Znatiželju učenika o esterima možete potaknuti tako da ih uputite na istraživanje dostupnih tiskanih i mrežnih izvora o tome koje su tvari uzroci aroma voća. Učenicima možete zadati da suradnički u paru istraže primjer voća koji ste im zadali. Svoja saznanja neka objave u unaprijed izrađenoj ploči u digitalnom alatu Padlet. Učenike potaknite na izlaganje uradaka i vršnjačko vrednovanje te po potrebi predložite moguća poboljšanja.
Imate li materijalne mogućnosti, zadajte učenicima provedbu pokusa esterifikacije s pomoću postupka pokusa 1 (dobivanje etil acetata) u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.5, poglavlje Esterifikacija. Pokus možete proširiti odabirom drugih alkohola (npr. propanola, izopropanola, butan-1-ola, izobutanola) te drugih karboksilnih kiselina (npr. metanske, butanske, bezojeve, salicilne).
Napomena!
Kako biste smanjili izloženost učenika octenoj kiselini, dobivanje octene kiseline potrebne za pokus možete provesti koristeći se dostupnim acetatima – npr. natrijevim acetatom. Neka učenici s pomoću špatule dodaju u epruvetu natrijev acetat, nakon čega je potrebno dodati nekoliko kapi koncentrirane sumporne kiseline. Jaka kiselina istiskuje slabu octenu kiselinu iz soli.
Neka učenici svoja opažanja tijekom provedbe pokusa bilježe tablično u digitalnom alatu Word u sustavu Office 365. Potaknite ih da opažanja bilježe za svaki sintetizirani ester te neka pokušaju osmisliti zaključke s obzirom na opažanja. U nedostatku potrebnih kemikalija možete se koristiti i videozapisima pokusa. Zajedno analizirajte uočene promjene, s naglaskom na svojstvima estera.
Učenike zatim uputite na e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.5, poglavlje Esterifikacija, u kojem trebaju pogledati videozapis Esterifikacija u trajanju od 0:27 minuta. Neka učenici zapišu opću jednadžbu kemijske reakcije esterifikacije, a zatim neka spoznaje primijene u prikazivanju jednadžbi kemijskih reakcija provedenih u pokusu 1. Zajedno analizirajte prikazane jednadžbe kemijskih reakcija te potaknite učenike na vršnjačko vrednovanje tijekom provjere ispravnosti zapisa jednadžbi.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i kako bi mu se mogla dati dodatna uputa ili pomoć pri izvršavanju zadatka.
Prilikom razredne diskusije nemojte isticati učenika s teškoćama ako je pogriješio. Ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama govore pred ostalim učenicima u razredu ako to sami ne žele u nekoj za njih motivirajućoj situaciji.
Sve učenike u razredu, pa tako i učenike s teškoćama, vrlo je važno upoznati i s pravilima ponašanja i mjerama opreza tijekom izvođenja pokusa te mogućim posljedicama nepravilnog rukovanja određenim kemikalijama. Važno je redovito ih podsjetiti na to neposredno prije samog izvođenja pokusa, a to se osobito odnosi na učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje. Po mogućnosti, pripremite pisane upute popraćene slikovnim sadržajem vezane za pravila ponašanja i mjere opreza tijekom izvođenja pokusa.
Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka što se tiče prisutnoga ograničenja, primjerice da učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije tijekom rješavanja zadatka ne treba govoriti ili pisati u programu Word (osim ako ne izrazi želju).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Potaknite učenike na osmišljavanje postupaka kojima bi istražili utjecaje na reakciju esterifikacije, primjerice: uporaba razrijeđene sumporne kiseline, uporaba otopine alkohola, dodatak vode u smjeru s esterom. Neka učenici predlože postupke u obliku izvješća za pokus, koji možete provesti ako imate materijalnih mogućnosti u kemijskome kabinetu. Usmjerite im pozornost na važnost primjene odgovarajućih mjera opreza u radu na siguran način. Provedene postupke mogu prikazati u obliku posterskoga priopćenja ili infografike u digitalnom alatu Canva ili videouradaka provedbe pokusa obrađenih u digitalnom alatu Moovly.
Uputite učenike na proučavanje pravila imenovanja estera u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.5, poglavlje Prisjetimo se nomenklature estera. Nakon završetka ove aktivnosti, možete im zadati zadatak da suradnički u paru u digitalnom alatu ChemSketch prikažu estere (pripremljene u pokusu u prethodnoj aktivnosti ili neke druge) veznim crticama i neka imenuju prikazane spojeve. Neka učenici obrate pozornost na ispravan prikaz kemijske formule estera. Nakon što naprave zadatak, upozorite ih na mogućnost provjere sustavnoga naziva spoja u navedenom digitalnom alatu izborom opcije Generate Name for Structure.
Možete ih uputiti i na digitalni alat MolView, u kojemu trebaju potražiti trodimenzijske strukture estera prikazanih u digitalnom alatu ChemSketch ili estera koje ste im zadali (potrebno je upisati engleski naziv spoja). Dodatno, možete ih uputiti i na proučavanje trodimenzijske strukture metil-butanoata u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.5, poglavlje Prisjetimo se nomenklature estera.
