Motivirajte učenike za rad postavljajući im pitanje kako oni zamišljaju idealan grad u kojem bi živjeli. Nasumično odaberite nekoliko učenika da opišu svoj idealan grad. Potaknite ih da u opisivanju navedu građevine i institucije koje bi taj grad trebao imati da zadovolji njihove potrebe te da objasne zašto su navedene građevine važne. Uputite ih da samostalno prouče e-Škole DOS Povijest 5, Modul 1, Jedinica 1.8, Rimsko graditeljstvo. Učenici će proučiti prvi ulomak i uočiti koje su građevine gradili Rimljani. Podijelite učenike u parove. Unutar para učenici će razmijeniti mišljenja o sadržaju koji su proučavali. S pomoću digitalnog alata Mindomo učenici izrađuju umnu mapu tako da su im glavni pojam rimske građevine. Trebaju navesti građevine koje su gradili Rimljani i uza svaku napisati koja je, prema njihovu mišljenju, bila njezina namjena. Potaknite učenike da uz navedene građevine mogu učitati i fotografije koje ih prikazuju pretražujući dostupne fotografije unutar alata. Zatim ih uputite da izrade drugu umnu mapu koristeći se istim digitalnim alatom kojoj će glavni pojam biti građevine mojega grada. Na isti način kao i u prvoj mapi, učenici će navoditi najvažnije građevine svojega grada te opisati njihovu namjenu i važnost. Također, uz navedene građevine mogu učitati fotografije tih građevina koje će pronaći pretražujući alat. Prozovite nekoliko parova koji će predstaviti svoje umne mape i usporediti građevine rimskog doba s građevinama modernoga grada. Potaknite učenike da razmisle o tome što se može zaključiti o životu Rimljana iz sačuvanih ostataka rimskoga graditeljstva. Potaknite ih da uoče u čemu je važnost arheologije kao znanosti te važnost ulaganja u istraživanje arheoloških nalazišta.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina i odabir prilagodbi potrebno je temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima. Izazov u radu su učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju te poremećaj aktivnosti i pozornosti). Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali objašnjenje ili pomoć. Pri postavljanju pitanja vodite računa o tome da je jezični izraz razumljiv te, prema potrebi, objasnite nepoznate pojmove. Radi lakšeg snalaženja učenicima s intelektualnim teškoćama možete prikazati fotografije gradova te ih potaknuti da odaberu koji im se grad više sviđa. Tijekom samostalnog proučavanja e-Škole DOS Povijest 5, Modul 1, Jedinica 1.8, Rimsko graditeljstvo predvidite dulje vrijeme za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju. Objasnite im mogućnosti rada u DOS-u (inkluzivni prikaz, prilagodba vrste i veličine fonta, kontrast, prikaz za osobe s disleksijom). Prema potrebi možete ispisati listić te ga grafički i jezično prilagoditi. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), koji je uvećan, zatim dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje. Za učenike s oštećenjem vida možete snimiti auditivnu uputu za samostalan istraživački zadatak. Za učenike s teškoćama koji ne mogu samostalno obaviti zadatak osigurajte vršnjačku potporu. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite aktivnosti čitanja s pomoću vizualne potpore. Tijekom podjele učenike u parove vodite računa o značajkama pojedinog para. Poželjno je da je učenik s teškoćama u razvoju u paru s učenikom koji je senzibilniji, koji će ga poticati i usmjeravati. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite rad u paru služeći se vizualnom potporom. Omogućite mu odabir teme prema njegovim specifičnim interesima. Provjerite znaju li se učenici s teškoćama služiti digitalnima alatom Mindomo. Pripremite pisane, auditivne i slikovne upute radi lakšeg snalaženja i uporabe tih digitalnih alata. Učeniku s intelektualnim teškoćama možete pripremiti izrađenu umnu mapu u koju oni upisuje određene stavke. Za učenike s oštećenjem vida pripremite auditivni opis fotografija kako bi mogli ravnopravno sudjelovati. Na samom kraju aktivnosti učenicima s teškoćama pripremite sažetak obrađenoga gradiva (plan ploče). Sažetak treba biti jezično i grafički prilagođen prema navedenim uputama.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji upotrebljava asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnica za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Učenici koji žele znati više neka usporede rimski forum s glavnim trgom u svojemu gradu. Trebaju opisati njihove izglede uočavajući sličnosti i razlike te građevine koje se na njima nalaze. O svakoj građevini mogu izdvojiti nekoliko podataka, primjerice, kad je izgrađena, zašto te u kojem je stilu građena. Svoje istraživanje iznijet će u prezentaciji u PowerPointu, dijelu paketa Office 365.
