Kako biste zainteresirali učenike, pokažite im sliku planeta Zemlje. Potaknite raspravu pitanjima poput ovih: Zašto Zemlju zovemo plavi planet? Otkud voda na Zemlji? Gdje se sve nalazi voda na Zemlji? Za što čovjek koristi vodu? Zašto je voda važna za održavanje homeostaze živih bića? Nakon kratke rasprave podijelite učenike u grupe. Predstavnik svake grupe neka izvuče karticu s nazivom rijeke u Hrvatskoj. Kartice pripremite unaprijed. Zadatak je svake grupe da pomoću mrežnih i tiskanih izvora istraži važnost rijeke za geografsko područje u kojem se ona nalazi. Naglasite učenicima da obvezno istraže i hidroenergetsku ulogu te rijeke, stupanj čistoće vode, ukupnu tvrdoću vode te vrstu tla koja se nalazi u blizini te rijeke. Svoja saznanja o zadanoj rijeci neka prikažu u obliku infografike koju će izraditi u digitalnom alatu Piktochart. Nakon izrade infografike formirajte nove grupe tako da u svakoj grupi bude po jedan predstavnik iz prethodne grupe. Predstavnik svake grupe novoj grupi prezentira temu svoje grupe pomoću izrađene infografike. Pojave li se kakve nejasnoće, raspravite o njima. Tijekom prezentiranja osobito potaknite učenike na razgovor o važnosti očuvanja voda. Nakon završetka učenici uratke mogu objaviti u razrednoj grupi u digitalnom alatu Teams u sustavu Office 365 kako bi svi uradci bili na jednom mjestu.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i kako bi mu se mogla dati dodatna uputa ili pomoć pri izvršavanju zadatka.
Prilikom razredne diskusije nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio. Nakon razredne diskusije omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).
Prilikom rada u grupi, potrebno je češće provjeravati funkcioniranje grupe u kojoj je učenik s teškoćama. Učenike s motoričkim teškoćama te učenike s oštećenjem vida uparite s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima.
U prezentacijskom dijelu aktivnosti, kao i u formiranju nove grupe koja se sastoji od predstavnika ostalih grupa, važno je voditi brigu o tome da predstavnik grupe ne bude učenik koji zbog svoje teškoće osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa (primjerice, učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije ili učenik koji ima izraženu anksioznost).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zainteresirane učenike uputite na istraživanje o izvorima pitke vode u svojem kraju. Svoja saznanja neka prikažu u obliku videouratka koji mogu izraditi u digitalnom alatu Kizoa. Potaknite ih da videouradak prezentiraju ostalim učenicima u razredu.
Podijelite učenike u podjednako velike grupe. Uputite svaku grupu da istraži jednu vrstu onečišćenja vodenih sustava: fizikalno onečišćenje, kemijsko onečišćenje, biološko onečišćenje, onečišćenje plastičnim otpadom odnosno temu pročišćavanja voda. Neka učenici u grupama pretraže zadane teme pomoću dostupnih mrežnih i tiskanih izvora. Nakon što učenici istraže zadane teme, svaka grupa treba izraditi kviz o onečišćenjima u digitalnom alatu po izboru. Predložite im neke od digitalnih alata, primjerice: Kahoot!, Socrative, Wizer, Quizlet. Pomoću primjera potaknite učenike da uoče razliku između zadataka zatvorenoga i otvorenoga tipa i objasnite im o čemu je riječ. Također, dogovorite s njima koliko pitanja zadataka otvorenoga i zatvorenoga tipa treba sadržavati kviz te način bodovanja pojedinih pitanja. Kako pitanja ne bi propitivala samo činjenična znanja, naglasite učenicima da obvezno izrade jedno pitanje više kognitivne razine odnosno pitanje kojim će propitati razumijevanje ili pitanje koje će uključivati problematiku onečišćenja voda s kojom se mogu susresti u svakodnevnom životu. Dok izrađuju kviz, obilazite učenike i pomognite im u oblikovanju pitanja te im dajte povratnu informaciju o kvaliteti samih pitanja. Nakon što ih izrade, neka učenici drugih grupa riješe kvizove. Grupu s najviše bodova nagradite nagradom koju ste unaprijed dogovorili s učenicima. Na kraju raspravite s učenicima o mogućim dvojbama u vezi s onečišćenjem voda. Sve grupe neka podijele svoje kvizove pomoću digitalnog alata Teams kako bi bili dostupni drugim učenicima za ponavljanje.
