Ponovite s učenicima značenje naziva Rimske Republike – SPQR ističući ulogu Senata. Uputite ih da pogledaju videoisječak o odnosu Senata i Cezara (Video 1.) u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 2, Jedinica 2.6 te na osnovi toga u alatu MindMeister u grupama izrade umnu mapu koja prikazuje rad rimskoga Senata. Savjetujte im da vode računa o tome koje su bile ovlasti Senata, tko su bili njegovi članovi i kako je Senat donosio odluke. Također im istaknite da videoisječak preslušaju barem jedanput prije nego što počnu izrađivati umnu mapu te da ga tijekom izrađivanja preslušaju još nekoliko puta. Svoje umne mape dijele s razredom s pomoću alata Padlet. Usporedite i komentirajte s učenicima nekoliko uradaka. Pozovite učenike da istaknu koje su sličnosti i koje su razlike među različitim prikazima. Raspravite o tome po čemu se razlikuje rad rimskoga Senata i današnjeg Sabora Republike Hrvatske. Za zaključnu raspravu i aktualizaciju postavite pitanje: Bi li Cezar danas bio dobar saborski zastupnik?
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina te je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima. Izazov u radu su učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr., specifične teškoće u učenju te poremećaj aktivnosti i pozornosti). Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali objašnjenje ili pomoć.
Tijekom ponavljanja učenicima sa specifičnim teškoćama učenja postavljajte jasno usmjerena pitanja bez dvosmislenog značenja. Jasno izdvojite zaključke ponavljanja. Učeniku s poremećajem aktivnosti i pozornosti možete zadati da zapisuje na ploču sve što ste ponovili.
Prije gledanja videozapisa o odnosu Senata i Cezara (Video 1.) u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 2, Jedinica 2.6 učenicima s teškoćama pripremite kratak sažetak te ih uputite na što trebaju obratiti pozornost. Učeniku s oštećenjem vida pripremite auditivni zapis s pomoću kojeg će pratiti videoisječak. Učeniku s oštećenjem sluha pripremite pisani materijal. Tijekom rada u DOS-u učenike s teškoćama uputite na mogućnost inkluzivnog prikaza, prikaza za osobe s disleksijom, prilagodbe veličine i vrste fonta te kontrasta. Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prije najavite rad u skupini s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Tijekom rada u skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati. Ako u razredu ima učenika s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno im je najaviti strukturu sata na početku te svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Češće obilazite skupinu u kojoj je učenik s teškoćama. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnim alatima MindMeister i Padlet. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. Tijekom rasprave učenike s poremećajem jezično-govorne i glasovne komunikacije nikada ne ispravljajte te spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore u razredu osim ako to ne žele u nekoj za njih motivirajućoj situaciji. Postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan. Prije postavljanja pitanja budite sigurni da ste privukli učenikovu pozornost. Učenicima s teškoćama osigurajte sažetak svih pitanja i odgovora kako bi lakše usvojili sadržaj. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji upotrebljava asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice, diktafon za učenike oštećena sluha, tipkovnica za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Učenici koji žele znati više neka prouče koje su ovlasti Hrvatskog sabora te ih usporede s rimskim Senatom. Usporedbu mogu iznijeti u tablici koju će izraditi u alatu Word.
Učenike uputite da prouče tekst ispod videoisječka Video 1 pod naslovom Odnos Senata i Cezara u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 2, Jedinica 2.6. U tekstu su opisani ključni događaji koji su potaknuli stvaranje prvog trijumvirata i njegova raspada. Recite učenicima da dobro prouče tekst i dok čitaju razmišljaju o tome gdje bi smjestili događaje na kartu (Slika 1). Kada završe s proučavanjem teksta, zadajte im da s pomoću alata Thinglink pojedinačno ili u paru izrade interaktivnu kartu na koju će uvrstiti barem pet događaja koji su ključni za nastanak i raspad prvog trijumvirata. Na karti trebaju označiti mjesto događaja i uz to napisati objašnjenje događaja. U potrazi za lokacijama mogu se poslužiti mrežnim pretraživačem. Kada završe, uratke dijele s pomoću alata Padlet. S učenicima u razredu komentirajte nekoliko uradaka. Pozovite ih da istaknu koje su sličnosti i razlike među različitim prikazima te odrede u kojim se današnjim državama nalaze lokacije prikazane na karti. Potaknite raspravu o tome koje su prednosti i nedostatci sustava trijumvirata. Za kraj ih pitajte postoje li i danas sklapanja savezništava na državnoj i međunarodnoj razini te koje su prednosti i nedostatci takvih savezništava.
