Učeničku motivaciju možete potaknuti prikazivanjem primjera primjene genetičkoga inženjerstva u biotehnologiji u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 4, Jedinica 4.3. Potaknite učenike na suradničko analiziranje prikazanih primjera. Potom neka suradnički u grupama pronađu druge primjere primjene genetičkog inženjerstva (npr. u proizvodnji hrane) istražujući dostupne mrežne i tiskane izvore. Neka učenici rasprave o utjecaju tih primjera (koje su odabrali i istražili) na prinos i ekonomičnost proizvodnje, kao i o pozitivnim i negativnim stranama primjene tih organizama.
Neka svaka grupa zaključke o zadanom primjeru objavi na unaprijed pripremljenoj digitalnoj ploči u alatu Padlet odnosno neka izradi infografiku ili poster s analiziranim primjerima u digitalnom alatu Canva. Uratke učenici mogu podijeliti u zajedničkoj razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365.
Potaknite učenike na izlaganje pripremljenih materijala pred ostalim učenicima te na vršnjačko vrednovanje uradaka i izlaganja prema kriterijskoj tablici vrednovanja izlaganja. Potaknite učenike na analiziranje i raspravu o izloženim primjerima primjene genetičkoga inženjerstva.
Učenike možete uputiti i da provedu anketu u razredu o tome što smatraju da bi bilo ekonomično proizvesti primjenom genetičkog inženjerstva odnosno što još ne postoji na tržištu, a oni smatraju da bi bilo dobro proizvesti primjenom genetičkog inženjerstva. Na temelju rezultata ankete učenici mogu istražiti proizvodi li se možda već taj proizvod uz primjenu genetičkog inženjerstva (a da oni to još ne znaju) i/ili dati prijedlog kako bi izgledao postupak proizvodnje tog proizvoda primjenom genetičkog inženjerstva.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek treba imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć. Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im na početku najaviti strukturu sata, kao i svaku promjenu aktivnosti.
Prilikom proučavanja sadržaja učenike s disleksijom uputite da na e-Škole DOS Biologija 4, Modul 4, Jedinica 4.3 odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranicama Edutorija. Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu. Prilikom podjele učenika u grupe vodite brigu o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s različitim teškoćama te o povezivanju učenika koji djeluju motivirajuće i podržavajuće s učenicima s teškoćama. Važno je definirati ulogu učenika s teškoćama u okviru grupe. Pri pretraživanju mrežnih stranica uputite učenike s teškoćama na relevantne izvore te im ostavite dovoljno vremena za izvršavanje zadatka, što se osobito odnosi na učenike s disleksijom kojima treba dulje vrijeme za čitanje teksta. Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnim alatima Canva, Padlet i Teams u sustavu Office 365 te im prema potrebi osigurajte vršnjačku podršku ili detaljne upute. U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi brigu o tome da predstavnik grupe ne bude učenik koji zbog svoje teškoće osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa (primjerice, učenik s poremećajem tečnosti govora ili učenik koji ima izraženu anksioznost). Svaki put pohvalite trud učenika s teškoćama i njegov doprinos raspravi te kada se želi uključiti, uputite mu što konkretnija pitanja.
Učenike možete uputiti na istraživanje dostupnih mrežnih i tiskanih izvora o metodama i postupcima u genetičkom inženjerstvu kojima je proizvedena tzv. zlatna riža. Neka obrate pozornost i na to koja je bila planirana svrha takve riže. Svoja saznanja mogu prikazati u obliku članka s pripadajućim fotografijama izrađenog u digitalnom alatu Word u sustavu Office 365. Uratke učenici mogu predati u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365 u obliku zadatka uz koji je priložena kriterijska tablica s naznačenim vrednovanjem. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.
Za uvodni dio neka učenici u digitalnom alatu Word u sustavu Office 365 izrade KWL tablicu s trima stupcima: Što znam, Što želim znati, Što sam naučio/naučila, vezano za genetski modificirane organizme. Neka učenici samostalno dopune stupce Što znam i Što želim znati te neka suradnički u paru ili u grupi ukratko prokomentiraju zapise. Potaknite ih na izlaganje ideja i stavova pred ostalim učenicima te zajedno analizirajte uratke.
