Predmet
Biologija 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Metode genetičkog inženjerstva 

Naziv predmeta
Biologija 4

Razred
4. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • selektivni uzgoj
  • restrikcijski enzimi
  • tehnologija rekombinirane DNA
  • kloniranje

Samo poželjna svojstva, molim!

Učeničku motivaciju možete potaknuti tako da im prikažete primjere utjecaja čovjeka na vrste selektivnim uzgojem životinja i biljaka u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 4, Jedinica 4.2, poglavlje Osnove genetičkoga inženjerstva i potaknete ih na promišljanje i oluju ideja motivacijskim pitanjima: Koja je svrha selektivnog uzgoja? U kojim je gospodarskim granama važan selektivni uzgoj? Kako selektivni uzgoj utječe na biološku raznolikost neke vrste, pasmine ili kultivara?

Učenike možete potaknuti da fotografiraju životinje i biljke iz svoje neposredne okoline sa specifičnim obilježjima koja su rezultat selektivnog uzgoja. Potaknite ih da suradnički u paru ili grupno izrade digitalni album fotografija ili digitalni plakat s primjerima selektivnog uzgoja. Neka učenici grupiraju primjere fotografiranih jedinki prema srodnosti – psi, mačke, domaće životinje, biljke i sl. pa neka svaka grupa prikaže album ili digitalni plakat navodeći vrstu, pasminu i kultivar uz odgovarajuću fotografiju. Za tu se aktivnost učenici mogu koristiti digitalnim alatom Canva, a uratke mogu podijeliti u zajedničkoj razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365. Potaknite učenike na izlaganje pripremljenih materijala pred ostalim učenicima, uputite ih na kriterijske tablice vršnjačkoga vrednovanja te zajednički s njima analizirajte uratke. Istaknite dobre strane i moguća poboljšanja.

Potaknite učenike na promišljanje o pozitivnim i negativnim stranama selektivnog uzgoja. Neka istraže primjere selektivnog uzgoja u dostupnim tiskanim i mrežnim izvorima. U unaprijed pripremljenoj ploči u digitalnom alatu Padlet dodajte dva stupca. Jedan stupac označite znakom + (pozitivne strane), a drugi znakom - (negativne strane). Neka učenici suradnički u paru odaberu primjere pozitivnih strana selektivnog uzgoja za neku vrstu (opisno ili fotografijom) koje će dodati ili upisati u stupac označen znakom plus. Negativne strane selektivnog uzgoja za odabrani primjer upisuju u stupac označen znakom minus. Potaknite ih na promišljanje o posljedicama selektivnog uzgoja za vrste, okoliš te za čovjeka.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im na početku najaviti strukturu sata, kao i svaku promjenu aktivnosti. Postoji li u razredu učenik s oštećenjem vida, valja ga usmjeravati na uporabu pomagala koja su mu dodijeljena (npr. čitač teksta), isto vrijedi i za učenike s motoričkim teškoćama (npr. prilagođena tipkovnica).

Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij. Nalazi li se u razredu učenik s poremećajem iz autističnog spektra čiji su specijalni interesi genetika, određene životinje ili biljke, omogućite mu da pokaže svoje znanje te da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa. Učenicima s teškoćama pripremite pojmovnik odnosno dodatno objasnite pojmove poput selektivnog uzgoja i kultivara, koji bi za njih mogli biti teški. Pri izradi digitalnog albuma i ispunjavanja tablica provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnim alatima Canva i Padlet te im po potrebi osigurajte vršnjačku podršku. Važno je svaki put pohvaliti aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama prilikom izvršavanja zadatka. Pri istraživanju primjera selektivnog uzgoja učenicima s motoričkim teškoćama, kao i onima s oštećenjem vida i disleksijom, pripremite poveznice na kojima se nalaze važne informacije ili natuknice koje će im olakšati prikazivanje sadržaja. Prilikom odabira para za učenika s teškoćom vodite brigu o obilježjima svakog para kako bi učenik s teškoćom aktivno sudjelovao u zadatku.

