Kako biste potaknuli učeničku znatiželju, recite im da u digitalnom alatu Mentimeter dovrše započetu tvrdnju: Moju boju kože uvjetuje/uvjetuju... Neka upišu najviše dvije riječi za postavljenu tvrdnju. Prokomentirajte s njima njihove najčešće dopune i potaknite razgovor o načinu nasljeđivanja boje kože te o promjenama njezine boje tijekom ljetnih mjeseci, kako bi što bolje razumjeli pojmove fenotip i genotip.
Zatim ih uputite da u grupama u digitalnom alatu Word u sustavu Office 365 izrade tablicu koja će sadržavati ove pojmove: alel, gen, genotip, fenotip. U tablicu će upisati objašnjenja uz pojmove za konkretne primjere, a to su hortenzija i sijamska mačka. Potrebne informacije na temelju kojih će doći do objašnjenja i zaključaka dobit će proučavanjem tih dviju vrsta u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 2, Jedinica 2.3. Osim što trebaju objasniti pojmove, neka svaka grupa objasni jesu li opisana fenotipska obilježja prednost za pojedinu vrstu u njezinu svakodnevnom životu i ako jesu, na koji su način prednost. Kada su učenici gotovi, neka predstavnici grupa projiciraju i prezentiraju uratke uz sugestije i objašnjenja članova drugih grupa. Ispostave li se kakve nejasnoće, potaknite učenike potpitanjima koja će pridonijeti donošenju ispravnih zaključaka. Učenici mogu provesti i vršnjačko vrednovanje uradaka prema prethodno utvrđenim kriterijima. Na kraju, potaknite raspravu s učenicima o tome kako neki okolišni čimbenici, primjerice prehrana, temperatura, razina kisika, vlažnost, dnevno-noćni obrasci svjetlosti ili mutageni, mogu utjecati na ekspresiju gena, što u konačnici utječe na fenotip.
Kako bi se sadržaj aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im na početku najaviti strukturu sata, kao i svaku promjenu aktivnosti. Postoji li u razredu učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta), što vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica). Za učenike s oštećenjem vida također valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu, učionički prostor i mjesto sjedenja tako da odgovara učeniku.
Učenicima s teškoćama omogućite uručak na kojem će biti definirani pojmovi fenotipa i genotipa kako bi mogli pratiti raspravu te im po potrebi omogućite i vizualnu podršku. Pri gledanju videozapisa u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 2, Jedinica 2.3 učenicima s oštećenjem sluha pripremite popis ključnih pojmova iz videozapisa i/ili poveznicu na film kako bi se s njim mogli upoznati i prije nastavnog sata. Prilikom prikazivanja videozapisa osigurajte dobru vidljivost zaslona te izbjegavajte istovremeno govorenje i produkciju videozapisa.
Prilikom podjele učenika u grupe vodite brigu o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s različitim teškoćama te o povezivanju učenika koji djeluju motivirajuće i podržavajuće s učenicima s teškoćama. Važno je definirati ulogu učenika s teškoćama u okviru grupe. Prilikom rada u grupi preporučuje se učenike s teškoćama smjestiti u grupu u kojoj je učenik koji je spreman održati prezentaciju (što je osobito važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna anksioznost).
Učenici koji žele znati više neka u svojoj okolini istraže morfološke prilagodbe nekih biljaka i/ili životinja njihovu staništu te vezano za to upozore na njihov fenotip odnosno genotip. Primjere mogu fotografirati te ih uvrstiti u prezentaciju s odgovarajućim objašnjenjima koju mogu izraditi u digitalnom alatu PowerPoint u sustavu Office 365. Prezentaciju neka predstave ostalim učenicima u razredu.
Potaknite oluju ideja projiciranjem fotografije nepoznate osobe i postavljanjem pitanja učenicima: Koja su vidljiva obilježja nastala kao utjecaj gena i okolišnih čimbenika? Zapišite neke od najzanimljivijih odgovora, a zatim raspravite s učenicima o zabilježenim odgovorima.