Motivirajte učenike za rad postavljajući pitanje kako zamišljaju svoju idealnu kuću/stan. Potaknite ih na razmišljanje o veličini objekta, ali i njegovu održavanju, o prednosti grada ili sela za život te o geografskim i klimatskim obilježjima područja gdje se nalazi njihov stan ili kuća. Također ih potaknite na razmišljanje o održivom razvoju – materijalu za gradnju, upotrebi obnovljivih izvora energije, iskoristivosti kišnice i slično. Nasumično odaberite nekoliko učenika koji će iznijeti opis idealne kuće/stana. Podijelite učenike u tri grupe. Zadatak je svake grupe proučiti i predstaviti jednu od rimskih kuća. Uputite učenike na e-Škole DOS Povijest 5, Modul 1, Jedinica 1.8, podnaslov Rimsko graditeljstvo – fotografije koje prikazuju rimsku inzulu, domus i vilu. Unaprijed pripremite materijale s pomoću kojih će učenici u grupi proučavati zadanu rimsku kuću. Prema radu Rimska stambena arhitektura, podnaslovi 3.1.1. Domus, 3.1.2. Inzule i 3.2.1. Villa rustica i villa urbana (od 14. do 24. str.) prilagodite učenicima materijal koji opisuje izgled kuće, njezine prednosti i nedostatke. Svaka grupa promatra fotografiju zadane rimske kuće i proučava dobiveni materijal. U digitalnom alatu Canva svaka grupa izrađuje plakat kojim predstavlja jednu od rimskih kuća. Na plakatu treba biti fotografija rimske kuće, njezin opis te prednosti i nedostaci. Nakon završetka rada, predstavnik svake grupe predstavit će ostatku razreda rad. U predstavljanju grupnog rada učenici će, uz prikaz rimske kuće, usporediti zadanu kuću s današnjim kućama u kojima žive te navesti sličnosti i razlike. Potaknite ih na razmišljanje o stambenoj imovini u rimsko doba kao društveno-ekonomskom statusu. Također ih potaknite na razmišljanje koja bi se obilježja gradnje rimskih kuća mogla i danas koristiti. Koje bi od navedenih obilježja rimskih kuća oni iskoristili u gradnji svoje idealne kuće/stana s početka aktivnosti i zašto? Učenici nastavljaju raditi u grupama. Unutar grupe razmijenit će svoje ideje idealne kuće/stana i dogovoriti se o zajedničkoj ideji. Nakon što su u predstavljanju grupnih radova više doznali o prednostima rimske stambene arhitekture, uključit će ih u opis svojega idealnoga stambenog objekta. Učenici nastavljaju raditi u digitalnom alatu Canva u kojem izrađuju plakat kojim prikazuju idealni stambeni objekt na rimski način. Učenički radovi ujedinit će se u digitalnom alatu Padlet. Učenici će pristupiti Padletu te kao grupa pregledavati, ocjenjivati i komentirati idealne stanove/kuće ostalih grupa iz razreda.
Tijekom postavljanja pitanja vodite računa o tome da postavljate jezično pojednostavnjena pitanja kako bi i učenici s teškoćama mogli sudjelovati. Za učenika s teškoćama predvidite dulje vrijeme odgovaranja. Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra uvrstite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prije najavite rad u skupini s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Tijekom rada su skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman predstaviti plakat. Ako u razredu ima učenika s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno im najaviti strukturu sata na početku te svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učeniku s intelektualnim teškoćama možete točno odrediti koji dio zadatka treba obaviti u skladu s odgojno-obrazovnim ciljevima. Tijekom rada u e-Škole DOS Povijest 5, Modul 1, Jedinica 1.8, podnaslov Rimsko graditeljstvo – fotografije koje prikazuju rimsku inzulu, domus i vilu uputite učenike u mogućnosti rada u DOS-u (inkluzivni prikaz, prikaz za osobe s disleksijom, mogućnost prilagodbe vrste i veličine fonta). Za učenike s oštećenjem vida osigurajte detaljan auditivni opis fotografija. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnom alatu Canva. Pripremite pisane, auditivne i vizualne upute radi lakšeg snalaženja. Prema radu Rimska stambena arhitektura, podnaslovi 3.1.1. Domus, 3.1.2. Inzule i 3.2.1. Villa rustica i villa urbana (od 14. do 24. str.) jezično i grafički prilagodite materijale za učenike. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), koji je uvećan, zatim dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje. Tijekom predstavljanja radova napišite glavne zaključke za učenike s teškoćama u razvoju u obliku planova ploče. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji upotrebljava asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnica za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Učenici koji žele znati više istražit će pojam ekoloških kuća. Uputite ih na sadržaj o ekološki prihvatljivoj gradnji kuća pretraživanjem različitih izvora na mrežnim stranicama. Trebaju istražiti na koji se način grade takve kuće, od kojih materijala te pozitivne učinke na zdravlje stanovnika takve kuće, ali i prirodni okoliš. Potaknite učenike da nakon istraživanja ekološke gradnje danas ocijene koliko je rimsko graditeljstvo bilo ekološko. Svoje istraživanje iznijet će u prezentaciji izrađenoj u alatu PowerPoint.
