobni i socijalni razvoj
  • zdravlje

Tamna, svjetlija, gotovo prozirna

Učeničku motivaciju možete potaknuti usmjerenim pitanjima o regulaciji količine vode u organizmu čovjeka: Kojim se organom u organizmu čovjeka regulira najveća količina vode? Kakva nas boja mokraće upozorava na nedostatak vode u organizmu? Zašto je važno pratiti izgled mokraće tijekom mokrenja? Učenike potaknite da suradnički u paru ili u grupi olujom ideja osmisle odgovore na pitanja pa zajedno analizirajte njihove ideje i odgovore.
Uputite učenike na videozapis Regulacija količine vode u organizmu u trajanju od 1′ 36″ na e-Škole DOS Biologija 3, Modul 3, Jedinica 3.2, iz kojega trebaju saznati o utjecaju lučenja hormona ADH na količinu reapsorbirane vode ili koncentriranost mokraće.
Potaknite ih na istraživanje dostupnih mrežnih i tiskanih izvora o mehanizmima povratne sprege u organizmu čovjeka. Zajedno napravite popis mehanizama povratne sprege u organizmu čovjeka. Učenike možete podijeliti u grupe i zadati im da saznanja o pojedinoj negativnoj i pozitivnoj povratnoj sprezi prikažu suradnički u grupi u obliku umne mape u digitalnom alatu Conceptboard. Naglasite im i to da navedu primjere regulacija takvim mehanizmima u organizmu čovjeka. Uratke učenici mogu objaviti u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365. Potaknite učenike na izlaganje grupnih uradaka u razredu drugim učenicima te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja. Za aktivno praćenje izlaganja grupa učenicima možete pripremiti univerzalni radni list u digitalnom alatu Word u sustavu Office 365. Zajedno analizirajte uratke i po potrebi upozorite na moguća poboljšanja.

Postupci potpore

Važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu grupe u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učenike s poremećajem pažnje valja uklopiti u grupu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške). Nalazi li se u razredu učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno mu je najaviti gledanje videozapisa Regulacija količine vode u organizmu, a što se tiče učenika s oštećenjem sluha, važno je paziti da se u isto vrijeme ne govori i ne pušta videoprilog, kako bi se mogli usredotočiti na čitanje titlova. Također, treba unaprijed pripremiti natuknice teksta koji se reproducira u videozapisu te bi bilo poželjno pripremiti na papiru i sve ključne pojmove koji će se spominjati u videozapisu odnosno nakon gledanja još jedanput sažeti sve što je rečeno tijekom gledanja. Pri istraživanju dostupnih mrežnih i tiskanih izvora o mehanizmima povratne sprege u organizmu čovjeka, predvidite više vremena za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama, što se posebice odnosi na učenike kojima je potrebno duže vrijeme za čitanje ili ponovno čitanje kako bi bolje razumjeli sadržaj. Također, uputite učenike s teškoćama na relevantne izvore na kojima mogu potražiti informacije. Pojednostavnite činjenice o povratnoj sprezi i tako pojednostavljene u obliku poveznice postavite u sadržaj rada učenika. Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnim alatima Conceptboard i Teams u sustavu Office 365 te im po potrebi osigurajte vršnjačku podršku ili detaljne upute. Tijekom vršnjačkoga vrednovanja treba biti vrlo oprezan te unaprijed upoznati učenika s teškoćama s kriterijima vrednovanja odnosno za njegovo vrednovanje pripremiti poseban obrazac. Provjerite znaju li se učenici s teškoćama koristiti digitalnim alatom Kahoot!. Za učenike s motoričkim teškoćama, oštećenjem vida ili drugim teškoćama digitalni alat Kahoot! neće biti dobar odabir zbog ograničenog vremena i potrebe za velikom brzinom pri odgovaranju i čitanju pitanja. Stoga je bolje podijeliti učenike u parove kako bi mogli zadatke rješavati s vršnjakom ili pozvati učenika s teškoćom da pomaže u vođenju kviza pomoću mijenjanja slajdova odnosno čitanjem pitanja iz digitalnog alata Kahoot! naglas, ali ne u isto vrijeme dok se slajdovi mijenjaju kako bi učenik s oštećenjem sluha mogao pratiti.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više možete potaknuti na dodatno istraživanje dostupnih mrežnih i tiskanih izvora o mehanizmima signalizacije na specifičnim primjerima regulacije povratnom spregom (npr. djelovanju ADH) kao i poremećajima regulacije povratnom spregom. Nove spoznaje i saznanja učenici mogu predati u obliku infografike ili digitalnoga postera izrađenoga u digitalnom alatu Canva. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tamna, svjetlija, gotovo prozirna

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira mehanizam regulacije količine vode u čovjeka.
  • Učenik predviđa reakcije organizma u specifičnim uvjetima okoliša s obzirom na dostupnost vode.
  • Učenik objašnjava prijenos informacija u regulaciji životnih procesa organizma.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • upotreba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • osobni i socijalni razvoj
  • zdravlje

Dajmo stanicama glukozu!