Uputite učenike da suradnički u paru prouče usporedbu prinosa modificiranih i nemodificiranih kultura u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 4, Jedinica 4.3, interaktivni zadatak GMO i održivi razvoj. Neka u digitalnom alatu Word u sustavu Office 365, u kojemu su izradili KWL tablicu, zapišu opažanja vezana za usporedbu prinosa u kojima se korišteni pesticidi i prinosa bez pesticida u uzgoju kukuruza. Potaknite ih na analiziranje prikazanih rezultata i oblikovanje zaključaka o svrsi primjene modificiranih usjeva te mogućih štetnih utjecaja za okoliš i čovjeka.
Učenike možete potaknuti na raspravu prikazujući im dvije fotografije ili dvije priče o načinima proizvodnje kukuruza u prošlosti i danas. Neka učenici suradnički u grupi iznesu prednosti i nedostatke obaju načina uzgoja kukuruza te neka rasprave o njima. Ideje i zapise mogu navesti u zajedničkom dokumentu u digitalnom alatu Word u sustavu Office 365. Temeljem njihovih zapisa možete pokrenuti raspravu o navedenim prednostima i nedostatcima.
Učenike možete uputiti i da suradnički u paru ili samostalno izrade poster ili informativni letak kao edukacijsku kampanju radi razumijevanja svrhe i primjene genetski modificiranih organizama. Uratke mogu izraditi u digitalnom alatu Canva, a mogu ih podijeliti u zajedničkoj razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365 te na mrežnim stranicama škole. Materijale možete i ispisati te ih izložiti na školskim panoima. Potaknite učenike na izlaganje pripremljenih materijala pred ostalim učenicima te na vršnjačko vrednovanje uradaka i izlaganja prema kriterijskoj tablici vrednovanja.
U završnom dijelu potaknite učenike na ispunjavanje stupca Što sam naučio/naučila u prethodno izrađenoj KWL tablici. Potaknite ih na izlaganje ideja i stavova pred ostalim učenicima te zajedno analizirajte uratke.
S učenicima s teškoćama ponovite obilježja KWL tablice te provjerite jesu li razumjeli zadatak s obzirom na to da je riječ o izradi različitih tablica. Učenicima s teškoćama koji otežano razumiju jezik ili se slabije snalaze u tabličnim prikazima (učenicima s disleksijom, diskalkulijom ili jezičnim poremećajem) pripremite poveznice na sadržaje koje treba unijeti u KWL tablicu (kako bi lakše razumjeli nazive stupaca i mogli izvršiti zadatak).
Učenicima s oštećenjem vida, kao i onima s disleksijom, skrenite pozornost na inkluzivni prikaz digitalnoga obrazovnog sadržaja.
Prilikom proučavanja sadržaja, učenike s disleksijom uputite da na e-Škole DOS Biologija 4, Modul 4, Jedinica 4.3 odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranicama Edutorija.
Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnom alatu Canva i u alatima Word i Teams u sustavu Office 365 pa im po potrebi osigurajte vršnjačku podršku ili detaljne upute.
Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra i učenicima s intelektualnim teškoćama osigurajte vizualnu podršku. Učenici s disleksijom i jezičnim teškoćama, kao i oni s poremećajem pažnje / hiperaktivnim poremećajem, bolje će funkcionirati dobiju li jasnu uputu ili ispunjen i pisačem ispisan predložak slične ispunjene tablice. Nakon obrađene jedinice i zadanog zadatka, upitajte učenike s teškoćama je li im sve jasno, je li im zadatak jasan ili ga je potrebno pojasniti.
Ova aktivnosti i zadatak istraživanja i oblikovanja zaključaka bit će izrazito teški za učenike s intelektualnim teškoćama pa učenicima pripremite uručke zaključaka koje im možete dati nakon sata kako bi ih mogli proučiti kod kuće i po potrebi pitati da im se razjasne moguće dvojbe. Pri vršnjačkom vrednovanju uradaka valja biti vrlo oprezan te se učeniku s teškoćama preporučuje unaprijed osigurati tablicu s kriterijima vrednovanja.
