Učenicima zadajte da s pomoću mrežnih pretraživača istraže osnovne podatke o lokalitetu koji se nalazi u njihovu zavičaju, a vezan je za antiku (poput antičkog imena, uloge naselja, tko ga je osnovao, zašto je bio važan u antici). Na nastavi zajedno s njima razgovarajte o podatcima koje su uspjeli pronaći. Zatim, kako sjede u parovima, neka istraže širi povijesni kontekst koristeći se dostupnim izvorima znanja i mrežnim pretraživačima – neka tema bude konkretna, primjerice, neka istraže postanak Hvara i veze s grčkom kolonizacijom Sredozemlja ili bitku kod Cibala. Također, neka istraže tko je osnivač antičkog lokaliteta njihova kraja, u sastavu kojih država je bio navedeni lokalitet u antici. Nakon što to prouče, podijelite učenike u grupe u kojima su najmanje dva para. Međusobno trebaju komentirati što su istražili i raspraviti kako je to utjecalo na onodobne ljude, jesu li mogli dobivati informacije iz središta moći ili glavnih gradova te je li mogao postojati utjecaj na taj prostor. S učenicima raspravite koliko je važno osigurati dobru komunikaciju između manjih i većih središta te zašto je općenito važno komunicirati. Također, raspravite s njima koliko je važan utjecaj jednih ljudi na druge te što to može donijeti pozitivno, a što negativno. Zatim potaknite raspravu u razredu o tome na koji je način nastajao utjecaj u područjima udaljenijima od grčkih ili rimskih vlastodržaca.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina pa je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima. Izazov u radu su učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (primjerice, specifične teškoće u učenju te poremećaj aktivnosti i pozornosti). Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije pružili objašnjenje ili pomoć. Provjerite kako se učenici s teškoćama služe internetskim pretraživačima. Pripremite model zadatka prema kojem učenici s teškoćama mogu istražiti podatke o lokalitetu. Tijekom podjele učenika u parove vodite računa o obilježjima pojedinog para. Poželjno je da je učenik s teškoćama u razvoju u paru s učenikom koji je senzibilniji, koji će ga poticati i usmjeravati. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra najavite rad u paru s pomoću vizualne potpore. Omogućite mu odabir teme prema njegovim specifičnim interesima. Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Tijekom rada su skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati. Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno im je najaviti strukturu sata na početku te svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Češće provjeravajte rad skupine u kojoj je učenik s teškoćama. U raspravi nikada ne ispravljajte učenike s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije te spriječite oponašanje i ruganje. Ako učenik s teškoćama ne iskaže želju da se uključi u raspravu, ne inzistirajte na tome da sudjeluje.
Na kraju aktivnosti pripremite model za učenike s teškoćama prema kojem će stvarati antičko naselje. Za učenike s oštećenjem vida pripremite alternativni zadatak (npr. pripovijedanje o antičkom nasilju).
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji se služi asistivnom tehnologijom (primjerice, čitačem teksta, slušalicama, učenici oštećena sluha diktafonom, učenici s motoričkim poremećajima tipkovnicama i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Učenicima koji žele znati više zadajte da istraže mrežu rimskih cesta i pronađu onu koja je najbliže naselju u kojem žive i s kojim središtima je tom/tim cestom/cestama bila povezana. Neka usmeno predstave kako je to moglo utjecati na kraj u kojemu žive.
Organizirajte i pripremite terensku nastavu na antički lokalitet u svojemu zavičaju. Učenike podijelite u grupe tako da u svakoj bude najmanje tri, a najviše pet učenika. Svakoj grupi zadajte da prije terenske nastave prouči određeni dio prošlosti lokaliteta i zašto je važan za prošlost zavičaja, bilo iz literature, bilo koristeći se mrežnim pretraživačima (primjerice, postanak naselja, struktura naselja, naziv naselja i sl.). Prije odlaska neka usmeno drugim učenicima predstave zadano. Uputite ih na što posebno trebaju obratiti pozornost na terenu, ovisno o lokalitetu koji ćete posjetiti. Na terenu uputite učenike da fotogrfiraju ostatke prošlosti na lokalitetu te u muzeju, ovisno o pravilima muzeja (ako on postoji), te da ih objave na razrednoj Padlet ploči. Nakon završetka terenskog obilaska fotografije i zapisi učenika neka vam posluže za analizu terenske nastave, onog što su učenici vidjeli i doživjeli. Raspravite s njima načine očuvanja lokaliteta i ostataka te zašto je to važno ljudima u sadašnjosti. Također, potaknite ih da iznesu svoje mišljenje kako oni, kao pojedinci, mogu pridonijeti očuvanju prošlosti.
Zajedno s učenicima sistematizirajte fotografije koje su objavili na Padlet ploči tako da fotografije koje prikazuju iste ili srodne pronalaske s lokaliteta ili dio lokaliteta ujedinite u skupinu fotografiju. Ovisno o broju skupina fotografija, sastavite skupine s podjednakim brojem članova. Svaka skupina treba predstaviti odabranu skupinu fotografija lokaliteta ili pronalazaka na njemu. Ponudite im da izaberu hoće li to učiniti s pomoću prezentacije izrađene u alatu Prezi ili infografike izrađene u alatu Piktochart. Kako bi dobili više informacija, neka se posluže izvorima znanja o tome lokalitetu, primjerice, različiti promidžbeni materijali lokaliteta ili muzeja, zatim izvorima znanja o razdoblju kojem pripadaju kao što su udžbenici i enciklopedije te mrežni pretraživači. Predstavnik svake skupine neka ono što su istraživali predstavi s pomoću prezentacije ili plakata. Nakon svih izlaganja, potaknite raspravu o tome što sve možemo iz ostataka prošlosti saznati o životu ljudi toga područja.
