Upitajte učenike na što ih sve asocira pojam alkohol. Učenici svoje asocijacije mogu upisivati u digitalnom alatu Mentimeter koji istovremeno projicirajte. Nakon kratke rasprave podijelite učenike u grupe te ih uputite na e-Škole DOS Kemija, Modul 4, Jedinica 4.1, uvodno poglavlje. Zadatak je svake grupe snimiti kratak videouradak o povijesti alkohola u digitalnom alatu Kizoa. Unutar grupe neka učenici samostalno podijele uloge, primjerice: glasnogovornik, menadžer vremena, režiser, kamerman, glumci. Ako je potrebno, učenici mogu pretražiti dostupne mrežne i tiskane izvore. S učenicima dogovorite na što bi trebali posebno obratiti pozornost. Također, odredite trajanje videouratka od najviše dvije minute. Nakon što sve grupe završe svoje videouratke, počnite ih projicirati. Naglasite da će gotove videouratke vrednovati članovi ostalih grupa prema kriterijima vrednovanja koje ste prethodno pripremili. Na osnovi ispunjenih tablica vrednovanja donesite odluku o najboljem radu, koji možete objaviti na mrežnoj stranici škole.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i kako bi mu se mogla dati dodatna uputa ili pomoć pri izvršavanju zadatka.
Ako je potrebno, učeniku sa specifičnim teškoćama učenja omogućite pomoć vršnjaka pri zapisivanju asocijacija u digitalnome alatu (Mentimeter).
Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij.
Tijekom rada u paru ili u grupi vodite brigu o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nipošto ne bude dio grupe kao pasivni promatrač. Kako ne bi bio uznemiren, učeniku s poremećajem iz autističnog spektra omogućite odabir zadatka unutar grupe koji je najviše u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenike koji žele znati više uputite na istraživanje dostupnih mrežnih i tiskanih izvora o tome koje su države u prošlosti zabranile proizvodnju i konzumaciju alkohola, a koje u današnje vrijeme. Svoja saznanja neka prikažu u obliku infografike ili postera izrađenih u digitalnom alatu Canva.
Kako biste zainteresirali učenike za nastavni sadržaj, zamolite ih da pomoću mrežnih i tiskanih izvora istraže što je zajedničko etanolu, antifrizu i glicerinu. Svoje odgovore učenici mogu upisivati u prethodno pripremljenu ploču u digitalnom alatu Padlet. Nakon završetka ukratko s učenicima raspravite o njihovim odgovorima, a zatim ih podijelite u parove. Svaki par neka od plastelina i čačkalica izradi modele etanola, antifriza i glicerina. Modele neka potom fotografiraju svojim pametnim telefonima. Zatim zadane alkohole neka imenuju prema pravilima o imenovanju alkohola. Za pomoć ih uputite na e-Škole DOS Kemija, Modul 4, Jedinica 4.1. Osim naziva trebaju istražiti fizikalna i kemijska svojstva alkohola, s naglaskom na temperaturi tališta i vrelišta, topljivosti u vodi, načinu dobivanja, kao i utjecaju na čovjeka. Pomoću digitalnoga alata Meta-Chart neka nacrtaju graf ovisnosti temperature tališta odnosno vrelišta o relativnoj molekulskoj masi. U konačnici, neka izrade umnu mapu u digitalnom alatu PowerPoint u sustavu Office 365. Uratke mogu predati u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365 u obliku zadatka uz koji je priložena kriterijska tablica s naznačenim vrednovanjem.
Tijekom provedbe aktivnosti za učenika s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru, te svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Postoji li potreba i ovisno o stupnju teškoće, prilikom izrade modela, za učenike s motoričkim teškoćama i za učenike s oštećenjem vida osigurajte fizičku podršku vršnjaka. Provjeravajte sa skupinom kako napreduju u izvršavanju zadatka.
Učenicima s teškoćama uvelike pomaže kada se gradivo obogaćuje konkretnim primjerima i kada se upućuje na povezanost gradiva sa svakodnevnim životom. No potrebno im je omogućiti podsjetnike kako bi bolje funkcionirali u rješavanju zadataka koji slijede, što se osobito odnosi na učenike sa specifičnim teškoćama učenja.
Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka što se tiče prisutnoga ograničenja, primjerice da učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije ne treba tijekom rješavanja zadatka pisati u programu PowerPoint (osim ako sam ne izrazi želju).
Učenicima koji žele znati više postavite istraživačko pitanje: Za koje se kemijske proizvodne procese etilni alkohol koristi kao sirovina? Svoja saznanja neka prikažu u obliku prezentacije koju mogu izraditi u digitalnom alatu PowerPoint u sustavu Office365. Potaknite ih da radove prezentiraju ostalim učenicima u razredu.
Uputite učenike na e-Škole DOS Kemija, Modul 4, Jedinica 4.1, poglavlje Alkoholi u svakodnevnom životu. Podijelite učenike u grupe. Svaka grupa izvlači jednu karticu na kojoj se nalazi istraživačko pitanje. Kartice pripremite prethodno. Istraživačka pitanja mogu biti sljedeća: Kako teče proces apsorpcije i metabolizma alkohola u tijelu? Koji su učinci zlouporabe alkohola na ljudsko zdravlje? Koje su posljedice zlouporabe alkohola za društvo? Kako prometni zakon regulira koncentraciju alkohola u vožnji u Republici Hrvatskoj? Koje preporuke treba dati ljudima za sigurno i racionalno korištenje alkohola? Prilikom istraživanja učenici mogu pretražiti i dostupne mrežne i tiskane izvore. Zaključke istraživačkih pitanja neka prikažu u obliku animacije koju mogu izraditi u digitalnom alatu Animatron. Nakon završetka svaka grupa neka prezentira svoje animacije. Članove ostalih grupa potaknite na vršnjačko vrednovanje prema prethodno dogovorenim kriterijima.
Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij.
Tijekom rada u skupini vodite brigu o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nipošto ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Važno je da unutar skupine učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke.
Učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje valja upariti s učenikom koji djeluje usmjeravajuće.
Provjerite s učenicima s teškoćama jesu li razumjeli upute te snalaze li se u korištenju digitalnim alatom Animator. Ako je potrebno, osigurajte učenicima pisane i slikovne upute za korištenje. Učenike s teškoćama uparite s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kako bi zajedno izradili animaciju.
Zainteresirane učenike uputite da pomoću mrežnih i tiskanih izvora istraže o lažnom alkoholu te njegovu utjecaju na održavanje homeostaze ljudskog organizma. Svoja saznanja neka prikažu u obliku plakata koji mogu izraditi u digitalnom alatu Canva. Plakate neka obvezno prezentiraju ostalim učenicima u razredu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.