Predmet
Kemija 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Aroma koja lako hlapi 

Naziv predmeta
Kemija 3

Razred
3. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • esteri
  • imenovanje estera
  • fizikalna svojstva estera
  • kemijska svojstva estera

Oprezno s njuhom

Znatiželju učenika o esterima možete potaknuti tako da ih uputite na istraživanje dostupnih tiskanih i mrežnih izvora o tome koje su tvari uzroci aroma voća. Učenicima možete zadati da suradnički u paru istraže primjer voća koji ste im zadali. Svoja saznanja neka objave u unaprijed izrađenoj ploči u digitalnom alatu Padlet. Učenike potaknite na izlaganje uradaka i vršnjačko vrednovanje te po potrebi predložite moguća poboljšanja.

Imate li materijalne mogućnosti, zadajte učenicima provedbu pokusa esterifikacije s pomoću postupka pokusa 1 (dobivanje etil acetata) u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.5, poglavlje Esterifikacija. Pokus možete proširiti odabirom drugih alkohola (npr. propanola, izopropanola, butan-1-ola, izobutanola) te drugih karboksilnih kiselina (npr. metanske, butanske, bezojeve, salicilne).

Napomena!

Kako biste smanjili izloženost učenika octenoj kiselini, dobivanje octene kiseline potrebne za pokus možete provesti koristeći se dostupnim acetatima – npr. natrijevim acetatom. Neka učenici s pomoću špatule dodaju u epruvetu natrijev acetat, nakon čega je potrebno dodati nekoliko kapi koncentrirane sumporne kiseline. Jaka kiselina istiskuje slabu octenu kiselinu iz soli.

Neka učenici svoja opažanja tijekom provedbe pokusa bilježe tablično u digitalnom alatu Word u sustavu Office 365. Potaknite ih da opažanja bilježe za svaki sintetizirani ester te neka pokušaju osmisliti zaključke s obzirom na opažanja. U nedostatku potrebnih kemikalija možete se koristiti i videozapisima pokusa. Zajedno analizirajte uočene promjene, s naglaskom na svojstvima estera.

Učenike zatim uputite na e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.5, poglavlje Esterifikacija, u kojem trebaju pogledati videozapis Esterifikacija u trajanju od 0:27 minuta. Neka učenici zapišu opću jednadžbu kemijske reakcije esterifikacije, a zatim neka spoznaje primijene u prikazivanju jednadžbi kemijskih reakcija provedenih u pokusu 1. Zajedno analizirajte prikazane jednadžbe kemijskih reakcija te potaknite učenike na vršnjačko vrednovanje tijekom provjere ispravnosti zapisa jednadžbi.

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i kako bi mu se mogla dati dodatna uputa ili pomoć pri izvršavanju zadatka.

Prilikom razredne diskusije nemojte isticati učenika s teškoćama ako je pogriješio. Ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama govore pred ostalim učenicima u razredu ako to sami ne žele u nekoj za njih motivirajućoj situaciji.

Sve učenike u razredu, pa tako i učenike s teškoćama, vrlo je važno upoznati i s pravilima ponašanja i mjerama opreza tijekom izvođenja pokusa te mogućim posljedicama nepravilnog rukovanja određenim kemikalijama. Važno je redovito ih podsjetiti na to neposredno prije samog izvođenja pokusa, a to se osobito odnosi na učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje. Po mogućnosti, pripremite pisane upute popraćene slikovnim sadržajem vezane za pravila ponašanja i mjere opreza tijekom izvođenja pokusa.

Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka što se tiče prisutnoga ograničenja, primjerice da učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije tijekom rješavanja zadatka ne treba govoriti ili pisati u programu Word (osim ako ne izrazi želju).