Za učenike koji žele znati više

Učenike možete potaknuti na dodatno istraživanje primjera selektivnog uzgoja pomoću dostupnih tiskanih i mrežnih izvora. Neka pritom dodatnu pozornost usmjere prema načinima selektivnog uzgoja koji su specifični za odabranu vrstu. Možete ih usmjeriti i prema istraživanju uzroka negativnih posljedica selektivnog uzgoja pojedinih vrsta (npr. uzgoj brahiocefaličnih pasa). Nove spoznaje i saznanja učenici mogu predati u obliku seminarskog rada odnosno u obliku infografike ili postera izrađenih u digitalnom alatu Canva. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Samo poželjna svojstva, molim!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik ističe primjere selektivnoga uzgoja životinjskih i biljnih vrsta.
  • Učenik objašnjava koristi od selektivnog uzgoja u stočarstvu.
  • Učenik analizira pozitivne i negativne strane selektivnog uzgoja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • etika
  • upotreba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • osobni i socijalni razvoj
  • održivi razvoj

Kombinacija rekombinacije

Za poticanje motivacije učenicima možete prikazati primjere organizama nastalih tehnologijom rekombinirane DNA s kojima se učenici mogu susresti u svakodnevnom životu (npr. iz proizvodnje hrane). Potaknite učenike da na osnovi tih primjera rasprave o prednostima (i nedostatcima) takvih organizama u odnosu na slične organizme koji nisu nastali tom tehnologijom.

Neka učenici pomoću dostupnih tiskanih i mrežnih izvora te e-Škole DOS Biologija 4, Modul 4, Jedinica 4.2, poglavlje Restrikcijski enzimi istraže svojstva i uporabu restrikcijskih enzima u tehnologiji rekombinirane DNA, u biotehnologiji i molekularnoj biologiji. U ovom ih dijelu možete uputiti i na animacijske sadržaje o restrikcijskim enzimima navedene u dodatnim izvorima. Nakon uvodne aktivnosti dajte im upute kako se koristiti priloženom simulacijom rekombinirane DNA tehnologije. Neka učenici pomoću nje simuliraju postupak rekombinacije DNA za dani uzorak. Zajedno raspravite o ulozi pojedinih etapa u simulaciji.

Saznanja o restrikcijskim enzimima i postupku rekombinacije učenici mogu suradnički u paru prikazati u obliku konceptualne ili umne mape koristeći se digitalnim alatom Coggle. Uratke mogu podijeliti u zajedničkoj razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365. Potaknite učenike na izlaganje pripremljenih materijala pred ostalim učenicima te na vršnjačko vrednovanje uradaka.

Učenike možete uputiti i na organiziranje „parlaonice“ – za i protiv korištenja tehnologijom rekombinirane DNA u proizvodnji hrane. Uputite učenike na istraživanje dostupnih tiskanih i mrežnih izvora radi pripreme argumentacije potrebne za provedbu aktivnosti. Neka usklađene i dogovorene argumente pripreme u digitalnom alatu Conceptboard. Parlaonicu možete organizirati i u mrežnom okružju s pomoću digitalnog alata Kialo, u kojemu učenici mogu dodati argumente „za“ i „protiv“ te odrediti važnost argumenata glasujući za njih prema prioritetima.

Postupci potpore

Zbog velike apstraktnosti ove aktivnosti najbolji bi bio rad u etapama, a nakon svake etape trebalo bi provjeriti može li učenik s teškoćom pratiti aktivnost. Također, valjalo bi što je više moguće vizualizirati sve korake ili uvesti shematske prikaze kako bi učenici lakše usvojili sadržaj. Velika apstraktnost pojmova koji se trebaju usvojiti bit će otežavajući čimbenik za usvajanje ishoda učenicima s intelektualnim teškoćama, poremećajem pažnje i poremećajem iz autističnog spektra. Pojmovi su iznimno teški za čitanje i izgovor učenicima s disleksijom te im je potrebno omogućiti više vremena za izvršavanje zadatka. Ako se učenici s teškoćama ne snalaze u alatu Coggle, preporučuje se osigurati vršnjačku podršku (mentorski rad s drugim učenikom). Obično postoje učenici koji su senzibilniji i koji učenicima s teškoćama mogu pružiti podršku u obliku usmjeravanja ili pomaganja te je takve vršnjake važno na vrijeme prepoznati. Učenici s disleksijom i jezičnim teškoćama, kao i oni s poremećajem pažnje / hiperaktivnim poremećajem, bolje će funkcionirati dobiju li jasnu uputu ili ispunjen i pisačem ispisan predložak slične umne mape. Kod učenika s oštećenjem vida važno je prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu. Nakon obrađene jedinice i zadanog zadatka upitajte učenike s teškoćama je li im sve jasno, je li im zadatak jasan ili ga je potrebno pojasniti. Učenicima s oštećenjem vida, kao i onima s disleksijom, skrenite pozornost na inkluzivni prikaz digitalnoga obrazovnog sadržaja. U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi brigu o tome da predstavnik grupe ne bude učenik koji zbog svoje teškoće osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa, primjerice učenik s disleksijom ili učenik s poremećajem tečnosti govora (učenik koji muca) ili učenik koji ima izraženu anksioznost.

