Potaknite zanimanje učenika pitanjima:
Zamislite da ste na moru, ležite na madracu na napuhavanje i pokraj vas prođe gliser; kako ćete se gibati?
Što se dogodilo s vama i s madracem? Kako ste se gibali? Što je gliser proizveo?
Prisjetite se kako publika pokazuje oduševljenje gledajući nogometne utakmice. Ako se jedan od gledatelja digne i podigne ruke, a nakon toga se spušta pa to isto počne raditi drugi te tako svi redom, kako nazivamo takvo gibanje?
Što je bilo potrebno da bi do toga došlo?
Neka se učenici prisjete fizikalnih veličina kojima opisujemo mehaničke valove tako da pregledaju sadržaje na e-Škole DOS Fizika 3, Modul 2, Jedinica 2.1, Nastanak i opis mehaničkog vala.
Neka učenici rade u parovima.
Pitajte ih:
Kako biste istražili brzinu širenja valova?
Imate li uređaj koji bi vam mogao služiti kao generator određenih frekvencija?
Neka učenici odrede brzinu zvuka u zraku.
Pribor: Dva mobitela s instaliranom aplikacijom PhyPhox, mjerna vrpca ili zidarski metar.
Iskoristite priliku i raspravljate s učenicima o upotrebi uređaja i virtualnom svijetu. Raspravite o prednostima i nedostatcima uz primjere primjene mobilnih uređaja u svakodnevnom životu.
Pitajte učenike:
Kakav je vaš odnos prema timskom radu ili radu u paru u virtualnom svijetu?
Što preferirate: rad u virtualnom svijetu s članovima vašeg tima ili susret i zajednički rad uživo? Navedite razloge!
Koliko m-učenje, tj. virtualno učenje može pridonijeti otuđenje učenika jednih od drugih, vas samih od obitelji, vas samih sebe od sebe?
Neka učenici u aplikaciji odaberu opciju akustične štoperice.
Pitajte učenike:
Što mislite kako buka utječe na rezultate mjerenja?
Razgovarajte s učenicima o tome kako dugotrajna izloženost buci može uzrokovati niz učinaka na zdravlje, među kojima smetnje, poremećaj sna, negativne učinke na kardiovaskularni i metabolički sustav, kao i kognitivna oštećenja kod djece. Uputite ih na Zakon o zaštiti od buke kojim se utvrđuju mjere u cilju smanjivanja, izbjegavanja i sprječavanja utjecaja buke na zdravlje čovjeka.
Postavite prag na 0,8 kako bi se tijekom mjerenja smanjio utjecaj pozadinske buke te postavite minimalnu odgodu na 0,1.
Neka učenici izmjere međusobnu udaljenost.
Potom neka prvi učenik pljesne rukama jednom. Bliži telefon počinje mjeriti ranije. Drugi/dalji telefon počinje mjeriti kasnije. Dakle, postoji ∆t. Drugi učenik/ica čuje pljesak, ona/on ponovno zaplješće, što zaustavlja prvi bliži mjerač vremena/telefon.
Neka učenici izvedu 4 mjerenja.
Pitajte učenike:
Što je potrebno uvažiti pri izračunu brzine?
Koliki je put zvuk prešao?
Što je potrebno povećati ili smanjiti od izmjerenih fizikalnih veličina kako bi rezultati bili točni?
Neka učenici samostalno kreiraju i ispune tablicu s mjerenim podatcima.
Neka učenici podatke, rezultate i zaključke izrađene korištenjem aplikacijom Padlet podijele na zidu koji ste vi kreirali te učenike pozvali na suradnju kreiranjem QR koda ili dijeljenjem poveznice. Sadržaji koje učenici dijele neka budu vidljivi i ostalim parovima. Neka parovi međusobno raspravljaju o rezultatima i zaključcima.
Neka svaki par također objasni fizikalne pojave na osnovi kojih ste izveli mjerenja i odredili brzinu ultrazvuka u zraku.
Neka procijene točnost mjerenja te odgovore na pitanje što sve uvjetuje točnost mjerenja.
Neka usporede mjerenja s očekivanom teorijskom vrijednosti brzine zvuka u zraku.