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike na osmišljavanje postupaka kojima bi istražili utjecaje na reakciju esterifikacije, primjerice: uporaba razrijeđene sumporne kiseline, uporaba otopine alkohola, dodatak vode u smjeru s esterom. Neka učenici predlože postupke u obliku izvješća za pokus, koji možete provesti ako imate materijalnih mogućnosti u kemijskome kabinetu. Usmjerite im pozornost na važnost primjene odgovarajućih mjera opreza u radu na siguran način. Provedene postupke mogu prikazati u obliku posterskoga priopćenja ili infografike u digitalnom alatu Canva ili videouradaka provedbe pokusa obrađenih u digitalnom alatu Moovly.

Nastavna aktivnost za predmet X

Oprezno s njuhom

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opaža uočene promjene tijekom provedbe pokusa.
  • Učenik prikazuje sintezu estera jednadžbama kemijskih reakcija.
  • Učenik opažene kemijske promjene prikazuje jednadžbama kemijskih reakcija.
  • Učenik analizira važnost estera u svakodnevnom životu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • biologija
  • osobni i socijalni razvoj
  • uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Svaki ester svoje ime ima

Uputite učenike na proučavanje pravila imenovanja estera u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.5, poglavlje Prisjetimo se nomenklature estera. Nakon završetka ove aktivnosti, možete im zadati zadatak da suradnički u paru u digitalnom alatu ChemSketch prikažu estere (pripremljene u pokusu u prethodnoj aktivnosti ili neke druge) veznim crticama i neka imenuju prikazane spojeve. Neka učenici obrate pozornost na ispravan prikaz kemijske formule estera. Nakon što naprave zadatak, upozorite ih na mogućnost provjere sustavnoga naziva spoja u navedenom digitalnom alatu izborom opcije Generate Name for Structure.

Možete ih uputiti i na digitalni alat MolView, u kojemu trebaju potražiti trodimenzijske strukture estera prikazanih u digitalnom alatu ChemSketch ili estera koje ste im zadali (potrebno je upisati engleski naziv spoja). Dodatno, možete ih uputiti i na proučavanje trodimenzijske strukture metil-butanoata u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.5, poglavlje Prisjetimo se nomenklature estera.

Za uvježbavanje pravila imenovanja učenicima možete zadati da riješe zadatke za uvježbavanje imenovanja estera u navedenoj jedinici DOS-a. Aktivnost možete organizirati i tako da učenike podijelite u nekoliko grupa i zadate im da osmisle nekoliko pitanja višestrukog izbora za uvježbavanje imenovanja estera u digitalnom alatu Quizizz. Neka svaka grupa simulira kviz drugim grupama i time uključi ostale učenike u pokrenuti kviz. Zajedno analizirajte odgovore i potaknite ih na objašnjavanje odgovora.

Postupci potpore

Prilikom rada u paru i grupi važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu para ili grupe u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje valja uklopiti u grupu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).

Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij.

Provjerite s učenicima s teškoćama jesu li razumjeli upute te snalaze li se u korištenju digitalnim alatima (ChemSketch, MolView i Quizizz). Ako je potrebno, osigurajte učenicima pisane i slikovne upute za korištenje potrebnim alatima. Uparite ih s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kako bi zajedno izvršili zadatak.

Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im na početku najaviti strukturu sata, kao i svaku promjenu aktivnosti.

Za učenike koji žele znati više

Učenike možete uputiti na istraživanje primjera struktura i načina sinteze složenijih estera s razgranatim radikalima te estera s aromatskim spojevima u strukturi. Svoja saznanja mogu prikazati u obliku infografike ili postera izrađenih u digitalnom alatu Canva. Uz zadatak poželjno je učenike uputiti i na rubrike kriterijskog vrednovanja infografika i postera. Izlaganje uradaka možete organizirati u učionici ili online u razrednoj grupi, pri čemu učenike potaknite na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Svaki ester svoje ime ima

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik imenuje estere sustavnim nazivima.
  • Učenik analizira strukturu estera.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • osobni i socijalni razvoj
  • učiti kako učiti
  • uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Hlapljivo ili ne?