Za učenike koji žele znati više

Učenike možete uputiti na istraživanje dostupnih tiskanih i mrežnih izvora o korištenju CRISPR regije u genetičkom inženjerstvu. U tom im zadatku može poslužiti i videosnimka priložena u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 4, Jedinica 4.2, poglavlje CRISPR/Cas9 metoda. Potaknite ih na istraživanje dostupnih tiskanih i mrežnih izvora o primjerima uporabe navedenih tehnologija u znanosti i medicini. Nove spoznaje i saznanja učenici mogu predati u obliku infografike ili postera u digitalnom alatu Canva. Potaknite ih na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja. Uratke možete ispisati i izložiti na školskom panou ili objaviti na mrežnim stranicama škole.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kombinacija rekombinacije

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira djelovanje restrikcijskih enzima u tehnologiji rekombinirane DNA.
  • Učenik odabire odgovarajuće postupke korištene u tehnologiji rekombinirane DNA.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • kemija
  • upotreba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • osobni i socijalni razvoj
  • održivi razvoj

Samo kopija

Učeničku motivaciju možete potaknuti olujom ideja o kloniranju. Tu aktivnost možete provesti pomoću digitalnog alata Mentimeter, u kojemu će učenici suradnički u paru ili grupno navoditi asocijacije o kloniranju. Navedene asocijacije i ideje zajedno analizirajte i prokomentirajte.

U digitalnom alatu Word u sustavu Office 365 unaprijed pripremite KWL tablicu s trima stupca – Što znam, Što želim znati, Što sam naučio/naučila. Dokument učenicima podijelite u zajedničkoj razrednoj grupi ili ga podijelite skraćenom poveznicom za preuzimanje dokumenta na svoja računala. Neka učenici u tablici samostalno ispune stupce Što znam i Što želim znati. Zatim zajedno ukratko analizirajte uratke.

Uputite učenike na pozorno gledanje videozapisa o kloniranju na engleskom jeziku u trajanju od 4′ 04″. Zatim ih uputite na interaktivnu sliku s primjerom kloniranja ovce u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 4, Jedinica 4.2, poglavlje Matične stanice i kloniranje, na kojoj učenici mogu istražiti faze kloniranja i gdje trebaju odrediti koja će ovca biti dobivena postupkom kloniranja.

Učenike možete potaknuti da u digitalnom alatu Moovly izrade animirani videouradak o postupku kloniranja životinja. Neka uradak sadržava i njihov stav o pozitivnim odnosno negativnim posljedicama kloniranja organizama. Možete im zadati da se sjete nekog organizma iz svakodnevnog života koji im je vrlo drag i/ili kojeg smatraju vrlo potrebnim te da na tom primjeru animacijom prikažu postupak kloniranja, obilježja jedinke dobivene postupkom kloniranja tog organizma i da pritom iznesu argumente zašto bi htjeli klonirati taj organizam. Uputite ih da istaknu i argumentiraju prednosti i nedostatke te etičke posljedice takvog postupka.

Uratke mogu podijeliti u zajedničkoj razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365. Potaknite učenike na izlaganje pripremljenih materijala pred ostalim učenicima te na vršnjačko vrednovanje uradaka.

U završnom dijelu učenici dopunjuju KWL tablicu na koju ste ih uputili na početku aktivnosti.

Za provjeru usvojenosti ishoda učenja možete im zadati da suradnički u grupi osmisle nekoliko zadataka zatvorenog tipa o kloniranju u digitalnom alatu Kahoot. Potaknite ih da simuliraju kviz uključivanjem drugih grupa u kviz koji su pojedine grupe izradile.