Potaknite učenike na razmjenu ideja te na kritički osvrt. Važno je uvažiti sve odgovore učenika na sva pitanja prije izvođenja vježbe, kao i njihovu „logiku“ te osvijestiti to i kod učenika kako bi poslije moglo doći do prekonceptualizacije ako se nove spoznaje ne poklapaju s predviđanjima, odnosno kako bi učenici potvrdili svoje koncepte ako se predviđanja potvrde.
Brzina mehaničkog vala prigodna je aktivnost i za provedbu u mrežnom okružju.
U virtualnoj učionici razreda na sustavu Loomen zadajte učenicima zadatak s uputom za rad i krajnjim rokom predaje nakon kojeg je zadatak skriven. Tako učenici stječu naviku pridržavanja zadanih rokova, a samim time uče raspodijeliti aktivnost u danom vremenu, u cilju uspješnog ispunjavanja svojih obveza. Učenicima dajte jasne i podrobne upute što se od njih očekuje u postavljenom zadatku. Zadatak trebaju predati kao PDF datoteku.
Uputite učenike na e-Škole DOS Fizika 3, Modul 2, Jedinica 2.1.
U simulaciji je prikazan transverzalni i longitudinalni val pa je moguće mijenjati osnovna svojstva vala poput amplitude i valne duljine. Nakon što samostalno istraže simulaciju, neka učenici naprave 3 promjene amplitude uz stalnu frekvenciju kao i 3 promjene frekvencije uz stalnu amplitudu za oba vala. Rezultate neka usporede te prilože snimke zaslona simulacije kao potkrepljenje donesenih zaključaka. Potom neka riješe zadatak i odgovore na postavljena pitanja te rezultate prikažu primjenom animacije, a kao dokaz neka također naprave snimke zaslona te ih prilože u PDF dokument.
Neka obrazlože svoje zaključke.
PDF dokument neka učitaju u sustav Loomen.
Nakon dogovorenog roka za izradu zadataka i njihova primitka pregledajte učeničke radove te svakomu pošaljite povratnu informaciju s opisnom ocjenom (ili komentarom) predanih radova.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo popratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri izvršavanju zadatka.
Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu opciju načina čitanja za disleksiju, a učenike s oštećenjem vida uputite na opciju povećanja fonta pri radu na stranici Edutorija.
Pri podjeli u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para. U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi računa o tome da predstavnik para ne bude učenik koji osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa zbog svoje teškoće (npr. učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije ili učenik s poremećajem u ponašanju i osjećanju).
Nemojte isticati učenika s teškoćama ako pogriješi. Nakon razredne rasprave omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Po potrebi za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje pri postavljanju PDF dokumenata na Loomen.
U okviru provedbe aktivnosti u mrežnom okružju vodite računa o učenicima s oštećenjem sluha. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost govornikova lica i usana. Poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se lice bolje vidjelo te treba izbjegavati osvjetljenje s leđa jer zasljepljuje učenika, a zamračuje govornikovo lice.
Kod učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje provjeravajte prati li događanja jer je u mrežnom obliku slabija nastavnikova kontrola.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite zanimanje učenika tako da ih uputite na sadržaje na e-Škole DOS Fizika 3, Modul 2, Jedinica 2.1, Nastanak i opis mehaničkog vala.
Razgovarajte s učenicima o valovima i pojavnosti valova u svakodnevnom životu. Podijelite učenike u timove. U svakom timu članovima dodijelite uloge (voditelj – odgovara za postupke svih članova tima te vodi tim tijekom aktivnosti; predstavnik – ostalim učenicima u razredu predstavlja rezultate provedene aktivnosti; zapisničar – bilježi tijek izvođenja aktivnosti, zapisuje odgovore na postavljena pitanja te vodi brigu o vremenskim ograničenjima; istražitelj – pretražuje dostupne mrežne i druge izvore).
Potičite kod učenika odgovorno i suradničko učenje tijekom rada, s naglaskom na međusobno poštovanje, dopunjavanje, argumentiranu razmjenu stavova i mišljenja pri odabiru strategija i planiranju svladavanja postavljenih zadataka.
