U alatu Socrative odaberite opciju quiz i izradite zadatke za ponavljanje naziva zanimanja na francuskom jeziku, primjerice: pompier.ère, enseignant.e mécanicien.nne, cuisinier.ère, coiffeur.euse, policier.ère, médecin, architecte, secretaire. Odaberite opciju višestrukog izbora. U postavkama odaberite metodu teacher paced te uključite prikazivanje konačnih rezultata kako bi učenici na kraju vidjeli svoj uspjeh. Uz svako pitanje možete postaviti simbolički prikaz za traženo zanimanje te više odgovora, od kojih je jedan točan i koji učenici trebaju izabrati.
Zadajte učenicima zadatak da napišu kratke rečenice u kojima objašnjavaju kojim bi se zanimanjem željeli baviti. Napomenite im da se koriste sljedećim izrazima: Je serais... parce que. J'aimerais être... parce que. Neka svoje radove pročitaju u razredu.
Zatim provedite kratku diskusiju na hrvatskome jeziku i odredite koje zanimanje učenici najčešće izabiru i zašto ga najčešće izabiru te što im je važno pri odabiru zanimanja: novac, status u društvu, slobodno vrijeme, praznici itd. Neka učenici navedu koje su prednosti i nedostatci određenih zanimanja te uoče razlikuju li se odgovori ovisno o spolu učenika.
Provedite diskusiju o ravnopravnosti spolova i zanimanjima. Upitajte ih kojim se zanimanjima bave njihove majke, a kojima očevi. Postoje li zanimanja u kojima su zastupljeniji muškarci, a u kojima žene i zašto je tako. Potaknite ih na razvijanje pozitivnih stavova prema ravnopravnosti spolova.
Upitajte učenike koje vrste ugovora o radu postoje u Hrvatskoj, primjerice: ugovor o djelu, autorski ugovor, stalni radni odnos, pripravništvo, studentski ugovor.
Zatim učenike podijelite u pet grupa te svakoj dodijelite jednu vrstu ugovora o radu u Francuskoj, točnije: CDD, CDI, intérim, contrat d'apprentissage, contrat d'étudiant. Neka svaka grupa istraži i ostalim učenicima u razredu ukratko usmeno predstavi vrstu ugovora o radu koja im je dodijeljena. Neka učenici kao razred odrede koja je vrsta ugovora kome prikladna: studentima i učenicima, odraslima koji imaju obitelj, ljudima koji vole slobodno vrijeme itd.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu čine učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaji raspoloženja). Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Po potrebi, u zadatku rješavanja kviza za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje i vršnjačku podršku pri korištenju digitalnim alatom Socrative. Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju problem stvaraju zadatci u kojima je potrebna brzina, stoga prilikom rješavanja kviza najprije pročitajte pitanja i ponuđene odgovore, a tek onda omogućite svim učenicima da odgovaraju na pitanja. Učenicima s jezičnim teškoćama i specifičnim teškoćama u učenju omogućite korištenje podsjetnikom s prijevodom riječi za zanimanja. Učenicima s jezičnim teškoćama i specifičnim teškoćama u učenju unaprijed pripremite grafički prilagođen uručak s potpitanjima i primjerima jezičnih konstrukcija koje mogu poslužiti kao smjernice pri sastavljanju teksta o željenom zanimanju. Tijekom diskusije o motivaciji omogućite vizualnu podršku (npr. u obliku različitih motiva) koja će učenike s teškoćama motivirati, olakšati im razumijevanje ključnih riječi i pomoći u lakšem praćenju rasprave. Prilikom podjele učenika u grupe za istraživanje ugovora o radu vodite brigu o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Prilikom zadatka istraživanja različitih ugovora vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije u prezentacijskom dijelu aktivnosti ne treba govoriti ili da učenik s disgrafijom ne bude zadužen za zapisivanje pronađenih informacija.
Upitajte učenike jesu li oni, njihovi prijatelji ili braće i sestre već radili, primjerice ljeti ili vikendima, i ako jesu, kakav su ugovor imali. Pitajte ih jesu li se zaposlili s pomoću učeničkog ili studentskog servisa, jesu li bili na razgovoru za posao te koja su najčešća pitanja na razgovorima. Raspravu provedite na hrvatskom jeziku.
