Potaknite učenike na istraživanje dostupnih mrežnih i tiskanih izvora o tome koji je znanstvenik u svojoj teoriji odgovorio na pitanje zašto žirafe imaju dug vrat. Prokomentirajte s učenicima saznanja te ih usmjerite prema objašnjenju i usporedbi Lamarckove te Darwinove i Wallaceove teorije evolucije. Neka istraže važne teorije i saznanja znanstvenika uzimajući u obzir vremenski slijed i povijesni kontekst. Možete ih uputiti i na dostupan materijal u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 5, Jedinica 5.1, poglavlje Povijest teorije evolucije. Uputite ih i na videozapis Charles Darwin i Alfred Wallace u trajanju od 4′ 04″ u sklopu navedene jedinice DOS-a.
Učenike možete potaknuti na raspravu o tome kako bi oni postupili kada bi istovremeno s nekim od svojih kolega došli do važnog otkrića – upitajte ih bi li svoje otkriće objavili sami ili u suradnji s kolegom. Neka obrazlože svoje odgovore.
Također, možete im zadati da suradnički u paru izrade infografiku ili poster u obliku vremenske lente u digitalnom alatu Canva odabirući predložak timeline za izradu materijala. Neka uradak osmisle tako da započnu od prvih teorija evolucije i dođu do darvinizma. Uratke mogu podijeliti na zajedničkoj ploči izrađenoj u digitalnom alatu Padlet ili u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365 te ih zajedno analizirajte. Potaknite učenike na izlaganje uradaka pred ostalim učenicima u razredu te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja i dopune.
U skladu s kriterijskom tablicom, učenicima možete pripremiti anketu za vrednovanje izlaganja u digitalnom alatu Microsoft Forms u sustavu Office 355, primjerice kreiranjem zadatka s Likertovom ljestvicom. Potaknite učenike na analizu i raspravu o primjerima u izlaganjima.
Kako biste ovu aktivnost proveli u mrežnom okružju, zakažite sastanak s razredom u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365. U opisu sastanka navedite da im je zadatak istražiti dostupne mrežne i tiskane izvora o tome koji je znanstvenik u svojoj teoriji odgovorio na pitanje zašto žirafe imaju dug vrat. Prokomentirajte s učenicima saznanja te ih usmjerite prema objašnjenju i usporedbi Lamarckove te Darwinove i Wallaceove teorije evolucije. Neka istraže važne teorije i saznanja znanstvenika uzimajući u obzir vremenski slijed i povijesni kontekst. Možete ih uputiti i na e-Škole DOS Biologija 4, Modul 5, Jedinica 5.1, poglavlje Povijest teorije evolucije. Uputite ih i na videozapis Charles Darwin i Alfred Wallace u trajanju od 4′ 04″ u sklopu navedene jedinice DOS-a.
Također, podijelite učenike u parove navodeći ih u opisu sastanka i objasnite da će suradnički izraditi infografiku ili poster u obliku vremenske lente u digitalnom alatu Canva odabirući predložak timeline za izradu materijala. Neka uradak osmisle tako da započnu od prvih teorija evolucije i dođu do darvinizma. Uratke neka podijele u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365.
Započnite sastanak u dogovoreno vrijeme i na sastanku zajedno analizirajte predane uratke nakon što svaki par predstavi svoj rad. Potaknite ostale učenike na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja i dopune.
Dodatno, u skladu s kriterijskom tablicom, učenicima možete pripremiti anketu za vrednovanje izlaganja u digitalnom alatu Microsoft Forms u sustavu Office 355, primjerice kreiranjem zadatka s Likertovom ljestvicom. Potaknite učeniku na analizu i raspravu o primjerima u izlaganjima.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im na početku najaviti strukturu sata, kao i svaku promjenu aktivnosti.
Učenicima s teškoćama pripremite poveznice na pojednostavnjeni opis Lamarckove, Darwinove i Wallaceove teorije evolucije te im omogućite dovoljno vremena za svladavanje sadržaja, osobito učenicima s teškoćama kojima treba dulje da pročitaju navedeni materijal.
