Upitajte učenike koliko se često oni i članovi njihovih obitelji ili prijatelji koriste internetom. Postavite im pitanje jesu li im roditelji, djedovi i bake, drugi stariji članovi obitelji ili susjedi govorili o vremenima prije interneta te mogu li oni zamisliti svoj svakodnevni život bez interneta i kako bi bez interneta provodili vrijeme. Potaknite kratku raspravu na hrvatskome jeziku o ovisnosti o internetu i njezinim negativnim posljedicama.
U alatu Socrative izradite anketu u obliku testa u kojoj učenici trebaju odabrati jedan od više ponuđenih odgovora o tome koliko vremena provode na internetu dnevno, tjedno ili mjesečno. Ovisno o odgovorima, napišite i unesite kratke opise o korisniku koji provodi, primjerice, pet sati dnevno na internetu, pet sati tjedno i pet sati mjesečno, koji će se na kraju ankete pokazati učenicima, te će na temelju rezultata ankete osvijestiti jesu li ili nisu ovisni o internetu. Neka usporede odgovore.
Potom učenike podijelite u četveročlane grupe. Neka u alatu Socrative sami pripreme i izrade anketni upitnik u obliku testa o korisnicima interneta, tako da osmisle i unesu pet pitanja s ponuđenim trima odgovorima koji se odnose na vrijeme korištenja internetom te radnje koje činimo na internetu, primjerice: acheter, vendre, regarder des films, écouter de la musique, téléphoner, apprendre les langues, rechercher des informations de santé. Potom neka na temelju odgovora pripreme tri opisa korisnika interneta, primjerice: korisnik interneta radi zabave jest onaj koji je na većinu pitanja odgovorio odgovorom a), korisnik interneta zbog posla jest onaj koji je na većinu pitanja odgovorio odgovorom b), a korisnik koji je na većinu pitanja odgovorio odgovorom c) jest korisnik koji se internetom služi zbog informacija o zdravlju. Anketnim upitnikom učenici će provesti kratko istraživanje kojim će odrediti koja su oni vrsta korisnika interneta.
Zatim u razredu možete zajedno riješiti kvizove učenika te usporediti rezultate.
Zakažite učenicima videosastanak pomoću alata MS Teams ili nekog drugog videokonferencijskog alata. Upitajte učenike koliko se često oni i članovi njihovih obitelji ili prijatelji koriste internetom. Postavite im pitanje jesu li im roditelji, djedovi i bake, drugi stariji članovi obitelji ili susjedi govorili o vremenima prije interneta, te mogu li oni zamisliti svoj svakodnevni život bez interneta i kako bi bez interneta provodili vrijeme. Potaknite kratku raspravu na hrvatskome jeziku o ovisnosti o internetu i njezinim negativnim posljedicama. Učenici svoje odgovore pišu u grupi za čavrljanje.
U digitalnom alatu Socrative izradite anketu u obliku testa u kojoj učenici trebaju odabrati jedan od više ponuđenih odgovora o tome koliko vremena provode na internetu dnevno, tjedno ili mjesečno. Komentirajte odgovore i razgovarajte o tome jesu li ili nisu ovisni o internetu. Prozovite nekoliko učenika da uključe mikrofon i iznesu svoje mišljenje.
Potom učenicima zadajte da u alatu Socrative sami pripreme i izrade anketu u obliku testa o korisnicima interneta, tako da osmisle i unesu pet pitanja s tri ponuđena odgovora koja se odnose na vrijeme korištenja internetom te radnje koje činimo na internetu, primjerice: acheter, vendre, regarder des films, écouter de la musique, téléphoner, apprendre les langues, rechercher des informations de santé. Poveznicu na svoj kviz neka podijele u grupi za čavrljanje kako bi ga ostali učenici mogli riješiti. Potom neka na temelju odgovora u grupi za čavrljanje zapišu tri opisa korisnika interneta, primjerice: korisnik interneta radi zabave jest onaj koji je na većinu pitanja odgovorio odgovorom a), korisnik interneta zbog posla jest onaj koji je na većinu pitanja odgovorio odgovorom b), a korisnik koji je na većinu pitanja odgovorio odgovorom c) jest korisnik koji se internetom služi zbog informacija o zdravlju. Zatim usporedite rezultate.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu čine učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaji raspoloženja). Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Tijekom uvodne rasprave o internetu omogućite vizualnu podršku (npr. u obliku fotografija osoba koje se koriste računalom, grafičkih prikaza mreže i slično) koja će učenike s poremećajem iz autističnog spektra motivirati, olakšati im razumijevanje ključnih riječi i pomoći im u praćenju rasprave. Po potrebi, za zadatak ispunjavanja ankete učenicima s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje, slikovne upute i vršnjačku podršku pri korištenju digitalnim alatom Socrative. Prilikom podjele učenika u grupe za izradu ankete vodite brigu o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Učenicima s teškoćama predložite ulogu unutar grupe u skladu s njihovim jakim stranama. Primjerice, učenik s disleksijom ili oštećenjem sluha može usmeno predlagati sadržaj pitanja, a učenik urednoga razvoja može biti zadužen za pravopisnu i gramatičku provjeru sadržaja kviza. Prilikom rješavanja ankete učenicima s teškoćama omogućite korištenje podsjetnikom s prijevodima novih izraza koji se u aktivnosti koriste. Tijekom provedbe aktivnosti na daljinu provjeravajte s učenicima s teškoćama kako se snalaze u pojedinim fazama aktivnosti te im po potrebi pružite pomoć. S obzirom na to da je prilikom provedbe nastave na daljinu slabija kontrola nastavnika, provjeravajte prate li događanja učenici s deficitom pažnje / poremećajem hiperaktivnosti.
