Predmet
Geografija 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Geobaština u svijetu i Hrvatskoj

Naziv predmeta
Geografija 1

Razred
1. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • georaznolikost
  • geobaština
  • zaštita prirode
  • zaštićena prirodna područja

Ujedinjeni u georaznolikosti

Za uvodni dio aktivnosti pripremite nekoliko fotografija kojima ćete učenike potaknuti da definiraju pojam georaznolikosti. Neka fotografije sadrže krajolike iz različitih dijelova svijeta. Zatim učenike podijelite u parove. Svaki par treba imati računalo ili tablet. Uputite parove na čitanje sadržaja u e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.4, ulomak Geobaština. Zadajte im da, nakon što prouče sadržaje, odaberu jedan od ponuđenih primjera geobaštine u Hrvatskoj ili svijetu. Mogu pronaći i vlastite primjere na mrežnim stranicama ili u udžbeniku. Za odabrani primjer hrvatske ili svjetske geobaštine izradit će prezentaciju PowerPoint u sklopu sustava Office 365. Pripremite unaprijed sastavnice koje prezentacija mora sadržavati, a upute učenicima možete podijeliti prije početka rada koristeći se skraćenom poveznicom. Uputom definirajte okvir i izgled prezentacije (najmanji i najveći broj kliznica i grafičkih priloga, vrstu fonta i dizajn te navedite primjer pravilnog citiranja izvora). Neka dodatne informacije o lokalitetu pronađu na mrežnim stranicama i dostupnim izvorima. Kada završe s radom, parovi dijele prezentaciju nastavniku služeći se društvenom mrežom Yammer ili Teams za formativno vrednovanje. Nasumično odaberite nekoliko parova koji će učenicima u razredu usmeno izložiti sadržaj prezentacije i projicirati je. Nakon izlaganja svakog para, razgovorom ih usmjerite da obrazlože važnost odabranog primjera geobaštine. U završnom dijelu aktivnosti učenike uputite na rješavanje zadataka za ponavljanje iz e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.4, ulomak Provjeri svoje znanje!.

Postupci potpore

Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da treba temeljiti odabir metoda i postupaka prilagodbe ovisno o pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama (npr. poremećaj aktivnosti i pažnje i specifične teškoće učenja). Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti. Pri uvodnom predstavljanju fotografija koristite se jednostavnim i razumljivim pitanjima. Pri planiranju aktivnosti iz scenarija učenja važno je predvidjeti dulje vrijeme izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama (ako oštećenja ili poremećaji interferiraju sa sposobnostima važnima za proces učenja). Za učenike s oštećenjem vida pripremite detaljan auditivni opis fotografija. Preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u par u kojem se nalazi učenik koji je spreman prezentirati rad (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna anksioznost). Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Za vrijeme rada u DOS-u e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.4, ulomak Geobaština učenike uputite na opcije inkluzivnog prikaza, prikaza za osobe s disleksijom, podešavanje vrste i veličine fonta, kontrast zaslona. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi prezentaciju PowerPoint u digitalnom alatu sustava Office 365. Demonstrirajte rad i pripremite upute radi lakšeg snalaženja. Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju pripremite pisane sastavnice prezentacije koje su jezično i grafički prilagođene. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, uvećan razmak među slovima, poravnanje teksta ulijevo. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra pripremite gotov model po kojem će raditi prezentaciju. Provjerite koliko su učenici vješti pri dijeljenju prezentacije na društvenim mrežama Yammer ili Teams. Pripremite kratke pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja.

Prije rješavanja e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.4, ulomak Provjeri svoje znanje! učenicima s teškoćama pročitajte zadatke te ih po potrebi isprintajte i jezično prilagodite. Na kraju aktivnosti pripremite kratak sažetak s novim pojmovima. Vodite računa o jezičnoj i grafičkoj prilagodbi. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitačem teksta, slušalicama, diktafonom za učenike oštećena sluha, tipkovnicom za učenike s motoričkim poremećajima i sličnim), uputite i potaknite učenika na korištenje tehnologijom u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.

