Predmet
Povijest 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Kakvo je bilo egipatsko društvo?

Naziv predmeta
Povijest 1

Razred
1. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Nil
  • Egipat
  • faraon
  • pisari

Egipat – dar Nila

Učenike podijelite u četiri grupe. Svakoj grupi analogno ili digitalno zadajte povijesne izvore o Nilu u Egiptu (primjerice Himna Nilu ili ulomke iz Herodotove Povijesti). S pomoću računala i projektora projicirajte pitanja za analizu povijesnih izvora koja ćete prirediti prema odabranim povijesnim izvorima tako da svi učenici mogu vidjeti pitanja svake grupe. Učenici odgovore na pitanja trebaju dati u obliku grafičkog organizatora znanja (bilo umne mape, primjerice MindMeister, bilo s pomoću alata SmartArt u Wordu u sustavu Office 365). Nakon što svaka grupa obavi zadatak, trebaju izmijeniti povijesne izvore. Predstavnik svake grupe zatim predstavlja grafički organizator znanja. U moderiranoj raspravi učenici razgovaraju o tome zašto je Nil bio važan te zašto se Egipat nazivao darom Nila. U raspravi povežite važnost rijeka nekada i danas.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina te je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima. Izazov u radu su učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr., specifični poremećaj učenja te poremećaj aktivnosti i pozornosti). Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali objašnjenje ili pomoć. Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra uvrstite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prije najavite rad u skupini s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Tijekom rada u skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati. Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno im je najaviti strukturu sata na početku te svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Pri radu u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Tijekom projekcije za učenike s oštećenjem vida pripremite detaljnu auditivnu uputu radi lakšeg praćenja zadataka. Provjerite znaju li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom MindMeister. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. Tijekom rasprave ne inzistirajte na tome da učenik s poremećajem jezično-govorne i glasovne komunikacije govori osim ako ne izrazi želju. Na kraju rasprave za učenike s teškoćama pripremite plan ploče s najvažnijim zaključcima. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji upotrebljava asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnica za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka s pomoću mrežnih pretraživača i dostupne literature istraže zašto je grčki povjesničar Herodot pisao o Egiptu. Neka pripreme kratko izlaganje u kojem će ostale učenike izvijestiti o svojim saznanjima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Egipat – dar Nila

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava važnost Nila za egipatsko društvo.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Lajtmotiv piramide u egipatskoj hijerarhiji

Učenicima u alatu Prezi pripremite prezentaciju o egipatskom društvu – tko ga je činio, koje su veze bile u društvu i glavna obilježja. Podijelite im prezentaciju na platformi za učenje na daljinu poput Teamsa u sustavu Office 365 te im zadajte da samostalno prouče dobivene materijale i pripreme se za raspravu na nastavi (pogledajte upute za obrnutu učionicu). Na nastavi s učenicima raspravite o uređenosti egipatskog društva i nakon toga organizirajte rad u četirima grupama. Svaka grupa ima jednak zadatak – u alatu Canva treba izraditi plakat kojim će prikazati hijerarhijsku strukturu te, služeći se prije pripremljenim materijalima i mrežnim pretraživačima, još istražiti: prva grupa o položaju faraona, druga grupa o položaju svećenstva, treća grupa o položaju pisara te četvrta grupa o položaju robova. Nakon što izrade plakate, predstavnik svake grupe ih prikazuje. Razgovarajte s njima o odnosima u društvu u Egiptu i o njihovim saznanjima o odnosima u društvu u prošlosti (o čemu su učili u osnovnoj školi) te o odnosima danas. Zajedno s učenicima raspravite postoje li slični odnosi u današnjim društvima.