Prije gledanja videozapisa u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 5, Jedinica 5.1, poglavlje Povijest teorije evolucije treba pripremiti natuknice teksta koji se reproducira u videozapisu. Također bi bilo poželjno prije svake nastavne jedinice pripremiti na papiru sve ključne pojmove koji će se spominjati. Nalazi li se u razredu učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno je najaviti mu gledanje videozapisa i pojasniti mu njegov sadržaj, a za učenike s oštećenjem sluha važno je paziti da se u isto vrijeme ne govori i ne pušta videosnimka, kako bi se mogli usredotočiti na čitanje titlova. Učenicima s motoričkim teškoćama, kao i onima s oštećenjem vida i disleksijom, pripremite poveznice na kojima se nalaze važne informacije ili natuknice koje će im olakšati izradu infografike ili postera. Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnim alatima Canva i Padlet te po potrebi osigurajte vršnjačku podršku ili detaljniju demonstraciju korištenja i potrebnih koraka. U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi brigu o tome da predstavnik grupe ne bude učenik koji zbog svoje teškoće osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa, primjerice učenik s poremećajem tečnosti govora (učenik koji muca) ili učenik koji ima izraženu anksioznost.
Prilikom vršnjačkog vrednovanja poželjno je prilagoditi skalu učeniku s teškoćama, primjerice tako da se individualizira u skladu s očekivanjima u odnosu na učenika s teškoćama.
Prilikom provođenja aktivnosti u mrežnom okružju, osim prethodno navedenih postupaka prilagodbe, treba obratiti pozornost i na to da se u provedbi mrežne nastave unaprijed najavi podjela u sobe (breakout rooms) za učenike s poremećajem iz autističnog spektra. Također, u sklopu provedbe aktivnosti u mrežnom okružju vodite brigu o učenicima s oštećenjem sluha. Naime, učenik s oštećenjem sluha može imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će ponekad, unatoč tome, teže razumjeti govornika. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnoga komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika – poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se lice bolje vidjelo i treba izbjegavati osvjetljenje sleđa jer zasljepljuje učenika, a govorniku zamračuje lice. Poželjno je da nastavni materijali sadržavaju titlove. Unaprijed pripremite ključne pojmove iz same aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha s njima upoznao. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
Učenike možete uputiti na istraživanje dostupnih tiskanih i mrežnih izvora o ekspediciji Charlesa Darwina na brodu Beagle te o važnosti Darwinovih istraživanja. Možete im zadati i da usporede Darwinov i Wallaceov doprinos teoriji evolucije i da prikažu ostalim učenicima što je koji otkrio na svojim ekspedicijama i je li došlo do njihove suradnje. Mogu istražiti i suvremene „kritike“ na račun Lamarckove, Darwinove i Wallaceove teorije evolucije.
Svoja saznanja mogu prikazati u obliku postera u digitalnom alatu Canva. Uratke učenici mogu predati u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365 u obliku zadatka uz koji je priložena kriterijska tablica s naznačenim vrednovanjem. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.
Učenike možete motivirati potičući ih na promišljanje i oluju ideja o sljedećim primjerima evolucijskih čimbenika:
Pelud se može prenositi između jedinki iste populacije biljaka s pomoću vjetra ili životinjama.
U čoporima pavijana ili vukova mladi mužjaci često napuštaju čopor kako bi pronašli druge ženke za parenje.
Tijekom povijesti čovjeka česte su bile masovne migracije stanovništva na druge kontinente.
Usmjerite učenike da suradnički u grupama ili u parovima analiziraju navedene situacije te neka navedu utjecaj opisanih zbivanja na raznolikost gena u populacijama. Ideje mogu podijeliti na zajedničkoj ploči izrađenoj u digitalnom alatu Padlet. Zajedno analizirajte odabrane primjere.
Učenike možete uputiti na model evolucije u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 5, Jedinica 5.1, poglavlje Čimbenici evolucije. S pomoću priložene simulacije učenici trebaju suradnički u paru promotriti tijek evolucije u simbolički prikazanoj populaciji. Zatim uputite učenike da suradnički u grupi ili u paru analiziraju uočene promjene. Potaknite ih na izlaganje stavova i mišljenja te zajedno analizirajte opaženo i razjasnite nepoznate pojmove. Usmjerite učenike prema raspravi o posljedicama čimbenika evolucije na raznolikost u populacijama.
Zatim učenike možete usmjeriti prema simulaciji prirodne selekcije u navedenoj jedinici DOS-a ili na PhET simulaciju o prirodnoj selekciji, koja je na engleskom jeziku. Neka učenici istraživački u paru zaključe o zakonitostima prirodne selekcije pa nakon završene aktivnosti zajedno analizirajte učeničke ideje. Možete ih uputiti i na simulaciju genskog otklona (drifta) u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 5, Jedinica 5.1, poglavlje Čimbenici evolucije te ih usmjerite prema samostalnom zaključivanju o učinku genskog otklona (drifta) na raznolikost u populaciji i na evoluciju. Učenicima možete postaviti izazov da istraže vrijedi li, u evolucijskom kontekstu, tvrdnja Osnivač je odgovoran za sve. Potaknite ih da argumentiraju svoje stavove.