Za učenike koji žele znati više

Učenike uputite na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.4, ulomak Hrvatska geobaština. Neka uz pomoć spoznaja iz navedenog sadržaja te dostupnih izvora izrade dijaprojekcije u alatu za izradu digitalnog sadržaja Kizoa kojim će prikazati povijesni razvoj zakonske zaštite geobaštine u Hrvatskoj. Izrađene će projekcije prezentirati učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ujedinjeni u georaznolikosti

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi primjere zaštićene geobaštine u svijetu i Hrvatskoj.
  • Učenik obrazlaže važnost zaštite geobaštine.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Zaštićena Lijepa Naša

U uvodnom dijelu aktivnosti metodom razgovora provjerite predznanje učenika te koliko su upoznati sa zaštitom prirode u Hrvatskoj. Neka odrede važnost i značaj zaštićenih područja te navedu djelatnosti i funkcije koje su s njima povezane. Neka razmisle postoji li zaštićeno područje u županiji u kojoj žive. Zatim učenike podijelite u parove. Svaki par treba imati računalo ili tablet. Uputite učenike na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.5, ulomak Kategorije zaštite. Neka prouče sadržaj ulomka i u bilježnicu navedu organizaciju koja određuje kategorizaciju zaštićenih područja, definiraju takva područja te odrede vrste zaštićenih područja u Hrvatskoj. Metodom razgovora provjerite odgovore učenika te usmenim izlaganjem objasnite svaki tip zaštićenog područja u Hrvatskoj i navedite njihov broj. Zatim im zadajte da prouče kružni dijagram u navedenom sadržaju i odrede udio zaštićenih područja u Hrvatskoj u odnosu na površinu Hrvatske. Neka usporede podatak s podatcima za Europsku uniju, koje mogu pronaći u udžbeniku ili na dostupnim mrežnim izvorima.

U nastavku parovima zadajte da odaberu jedan primjer zaštićenog područja. Koristeći se skraćenom poveznicom podijelite im upute za rad. Zadajte im da u alatu za izradu digitalnog sadržaja Canva izrade poster u kojem će navesti glavna obilježja odabranog područja. Primjerice, u uputama možete odrediti nekoliko glavnih sastavnica (prostorni obuhvat, dopuštene djelatnosti, važnost i značaj za lokalno stanovništvo i posjetitelje, opasnosti i prijetnje i sl.) Sugerirajte im mrežne stranice poput Pixabay ili Flickr za preuzimanje u slučaju da u radovima budu prilagali fotografije lokaliteta. Nakon završetka nasumično odaberite nekoliko parova koji će ostatku razreda usmeno izložiti sadržaj uratka. Prethodno će parovi radove priložiti u razrednu mapu na društvenoj mreži Teams ili platformi za učenje Loomen, kako bi ih nastavnik mogao formativno vrednovati. U završnom dijelu aktivnosti zadajte učenicima da u paru odgovore na pitanja za ponavljanje u e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.5, ulomak Provjeri svoje znanje!.