Potaknite učenike na razmjenu ideja te na kritički osvrt. Važno je uvažiti sve odgovore učenika na sva pitanja prije izvođenja vježbe, kao i njihovu „logiku“ te osvijestiti to i kod učenika kako bi poslije moglo doći do prekonceptualizacije ako se nove spoznaje ne poklapaju s predviđanjima, odnosno kako bi učenici potvrdili svoje koncepte ako se predviđanja potvrde.
Pribor koji vam je potreban je o Kundtova cijev, funkcijski generator, pojačalo, zvučnik, pijesak, spojni kablovi, mjerna vrpca, slušalice za uši.
Kreirajte na platformi MS Teams sustava Office 365 OneNote bilježnicu u kojoj ćete s učenicima podijeliti upute za izradu vježbe. Učenici platformi i materijalima pristupaju korištenjem pametnih uređaja (tableta, mobitela, laptopa ili školskih računala) te AAI@Edu.hr identiteta.
Zadajte učenicima da odrede brzinu širenja zvuka u zraku s pomoću Kundtove cijevi pijeska.
Što se događa zvučnim valovima generiranim u generatoru signala?
Kakvom biste se vrstom zvučnika koristili u ovoj vježbi i zbog čega?
Raspravite kako postići rezonanciju u ovoj vježbi.
Što je potrebno mjeriti kako bi se odredila valna duljina?
Na što sve trebate obratiti pažnju ako dobivene vrijednosti brzine želite usporediti s tabličnim?
Upozorite učenike o zaštiti sluha pri izvođenju ove vježbe.
Iskoristite priliku i razgovarajte s učenicima o tome kako dugotrajna izloženost buci može uzrokovati niz učinaka na zdravlje, među kojima smetnje, poremećaj sna, negativne učinke na kardiovaskularni i metabolički sustav, kao i kognitivna oštećenja kod djece. Uputite ih na Zakon o zaštiti od buke kojim se utvrđuju mjere u cilju smanjivanja, izbjegavanja i sprečavanja utjecaja buke na čovjekovo zdravlje.
Neka učenici izvrše mjerenje za 5 puta.
Neka timovi podatke, rezultate i zaključke izrađene korištenjem sustava Office 365 podijele u OneNote bilježnici na platformi MS Teams na način vidljiv i ostalim timovima ponovno korištenjem pametnih uređaja (tableta, mobitela, laptopa ili školskih računala) i AAI@Edu.hr identiteta. Neka timovi međusobno rasprave o rezultatima i zaključcima.
Neka svaki tim također objasni fizikalne pojave na osnovi kojih ste izveli mjerenja i odredili brzinu ultrazvuka u zraku. Neka procijene točnost mjerenja te odgovore na pitanje što sve uvjetuje točnost mjerenja.
Neka usporede mjerenja s očekivanom teorijskom vrijednosti brzine te neka o tome rasprave.
Potičite pritom učenike da uvažavaju tuđe mišljenje čak i kada se s njime ne slažu te da vlastita razmišljanja potkrepljuju argumentima.
Skrenite im pozornost na to da u svakoj raspravi u znanosti, a tako i u društvu, treba poticati dijalog uz međusobno uvažavanje. Treba izbjegavati odbacivanje unaprijed sugovornikova stava zbog predrasuda o njemu.
Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, treba im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku promjenu aktivnosti. U slučaju da u razredu postoji učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi učenik s oštećenjem sluha lakše pratio grupnu raspravu o valovima. U slučaju gledanja videozapisa s e-Škole DOS Fizika 3, Modul 2, Jedinica 2.1, Nastanak i opis mehaničkog vala omogućite uručak s prijepisom teksta koji se reproducira u videozapisu. Omogućite vizualnu podršku u obliku fotografija valova u svakodnevnom životu kako bi učenici s teškoćama lakše pratili raspravu.
Tijekom rada u skupini vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Važno je da unutar skupine učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke. Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s disgrafijom u zadatku ne bude zadužen za zapisivanje.
Provjerite snalaze li se svi učenici s teškoćama u korištenju alatom MS Teams sustava Office 365 i OneNote bilježnicom. Po potrebi osigurajte dodatnu podršku ili slikovne upute pri korištenju.
