Na početku aktivnosti učenike podijelite u parove. Svaki par treba imati računalo ili tablet. Učenike uputite na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.7, ulomak Uzroci i posljedice onečišćenja te im zadajte da prouče interaktivni grafički prikaz u kojem su navedeni čimbenici koji utječu na okoliš (urbanizacija, proizvodnja hrane, gospodarski rast, turizam, povećana potrošnja energije i povećan rast broja stanovnika). Neka u parovima rasprave o tome kako navedeni čimbenici vrše pritisak na okoliš. Zaključke će zapisati u bilježnice. Nasumično prozovite nekoliko parova koji će ostalim učenicima u razredu navesti odgovore te raspravite o svakom čimbeniku.
Zatim parove uputite na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.7, ulomak Uzroci i posljedice onečišćenja te na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.8, ulomak Klimatske promjene. Neka prošire popis čimbenika koji se mijenjaju i degradiraju s novim spoznajama iz navedenih sadržaja. Čimbenike će navesti u bilježnicu. Na temelju bilješki izradit će grafički prikaz u alatu PowerPoint sustava Office 365. Prikazom će u obliku piramide kategorizirati ekološke probleme u svijetu prema kriterijima koje će sami osmisliti. Osim grafičkog prikaza prezentacija treba sadržavati i kriterij određivanja hijerarhije, a za problem koji parovi smatraju najštetnijim izradit će nekoliko kliznica kojima će opisati problem, odrediti geografsku raspodjelu te navesti uzroke i posljedice. Ako žele umetnuti fotografije, mogu ih pronaći na mrežnim stranicama Pixabay ili Flickr.
Nakon što parovi odrade zadano, podijelit će dokument nastavniku služeći se društvenom mrežom Yammer ili Teams. Nastavnik nasumično bira nekoliko radova te ih projicira učenicima kako bi potaknuo raspravu. Odabrani će parovi ukratko izložiti uradak, a ostali će učenici navesti slažu li se s takvom hijerarhijom. Tijekom rasprave potaknite učenike da argumentiraju potrebu za očuvanjem okoliša. U završnom dijelu aktivnosti učenike uputite na rješavanje pitanja za ponavljanje u e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.7, ulomak Provjeri svoje znanje! i e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.8, ulomak Provjeri svoje znanje!.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama (npr. poremećaj aktivnosti i pažnje i specifične teškoće učenja). Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti. Preporučuje se učenika s teškoćama povezati u par s učenikom koji je spreman prezentirati rad (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna anksioznost). Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Češće obilazite par u kojem je učenik s teškoćama u razvoju. Provjerite je li učenik s teškoćama aktivan sudionik u radu. Za vrijeme rada u DOS-u e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.7, ulomak Uzroci i posljedice onečišćenja i e- Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.8, ulomak Klimatske promjene učenike s teškoćama uputite na opcije inkluzivnog prikaza, prikaza za osobe s disleksijom, podešavanje vrste i veličine fonta, kontrast zaslona. Za učenike s teškoćama pripremite pisane, slikovne i auditivne upute za rad u alatu PowerPoint sustava Office 365. Za učenike s poremećajem iz autističnog spektra najavite aktivnosti putem vizualne podrške. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi na mrežnim stranicama Pixabay ili Flickr i društvenim mrežama Yammer ili Teams. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Pri razrednoj raspravi nemojte isticati učenika s teškoćom ako pogriješi. Nakon razredne rasprave omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave. Pri razrednoj diskusiji ne ustrajte u tome da učenici s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije govore, osim ako sami ne iskažu želju. Prije ponavljanja e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.7, ulomak Provjeri svoje znanje! i e-Škole DOS Georgafija 1, Modul 4, Jedinica 4.8, ulomak Provjeri svoje znanje! učenicima s teškoćama pročitajte sva pitanja i tek tad ih potaknite na odgovaranje. Alternativa digitalnom materijalu za ponavljanje je da pripremite listić s pitanjima za ponavljanje. Tijekom izrade listića vodite računa o jezičnoj i grafičkoj prilagodbi. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, uvećan razmak među slovima, poravnanje teksta ulijevo. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitačem teksta, slušalicama, diktafonom za učenike oštećena sluha, tipkovnicom za učenike s motoričkim poremećajima i sličnim), uputite i potaknite učenika na korištenje tehnologijom u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Uputite učenike na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.8, Djela, ne riječi... Zadajte učenicima da izrade prezentaciju PowerPoint u sustavu Office 365 o borbi protiv klimatskih promjena. Neka u prezentaciji dodaju i glasovna objašnjenja kliznica korištenjem alata Screencast-O-Matic. Radove će pohraniti u razrednu mapu na platformi za učenje Loomen kako bi ostali učenici mogli pregledati rad.