Postupci potpore

Pri uvodnom ponavljanju koristite se jednostavnim i razumljivim pitanjima. Pri planiranju aktivnosti iz scenarija učenja važno je predvidjeti dulje vrijeme izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama (ako oštećenja ili poremećaji interferiraju sa sposobnostima važnima za proces učenja). Preporučuje se učenika s teškoćama povezati u par s učenikom koji je spreman prezentirati rad (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna anksioznost). Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Češće obilazite par u kojem je učenik s teškoćama u razvoju. Provjerite je li učenik s teškoćama aktivan sudionik u radu. Pri proučavanju materijala e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.5, ulomak Kategorije zaštite učenike s teškoćama uputite na opcije inkluzivnog prikaza, prikaza za osobe s disleksijom, podešavanje vrste i veličine fonta, kontrast zaslona. Kod učenika s oštećenjem sluha izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost govornikova lica i usana. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako bi i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori. Upute za rad, osim u digitalnom obliku, pripremite i u pisanom obliku. Vodite računa o tome da su jezično i grafički prilagođene. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, uvećan razmak među slovima, poravnanje teksta ulijevo. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra pripremite gotov model po kojem će raditi prezentaciju. Provjerite znaju li učenici raditi u digitalnom alatu Canva na mrežnim stranicama Pixabay ili Flickr. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. Pri ponavljanju e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.5, ulomak Provjeri svoje znanje! učenicima s teškoćama prvo pročitajte pitanja, a zatim ih potaknite na odgovaranje. Po potrebi pitanja jezično i grafički prilagodite u skladu s mogućnostima pojedinog učenika. Provjerite kako se učenici s teškoćama služe društvenom mrežom Teams te platformom za učenje Loomen. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja.

Na kraju aktivnosti pripremite kratak sažetak s novim pojmovima koji su se spominjali tijekom usmenog izlaganja. Vodite računa o jezičnoj i grafičkoj prilagodbi. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitačem teksta, slušalicama, diktafonom za učenike oštećena sluha, tipkovnicom za učenike s motoričkim poremećajima i sličnim), uputite i potaknite učenika na korištenje tehnologijom u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.5, ulomak Parkovi prirode. Neka izaberu jedan park prirode u Hrvatskoj o kojem će prezentaciju PowerPoint u sustavu Office 365. Nakon toga će snimiti glasovni zapis u alatu Screencast-O -Matic kako bi prezentaciju pretvorili u audio-vizualni sadržaj. Izrađeni sadržaj učenici će podijeliti s ostalim učenicima putem društvene mreže Yammer ili Teams.

Nastavna aktivnost za predmet X

Zaštićena Lijepa Naša

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira broj i prostornu raspodjelu zaštićenih prostora u Hrvatskoj.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Osmerica veličanstvenih

Na početku aktivnosti ponovite s učenicima vrste zaštićenih područja u Hrvatskoj. Neka navedu primjere lokaliteta koje su posjetili ili koje planiraju posjetiti u budućnosti. Razgovorom s učenicima odredite svrhu zaštićenih područja i njihov utjecaj na stanovništvo. Neka definiraju što je nacionalni park i usporede utjecaj čovjeka u tom tipu zaštićenog područja s nekim drugim područjima.

Zatim učenike podijelite u 9 skupina koje broje 3 člana. Uputite ih na čitanje sadržaja u e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.6, ulomak Uvod. Svaka skupina treba imati računalo ili tablet. Zadajte učenicima da izrade prezentaciju PowerPoint. Prvih 8 skupina izradit će prezentaciju o pojedinom nacionalnom parku, dok će posljednja skupina izraditi stupčasti dijagram u alatu Excel sustava Office 365. Za svaku skupinu pripremite upute (font, dizajn, količina kliznica i grafičkih priloga). Skupine koje rade prezentaciju o nacionalnim parkovima uputite da opišu obilježja zadanog primjera uz pomoć teksta i fotografija. Devetu skupinu uputite na tablicu u e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.6, ulomak Kakvu ulogu imaju nacionalni parkovi u gospodarskom razvoju Republike Hrvatske?. Izrađenim dijagramom prikazat će broj posjetitelja tijekom promatranih razdoblja za svaki nacionalni park u Hrvatskoj. Uz to će kreirati i izvješće u kojem će usporediti posjećenost. Nakon što svi učenici završe s radom, prosljeđuju uratke nastavniku služeći se društvenom mrežom Yammer ili Teams. Svaka će skupina ukratko prezentirati pojedini nacionalni park, dok će posljednja skupina prezentirati dijagram koji će analizirati. Nakon analize zadajte učenicima da razmisle kako bi nacionalni parkovi sa slabom posjećenosti mogli privući više posjetitelja. Zadajte im da u ploči Padlet individualno navedu prijedloge koje ćete projicirati. Odaberite nekoliko prijedloga i povedite raspravu.