Prije odlaska na terensku nastavu, pripremite upute za učenike s teškoćama. Učenicima s poremećajima iz autističnog spektra na vrijeme najavite odlazak na terensku nastavu s pomoć vizualne potpore. Za učenike s oštećenjem vida i sluha pripremite objašnjenje zadataka u obliku auditivnog materijala (na snimaču ili čitaču teksta). Za preostale učenike s teškoćama pripremite pisanu uputu koja je vizualno i grafički prilagođena. Pisana uputa služit će im kao predložak u radu. Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prije najavite rad u skupini s pomoć natuknica ili vizualne potpore. Tijekom rada su skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati. Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno im najaviti strukturu sata na početku te svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Češće provjeravajte rad skupine u kojoj je učenik s teškoćama. Učenicima s oštećenjem vida omogućite detaljne auditivne upute svega prikazanog. Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima Padlet, Prezi i Piktochart te pripremite vizualne, auditivne i pisane upute. U razgovoru učenike s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije nikada ne ispravljajte te spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore u razredu, osim sami ne žele u nekoj za njih motivirajućoj situaciji. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji upotrebljavaju asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice, diktafon za učenike oštećena sluha, tipkovnice za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Učenici koji žele znati više neka istraže koji su se još antički lokaliteti nalazili u njihovu zavičaju, odnosno koji su još tragovi prošlosti pronađeni u zavičaju izvan lokaliteta koji su posjetili. Neka ucrtaju mjesta različitih nalazišta na slijepu kartu koju mogu digitalizirati. Neka s pomoću mrežnih pretraživača i dostupnih tiskanih izvora znanja istraže po čemu su ti lokaliteti ostali poznati, koje je bilo njihovo antičko ime te postoje li materijalni ostatci iz toga doba. Neka pripreme usmeno izlaganje ostalim učenicima u razredu koristeći se kartom koju su izradili i informacijama kojima su se služili.
Učenike podijelite u četiri skupine. Svaka skupina ima isti zadatak – zamisliti da je turistička agencija te izraditi promidžbeni plakat koji bi služio kao poticaj za posjećivanje prapovijesnog/antičkog lokaliteta. Uputite učenike što sve promidžbeni plakat treba sadržavati – naziv lokaliteta, najzanimljivije pronalaske, pravila ponašanja, što sve mogu posjetiti i naučiti o tome lokalitetu i na tome lokalitetu, postoji li mogućnost razgledavanja uz vodiča i sve što smatrate važnim. Neka na promidžbeni plakat prilože fotografije s Padleta, ali pritom trebaju paziti da upotrijebe samo fotografije koje su članovi skupine osmislili. Promidžbeni plakat mogu izraditi u alatu Canva ili Publisher sustava Office 365. Nakon što izrade plakat, predstavnik svake skupine ga predstavlja, a ostali neka glasuju koji je predstavnik bio najuvjerljiviji u anketi koju možete sastaviti u alatu MS Forms sustava Office 365. Raspravite s učenicima jesu li zamijetili u medijima predstavljanje muzeja ili nekih povijesnih manifestacija te jesu li im takvi prikazi bili dovoljno privlačni da ih posjete.
Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prije najavite rad u skupini služeći se natuknicama ili vizualnom potporom. Tijekom rada u skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati. Ako u razredu postoji učenik s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno im je najaviti strukturu sata na početku te svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Pri izradi promidžbenog plakata učeniku s teškoćama možete unaprijed dodijeliti njegov dio zadatka (primjerice, neka istraži najzanimljivije pronalaske na tom lokalitetu). Učenicima s intelektualnim teškoćama aktivnosti prilagodite u skladu s odgojno-obrazovnim ciljevima i ishodima. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnom alatu Canva ili Publisher sustava Office 365. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. Tijekom rasprave učenike s poremećajem jezično-govorne i glasovne komunikacije nikada ne ispravljajte te spriječite oponašanje i ruganje. U raspravi nemojte ustrajati na tome da sudjeluju i učenici s teškoćama, osim ako sami ne izraze želju. Postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan. Prije postavljanja pitanja budite sigurni da ste privukli učenikovu pozornost. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji upotrebljava asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice, diktafon za učenike oštećena sluha, tipkovnica za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima
Učenici koji žele znati više neka istraže prošlost lokaliteta te izrade vremensku crtu u alatu Sutori na kojoj će prikazati kako se lokalitet mijenjao u prošlosti.
Didaktičko-metodičke upute za prirodslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama, preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/alfresco/guestDownload/a/workspace/SpacesStore/17d413fe-dce4-4e95-80f6-7f67433c6e4b/Didakticko-metodickeupute-ucenici-teskoce.pdf (23. 2. 2023.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.