Postupci potpore

Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnim alatima Prezi i Canva. Pokažite im kako se radi u tim alatima te radi lakšeg snalaženja pripremite pisane, slikovne i auditivne upute. Pripremljeni materijali za samostalno proučavanje trebaju biti jezično i grafički prilagođeni tim učenicima. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), koji je uvećan, zatim dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje. Uz pisani materijal, pripremite i vizualnu potporu radi lakšeg snalaženja. Vodite računa o opširnim opisima fotografija ako imate učenika s oštećenjem vida. U samostalnom radu predvidite da će učeniku s teškoćama biti potrebno dulje vrijeme za obavljanje zadatka. Učeniku s poremećajem aktivnosti i pozornosti sastavite raspored aktivnosti te ga redovito podsjećajte na obavljanje zadataka. Tijekom rasprave vodite računa o učenicima s oštećenjem sluha. Izbjegavajte istodobno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba premještati pogled između govornikova lica ili stručnoga komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako bi i učeniku s oštećenjem sluha dali prigodu da se javi i odgovori. Ne inzistirajte na tome da učenik s poremećajem jezično-govorne i glasovne komunikacije govori osim ako ne izrazi želju i pritom izbjegavajte ispravljanje. Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra uvrstite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prije najavite rad u skupini s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Pri radu su skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati. Ako u razredu ima učenika s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno im je najaviti strukturu sata na početku te svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učeniku s intelektualnim teškoćama možete točno odrediti koji dio zadatka treba obaviti u skladu s odgojno-obrazovnim ciljevima. Nakon rasprave za učenike s teškoćama pripremite kratak sažetak s najvažnijim zaključcima. Sažetak treba jezično i grafički biti prilagođen prema unaprijed navedenim uputama. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji upotrebljava asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnica za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.

Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka istraže, služeći se dostupnim izvorima znanja, o polemikama koje se vode o izgradnji piramida – jesu li ih gradili profesionalni radnici ili robovi. Neka pripreme prezentaciju u PowerPointu u sustavu Office 365 te o svojim saznanjima izvijeste ostale učenike u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Lajtmotiv piramide u egipatskoj hijerarhiji

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava strukturu egipatskog društva.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Bog na nebu, faraon na Zemlji

Učenike podijelite u pet grupa u kojima je jednak broj članova. Svakoj grupi zadajte da izdvoji najvažnije vladare iz dinastija – prva grupa od nulte dinastije do šeste, druga grupa od sedme do dvanaeste, treća grupa od trinaeste do dvadesete, četvrta grupa od velikih tebanskih svećenika do dvadeset šeste dinastije, a peta od dvadeset sedme do dinastije Ptolomejevića. Pri tome se mogu služiti mrežnim pretraživačima, svim dostupnim i pouzdanim mrežnim i analognim izvorima znanja (poput enciklopedija.hr i starapovijest.eu te udžbenika i priručnika).

Svaka grupa treba izraditi interaktivnu vremensku crtu u alatu Sutori za dano razdoblje. Neka sadržava imena izdvojenih faraona, kojoj dinastiji pripadaju, objašnjenje zašto su izdvojeni te prema mogućnosti prikaz faraona (neka se koriste otvorenim servisima za fotografije, primjerice, Pixabay). Zatim će kronološki predstavnici svake grupe predstaviti najvažnije faraone.

Nakon završetka aktivnosti neka učenici podijele svoje vremenske crte na platformi za učenje na daljinu poput Teamsa u sustavu Office 365 te neka svaka grupe izdvoji dva najvažnija faraona. Zatim izrađuju i razrednu vremensku crtu egipatskih faraona koja će im poslužiti za učenje. Za kraj raspravite što znači frazem „faraonske ovlasti”, jesu li ga učenici kad čuli i za što se upotrebljava.

Postupci potpore

Tijekom rada u paru ili skupini vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Također vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje zapreka s obzirom na ograničenje koje imaju, primjerice da učenik s poremećajem jezično-govorne i glasovne komunikacije u zadatku ne treba govoriti (osim ako ne izrazi želju). Ako u razredu ima učenik s poremećajem iz autističnog spektra omogućite mu da samostalno odabere u kojoj će skupini sudjelovati, ovisno o području njegova interesa. Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prije najavite rad u skupini s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Preporučuje se učenika s teškoćama uvrstiti u skupinu u kojoj je učenik koji je spreman prezentirati, što je posebno važno ako su kod učenika s teškoćama prisutne emocionalne teškoće. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnom alatu Sutori. Pripremite pisane, auditivne i vizualne upute radi lakšeg snalaženja. Za učenike s oštećenjem vida pripremite auditivni zapis s najvažnijim informacijama vezanima za razrednu vremensku crtu. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji upotrebljava asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnica za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:

Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima

Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju

Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka istraže koje su najpoznatije žene faraoni i žene faraona. Neka izrade plakat o njima u alatu Canvi te ga prikažu ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Bog na nebu, faraon na Zemlji

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje promjene dinastija u Egiptu navodeći obilježja vladavine.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

www.enciklopedija.hr (pristupljeno 1. 12. 2022.)

www.starapovijest.eu (pristupljeno 1. 12. 2022.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.