Učenike možete uputiti da suradnički u paru provedu istraživanje dostupnih tiskanih i mrežnih izvora o vrelištima estera u usporedbi s alkoholima, aldehidima i karboksilnim kiselinama podudarne relativne molekulske mase. Rezultate svojih istraživanja neka prikažu tablično u digitalnom alatu Excel u sustavu Office 365. Možete ih uputiti i na 2. tablicu usporedbe fizikalnih svojstava alkohola, karboksilne kiseline i estera u e-Škole DOS Kemija 3, Modul 4, Jedinica 4.5, poglavlje Fizikalna svojstva estera.

S obzirom na usporedbu vrelišta, koju su tablično prikazali, neka učenici grafički prikažu usporedbu vrelišta odabranih tvari, odabirući odgovarajuću vrstu grafičkoga prikaza u digitalnom alatu Excel u sustavu Office 365. Prije izrade grafičkih prikaza uputite učenike na rubrike kriterijske tablice za vrednovanje grafičkih prikaza, s naglaskom na odabiru odgovarajuće vrste dijagrama. Uratke mogu predati u obliku unaprijed objavljenoga zadatka u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365, uz koji je priložena kriterijska tablica s naznačenim vrednovanjem. Zajedno analizirajte uratke, istaknite dobre primjere i potaknite učenike na vršnjačko vrednovanje s prijedlozima za moguća poboljšanja.

Usmjerite učenike na oblikovanje tumačenja i zaključaka s obzirom na grafički prikazane podatke povezujući jakost međumolekulskih privlačnih sila s vrelištem tvari i hlapljivosti estera. Neka povežu uočene zakonitosti sa strukturnim svojstvima estera i naprave usporedbu s ostalim spojevima. Zaključke neka navedu uz grafičke prikaze u uratku koji će predati.

Provjeru usvojenosti ishoda možete provesti s pomoću nekoliko pitanja zatvorenog tipa u obliku kviza u digitalnom alatu Quizizz ili Kahoot!, obraćajući pritom pozornost na obilježja kvalitetnog pitanja. Učenike podijelite u grupe i neka suradnički usuglase odgovore na pitanja u kvizu.

Postupci potpore

Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka s obzirom na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije ne treba tijekom rješavanja zadatka govoriti ili pisati u programu Excel (osim ako ne izrazi želju).

Vodite brigu o tome da je učenik s teškoćama u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s parom kako napreduju u izvršavanju zadatka.

Prilikom razredne diskusije nemojte isticati učenika s teškoćama ako je pogriješio. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).

Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja problem stvaraju zadatci u kojima je potrebna brzina, stoga prilikom rješavanja kviza najprije pročitajte pitanja i ponuđene odgovore, a tek onda omogućite svim učenicima da odgovaraju na pitanja.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike na istraživanje ostalih fizikalnih svojstava estera (npr. gustoće, topljivosti u vodi) te usporedbu s polarnim i nepolarnim spojevima. Neka osmisle postupak pokusa kojim bi ispitali navedena svojstva, s naglaskom na pažljivom planiranju potrebnih tvari u pokusu, količine uzoraka te provedivosti pokusa s obzirom na materijalne uvjete. Postupak pokusa mogu prikazati u digitalnom alatu Nearpod uz pitanja za analizu koja će potaknuti ostale učenike na primjenu spoznaja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Hlapljivo ili ne?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik grafički prikazuje usporedbu ovisnosti vrelišta estera i drugih spojeva o relativnoj molekulskoj masi.
  • Učenik istražuje fizikalna svojstva estera.
  • Učenik analizira fizikalna svojstva estera u usporedbi s drugim organskim spojevima s kisikom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • osobni i socijalni razvoj
  • učiti kako učiti
  • uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Esteri - kemija istraživanjem (e-skola.pmf.hr)

Esters (chem.libretexts.org)

Esterifikacija - simulacija (edumedia-sciences.com)

Videolekcija - nomenklatura estera

Videolekcija - kemijska svojstva estera

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

Zadnji pristup poveznicama - 29.10.2022.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.