Podijelite učenike u tri grupe i najavite im da će u digitalnom alatu Animatron izraditi animaciju o značajkama pojedinih osoba koje su rezultat utjecaja njihovih gena i okolišnih čimbenika. Svaka od grupa treba po svom izboru odabrati neku osobu (može biti i fotografija osobe ili, primjerice, fotografija blizanaca preuzeta s mrežnih stranica) te izraditi priču o njoj koju će animirati. Priča za svaku grupu može započeti istom rečenicom, primjerice: Osim genima, promjena tjelesne mase prouzročena je i načinom prehrane. Daljnji tijek priče, odnosno animacije, neka grupe osmisle s obzirom na prijašnja znanja te pretragom informacija s dostupnih mrežnih i tiskanih izvora. Poseban naglasak treba biti na promjenama u fenotipu zbog utjecaja gena i okoliša.
Predstavnik svake grupe neka prezentira svoju animaciju, a članove drugih grupa potaknite na postavljanje pitanja, raspravu, donošenje ispravnih zaključaka. U raspravi i donošenju zaključaka od pomoći im može biti i videozapis o Marku, Damiru i Janku Geni i okoliš u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 2, Jedinica 2.3. Neka rasprava ima svoje uporište i u fenotipskim promjenama koje utječu na svakodnevni život, mjerama prevencije, razvoja pozitivnog stava prema sebi i okolini. Neka učenici nakon svih izlaganja i rasprava provedu i vršnjačko vrednovanje prema prethodno utvrđenim kriterijima, a najbolji uradak objavite na mrežnoj stranici škole.
Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnom alatu Animatron te im po potrebi osigurajte vršnjačku podršku ili detaljne upute. Učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih poveznica, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. Uputno je demonstrirati način uporabe poveznice i provjeriti kako se učenici snalaze.
Pri gledanju videozapisa u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 2, Jedinica 2.3 učenicima s oštećenjem sluha osigurajte ključne pojmove, a prilikom prikazivanja videozapisa osigurajte dobru vidljivost zaslona te izbjegavajte istovremeno govorenje i prikazivanje videozapisa. Važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru grupe u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili da iščekuje zadatak. Učenike s poremećajem pažnje valja uklopiti u grupu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške). Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje grupe u kojoj je učenik s teškoćama. Nakon obrađene jedinice i zadanog zadatka, upitajte učenike s teškoćama je li im sve jasno, je li im zadatak jasan ili ga je potrebno pojasniti. Učenicima s oštećenjem vida, kao i onima s disleksijom, skrenite pozornost na inkluzivni prikaz digitalnoga obrazovnog sadržaja.
Zainteresirane učenike uputite da dodatno istraže o inteligenciji kao rezultatu utjecaja gena i okoliša. Pritom neka se koriste i saznanjima iz psihologije i sociologije o tome kako potencirati inteligenciju. Svoja saznanja neka objedine u digitalnom alatu Canva i prezentiraju ih drugim učenicima.