U programu PowerPoint pripremite učenicima prezentaciju kako bi ponovili vokabular povezan s poslom, primjerice: entretien d'embauche, candidat, employeur, employé, métier, te pridjeve za opis svojih značajki, primjerice: organisé, attentif, patient, convaincant, curieux, coopératif, précis, imaginatif, perfectionniste, pérséverant, logique, dynamique, ambitieux, communicatif.
Zatim učenike uputite na kviz Quels métiers pour moi koji se nalazi na mrežnoj stranici Onisep. Neka svaki učenik riješi kviz odabirući pridjeve za izražavanje značajki koje ga najbolje opisuju te aktivnosti koje zna, može i voli raditi, kako bi na kraju dobio prijedlog idealnih zanimanja za sebe. Uz svaki pridjev za opis osobina navedena je i definicija.
Potom učenike grupirajte ovisno o rezultatima kviza. Neka rade u četveročlanim skupinama tako da jedan učenik ima ulogu poslodavca, a tri se učenika prijavljuju za radno mjesto za zanimanje koje su dobili u kvizu. Neka učenici napišu kratke dijaloge razgovora za posao.
Učenik koji ima ulogu poslodavca neka predstavi oglašeno radno mjesto tako da kaže o kojem je zanimanju riječ te neka navede, nadovezujući se na prethodnu aktivnost, o kakvom je ugovoru riječ, kolika je plaća i slično. Na razini razreda odredite pitanja koja svaki poslodavac treba postaviti, primjerice: Pourquoi êtes-vous le candidat idéal ? Qu'est-ce que vous savez/pouvez/aimez faire ? Napomenite učenicima da se pri predstavljanju na razgovoru za posao koriste ovim izrazima: Je suis... Je sais / Je peux / J'aime (faire quelque chose).
Dijaloge neka odigraju u obliku igre uloga u razredu. Ostali učenici neka odaberu koji je od triju predstavljenih kandidata najprikladniji za radno mjesto.
Postoji li u razredu učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi učenik s oštećenjem sluha lakše pratio uvodnu raspravu o ugovorima. Tijekom rasprave ne treba inzistirati na tome da učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije govori pred ostalim učenicima u razredu ako sam ne izrazi želju. Neka tekst prezentacije bude unaprijed pripremljen tako da vrstom i veličinom fonta bude grafički prilagođen za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju i oštećenjem vida. Po potrebi, tijekom rješavanja kviza u digitalnom alatu Onisep osigurajte rad u paru za učenike s izraženijim teškoćama. Omogućite učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra da samostalno, na temelju vlastitih interesa odaberu zanimanje o kojem će sastavljati dijaloge razgovora za posao. Prilikom podjele učenika u grupe vodite brigu o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Tijekom izvedbe dijaloga ne inzistirajte na tome da učenici s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije govore pred ostalim učenicima u razredu ako to sami ne žele. U slučaju da učenici ne žele govoriti pred ostalim učenicima, predložite alternativni način izvedbe dijaloga, primjerice izradu animacije koja će sadržavati tekst pripremljenog razgovora.
Neka učenici pripreme prezentaciju s deset savjeta o tome kako briljirati na razgovoru za posao.
Upitajte učenike znaju li na kojim se stranicama i portalima u Hrvatskoj mogu pretraživati poslovi, primjerice na mrežnim stranicama burze rada HZZ-a, na portalu Moj posao. Potom učenike podijelite u grupe te svakoj dodijelite jednu mrežnu stranicu za pretragu poslova u Francuskoj, primjerice: Pôle emploi, Le bon coin, Indeed. Neka učenici istraže mrežne stranice te ih ukratko usmeno prezentiraju ostalim učenicima u razredu.