Sve učenike u razredu, pa tako i učenike s teškoćama, vrlo je važno upoznati i s pravilima ponašanja i mjerama opreza tijekom izvođenja pokusa te mogućim posljedicama u slučaju nepravilnog rukovanja određenim preparatima. Važno je podsjetiti učenike na navedeno uvijek neposredno prije samog izvođenja pokusa, a to se posebno odnosi na učenike s poremećajem pažnje i aktivnosti, učenike s intelektualnim teškoćama i učenike s poremećajem iz autističnog spektra.
Učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje valja poticati na sudjelovanje te usmjeravati njihovu pažnju na zadatak.
Potaknite zanimanje učenika tako da ih uputite na sadržaje na poveznici e-Škole DOS Fizika 3, Modul 2, Jedinica 2.1, Nastanak i opis mehaničkog vala.
Razgovarajte s učenicima o valovima i pojavnosti valova u svakodnevnom životu. Posebno obratite pozornost na nastanak cunamija te njih kao posljedicu potresnih valova. Podijelite učenike u timove. U svakom timu članovima dodijelite uloge (voditelj – odgovara za postupke sviju članova tima te vodi tim tijekom aktivnosti; predstavnik – ostalim učenicima u razredu predstavlja rezultate provedene aktivnosti; zapisničar – bilježi tijek izvođenja aktivnosti, zapisuje odgovore na postavljena pitanja te vodi brigu o vremenskim ograničenjima; istražitelj – pretražuje dostupne mrežne i druge izvore).
Potičite kod učenika odgovorno i suradničko učenje tijekom rada, s naglaskom na međusobno poštovanje, dopunjavanje, argumentiranu razmjenu stavova i mišljenja pri odabiru strategija i planiranju svladavanja postavljenih zadataka.
Potaknite učenike na razmjenu ideja te na kritički osvrt. Važno je uvažiti sve odgovore učenika na sva pitanja prije izvođenja vježbe, kao i njihovu „logiku“ te osvijestiti to i kod učenika kako bi poslije moglo doći do prekonceptualizacije ako se nove spoznaje ne poklapaju s predviđanjima, odnosno kako bi učenici potvrdili svoje koncepte ako se predviđanja potvrde.
Pribor koji će biti potreban je osciloskop, Kundtova cijev, zvučnik, mikrofon, spojni kablovi, mjerna vrpca, generator signala i pojačalo.
Kreirajte na platformi MS Teams sustava Office 365 OneNote bilježnicu u kojoj ćete s učenicima podijeliti upute za izradu vježbe. Učenici će platformi kao i materijalima pristupati korištenjem AAI@Edu.hr identiteta na pametnim uređajima dostupnim pri provođenju aktivnosti (tabletima, mobitelima, laptopima ili školskim računalima).
Zadajte učenicima da odrede brzinu širenja zvuka u zraku s pomoću Kundtove cijevi i oscilatora. Na slici je prikazan eksperimentalni postav.
Pitajte učenike:
Što proizvodimo s pomoću generatora signala?
Kako se ti valovi prenose u Kundtovu cijev?
Što želimo odrediti unutar Kundtove cijevi?
Čime se koristimo kako bismo detektirali trbuh i čvor?
Pitajte učenike kakav je napon koji dobijemo titranjem membrane zvučnika.
Za što nam služi pojačalo?
Pitajte učenike:
Kakva bi trebala biti amplituda detektiranog signala u čvorovima, a kakva u trbusima?
Što biste mjerili kako biste odredili valnu duljinu? Objasnite!
Neka učenici izvrše mjerenje za 5 različitih frekvencija.
Neka učenici podatke, rezultate i zaključke izrađene korištenjem sustava Office 365 podijele u OneNote bilježnici na platformi MS Teams tako da su vidljivi i ostalim timovima. Neka timovi iznesu svoja mišljenja usmeno i rasprave o rezultatima i zaključcima.
Neka svaki tim također objasni fizikalne pojave na osnovi kojih ste izveli mjerenja i odredili brzinu ultrazvuka u zraku. Neka procijene točnost mjerenja te odgovore na pitanje što sve uvjetuje točnost mjerenja.
Neka usporede mjerenja s očekivanom teorijskom vrijednosti brzine i rasprave o tome.
Potičite pritom učenike da uvažavaju tuđe mišljenje čak i kada se s njime ne slažu te da vlastita razmišljanja potkrepljuju argumentima.