Tijekom čitanja teksta u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 2, Jedinica 2.6 učenike sa specifičnim teškoćama u učenju uputite na opcije u DOS-u (inkluzivni prikaz, prikaz za osobe s disleksijom, prilagodba vrste i veličine fonta te kontrasta). Predvidite da će učenicima s teškoćama biti potrebno dulje vrijeme za čitanje teksta. Prema potrebi im ispišite tekst. Vodite računa da je jezično i grafički prilagođen. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), koji je uvećan, zatim dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje. Objasnite učenicima nepoznate pojmove i prema potrebi zajedno pročitajte tekst. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnim alatima Thinglink i Padlet. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. Učenici koji nisu u mogućnosti samostalno izraditi zadatak ili dio zadatka, mogu raditi u paru s učenikom iz razreda tako da podijele posao ovisno o jakim stranama učenika (odabir fotografija, upisivanje podataka u tablice, usmena prezentacija napisanog i sl.). Prema potrebi osigurajte rad u paru za učenike koji imaju izražene teškoće. Vodite računa da je učenik s teškoćom u paru s učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s parom kako napreduje u obavljanju zadatka. Za učenike s teškoćama općenito je dobro predvidjeti rad u paru ili skupini kako bi, primjerice, suučenik prema potrebi mogao usmjeravati učenika s određenim oštećenjem ili poremećajem ili mu pomagati. No pritom je potrebno imati na umu da pretjerano pružanje pomoći može otežati osamostaljivanje učenika u nastavi. Tijekom rasprave učenike s poremećajem jezično-govorne i glasovne komunikacije nikada ne ispravljajte te spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore u razredu osim ako to ne žele u nekoj za njih motivirajućoj situaciji. Postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan. Prije postavljanja pitanja budite sigurni da ste privukli učenikovu pozornost. Učenicima s teškoćama pripremite sažetak sa zaključcima vezanima za prednosti i nedostatke trijumvirata.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji upotrebljava asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice, diktafon za učenike oštećena sluha, tipkovnica za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Učenici koji žele znati više neka pronađu primjere trijumvirata u 19. i 20. st., poput onih u Grčkoj, Italiji i zemljama Južne Amerike. Posebno mogu proučiti tzv. Trojku Europske unije, usporediti s rimskim trijumviratima i izraditi prezentaciju u alatu PowerPoint u kojoj će iznijeti rezultate istraživanja.
Prije nego što počnete aktivnost ponovite s učenicima značenje pojma republika i pomozite im da se prisjete nekih pravnih mehanizama kojima su Rimljani nastojali ograničiti vlast pojedinaca. Uputite učenike da prouče sadržaj pod naslovom Cezarova diktatura u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 2, Jedinica 2.6. Neka iz tekstova izdvoje njegove postupke i razmisle o tome jesu li to postupci diktatora ili republikanca. Nakon toga ih podijelite u grupe i zadajte im da izrade „t-tablicu” s pomoću alata Word online u koju će u jedan stupac upisati Cezarove postupke za koje procijene da pripadaju republikancu, a u drugi one koje bi pripisali diktatoru. Prozovite predstavnike grupa da pročitaju i objasne svoj izbor. Pozovite ostale učenike da komentiraju ako su postupke okarakterizirali drukčije od kolega. Postavite učenicima pitanje Je li i Cezar bio car? Ponovite s njima značenje pojma „car”. Nakon kratke plenarne rasprave u kojoj učenici iznose i potkrepljuju svoje stajalište, pogledajte videozapis pod naslovom Car ili nije? Neka učenici komentiraju slažu li se s dr. sc. Jelenom Marohnić i objasne svoj odgovor. Za kraj organizirajte debatu o tome kako bi bilo da današnjom Republikom Hrvatskom vlada car. Neka jedna skupina ističe nedostatke, a druga prednosti takve vladavine.