Slijedom prethodne aktivnosti, s učenicima na hrvatskome jeziku povedite raspravu o modernoj tehnologiji. Upitajte ih kojim se uređajima s pristupom internetu najčešće koriste u svakodnevnom životu, primjerice: pametnim telefonom, iPodom, pametnim satom, tabletom, laptopom, računalom. Pripremite za učenike prezentaciju u programu PowerPoint, uvrštavajući u nju navedeni vokabular na francuskom jeziku, tako da pripremite kartice koje se sastoje od simboličkih prikaza ili slika te grafičkog zapisa riječi i izgovora.
Učenike podijelite u šest grupa te svakoj dodijelite jedan od navedenih uređaja. Zadajte im zadatak da osmisle i izrade digitalni strip na francuskom jeziku o danu bez moderne tehnologije. Napomenite im da strip treba imati jednak broj likova koliko je učenika u grupi kako bi svatko od učenika napisao svoj dio dijaloga ili monologa. Učenici radove mogu izraditi u alatu za izradu stripova Make Beliefs Comix. U navedenom alatu moguće je na jednostavan način izraditi strip te ga spremiti u obliku slike na osobnom računalu koju učenici potom mogu predstaviti ostalim učenicima u razredu.
Na hrvatskome jeziku prokomentirajte u razredu radove učenika te odredite prednosti nekorištenja suvremenim tehnologijama: više vremena za druženje s dragim ljudima, provođenje vremena u prirodi i slično. Potom možete organizirati razredni izazov. Neka učenici pokušaju provesti jedan dan u mjesecu bez moderne tehnologije te vode bilješke o prednostima i nedostatcima toga. Neka navedu jesu li se susreli s poteškoćama u svakodnevnom životu te kakve su to poteškoće, primjerice, nisu mogli napisati zadaću bez korištenja internetom.
Postoji li u razredu učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi učenik s oštećenjem sluha lakše pratio uvodnu raspravu o modernoj tehnologiji. Učenike s teškoćama valja motivirati poticanjem na komentiranje osobnih iskustava o korištenju modernim tehnologijama. Prilikom podjele učenika u grupe za izradu stripa vodite brigu o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Po potrebi, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje pri korištenju digitalnim alatom Make Beliefs Comix. Učenicima s teškoćama predložite ulogu unutar grupe u skladu s njihovim jakim stranama. Primjerice, učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ili oštećenjem sluha može birati grafike ili usmeno predlagati sadržaj stripa, a učenik urednoga razvoja može biti zadužen za pravopisnu i gramatičku provjeru sadržaja teksta stripa. Tijekom završne rasprave o prednostima nekorištenja suvremenim tehnologijama važno je ne inzistirati na tome da učenik koji zbog svoje teškoće osjeća nelagodu govori pred razredom (primjerice, učenik s poremećajem u ponašanju i osjećanju ili učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije).
Nastavno na prethodnu aktivnost, s učenicima provedite kratku raspravu na hrvatskome jeziku o sigurnosti na internetu. Upitajte ih koliko je sigurnost na internetu važna, kako oni o njoj vode brigu u svakodnevnom životu, koje podatke dijele s ljudima na internetu, primjerice na društvenim mrežama, te koje su opasnosti toga. Potaknite ih na razmišljanje o negativnim primjerima komunikacije na internetu, kao što je cyberbullying.
Potom učenike podijelite u peteročlane grupe. Neka provedu istraživanje na internetu te u mrežno dostupnom programu Word napišu pet savjeta za sigurnu komunikaciju na internetu namijenjenih tinejdžerima. Svaki od učenika u grupi neka napiše po jedan savjet. Radove neka predstave u razredu te ih usporedite.
Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im na početku najaviti strukturu i temu nastavnog sata, kao i svaku promjenu aktivnosti. Kako bi svi učenici, a posebice učenici s teškoćama, lakše pratili nastavu, preporučuje se pripremiti vizualnu podršku tako da se sadržaj jedinice unaprijed najavi pomoću slika. Učenik s teškoćama može i prije nastavne jedinice dobiti zadatak da pripremi što više informacija i primjera vezanih za nastavnu jedinicu. Tijekom rada u grupi vodite brigu o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nipošto ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka s obzirom na prisutno ograničenje, primjerice da učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ne bude zadužen za pravopisnu i gramatičku provjeru svih savjeta ili da učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije ne bude predstavnik skupine ako to sam ne želi. Po potrebi, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje pri korištenju digitalnim alatom Word. Učenicima s teškoćama predložite ulogu unutar grupe u skladu s njihovim jakim stranama. Primjerice, učenik sa specifičnim teškoćama u učenju ili oštećenjem sluha može istraživati informacije o savjetima za sigurnu komunikaciju na internetu, a učenik urednoga razvoja može biti zadužen za pisanje te pravopisnu i gramatičku provjeru sadržaja teksta. Učenike s poremećajima jezično-govorno-glasovne komunikacije ne ispravljajte ako su pogreške u govoru posljedica njihovih primarnih teškoća i spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore pred razredom ako to sami ne žele.
Neka učenici istraže važne datume poput Svjetskog dana interneta i Dana sigurnijeg interneta te pripreme prezentaciju i kviz za provjeru razumijevanja za ostale učenike iz razreda.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.