Učenike koji žele znati više možete uputiti na istraživanje primjera ratarskih kultura dobivenih metodama biotehnologije, njihove primjene u proizvodnji kao i primjere takvih kultura u Republici Hrvatskoj (npr. različiti hibridi kukuruza u intenzivnom uzgoju). Svoja saznanja mogu prikazati u obliku seminarskog rada u digitalnom alatu Word u sustavu Office 365 ili u obliku infografike ili digitalnog postera u digitalnom alatu Canva. Uratke učenici mogu predati u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365 u obliku zadatka uz koji je priložena kriterijska tablica s naznačenim vrednovanjem. Potaknite učenike na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja. Uratke možete ispisati i izložiti na školskom panou ili objaviti na mrežnim stranicama škole.
Učenike možete nasumično podijeliti u dvije grupe za pripremu debate: afirmacijsku grupu, koja je za genetski modificirane organizme, i negacijsku grupu, koja je protiv njih. Neka za debatu budu spremni sa što više informacija o genetski modificiranim organizmima i njihovoj primjeni u industriji te čovjekovu životu. Prije pripreme argumenata i provedbe debate uputite učenike u pravila debatiranja i ulogu svih članova u grupi. Potaknite ih na ravnopravno uključivanje članova grupe u pripremu i provedbu debate.
Tijekom pripreme argumentacije za provedbu debate neka učenici istraže dostupne mrežne i tiskane izvore. Usklađene i dogovorene argumente trebaju pripremiti u digitalnom alatu Conceptboard. Debatu možete organizirati i u mrežnom okružju pomoću digitalnog alata Kialo, u kojemu učenici mogu dodati argumente „za“ i „protiv“ te određivati važnost argumenata glasujući za njih prema prioritetima.
Takvu aktivnost možete organizirati i na razini škole pa i šire te u debatu uključiti i učenike ostalih razreda, što će zasigurno doprinijeti važnosti pripreme za debatu i samoaktualizaciji članova u debatnim grupama.
Važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu grupe u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak te je potrebno jasno definirati ulogu učenika s teškoćama unutar grupe. Učenike s poremećajem pažnje valja uklopiti u grupu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške). Prilikom podjele učenika u grupe vodite brigu o ravnomjernoj zastupljenosti učenika s različitim teškoćama te o povezivanju učenika koji djeluju motivirajuće i podržavajuće s učenicima s teškoćama. Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnom alatu Conceptboard te im po potrebi osigurajte vršnjačku podršku. Učenike s teškoćama kod kojih je izražena socijalna anksioznost ne izlažite aktivnoj ulozi tijekom debate. Svaki učenik s teškoćama može dati svoj doprinos u obliku pripreme materijala za debatu ili može biti u funkciji ocjenjivača debate. Iako učenici s oštećenjem sluha mogu imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ponekad će teže razumjeti govornika, stoga im treba omogućiti stanku nakon postavljanja pitanja i provjeriti jesu li razumjeli uputu. Stanke osiguravaju vrijeme za obradu informacija i davanje odgovora.
Učenike koji žele znati više možete uputiti na istraživanje pojave tzv. superkorova, otpornih na komercijalne herbicide i nastalih križanjem s modificiranim poljoprivrednim kulturama. Neka istraže uzroke pojave takvih korova te posljedice njihove pojave za ekosustave. Svoja saznanja mogu prikazati u obliku infografike ili postera koristeći se digitalnim alatom Canva. Uratke učenici mogu predati u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365 u obliku zadatka uz koji je priložena kriterijska tablica s naznačenim vrednovanjem. Potaknite ih na izlaganje uradaka te na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja. Uratke možete ispisati i izložiti na školskom panou ili objaviti na mrežnim stranicama škole.
Učenicima možete zadati i da osmisle članak za školski list ili mrežne stranice škole o provedbi debate, o argumentaciji afirmacijske i negacijske grupe te o zaključcima debate.
Genetski modificirana hrana - University of Utah
Transgenski organizmi - University of Utah
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Zadnji pristup poveznicama - 12.11.2022.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.