Recite učenicima da će u razredu provesti malo statističko istraživanje i zabilježiti podatke. Motivirajte ih tako da u parovima jedan na drugome promatraju neka okom vidljiva obilježja. Obilježja učenika kojega promatraju neka bilježe u zajedničku tablicu, koju ste prethodno pripremili u digitalnom alata Excel u sustavu Office 365. Neka tablica sadržava pitanja poput ovih: Možete li savinuti jezik u obliku slova 'u'? Imate li kovrčavu kosu? Imate li sraslu ušnu resicu? Imate li pjegice na licu? Kako bi učenici bolje razumjeli pitanja, možete ih uputiti da prilikom bilježenja pogledaju galeriju fotografija u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 3, Jedinica 3.1, poglavlje Monogenska obilježja. Neka u jedan stupac tablice upisuju odgovore na postavljena pitanja riječima da ili ne, a u drugi stupac neka zapisuju je li promatrano obilježje dominantno ili recesivno. Podatke o dominantnosti odnosno recesivnosti promatranih obilježja neka provjere u dostupnim mrežnim i tiskanim izvorima. Zatim učenike podijelite u grupe i zadajte im da statistički obrade odgovore svih učenika i prikažu ih u obliku grafova po izboru u digitalnom alatu Excel u sustavu Office 365. Obrađenim podatcima neka pridruže ukupan broj učenika koji su sudjelovali te provjere na mrežnim stranicama je li uzorak reprezentativan ili nije za utvrđivanje postotka dominantnih odnosno recesivnih obilježja. Prozovite predstavnika jedne grupe da projicira obrađene podatke, a neka drugi učenici svojim prijedlozima sudjeluju u doradi ako je potrebno te tako oblikujte jedinstven statistički prikaz koji možete zajedno analizirati. Na osnovi prikaza razgovarajte s njima o tome što im se čini da je jedinstveno za promatrana obilježja, što uvjetuje da se jedna varijanta obilježja pojavljuje češće od druge varijante te ima li u svakodnevnome životu pojedina varijanta obilježja prednost u odnosu na druge varijante. Raspravite s njima i o tome jesu li i koja promatrana obilježja nastala samo zbog utjecaja gena ili su nastala zbog utjecaja gena i njihova okoliša. Provjerite mišljenje učenika o tome je li u redu procjenjivati ili osuđivati ljude prema njihovim fenotipskim obilježjima te ako je potrebno, dodatno razgovarajte s njima o razvoju objektivnijih stavova vezanih za tu temu.
Nakon zadavanja zadatka istraživanja upitajte učenike s teškoćama je li zadatak jasan ili ga je potrebno pojasniti te im po mogućnosti u pismenom obliku osigurajte popis svih koraka koje je potrebno izvršiti u zadatku. Učenici s disleksijom i jezičnim teškoćama, kao i oni s poremećajem pažnje / hiperaktivnim poremećajem, bolje će funkcionirati dobiju li jasnu uputu ili ispunjen i pisačem ispisan predložak slične tablice. Prilikom izvršavanja zadatka o dominantnim i recesivnim obilježjima pripremite poveznice i pojmovnik s pojašnjenjima kako biste bili sigurni da učenici razumiju zadatak. Za učenike s oštećenjem vida važno je prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu. Ako se učenici s teškoćama ne snalaze u izradi tablice u digitalnom alatu Excel u sustavu Office 365, preporučuje se osigurati vršnjačku podršku (mentorski rad s drugim učenikom). Uvijek postoje učenici koji su senzibilniji i mogu pružiti podršku učenicima s teškoćama tako što ih usmjeravaju ili im pomažu te je takve vršnjake važno na vrijeme prepoznati. Prilikom statističke obrade odgovora učenicima s teškoćom jasno odredite ulogu, npr. zadatak da bilježe odgovore, kako bi se učenik osjećao ravnopravnim i sudjelovao u aktivnosti. Ako je potrebno, osigurajte i pisane korake koje treba napraviti pri statističkoj obradi i češće provjeravajte napredak grupe u kojoj je učenik s teškoćom. Postoji li u razredu učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta), što vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica). U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi brigu o tome da predstavnik grupe ne bude učenik koji zbog svoje teškoće osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa (primjerice, učenik s poremećajem tečnosti govora ili učenik koji ima izraženu anksioznost), osim ako sam učenik ne izrazi želju za prezentiranjem. S učenikom je moguće dogovoriti i znak (npr. podignuta šaka) koji bi signalizirao da je učenik spreman i da želi prezentirati.
Zainteresirane učenike uputite da istraže neka monogenska obilježja koja su zajednička biljkama i životinjama, poput albinizma. Uz navedene primjere neka objasne i mehanizme nastanka promatranih monogenskih obilježja, kao i njihov utjecaj na život organizama. Svoja istraživanja neka objedine u digitalnom alatu Genially i prezentiraju ih ostalim učenicima u razredu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.