Za uvježbavanje pravila imenovanja učenicima možete zadati da riješe zadatke za uvježbavanje imenovanja estera u navedenoj jedinici DOS-a. Aktivnost možete organizirati i tako da učenike podijelite u nekoliko grupa i zadate im da osmisle nekoliko pitanja višestrukog izbora za uvježbavanje imenovanja estera u digitalnom alatu Quizizz. Neka svaka grupa simulira kviz drugim grupama i time uključi ostale učenike u pokrenuti kviz. Zajedno analizirajte odgovore i potaknite ih na objašnjavanje odgovora.
Prilikom rada u paru i grupi važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu para ili grupe u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje valja uklopiti u grupu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).
Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij.
Provjerite s učenicima s teškoćama jesu li razumjeli upute te snalaze li se u korištenju digitalnim alatima (ChemSketch, MolView i Quizizz). Ako je potrebno, osigurajte učenicima pisane i slikovne upute za korištenje potrebnim alatima. Uparite ih s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kako bi zajedno izvršili zadatak.
Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im na početku najaviti strukturu sata, kao i svaku promjenu aktivnosti.
Učenike možete uputiti na istraživanje primjera struktura i načina sinteze složenijih estera s razgranatim radikalima te estera s aromatskim spojevima u strukturi. Svoja saznanja mogu prikazati u obliku infografike ili postera izrađenih u digitalnom alatu Canva. Uz zadatak poželjno je učenike uputiti i na rubrike kriterijskog vrednovanja infografika i postera. Izlaganje uradaka možete organizirati u učionici ili online u razrednoj grupi, pri čemu učenike potaknite na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.
Učenike možete uputiti da suradnički u paru provedu istraživanje dostupnih tiskanih i mrežnih izvora o vrelištima estera u usporedbi s alkoholima, aldehidima i karboksilnim kiselinama podudarne relativne molekulske mase. Rezultate svojih istraživanja neka prikažu tablično u digitalnom alatu Excel u sustavu Office 365. Možete ih uputiti i na 2. tablicu usporedbe fizikalnih svojstava alkohola, karboksilne kiseline i estera u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.5, poglavlje Fizikalna svojstva estera.
S obzirom na usporedbu vrelišta, koju su tablično prikazali, neka učenici grafički prikažu usporedbu vrelišta odabranih tvari, odabirući odgovarajuću vrstu grafičkoga prikaza u digitalnom alatu Excel u sustavu Office 365. Prije izrade grafičkih prikaza uputite učenike na rubrike kriterijske tablice za vrednovanje grafičkih prikaza, s naglaskom na odabiru odgovarajuće vrste dijagrama. Uratke mogu predati u obliku unaprijed objavljenoga zadatka u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365, uz koji je priložena kriterijska tablica s naznačenim vrednovanjem. Zajedno analizirajte uratke, istaknite dobre primjere i potaknite učenike na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.
Usmjerite učenike na oblikovanje tumačenja i zaključaka s obzirom na grafički prikazane podatke povezujući jakost međumolekulskih privlačnih sila s vrelištem tvari i hlapljivosti estera. Neka povežu uočene zakonitosti sa strukturnim svojstvima estera i naprave usporedbu s ostalim spojevima. Zaključke neka navedu uz grafičke prikaze u uratku koji će predati.
Provjeru usvojenosti ishoda možete provesti s pomoću nekoliko pitanja zatvorenog tipa u obliku kviza u digitalnom alatu Quizizz ili Kahoot!, obraćajući pritom pozornost na obilježja kvalitetnog pitanja. Učenike podijelite u grupe i neka suradnički usuglase odgovore na pitanja u kvizu.
Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka s obzirom na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije ne treba tijekom rješavanja zadatka govoriti ili pisati u programu Excel (osim ako ne izrazi želju).
Vodite brigu o tome da je učenik s teškoćama u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s parom kako napreduju u izvršavanju zadatka.
Prilikom razredne diskusije nemojte isticati učenika s teškoćama ako je pogriješio. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja problem stvaraju zadatci u kojima je potrebna brzina, stoga prilikom rješavanja kviza najprije pročitajte pitanja i ponuđene odgovore, a tek onda omogućite svim učenicima da odgovaraju na pitanja.
Potaknite učenike na istraživanje ostalih fizikalnih svojstava estera (npr. gustoće, topljivosti u vodi) te usporedbu s polarnim i nepolarnim spojevima. Neka osmisle postupak pokusa kojim bi ispitali navedena svojstva, s naglaskom na pažljivom planiranju potrebnih tvari u pokusu, količine uzoraka te provedivosti pokusa s obzirom na materijalne uvjete. Postupak pokusa mogu prikazati u digitalnom alatu Nearpod uz pitanja za analizu koja će potaknuti ostale učenike na primjenu spoznaja.
Esteri - kemija istraživanjem (e-skola.pmf.hr)
Esters (chem.libretexts.org)
Esterifikacija - simulacija (edumedia-sciences.com)
Videolekcija - nomenklatura estera
Videolekcija - kemijska svojstva estera
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Zadnji pristup poveznicama - 29.10.2022.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.