Sat na daljinu počnite virtualnim sastankom na platformi MS Teams. U plenarnom načinu rada ponovite s učenicima značenje pojma republika i pomozite im da se prisjete nekih pravnih mehanizama kojima su Rimljani nastojali ograničiti vlast pojedinaca. Uputite učenike da prouče sadržaj pod naslovom Cezarova diktatura u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 2, Jedinica 2.6. Neka iz tekstova izdvoje njegove postupke i razmisle o tome jesu li to postupci diktatora ili republikanca. Rezultate mogu organizirati tako da pojedinačno stvore „t-tablicu” s pomoću alata Word online u koju će u jedan stupac upisati Cezarove postupke za koje procijene da pripadaju republikancu, a u drugi one koje bi pripisali diktatoru. Prozovite nekoliko učenika da podijele svoju tablicu s pomoću funkcije dijeljenja zaslona i da pročitaju te objasne svoj izbor. Pozovite ostale učenike da komentiraju ako su postupke okarakterizirali drukčije od kolega. Za kraj u plenarnom načinu rada postavite učenicima pitanje Je li Cezar bio car? Ponovite s njima značenje pojma „car”. Nakon rasprave u kojoj učenici iznose i potkrepljuju svoje stajalište, pogledajte videozapis pod naslovom Car ili nije? Neka učenici komentiraju slažu li se s dr. sc. Jelenom Marohnić i objasne svoj odgovor. Raspravite o tome kako bi bilo da današnjom Republikom Hrvatskom vlada car. Koje bi bile prednosti i nedostatci?
Tijekom ponavljanja učenicima sa specifičnim teškoćama učenja postavljajte jasno usmjerena pitanja bez dvosmislenog značenja. Jasno izdvojite zaključke ponavljanja. Učeniku s poremećajem aktivnosti i pozornosti možete zadati da zapisuje na ploču sve što ste ponovili. Pri proučavanju sadržaja pod naslovom Cezarova diktatura u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 2, Jedinica 2.6 učenike sa specifičnim teškoćama učenja uputite na rad u DOS-u (inkluzivni prikaz, prikaz za osobe s disleksijom, prilagodba vrste i veličine fonta, kontrast). Predvidite dulje vrijeme za čitanje teksta. Učenicima s teškoćama pripremite listiće s postupcima diktatora i postupcima republikanaca te im zadajte da zaokruže postupke koje su uvidjeli kod Cezara. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnom alatu Word online. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Učenici koji nisu u mogućnosti samostalno izraditi zadatak ili dio zadatka, mogu raditi u paru s učenikom iz razreda tako da podijele posao ovisno o jakim stranama učenika (odabir fotografija, upisivanje podataka u tablice, usmena prezentacija napisanog i sl.). Prema potrebi osigurajte rad u paru za učenike koji imaju izražene teškoće. Vodite računa da je učenik s teškoćom u paru s učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s parom kako napreduje u obavljanju zadatka. Tijekom rasprave učenike s poremećajem jezično-govorne i glasovne komunikacije nikada ne ispravljajte te spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore u razredu osim ako sami ne žele u nekoj za njih motivirajućoj situaciji. Postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan. Prije postavljanja pitanja budite sigurni da ste privukli učenikovu pozornost. Prije gledanja videosadržaja Car ili nije? učenicima s teškoćama pripremite najvažnije odrednice na koje moraju obratiti pozornost. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite gledanje videozapisa s pomoću vizualne potpore. Učenicima s oštećenjem sluha omogućite pisani sažetak videozapisa. Zaključke aktivnosti pripremite u obliku kratkog sažetka te ga uručite učenicima s teškoćama. Sažetak treba biti jezično i grafički prilagođen. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostruki prored, povećani razmak među slovima, lijevostrano poravnanje. Objasnite nepoznate pojmove i prema potrebi zajedno pročitajte tekst. Tijekom provedbe aktivnosti na daljinu provjeravajte s učenicima s teškoćama kako se snalaze u pojedinim fazama aktivnosti te im prema potrebi pomognite. Kod učenika s poremećajem aktivnosti i pozornosti provjeravajte prati li događaje jer je u provedbi aktivnosti na daljinu slabija kontrola nastavnika. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra važno je najaviti i svaku promjenu aktivnosti ili promjenu u prostoru provođenja aktivnosti (u mrežnom obliku: prelazak iz Breakout sobe u Zajedničku sobu) jer imaju potrebu održavati ustaljenost i rutinu. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji upotrebljava asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice, diktafon za učenike oštećena sluha, tipkovnice za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu pročitati Plutarhovu ili Svetonijevu biografiju Cezara s posebnim naglaskom na razdoblje nakon poraza ostalih trijumvira. Neka prouče njegove postupke i razloge za njih te dodatno prošire argumentaciju za treću aktivnost. Posebno znatiželjni učenici mogu pročitati obje biografije i usporediti ih koristeći se alatom Word online.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.