Učenicima možete zadati i da suradnički u grupi simuliraju efekt uskoga grla provedbom praktičnoga rada. Za provedbu te aktivnosti potrebno je pripremiti prozirnu plastičnu bocu volumena 0,5 L uskog grla, bombone različitih veličina i boja (ili sličan dostupni materijal), drvene bojice podudarne s bojama bombona te bijeli papir. U prvom dijelu potrebno je pomiješati bombone, nakon čega ćete grupama reći da se dogodila neka vrsta elementarne nepogode. Nakon toga učenici okreću boce i bilježe koji su bomboni prošli kroz grlo boce. Rezultate mogu bilježiti tablično. Zatim će učenici modelirati reprodukciju preživjelih „populacija“ tako što će nacrtati bombone istih veličina i boja pazeći na pravilnost razmnožavanja. Opisano modeliranje može se ponoviti za nekoliko generacija, a brojnost bombona učenici bilježe u tablicu. Nakon aktivnosti potaknite učenike da u grupi suradnički analiziraju rezultate simulacije. Neka osmisle zaključke o utjecaju efekta uskoga grla na raznolikost gena u populaciji uspoređujući obilježja uzoraka s početnom populacijom.
Prilikom odabira para za učenika s teškoćom vodite brigu o obilježjima svakog para kako bi učenik s teškoćom aktivno sudjelovao u uvodnom zadatku. Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnom alatu Padlet te im po potrebi osigurajte vršnjačku podršku ili detaljne upute. Ostavite dovoljno vremena za izvršavanje zadatka i proučavanje priložene simulacije, što se osobito odnosi na učenike kojima treba dulje vrijeme za čitanje teksta. Za učenike s teškoćama pripremite uručak koji ćete im dati nakon sata, a na kojem će biti sažete najvažnije informacije dobivene tijekom samostalnoga rada, dogodi li se da učenici ne stignu proći sve relevantne izvore. Za učenike s jezičnim teškoćama provjerite snalaze li se na engleskom jeziku i mogu li pratiti sadržaj te po potrebi pripremite objašnjenje i na hrvatskome jeziku. S obzirom na to da je navedeno da se prouči e-Škole DOS Biologija 4, Modul 5, Jedinica 5.1, poglavlje Čimbenici evolucije, a sadržaj se nalazi pri sredini jedinice, provjerite jesu li ga svi učenici s teškoćama uspjeli pronaći te ih uputite da se koriste pretraživačem upisujući naziv poglavlja. Učenike s disleksijom uputite da na e-Škole DOS Biologija 4, Modul 5, Jedinica 5.1 odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na e-Škole DOS Biologija 4, Modul 5, Jedinica 5.1. Sve spomenute pojmove u lekciji objasnite na konkretnim primjerima te osigurajte učenicima s teškoćama vizualnu podršku. Dodatno objasnite pojam genskog otklona na nekom primjeru ili pomoću videozapisa / vizualne podrške.
Učenike možete uputiti i na istraživanje dostupnih mrežnih i tiskanih izvora o primjerima genskog otklona (drifta) i učinka osnivača na primjeru populacija čovjeka (npr. veća učestalost poremećaja u zajednici Amiša). Svoja saznanja mogu prikazati u obliku seminarskoga rada izrađenog u digitalnom alatu Word u sustavu Office 365 odnosno u obliku infografike ili postera izrađenih u digitalnom alatu Canva. Uratke učenici mogu predati u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365 u obliku zadatka uz koji je priložena kriterijska tablica s naznačenim vrednovanjem. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.
Učenike možete motivirati prikazivanjem fotografija osoba različitih rasa te ih potaknuti na razmišljanje motivacijskim pitanjima: Po čemu se prikazane osobe razlikuju, a po čemu su slične? Ubrajamo li različite rase čovjeka u istu vrstu? Kako su se razvile različite rase čovjeka?