U uvodnom dijelu aktivnosti ponovite s učenicima koji su najznačajniji čimbenici koji negativno utječu na okoliš. Neka objasne što je globalno zatopljenje i navedu glavne uzročnike te odrede posljedice tog klimatskog procesa. Zatim učenike podijelite u parove. Svaki par treba imati računalo ili tablet. Uputite ih na čitanje sadržaja u e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.9, ulomak Razvrstavanje i recikliranje otpada te im zadajte da u bilježnici definiraju recikliranje i razvrstavanje otpada. Također, zadajte im da izdvoje vrste otpada i navedu što se sve ubraja u pojedini tip otpada.
Nakon što završe s radom, prozovite nekoliko učenika da pročitaju odgovore. Raspravite s učenicima o tome razdvajaju li otpad u kućanstvu, a ako žive u naselju koje nema takvu politiku gospodarenja otpadom, poznaju li nekoga tko živi tamo gdje se razdvaja otpad i slično. Nakon rasprave parovima zadajte da u alatu za izradu digitalnog sadržaja Pixton izrade strip kojim će prikazati situaciju u kojoj potiču pripadnike lokalne zajednice na razdvajanje otpada ili objašnjavaju svoj stav o problematici razdvajanja otpada. Nakon završetka rada uratke će podijeliti u razrednu mapu na društvenoj mreži Yammer ili Teams, kako bi ostali učenici mogli izabrati radove koji će se javno podijeliti (npr. na školsku mrežnu stranicu).
U završnom dijelu aktivnosti učenike uputite na rješavanje zadataka za ponavljanje u e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.9, ulomak Provjeri svoje znanje!.
Pri uvodnom razgovoru koristite se jednostavnim i razumljivim pitanjima. Pri planiranju aktivnosti iz scenarija učenja važno je predvidjeti dulje vrijeme izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama (ako oštećenja ili poremećaji interferiraju sa sposobnostima važnima za proces učenja). Kod učenika s oštećenjem sluha izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost govornikova lica i usana. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako bi i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori. Preporučuje se učenika s teškoćama povezati u par s učenikom koji je spreman prezentirati rad (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna anksioznost). Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Češće obilazite par gdje je učenik s teškoćama u razvoju. Provjerite je li učenik s teškoćama aktivan sudionik u radu. Za vrijeme rada u e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.9, ulomak Razvrstavanje i recikliranje otpada uputite učenike s teškoćama na opcije inkluzivnog prikaza, prikaza za osobe s disleksijom, podešavanje vrste i veličine fonta, kontrast zaslona. Učenicima s teškoćama možete pripremiti već gotov model razvrstavanja otpada koji će zalijepiti u bilježnice. Tijekom razredne rasprave nemojte isticati učenika s teškoćom ako pogriješi. Nakon razredne rasprave omogućite učeniku s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave. Pri razrednoj raspravi ne ustrajte u tome da učenici s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije govore, osim ako sami ne iskažu želju. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnim alatima Pixton i društvenim mrežama Yammer ili Teams. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Alternativa izradi stripu u digitalnom obliku može biti izrada stripa na papiru. Prije ponavljanja e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.9, ulomak Provjeri svoje znanje! učenicima s teškoćama pročitajte sva pitanja i tek tad ih potaknite na odgovaranje. Alternativa digitalnom materijalu za ponavljanje je da pripremite listić s pitanjima za ponavljanje. Tijekom izrade listića vodite računa o jezičnoj i grafičkoj prilagodbi. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, uvećan razmak među slovima, poravnanje teksta ulijevo. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitačem teksta, slušalicama, diktafonom za učenike oštećena sluha, tipkovnicom za učenike s motoričkim poremećajima i sličnim), uputite i potaknite učenika na korištenje tehnologijom u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Uputite učenike na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.9, ulomak Razvrstavanje i recikliranje otpada. Zadajte im da na temelju sadržaja izrade knjižicu kojom će objasniti razvrstavanje otpada i navesti utjecaje tog procesa te ih podijeliti ostalim učenicima u razredu. Sadržaj mogu izraditi u alatu MS Word sustava Office 365, a upute za stvaranje knjižice u alatu mogu pronaći na poveznici.
