Na početku pitajte učenike znaju li, koji se od članaka, elektrolizni ili galvanski upotrebljavaju npr. u džepnoj bateriji. Potaknite ih na povezivanja se svakodnevnim životom pitanjima poput je li u bateriji "slaba" ili "jaka"struja kako bi došli do ispravnog odgovora.
Zatim uputite učenike na e-Škole DOS Kemija, Modul 3, Jedinica 3.3 te ih potaknite na proučavanje građe elektroliznog članka. Nakon kratke rasprave podijelite učenike u grupe. Prvi dio zadatka svake grupe jest izraditi shematski prikaz jednoga galvanskog i jednoga elektroliznog članka. Materijal za izradu shematskih prikaza učenici su donijeli na nastavni sat, što ste se s njima dogovorili na prethodnom satu, primjerice: plastelin, vunu, karton, žicu. Dogovorite se s učenicima koji dijelovi shematskih prikaza moraju biti imenovani. Također, dogovorite s njima i kriterije vrednovanja shematskih prikaza. Prilikom izrade shematskih prikaza obilazite učenike i pratite njihove uratke. Naiđete li na miskoncepcije, upozorite na njih i uputite učenike na ispravne zaključke. Ako je potrebno, dopustite učenicima pretraživanje dodatnih mrežnih i tiskanih izvora. Drugi je dio zadatka da svaka grupa u digitalnom alatu Word u sustavu Office 365 izradi Vennov dijagram kojim će usporediti sličnosti i razlike između galvanskog i elektroliznog članka. Nakon završetka svaka grupa neka pametnim telefonima fotografira svoje uratke shematskih prikaza te ih stavi na prethodno pripremljenu ploču digitalnog alata Padlet. Nasumično odaberite uratke te ih zajedno s učenicima prokomentirajte. Potaknite učenike da sudjeluju svojim sugestijama ako primijete neke nelogičnosti. Pri tome neka paze na koji način iznose svoje sugestije uvažavajući mišljenja drugih iznesenih u uratcima. Jednako napravite i za drugi dio zadatka. Na kraju zamolite učenike da vršnjački vrednuju sve uratke prema prethodno dogovorenim kriterijima.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i kako bi mu se mogla dati dodatna uputa ili pomoć pri izvršavanju zadatka.
Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij.
Prilikom izrade shematskih prikaza, za učenike s motoričkim teškoćama osigurajte fizičku podršku vršnjaka, ovisno o potrebama i stupnju učenikove teškoće. Provjeravajte s grupom kako napreduju u izvršavanju zadatka.
Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka što se tiče prisutnog ograničenja, primjerice da učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije ne treba u zadatku govoriti ili pisati u dokumentu programa Word (osim ako sam ne izrazi želju).
Za učenike s poremećajem iz autističnog spektra važno je najaviti i svaku promjenu aktivnosti ili promjenu u prostoru provođenja aktivnosti jer imaju potrebu održavanja ustaljenosti i rutine.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenike koji žele znati više potaknite na istraživanje o znanstvenicima koji su prvi proučavali elektrolizu. Prilikom istraživanja neka se koriste dostupnim mrežnim i tiskanim izvorima. Svoja saznanja neka prikažu u obliku interaktivne prezentacije koju mogu izraditi u digitalnom alatu PowerPoint u sustavu Office 365.
Kako biste potaknuli učeničku znatiželju, upitajte ih jesu li čuli za plin praskavac. Neka povežu pojam plin praskavac s terminima iz svakodnevnoga života i opišu zašto se on tako naziva. Kratko raspravite s učenicima o odgovorima. Imate li mogućnost, izvedite pokus elektrolize vode. U suprotnom, prikažite videoprilog Elektroliza vode, koji se nalazi u e-Škole DOS Kemija, Modul 3, Jedinica 3.3, poglavlje Elektroliza vode. Pitanjima potaknite učenike na pomnu analizu postupka provedbe pokusa, kao i na upis bilježaka u svoje bilježnice. Postavite im, primjerice, sljedeća pitanja: Od čega se sastoji aparatura za provedbu pokusa? Na kojoj se elektrodi zbiva proces oksidacije, a na kojoj proces redukcije? Koji su produkti elektrolize vode? Na kojoj elektrodi nastaje kisik, a na kojoj vodik? Kako se zapisuje reakcija koja se odvija na anodi odnosno na katodi? Nakon cjelovite analize podijelite učenike u podjednake grupe. Svaka grupa ima zadatak da u digitalnom alatu Canva izradi infografiku koja sadržava smjernice za pisanje jednadžbi kemijskih reakcija koje se, prilikom elektrolize talina odnosno vodenih otopina soli, odvijaju na anodi i katodi. Uratke neka objave na prethodno pripremljenoj ploči u digitalnom alatu Padlet. Projicirajte uratke svake grupe, pri čemu članovi grupe izlažu i objašnjavaju svoje smjernice. Zajednički ih analizirajte te potaknite učenike na predlaganje eventualnih dopuna. Učenike uputite da tijekom izlaganja i rasprave o izlaganju primjenjuju pozitivne vještine komunikacije, suradnje i poštivanja mišljenja te uvažavanja svih učenika.