Motivirajte učenike za rad tražeći da opišu svoj uobičajeni dan. Prozovite nekoliko učenika koji će iznijeti opis svoje svakidašnjice. Potaknite ih na opširniji opis. Primjerice, možete ih pitati koje namirnice konzumiraju u svakidašnjim obrocima te kako provode slobodno vrijeme itd. Podijelite učenike u paran broj grupa. Polovica grupa proučavat će prehranu Rimljana, a druga polovica njihovu odjeću. Uputite učenike na e-Škola DOS Povijest 5, Modul 1, Jedinica 1.8, podnaslovi Prehrana i Odjeća. Uz proučavanje sadržaja u DOS-u, unaprijed pripremite učenicima materijal kako bi bolje usvojili i razumjeli prehranu i odjeću Rimljana. Prema sadržaju Rim (kostim antičkog Rima) pripremite radni materijal sa smjernicama s pomoću kojih će učenici opisati odjeću Rimljana, materijale koje su upotrebljavali, statusnu ulogu odjeće te usporediti rimsku odjeću s današnjom. Potaknite ih na razmišljanje je li i danas odjeća pokazatelj statusa u društvu. Za grupe koje proučavaju prehranu Rimljana pripremite radni materijal prema sadržaju Hrana i piće sa smjernicama kojima ćete potaknite učenike da usporede prehranu Rimljana s današnjom te zaključe po čemu su slične, a po čemu se razlikuju. Potaknite učenike da razmisle o zdravstvenoj ulozi hrane te o nezdravim prehrambenim navikama suvremenog čovjeka. Učenici će zaključke iznijeti na papiru A4. Nasumičnim odabirom prema vlastitoj procjeni odaberite nekoliko grupa da predstave svoj rad. Učenici i dalje podijeljeni u grupe postaju sastavljači kvizova u digitalnom alatu Kahoot. Kvizove će nasloviti Prehrana Rimljana i Odjeća Rimljana, a trebaju sadržavati najmanje pet pitanja o temi koju su grupno obradili. Projicirajte nekoliko kvizova na koja se učenici prijavljuju svojim pametnim telefonima ili tabletima s pomoću PIN-a. Na kraju možete provesti raspravu o tome koliko su prehrambeni običaji starih Rimljana slični današnjim navikama koje vežemo za prehranu. Možete ih pritom pitati postoje li i danas običaji slični rimskim gozbama te dijeli li se i danas žito, tj. je li besplatno?
Aktivnost počnite virtualnim sastankom na platformi MS Teams. U plenarnom načinu rada motivirajte učenike za rad tražeći da opišu svoju svakidašnjicu. Prozovite nekoliko učenika koji će iznijeti svoj opis. Zatim podijelite učenike u paran broj grupa koristeći se funkcijom breakout rooms (soba za suradnju). Polovica grupa proučavat će prehranu Rimljana, a druga polovica njihovu odjeću. Uputite učenike na e-Škola DOS Povijest 5, Modul 1, Jedinica 1.8, podnaslovi Prehrana i Odjeća. Uz proučavanje sadržaja na DOS-u, unaprijed učenicima pripremite materijal kako bi bolje usvojili i razumjeli prehranu i odjeću Rimljana. Prema sadržaju Rim (kostim antičkog Rima) pripremite smjernice s pomoću kojih će opisati odjeću Rimljana, materijale koje su upotrebljavali, statusnu ulogu odjeće te usporediti rimsku odjeću s današnjom. Smjernice i materijale podijelite s njima s pomoću funkcije chat (čavrljanje). Potaknite učenike na razmišljanje je li i danas odjeća pokazatelj statusa u društvu. Za grupe koje proučavaju prehranu Rimljana pripremite radni materijal prema sadržaju Hrana i piće sa smjernicama kojima ćete potaknuti učenike da usporede prehranu Rimljana s današnjom te zaključe koje su sličnosti i razlike. Smjernice i materijale podijelite s njima s pomoću funkcije chat . Potaknite ih da razmisle o zdravstvenoj ulozi hrane te o nezdravim prehrambenim navikama suvremenog čovjeka. Učenici će svoje zaključke iznijeti s pomoću alata Word online. Vratite se u plenarni način rada i nasumice odaberite nekoliko grupa da predstave svoj rad. Na kraju može provesti raspravu o tome koliko su prehrambeni običaju starih Rimljana slični današnjim navikama koje vežemo za prehranu. Možete ih pritom pitati postoje li i danas običaji slični rimskim gozbama te dijeli li se i danas žito, tj. je li besplatno?