Postupci potpore

Ako se učenici s teškoćama ne snalaze u digitalnim alatima Mentimeter ili Moovly, preporučuje se osigurati vršnjačku podršku (mentorski rad s drugim učenikom). Učeniku s motoričkim teškoćama ili učeniku s oštećenjem vida ili pak s poremećajem pažnje moguće je prilagoditi sadržaj tako da oni samo iznose ideje koje treba upisati u Mentimetar. S učenicima s teškoćama ponovite obilježja KWL tablice te provjerite jesu li razumjeli zadatak s obzirom na to da je riječ o izradi različitih tablica. Učenicima s teškoćama koji otežano razumiju jezik ili se slabije snalaze u tabličnim prikazima (učenicima s disleksijom, diskalkulijom ili jezičnim poremećajem) pripremite poveznice na sadržaje koje treba unijeti u KWL tablicu (kako bi lakše razumjeli naslove stupaca i mogli izvršiti zadatak).
Učenicima s oštećenjem vida, kao i onima s disleksijom, skrenite pozornost na inkluzivni prikaz digitalnoga obrazovnog sadržaja. Učenicima s oštećenjem sluha pripremite ključne pojmove iz videozapisa i/ili poveznicu na film kako bi se s njim mogli upoznati i prije nastavnog sata. Prilikom prikazivanja videozapisa osigurajte dobru vidljivost zaslona, kao i verziju u kojoj se nalaze titlovi na hrvatskome jeziku. Izbjegavajte istovremeno govorenje i prikazivanje videozapisa. Prilikom gledanja videozapisa o kloniranju provjerite razumijevanje engleskoga jezika te na kraju videosnimke još jedanput sažmite viđeno. U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi brigu o tome da predstavnik grupe ne bude učenik koji zbog svoje teškoće osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa (primjerice, učenik s disleksijom, učenik s poremećajem govorne tečnosti ili učenik koji ima izraženu anksioznost). Osobit je oprez potreban prilikom vršnjačkoga vrednovanja te se preporučuje unaprijed pripremiti kriterijsku tablicu za učenika s teškoćama. Provjerite znaju li se učenici s teškoćama koristiti digitalnim alatom Kahoot!. Za učenike s motoričkim teškoćama, oštećenjem vida ili drugim teškoćama digitalni alat Kahoot! nije dobar odabir zbog ograničenog vremena i potrebe za velikom brzinom pri odgovaranju. Stoga je bolje podijeliti učenike u parove kako bi zadatke mogli rješavati s vršnjakom ili pozvati učenika s teškoćom da pomaže u vođenju kviza mijenjanjem slajdova, imenovanjem najboljih i slično.
Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra važno je najaviti svaku promjenu aktivnosti.
Pitanja iz kviza izrađenog u digitalnom alatu Kahoot! pročitajte naglas, ali ne u isto vrijeme dok se slajdovi mijenjaju kako bi učenik s oštećenjem sluha mogao pratiti.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više možete uputiti na istraživanje korištenja kulture tkiva u uzgoju klonova biljnih vrsta. Možete ih uputiti i na istraživanje dobrobiti i štetnih posljedica kloniranja životinja i biljaka. Svoja saznanja mogu prikazati u obliku infografike ili postera izrađenih u digitalnom alatu Canva. Uratke učenici mogu predati u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365 u obliku zadatka uz koji je priložena kriterijska tablica s naznačenim vrednovanjem. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja. Uratke možete ispisati i izložiti na školskom panou ili objaviti na mrežnim stranicama škole.

Nastavna aktivnost za predmet X

Samo kopija

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira pozitivne i negativne strane kloniranja organizama.
  • Učenik objašnjava osnovni princip kloniranja životinja.
  • Učenik predviđa obilježja jedinke dobivene postupkom kloniranja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • etika
  • upotreba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • osobni i socijalni razvoj
  • održivi razvoj

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Restrikcijski enzimi - Oxford University Press

CRISPR-Cas9 - biointeractive.org

Selektivni uzgoj biljaka - uzgoj poljoprivrednih kultura

Kloniranje - Genetic Science Learning Center, University of Utah

Kloniranje (simulacija) - Genetic Science Learning Center, University of Utah

Kloniranje (simulacija) - Footprints Science

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

Zadnji pristup poveznicama - 27.10.2022.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.