Skrenite im pozornost na to da u svakoj raspravi u znanosti, a tako i u društvu, treba poticati dijalog uz međusobno uvažavanje. Treba izbjegavati odbacivanje unaprijed sugovornikova stava zbog predrasuda o njemu.
Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, treba im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku promjenu aktivnosti. U slučaju da u razredu postoji učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi učenik s oštećenjem sluha lakše pratio grupnu raspravu o valovima. U slučaju gledanja videozapisa s e-Škole DOS Fizika 3, Modul 2, Jedinica 2.1, Nastanak i opis mehaničkog vala omogućite uručak s prijepisom teksta koji se reproducira u videozapisu. Omogućite vizualnu podršku u obliku fotografija valova u svakodnevnom životu kako bi učenici s teškoćama lakše pratili raspravu.
Pri radu u timovima važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćama u skupini s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćama.
Ako postoji potreba, i ovisno o stupnju teškoće, pri provedbi pokusa za učenike s motoričkim teškoćama osigurajte fizičku podršku vršnjaka. Provjeravajte sa skupinom kako napreduju u izvršavanju zadatka.
Provjerite snalaze li se svi učenici s teškoćama u korištenju alatom MS Teams sustava Office 365 i OneNote bilježnicom. Po potrebi osigurajte dodatnu podršku ili slikovne upute pri korištenju. Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlinu u prostoru i na zaslonu kao i kontrast na zaslonu pri radu u alatima OneNote i MS Teams.
Tijekom razredne rasprave učeniku s oštećenjem sluha osigurajte dobru vidljivost govornikova lica i usana. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako bi i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (pauza osigurava vrijeme za obradu informacija).
Neka učenici koji žele znati više rade u paru te prouče pojavu cunamija.
Za motivaciju podijelite učenicima videozapis na sljedećoj poveznici. Neka svaki par napravi istraživanje, a potom riješi zadatak otvorenog tipa koji ste podijelili u alatu OneNote bilježnica sustava Office 365 kojem učenici pristupaju koristeći se AAI@Edu.hr identitetom.
Zadatak neka bude:
Podmorski je potres uzrokovao oceanski val velike energije – cunami. Kada je njegova valna duljina velika u usporedbi s dubinom oceana , brzina vodenog vala može se približno izračunati korištenjem formule . Pretpostavimo da se potres dogodio duž granice tektonskih ploča, koja ide od sjevera prema jugu, i na taj način uzrokovao cunami koji se širi prema zapadu.
(a) Koju fizikalnu veličinu možete smatrati konstantnom pri širenju vala?
(b) Objasnite zašto se amplituda vala povećava kako se val približava obali.
(c) Ako val ima amplitudu 1,80 m kada mu je brzina 200 m/s, kolika će biti njegova amplituda na mjestu gdje je voda duboka 9,00 m?
(d) Objasnite zašto bi trebalo očekivati da će amplituda vala bliže obali biti još i veća, premda ju se smisleno ne može predvidjeti vašim modelom.
Neka učenici pripreme izvještaj upotrebljavajući alat MS Sway. Alatu neka učenici pristupe mrežnim korištenjem sustava Office 365, kojem pristupaju koristeći se AAI@Edu.hr identitetom na pametnom uređaju (tabletu, mobitelu, laptopu ili školskom računalu), te uz usmeno izlaganje prezentiraju rezultate istraživanja i rješenja zadatka.
Skrenite im pozornost na to da u svakoj raspravi u znanosti, a tako i u društvu, treba poticati dijalog uz međusobno uvažavanje. Treba izbjegavati odbacivanje unaprijed sugovornikova stava zbog postojećih predrasuda o njemu.
Ovdje raspravite s učenicima o kriterijima koje valja slijediti tijekom prikupljanja informacija, o tome provjeravaju li vjerodostojnost izvora i koje izvore valja izbjegavati.
Prije pretraživanja mrežnih izvora možete ih uputiti na sadržaj Kako kritički vrednovati izvore na internetu.
Neka naprave plan pretraživanja više tipova mrežnih izvora te kombiniraju više načina pretraživanja za pronalaženje informacija o zadanoj temi.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.