U početnom dijelu aktivnosti s učenicima razgovarajte o gospodarenju otpadom u naselju u kojem žive. Neka procijene situaciju u naselju u kojem se nalazi škola. Ponovite što je razvrstavanje otpada te koji su načini odvajanja otpada. Prozovite nekoliko učenika koji će odrediti vrste otpada i opisati način razvrstavanja. Provjerite koliko su upoznati s prikupljanjem i odvozom otpada u naselju u kojem žive te koja je tvrtka zadužena za taj proces.
Učenike podijelite u određeni broj skupina koje broje 3 člana. Svaka skupina treba imati računalo ili tablet. Pripremite upute za rad koje ćete podijeliti učenicima slanjem skraćene poveznice. Zadajte im da osmisle ekološku akciju na razini škole ili zajednice u kojoj žive, vezanu uz zbrinjavanje otpada. Hodogram akcije izradit će i prikazati u obliku postera koji mogu izraditi u alatu za izradu digitalnog sadržaja Canva. Učenici unutar skupine samostalno određuju ulogu pojedinog člana. Uputama definirajte uloge. Jedan će član osmisliti dizajn postera, drugi će član osmisliti i kreirati logotip ili parolu akcije, a treći će odrediti vrijeme akcije, plan akcije, potrebnu opremu i slično. Uputite učenike na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.9, ulomak Uradi sam/a! kako bi uz pomoć smjernica stekli predodžbu o tome na koji način osmisliti akciju.
Nakon što učenici izrade postere i osmisle akciju, radove će podijeliti ostalim učenicima služeći se društvenom mrežom Yammer ili Teams, kako bi pojedinačno glasovali za poster koji će predstavljati razrednu akciju na razini škole. Odredite način glasovanja i kriterij izbora. Poster s najviše glasova objavit će se na školskim mrežnim stranicama kako bi se učenici drugih razreda informirali o planiranoj akciji.
Pri uvodnom razgovoru koristite se jednostavnim i razumljivim pitanjima. Pri planiranju aktivnosti iz scenarija učenja važno je predvidjeti dulje vrijeme izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama (ako oštećenja ili poremećaji interferiraju sa sposobnostima važnima za proces učenja). Kod učenika s oštećenjem sluha izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikova lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost govornikova lica i usana. Pričekajte nakon postavljanja pitanja kako bi i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori. Pripremite kratak slikovni prikaz vezan uz odvajanje otpada. Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u skupini uz pomoć natuknica ili vizualne podrške. Za učenike s teškoćama pripremite slikovne i pisane upute vezane uz osmišljavanje ekološke akcije. Tijekom izrade uputa vodite računa o jezičnoj i grafičkoj prilagodbi. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim njezinim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, uvećan razmak među slovima, poravnanje teksta ulijevo. Demonstrirajte izradu postera u digitalnom alatu Canva. Sastavite kratke upute koje su popraćene slikovnim sadržajem. Učenike s motoričkim teškoćama uparite s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kao oblik vršnjačke podrške. Za svakog učenika potrebno je predvidjeti ulogu koju će imati u izradi plakata u skladu s njegovim sposobnostima i ograničenjima (npr. priprema materijala, pronalaženje aplikacija, crtanje, dopunjavanje itd.). Za vrijeme rada u DOS-u e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.9, ulomak Uradi sam/a! uputite učenike s teškoćama u opcije inkluzivnog prikaza, prikaza za osobe s disleksijom, podešavanje vrste i veličine fonta, kontrast zaslona. Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze s dijeljenjem materijala na društvenim mrežama Yammer ili Teams. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se koristi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitačem teksta, slušalicama, diktafonom za učenike oštećena sluha, tipkovnicom za učenike s motoričkim teškoćama i sličnim), uputite i potaknite učenika na korištenje tehnologijom u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO-a.
Učenike uputite na e-Škole DOS Geografija 1, Modul 4, Jedinica 4.9, ulomak Posebne vrste otpada. Zadajte učenicima da izdvoje otpad koji zahtijeva posebnu vrstu gospodarenja te na dostupnim mrežnim izvorima pronađu kako se odvija prikupljanje posebnih vrsta otpada u naselju u kojem žive. Prikupljene informacije i podatke učenici će sintetizirati u dokumentu MS Word sustava Office 365, koji će podijeliti učenicima služeći se društvenom mrežom Teams.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.