Učenike možete potaknuti da suradnički u paru ili u grupi olujom ideja navedu hormone uključene u mehanizam regulacije koncentracije glukoze u krvi, žlijezde koje ih izlučuju te simptome dijabetesa. Alternativno, učenicima možete zadati da navedu simptome i uzroke pojave simptoma dijabetesa ili pada koncentracije šećera u krvi. Ovu aktivnost možete provesti pomoću digitalnog alata Tricider, u kojemu možete izraditi anketu i potaknuti učenike na zapisivanje tvrdnja tj. ideja. Potaknite učenike na izlaganje ideja i onoga što su zapisali te ih zajedno prokomentirajte.
Uputite učenike da pročitaju o regulaciji količine šećera u krvi u e-Škole DOS Biologija 3, Modul 2, Jedinica 2.3, poglavlje Više stanica – više energije? Neka usvojenost ishoda provjere pomoću interaktivnog zadatka Regulacija šećera u krvi pridruživanjem pojmova u navedenoj jedinici DOS-a. Neka na osnovi proučenih mehanizama opišu mehanizam negativne povratne sprege ili ga prikažu shematski u digitalnom alatu PowerPoint u sustavu Office 365.
Učenike možete potaknuti i na osmišljavanje istraživanja o temi poznavanja simptoma dijabetesa te razumijevanja uzroka i fiziologije dijabetesa tipa 1 i tipa 2, koju mogu provesti s učenicima i djelatnicima škole. Istraživanje mogu provesti u obliku anketnoga upitnika koji mogu izraditi u digitalnom alatu Microsoft Forms u sustavu Office 365. Potaknite ih na promišljanje koji su sve podatci o ispitanicima potrebni kako bi se nakon završenoga anketiranja mogla izvršiti kvalitetna analiza podataka. Potaknite ih na suradničku izradu anketnoga upitnika u grupama te zajedno, na temelju predloženih pitanja, izradite cjeloviti anketni upitnik. Istraživanje možete provesti na školskoj razini uključujući učenike i djelatnike škole.
Nakon provedene ankete učenici rezultate mogu prikazati u obliku infografike ili plakata izrađenoga u digitalnom alatu Canva. Potaknite učenike i da izrade infografike u navedenome digitalnom alatu o simptomima dijabetesa, kao i o načinima pomoći osobama s tim poremećajem, čime ćete pridonijeti razumijevanju tog poremećaja te informiranju o ispravnoj pomoći osobama s izraženim simptomima.
Učeničke uratke možete objaviti u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365. Potaknite učenike na analizu i raspravu o rezultatima anketnoga upitnika. Uratke možete objaviti i na mrežnim stranicama škole te ih ispisati i izložiti na školskim panoima.

Postupci potpore

Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu. Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati one koji su možda sporiji u rješavanju zadataka ili teško održavaju pozornost. Prilikom podjele u parove važno je voditi brigu o obilježjima pojedinog para. Prilikom proučavanja sadržaja učenike s disleksijom uputite da na e-Škole DOS Biologija 3, Modul 2, Jedinica 2.3, poglavlje Više stanica – više energije? odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na e-Škole DOS Biologija 3, Modul 2, Jedinica 2.3, poglavlje Više stanica – više energije? Pri samostalnom radu tijekom rješavanja zadataka predvidite više vremena za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama, što se posebice odnosi na učenike s disleksijom, kojima je potrebno duže vrijeme za čitanje ili ponovno čitanje kako bi bolje razumjeli sadržaj.

Tijekom osmišljavanja pitanja vezanih za simptome dijabetesa možete upitati učenika s teškoćama zna li iz svoga okružja primjer osobe koja ima dijabetes odnosno je li imao prilike susresti se s tom temom na televiziji ili drugim medijima te mu ponuditi da to detaljnije istraži s obzirom na prethodno formulirane pretpostavke i pitanja. Temu regulacije šećera u krvi pokušajte povezati sa svakodnevnim situacijama ili primjerima pravih osoba kako biste smanjili apstraktnost teme i olakšali usvajanje novih pojmova i simptoma. Prilikom izrade infografike ili plakata provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnim alatima Tricider i Canva te im po potrebi osigurajte vršnjačku podršku ili detaljne upute. Pohvalite sve plakate, kao i sudjelovanje i trud svih učenika s teškoćama. Pohvalite svaki trud učenika s teškoćama i njegov doprinos raspravi te kada se želi uključiti, uputite mu što konkretnija pitanja. Iako učenici s oštećenjem sluha mogu imati dobru čujnost pomoću slušnoga pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika, stoga treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i davanje odgovora.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više možete potaknuti na istraživanje dostupnih mrežnih i tiskanih izvora o tehnologiji proizvodnje humanog inzulina, kao i na usporedbu djelovanja humanog inzulina i prije korištenih inzulina animalnog porijekla. Možete ih uputiti i na istraživanje mehanizma djelovanja lijekova koji se koriste pri liječenju dijabetesa tipa 2. Neka obrate pozornost na regulaciju signalizacije u toj vrsti poremećaja. Svoje spoznaje i saznanja učenici mogu predati u obliku seminarskoga rada izrađenog u digitalnom alatu Word u sustavu Office 365 ili u obliku infografike ili postera izrađenoga u digitalnom alatu Canva. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Dajmo stanicama glukozu!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava prijenos informacija u regulaciji životnih procesa organizma.
  • Učenik analizira mehanizam regulacije količine glukoze u krvi čovjeka.
  • Učenik predviđa reakcije organizma s obzirom na različitu količinu glukoze u krvi.
  • Učenik obrađuje podatke uz odgovarajuću kvalitativnu i kvantitativnu analizu.
  • Učenik raspravlja o prikazanim i opisanim rezultatima te donosi argumentirane zaključke.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • upotreba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • osobni i socijalni razvoj
  • zdravlje

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Mehanizmi održavanja homeostaze - eduMedia

Mehanizmi povratne sprege - McGraw-Hill

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

Zadnji pristup poveznicama - 13.11.2022.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.