U dokumentu programa Word pripremite nekoliko oglasa za poslove u Francuskoj. Oglase možete kopirati s mrežne stranice Pôle emploi. Oglase možete pretraživati tako da upišete traženo zanimanje i grad u Francuskoj, a u naprednoj pretrazi možete odrediti i vrstu ugovora te zaposlenje na puno radno vrijeme ili na pola radnoga vremena i tražene godine radnoga iskustva. Pri pretrazi izaberite djelatnosti koje bi mogle biti bliske učenicima: animation, au pair i slično.
Oglase objavite u novom platnu u alatu Padlet kako bi svim učenicima bili dostupni. Neka učenici pročitaju oglase, a potom odgovore na pitanja u kvizu koji ste prethodno pripremili u alatu Mentimeter s pitanjima višestrukog izbora i pitanjima za nadopunjavanje, kako biste provjerili razumijevanje.
Učenike uputite na mrežne stranice Europske unije. Neka kreiraju svoj profil Europass, a potom izaberu opciju créer votre CV. Napomenite im da u pregledniku odaberu francuski kao zadani jezik. Neka popune informacije koje se traže i izrade vlastiti životopis na francuskom jeziku u sustavu Europass. Svoj životopis neka predstave u razredu. Ostali učenici neka vrednuju radove te daju prijedloge za poboljšanje.
Naposljetku, svakom učeniku dodijelite jedan od oglasa koje ste prethodno pripremili i objavili u alatu Padlet, tako da je svaki od oglasa dodijeljen jednakom broju učenika, ovisno o broju učenika u razredu. Neka učenici pripreme i pametnim telefonom snime videozapis u kojem se javljaju na odabrani oglas. Napomenite im neka se predstave te se pritom koriste opisnim pridjevima ponovljenim u prethodnoj aktivnosti, kako bi naglasili zašto su oni idealni kandidati. Radove neka objave u alatu Padlet kako bi svima bili dostupni. Zajedno u razredu odaberite tko je najbolji kandidat za koji oglas.
Tijekom rasprave o traženju posla omogućite vizualnu podršku (na primjer u obliku logotipa Zavoda i sličnih stranica) koja će učenicima s teškoćama olakšati razumijevanje ključnih riječi i pomoći u lakšem praćenju rasprave. Neka oglasi za posao pripremljeni u programu Word budu grafički prilagođeni, odnosno potrebno je prilagoditi veličinu slova (minimalno 14 pt, a za slabovidne učenike i više), uporabiti sanserifni font (osobito za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju), podebljan tisak za ključne riječi, povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika). Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju usto se preporučuje upotrebljavati i dvostruki prored između riječi i rečenica, s poravnanjem teksta s lijeve strane. Učenicima s izraženijim teškoćama omogućite vršnjačku podršku i dodatno objašnjenje sadržaja pri ispunjavanju ankete u digitalnom alatu Mentimeter. Za izradu životopisa u sustavu Europass pripremite učenicima s teškoćama uručak s prijevodom francuskog nazivlja kategorija koje je potrebno popuniti. Također, pripremite primjer ispunjenog životopisa kako biste učenicima s teškoćama dodatno objasnili zadatak. U zadatku prezentiranja životopisa u razredu ne inzistirajte na tome da rad izlaže učenik koji zbog svoje teškoće osjeća nelagodu tijekom javnog nastupa (primjerice, učenik s poremećajem u ponašanju i osjećanju ili učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije). Postoji li u razredu učenik koji zbog svojih teškoća ne želi govoriti pred ostalim učenicima, modificirajte vršnjačko vrednovanje tako da se radovi komentiraju bez neposrednog samostalnog izlaganja. U zadatku snimanja javljanja na oglas omogućite prethodno uvježbavanje zadatka i dodatno ohrabrite učenike čije teškoće imaju utjecaj na govornu izvedbu na stranom jeziku. Po potrebi, u zadatku snimanja javljanja na oglas za posao za učenike s teškoćama osigurajte vršnjačku podršku pri snimanju i postavljanju rada na Padlet.
Neka učenici pripreme upute za pisanje motivacijskog pisma za posao te ga predstave ostalim učenicima u razredu. Također, mogu izraditi vlastiti profil na mreži LinkedIn.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.