Usmjerite učenike prema proučavanju dostupnih mrežnih i tiskanih izvora o vrstama specijacija te o njihovu utjecaju na evoluciju organizama. Možete ih uputiti na slikovni materijal o geografskoj i reproduktivnoj izolaciji u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 5, Jedinica 5.1, poglavlje Posljedice evolucije. Nakon što prouče sadržaj o geografskoj izolaciji, zajedno analizirajte opisane procese u navedenom materijalu.
Učenike možete potaknuti i na raspravu o značenju riječi izolacija u kontekstu života čovjeka te o posljedicama izolacije na mentalno zdravlje, ljudska prava i slobode.
Možete im također zadati da suradnički u paru u digitalnom alatu Moovly ili u nekom drugom alatu prikažu proces specijacije u obliku animacijskog sadržaja. Organizme mogu prikazati simbolički ili s pomoću pronađenih slika organizama specifičnih obilježja. Uratke mogu podijeliti na zajedničkoj ploči izrađenoj u digitalnom alatu Padlet ili u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365 te ih zajedno analizirajte. Potaknite učenike na izlaganje uradaka pred drugim učenicima u razredu te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja i dopune.
Učenike možete potaknuti da u dostupnim mrežnim i tiskanim izvorima istraže primjere reproduktivne izolacije životinja i biljaka. Usmjerite ih prema uočavanju povezanosti specijacije i povećanja genske i biološke raznolikosti organizama. Uratke mogu predati u obliku interaktivne prezentacije u digitalnom alatu Nearpod, u kojoj mogu dodati nekoliko pitanja zatvorenog tipa za provjeru razumijevanja. Potaknite učenike da uključe druge učenike tijekom izlaganja u prezentaciju dijeljenjem pristupnog koda i neka odgovore na pripremljena pitanja. Potaknite ih na vršnjačko vrednovanje prema kriterijskoj tablici vrednovanja izlaganja, s prijedlozima za moguća poboljšanja.
Svaki put pohvalite trud učenika s teškoćama i njegov doprinos raspravi, a kada se želi uključiti, uputite mu što konkretnija pitanja. Prilikom proučavanja sadržaja učenike s disleksijom uputite da na e-Škole DOS Biologija 4, Modul 5, Jedinica 5.1, poglavlje Posljedice evolucije odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na Edutoriju. Pri internetskom istraživanju o vrstama specijacije i njihovu utjecaju na evoluciju organizama te istraživanju primjera reproduktivne izolacije životinja i biljaka, uputite učenike s teškoćama na relevantne izvore te im dajte dovoljno vremena za izvršavanje zadatka, što osobito vrijedi za učenike kojima treba dulje vrijeme za čitanje teksta. Za učenike s teškoćama pripremite uručak koji im možete dati nakon sata, a na kojem će biti sažete najvažnije informacije dobivene tijekom samostalnog rada koje im mogu zatrebati dogodi li se da ne stignu pogledati sve relevantne izvore. Osim sažetka najvažnijih informacija naučenih tijekom sata, bilo bi poželjno ponuditi učenicima i pojašnjenje pojmova specijacija i geografska izolacija, s obzirom na to da su vrlo apstraktni, a to se odnosi i na druge pojmove za koje smatrate da bi im trebali biti dodatno objašnjeni.
Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnim alatima Moovly, Padlet i Teams u sustavu Office 365 te im po potrebi osigurajte vršnjačku podršku ili detaljne upute. U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi brigu o tome da predstavnik grupe ne bude učenik koji zbog svoje teškoće osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa (primjerice, učenik s poremećajem tečnosti govora ili učenik koji ima izraženu anksioznost).
Učenicima možete zadati da u ulogama vršnjačkih mentora ostalim učenicima u razredu provedu praktični rad New Host, New Species. Uputite učenike u korake potrebne za pripremu praktičnoga rada, provedbu i analizu njegovih rezultata.
Učenike možete uputiti na istraživanje dostupnih mrežnih i tiskanih izvora o specijaciji otočkih gušterica u Republici Hrvatskoj. Usmjerite ih i prema istraživanju vremenskoga slijeda odvajanja otoka od kopna te određivanja vrste specijacije na tom poznatom primjeru. Saznanja mogu prikazati u obliku infografike ili postera u digitalnom alatu Canva. Uratke učenici mogu predati u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365, u obliku zadatka uz koji je priložena kriterijska tablica s naznačenim vrednovanjem. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.
Evolucija - Encylopedia Britannica
Darwin, evolucija i prirodna selekcija - Khan Academy
Modelling the bottleneck effect - Institute of Science and Technology, Austrija
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Zadnji pristup poveznicama - 13.12.2022.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.