Prije provedbe aktivnosti u mrežnom okružju zakažite sastanak s učenicima u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365. Na samom početku sastanka upitajte učenike jesu li čuli za plin praskavac. Ukratko raspravite s učenicima odgovore. Prikažite im videoprilog Elektroliza vode koji se nalazi u e-Škole DOS Kemija, Modul 3, Jedinica 3.3, poglavlje Elektroliza vode. Pitanjima potaknite učenike na pomnu analizu postupka provedbe pokusa, kao i na upis bilježaka u bilježnice. Postavite im, primjerice, sljedeća pitanja: Od čega se sastoji aparatura za provedbu pokusa? Na kojoj se elektrodi zbiva proces oksidacije, a na kojoj proces redukcije? Koji su produkti elektrolize vode? Na kojoj elektrodi nastaje kisik, a na kojoj vodik? Kako se zapisuje reakcija koja se odvija na anodi odnosno na katodi? Nakon cjelovite analize podijelite učenike na podjednake grupe i smjestite ih u zasebne sobe u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365. Svaka grupa ima zadatak da u digitalnom alatu Canva izradi infografiku koja sadržava smjernice za pisanje jednadžbi kemijskih reakcija koje se prilikom elektrolize talina odnosno vodenih otopina soli odvijaju na anodi i katodi. Uratke neka objave u zajedničkom kanalu u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365. Zakažite novi sastanak u alatu Teams i projicirajte uratke svake grupe, pri čemu članovi grupe trebaju izložiti i objasniti svoje smjernice. Zajednički ih s učenicima analizirajte te ih potaknite na predlaganje eventualnih dopuna. Učenike uputite da tijekom izlaganja i rasprave o izlaganju primjenjuju pozitivne vještine komunikacije, suradnje te poštivanje mišljenja i uvažavanje svih učenika.
Prilikom razredne diskusije nemojte isticati učenika s teškoćama ako je pogriješio. Nakon razredne diskusije omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Nakon postavljanja pitanja pričekajte kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
Učenicima s motoričkim teškoćama, učenicima s diskalkulijom, kao i učenicima s oštećenjem vida, valja osigurati više vremena ili pomoć pri pisanju kemijskih jednadžbi.
U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi brigu o tome da predstavnik grupe ne bude učenik koji zbog svoje teškoće osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa (primjerice, učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije ili učenik koji ima izraženu anksioznost).
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim digitalnim alatima. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alatom. Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu, kao i obratiti pozornost na veličinu slova.
Učenici koji žele znati više neka istraže koji su kemijski elementi otkriveni zahvaljujući elektrolizi. Svoja saznanja neka prikažu u obliku animacije koju mogu izraditi u digitalnom alatu Moovly, a uratke neka objave na ploči u digitalnom alatu Padlet koja je korištena za ovu aktivnost.
Ispričajte učenicima priču o tome kako je Napoleon II. na jednom svečanom banketu objedovao koristeći se priborom načinjenim od aluminija, a ostali su se gosti koristili priborom izrađenim od srebra i zlata. Ukratko, razgovarajte s učenicima o tome. Pitajte ih što misle o tome i od čega je najčešće građen pribor kojim se svakodnevno koristimo pri svojim obrocima. Možete ih uputiti i na razmišljanje o tome koliko je aluminij primjenjiv u svakodnevnoj uporabi i može li imati utjecaj na naše zdravlje. Primjerice, možete im postaviti pitanje o tome kako se pravilno koristiti aluminijskom folijom i potaknuti ih da dođu do ispravnih zaključaka.
Podijelite zatim učenike u grupe i zadajte im isti zadatak. Svaka grupa neka odredi uloge svojih članova te uz suradnju i poštivanje mišljenja i stavova svih članova unutar grupe, putem dostupnih mrežnih i tiskanih izvora, istraži dobivanje aluminija iz rude boksit. Svoja saznanja neka prikažu pomoću videouratka koji mogu izraditi u digitalnom alatu Kizoa. Zajedno s učenicima odredite što videouradak treba sadržavati te kriterije vrednovanja. Naglasite im da u videouratku obvezno treba biti opisan i kemijskim jednadžbama zapisan postupak elektrolize glinice. Podsjetite ih da pravila pisanja jednadžbi kemijskih reakcija koje se odvijaju prilikom elektrolize mogu pronaći u e-Škole DOS Kemija, Modul 3, Jedinica 3.3. Pozornost im usmjerite i na istraživanje pozitivnih i negativnih strana, s ekološkog aspekta, proizvodnje aluminija. Nakon završetka projicirajte videouratke te ih vrednujte prema prethodno dogovorenim kriterijima vrednovanja. Potaknite učenike i na vršnjačko vrednovanje na temelju kojeg donesite odluku o najboljem radu koji možete objaviti na mrežnoj stranici škole.
Provjerite jesu li učenici s teškoćama razumjeli upute te snalaze li se u korištenju digitalnim alatom Kizoa. Ako je potrebno, osigurajte učenicima pisane i slikovne upute za korištenje. Učenike s teškoćama uparite s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kako bi zajedno izradili videouradak.
Prilikom rada u grupi važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu grupe u kojoj se nalaze, kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje valja uklopiti u grupu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).
Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij.
Učenici koji žele znati više neka pomoću mrežnih i tiskanih izvora istraže moguću upotrebu procesa elektrolize u dermatološke svrhe. Svoja saznanja neka prikažu u obliku infografike koju će izraditi u digitalnom alatu Piktochart te će je prezentirati ostalim učenicima u razredu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.