Učenicima s teškoćama u razvoju dopustite da se koriste vizualnom pomoći u opisivanju uobičajenog dana. Pri postavljanju pitanja vodite računa o učenicima s oštećenjem sluha. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se lice bolje vidjelo; izbjegavajte osvjetljenje s leđa jer zasljepljuje učenika, a zamračuje lice govornika. Predvidite dulje vrijeme u odgovaranju na pitanja.
Tijekom svrstavanja učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra uvrstite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prije najavite rad u skupini s pomoću natuknica ili vizualne potpore.
Tijekom rada su skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj je učenik koji je spreman predstaviti plakat. Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno im je najaviti strukturu sata na početku te svaku promjenu aktivnosti.
Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama.
Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učeniku s intelektualnim teškoćama možete točno odrediti koji dio zadatka treba obaviti u skladu s odgojno-obrazovnim ciljevima.
Vodite računa da je pripremljeni radni materijal za rad unutar grupe jezično i grafički prilagođen. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), koji je uvećan, zatim dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje.
Tijekom pisanja na papir vodite računa da se učeniku s motoričkim poteškoćama omogući pisanje na računalu uz prilagođenu tipkovnicu.
Provjerite znaju li se učenici s teškoćama u razvoju služiti digitalnim alatom Kahoot. Omogućite auditivne, pisane i vizualne upute radi lakšeg snalaženja. Umjesto digitalnog kviza možete pripremiti i papirnatu verzija kviza.
Tijekom rasprave ne treba inzistirati na tome da učenici s poremećajem jezično-govorne i glasovne komunikacije govore osim ako ne izraze želju. Nakon rasprave o temi koliko su prehrambeni običaji starih Rimljana slični današnjim navikama koje vežemo za prehranu, učenicima s teškoćama treba sastaviti sažetak s najvažnijim zaključcima. Vodite računa o tome da je sažetak jezično i grafički prilagođen. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva upotrebu određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), koji je uvećan, zatim dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji upotrebljava asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnica za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Tijekom provedbe aktivnosti na daljinu provjeravajte s učenicima s teškoćama kako se snalaze u pojedinim fazama aktivnosti te im prema potrebi pomognite. Kod učenika s poremećajem aktivnosti i pozornosti provjeravajte prati li događaje jer je pri provedbi aktivnosti na daljinu slabija kontrola nastavnika. Za učenike s poremećajem iz autističnog spektra važno je najaviti i svaku promjenu aktivnosti ili promjenu u prostoru provođenja aktivnosti (u mrežnome obliku: prelazak iz Breakout sobe u Zajedničku sobu) jer imaju potrebu održavati ustaljenost i rutinu.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Uputite učenike na e- Škole DOS Povijest 5, Modul 1, Jedinica 1.8, videozapis pod naslovom Za znatiželjne. Pripremite smjernice koje će učenici pratiti tijekom gledanja videozapisa. Primjerice, od kojih se znanja i vještina sastoji obrazovanje rimskog dječaka te kako rimski dječak provodi dan i slično. Učenici će u digitalnom alatu PowToon izraditi videozapis u kojem će jedan lik predstavljati rimskog dječaka, a drugi njegova vršnjaka u suvremenom dobu. U videozapisu će biti prikazan dijalog dječaka kojim će se usporediti njihovi svakidašnji životi.
Mrežna stranica Ekologija, Gradnja eko kuće, https://www.ekologija.com.hr/gradnja-eko-kuce/
Rimska stambena arhitektura, diplomski rad, Ivana Bušić, OPĆENITO O ARHITEKTURI RIM (ffos.hr)
Rim (kostim antičkog Rima), https://nastava.asoo.hr/wp-content/uploads/2020/03/Dizajner-tekstila_RIM-_odje%C4%87a-i-modni-dodaci.pdf
Internetski članak Hrana i piće, drevni Rim: hrana i piće (tristarhistory.org)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.