Nakon rasprave, u završnom dijelu aktivnosti, učenicima zadajte da odgovore na pitanja za ponavljanje u e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.6, ulomak Provjeri svoje znanje!.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Učenicima na alatu Teams sustava Office 365 ostavite upute i podjelu u 4 grupe s podjednakim brojem članova. Neka prouče kretanje broja posjetitelja 2017. i 2018. godine u e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.6 u tablici 3. Koristeći se mrežnim pretraživačima, bazama podataka Državnog zavoda za statistiku, kao i stranicama nacionalnih parkova, neka pronađu broj posjetitelja za razdoblje 2019. – 2021. Neka u grupama izrade stupčasti dijagram kojim će prikazati kretanje broja posjetitelja 2017. – 2021. Dogovorite virtualni sastanak na alatu Teams sustava Office 365. Neka predstavnik svake grupe prikaže svoj dijagram te prokomentira jesu li zadovoljene sve grafičke metode. Na najreprezentativnijem primjeru s učenicima analizirajte kretanje broja posjetitelja.

Postupci potpore

Pri ponavljanju vodite računa o učenicima s oštećenjem sluha. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost govornikova lica i usana. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako bi i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori. Ne ustrajte u tome da učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije govori osim ako ne iskaže želju.

Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim zanimanjima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u skupini uz pomoć natuknica ili vizualne podrške. Preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj se nalazi učenik koji je spreman prezentirati rad. Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Češće obilazite skupinu u kojoj je učenik s teškoćama. S obzirom na to da su teme unutar skupina različite, učeniku s teškoćama omogućite da odabere skupinu u skladu sa svojim specifičnim interesima. Tijekom čitanja e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.6, ulomak Uvod uputite učenike s teškoćama u opcije inkluzivnog prikaza, prikaza za osobe s disleksijom, podešavanje vrste i veličine fonta, kontrast zaslona. Po potrebi isprintajte tekst te ga jezično i grafički prilagodite. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, uvećan razmak među slovima, poravnanje teksta ulijevo. Provjerite znaju li svi učenici postavljati radove na digitalne mreže Yammer ili Teams. Demonstrirajte im rad u alatima i pripremite upute radi lakšeg snalaženja. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u ploči Padlet. Pripremite kratke pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Učenici koji nisu u mogućnosti samostalno izraditi zadatak ili dio zadatka, mogu raditi u paru s drugim učenikom iz razreda tako da podijele posao ovisno o jakim stranama učenika (odabir fotografija nacionalnih parkova, crtež atrakcija koje bi privukle posjetitelje). Po potrebi osigurajte rad u paru za one učenike koji imaju izražene teškoće. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte s parom kako napreduju u izvršavanju zadatka.

Prilikom online provedbe aktivnosti provjeravajte s učenicima s teškoćama kako se snalaze u pojedinim fazama aktivnosti, provjeravajte sudjeluju li u online aktivnostima, omogućite im komunikaciju putem chata te omogućite detaljne upute vezane za svaki korak online aktivnosti.

Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:

Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima

Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju

Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO-a.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.6, ulomak Uvod. Grupirajte ih te im zadajte da izrade anketu u obliku obrasca Forms u sustavu Office 365 , kojom će ispitati koje su hrvatske nacionalne parkove posjetili učenici iz razreda. Na temelju dobivenih podataka skupina će izraditi izvješće koje će prezentirati ostalim učenicima u razredu te raspraviti o razlozima (ne)posjećenosti pojedinoga nacionalnog parka.

Nastavna aktivnost za predmet X

Osmerica veličanstvenih

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje obilježja nacionalnih parkova Hrvatske.
  • Učenik vrednuje nacionalne parkove kao dio nacionalnog identiteta i gospodarskog potencijala Hrvatske.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.