Tijekom rada u grupi vodite brigu o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nipošto ne bude dio grupe kao pasivni promatrač. Važno je da unutar grupe učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke.
Učenike s motoričkim teškoćama i učenike s oštećenjem vida uparite s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima. Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka s obzirom na prisutno ograničenje, primjerice da učenik sa specifičnim teškoćama učenja zapisuje odgovore na pitanja u kvizu.
Postoje li u razredu učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im na početku najaviti strukturu sata, kao i svaku promjenu aktivnosti.
Za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Zainteresirani učenici neka pomoću dostupnih mrežnih i tiskanih izvora istraže zašto početkom 20. stoljeća u rijeci Temzi nije bilo ribe te na koji je način riješen taj problem. Svoja saznanja mogu prikazati u obliku stripa u digitalnom alatu Pixton. Potaknite ih da strip prezentiraju drugim učenicima u razredu i školi.
Tjedan dana prije nastavnog sata nasumično podijelite učenike u dvije grupe. Jedna od njih neka bude afirmacijska grupa, koja pomoću dostupnih mrežnih i tiskanih izvora treba pronaći informacije o pozitivnim stranama uporabe pesticida, a druga neka bude negacijska grupa, koja također pomoću dostupnih izvora treba pronaći informacije o negativnim stranama uporabe pesticida. Neka učenici u svom istraživanju osobitu pozornost posvete uporabi pesticida u poljoprivredi, s naglaskom na njihovu utjecaju na vodene ekosustave. Članovi grupa neka prikupljene informacije dijele samo unutar svoje grupe u digitalnom alatu Word u sustavu Office 365. Na taj će način prije debate na jednom mjestu imati dostupne informacije. Objasnite učenicima da će na sljedećem satu debatirati o zadanoj temi. Dogovorite s učenicima zadani format debate: koliko će govornika govoriti iz svake grupe, koje je vrijeme govora za svakog govornika, kada druga grupa može postavljati pitanja i slično. Potaknite ih da samostalno osmisle pitanja temeljena na istraživanju. Podsjetite ih da prouče i protuargumente. Obvezno naglasite da je dobro koristiti se primjerima iz područja u kojem žive. Kako biste moderirali i usmjeravali debatu u pravom smjeru, tijekom debate postavljajte grupama općenita pitanja. U završnom dijelu zajedno analizirajte raspravu te ih upozorite na dobre, ali i pogrešne načine u komunikaciji tijekom debate.
Prilikom rada u grupi važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu grupe u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje u zadatku ili da mu je dodijeljen dio zadatka koji bi zbog svoje teškoće teško izvršavao. Učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje valja uklopiti u grupu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).
Tijekom razredne debate važno je ne inzistirati na tome da govori učenik koji zbog svojih teškoća osjeća nelagodu (primjerice, učenik s poremećajem govora ili učenik koji ima izraženu anksioznost). Učenike s izraženom anksioznošću uvijek valja pohvaliti za rad, ne moraju nužno govoriti u debati.
Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika kako bi učenik s oštećenjem sluha mogao pratiti debatu.
Zainteresirane učenike uputite da pomoću dostupnih mrežnih i ostalih izvora istraže način uklanjanja pesticida s hrane prije njezine konzumacije. Svoja saznanja neka prikažu u obliku infografike, koju mogu izraditi u digitalnom alatu Canva te ih prezentirati ostalim učenicima u razredu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.