U uvodu prikažite učenicima fotografije hrane koje ste prethodno pripremili u alatu Sway u sustavu Microsoft Office 365. Učenici nabrajaju sastojke/namirnice koje vide na pojedinoj fotografiji i određuju kojem obroku odgovara hrana sa slike, navode je li riječ o slatkom ili slanom jelu. Pritom uvrstite i dvije-tri fotografije poznatih specijaliteta iz Hrvatske i Francuske i po potrebi recite učenicima nazive tih jela. Pitajte učenike koje druge specijalitete poznaju i koja im je zemlja porijekla.
Nakon uvoda u temu uputite učenike na poveznicu e-Škole DOS Francuski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.4, podnaslov Les repas, Activité 4. Napomenite učenicima da nije potrebno razumjeti svaku riječ u slušanom dijelu i da prije nego što krenu sa slušanjem, pozorno pročitaju pitanja vezana za razumijevanje. Nakon što pojedinačno riješe zadatak, zajedno pročitajte točne odgovore i po potrebi objasnite nepoznate riječi. Nakon toga zajedno s učenicima riješite Activité 5.
Kako biste proširili temu o frankofonskim jelima, za nastavak aktivnosti unaprijed pripremite papiriće s nazivima nekoliko frankofonskih jela (npr. l'alloco, le jambalaya / gumbo à l'écrevisse, le ravitoto, le tajine, le coq au vin, les moules frites, le colombo, le mafé, les fritür). Podijelite učenike u nekoliko grupa (ovisno o tome koliko učenika ima u razredu) i dajte im da izvuku jedan ili dva papirića.
Zadatak je učenika da prema nazivu jela istraže zemlju porijekla i osnovne sastojke jela u skladu s Activité 5. Naglasite učenicima da ne trebaju detaljno opisivati jelo te im pomognite u pojednostavnjivanju teksta. Radi lakšeg snalaženja, podijelite s učenicima suradnički dokument izrađen u programu Word u sustavu Microsoft Office 365. Za svako jelo napravite tablicu u koju će učenici upisivati podatke dobivene istraživanjem te ostavite mjesto za fotografiju. Predstavnik svake grupe predstavlja jelo.
Potaknite raspravu među učenicima koje bi od ponuđenih jela htjeli kušati, a koja ne bi. Učenici argumentiraju svoje odgovore. Raspravljajte o sastojcima koji se koriste u pojedinoj kulturi i usporedite to s hrvatskom kuhinjom.
Zakažite učenicima videosastanak u digitalnom alatu MS Teams. U uvodu im prikažite album s fotografijama hrane koji ste prethodno izradili u alatu Sway u sustavu Microsoft Office 365. Neka učenici u grupi za čavrljanje napišu sastojke/namirnice koje vide na pojedinoj fotografiji i određuju kojem obroku odgovara hrana sa slike, navodeći pritom je li riječ o slatkom ili slanom jelu. Pritom uvrstite i dvije-tri fotografije poznatih specijaliteta iz Hrvatske i Francuske i po potrebi recite učenicima nazive tih jela. Pitajte učenike koje druge specijalitete poznaju i koja im je zemlja porijekla.
Nakon uvoda u temu uputite učenike na poveznicu e-Škole DOS Francuski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.4, podnaslov Les repas, Activité 4. Napomenite učenicima da nije potrebno razumjeti svaku riječ u slušanom dijelu i da prije nego što krenu sa slušanjem, pozorno pročitaju pitanja vezana za razumijevanje. Nakon što učenici pojedinačno riješe zadatak, zajedno pročitajte točne odgovore i po potrebi im objasnite nepoznate riječi. Nakon toga podijelite zaslon i zajedno s učenicima riješite Activité 5.
Proširite temu o frankofonskim jelima tako da učenicima predstavite nazive nekih poznatih jela (npr. l'alloco, le jambalaya / gumbo à l'écrevisse, le ravitoto, le tajine, le coq au vin, les moules frites, le colombo, le mafé , les fritür). Učenici odabiru jedno jelo i prema njegovu nazivu trebaju istražiti zemlju porijekla i osnovne sastojke jela u skladu s Activité 5. Rezultate istraživanja učenici unose u zajednički dokument koji ste prethodno izradili u alatu Conceptboard. Za svako jelo napravite odvojeni dokument u koji će učenici upisivati podatke dobivene istraživanjem. Nakon toga podijelite zaslon, prikažite svaku ploču i prozovite nekoliko učenika da predstave rezultate svog istraživanja.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu čine učenici s višestrukim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaji raspoloženja). Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije mogli osigurati pojašnjenje ili pomoć.
Učenicima s izraženijim komunikacijskim i jezičnim teškoćama najavite temu rasprave i prije početka sata. Kako bi učenici s teškoćama lakše pratili raspravu i sve zadatke koji slijede, pripremite im prije početka sata grafički prilagođen uručak s novim pojmovima i njihovim prijevodom. Učenike s poremećajima jezično-govorne glasovne komunikacije ne ispravljajte u govoru ako su pogreške posljedica njihovih primarnih teškoća i spriječite oponašanje i ruganje. Ne ustrajte na tome da ti učenici govore pred ostalima u razredu osim ako to sami ne žele. Prilikom rješavanja zadataka na e-Škole DOS Francuski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.4, podnaslov Les repas, Activité 4 učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta i prilagođavanja kontrasta. Tijekom rješavanja zadatka, koji uključuje slušanje zvučnog zapisa, za učenike s oštećenjem sluha i jezičnim teškoćama treba unaprijed pripremiti natuknice teksta koji se reproducira. Neka u zadatku popunjavanja tablice o jelima i sastojcima učenik s teškoćama bude u grupi s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Po potrebi, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje i slikovne upute pri korištenju digitalnim sustavom Microsoft Office 365. Prilikom provedbe aktivnosti u mrežnom okružju provjeravajte s učenicima s teškoćama kako se snalaze u pojedinim fazama aktivnosti te im, po potrebi, pružite pomoć. S obzirom na to da je tijekom nastave na daljinu slabija kontrola nastavnika, provjeravajte prate li događanja i učenici s teškoćama.
Učenici izrađuju interaktivnu kartu tipičnih hrvatskih jela. Navode naziv jela i osnovne sastojke te umeću fotografiju jela.
Za uvod u aktivnost pripremite učenicima zadatak u alatu Wordwall u kojem trebaju poredati dijelove menija u Francuskoj. Zajedno riješite zadatak. Zatim im pomoću alata PowerPoint u sustavu Microsoft Office 365 projicirajte nekoliko francuskih jela i sireva. Učenici bilježe nazive jela i sireva u tablicu izrađenu u dokumentu programa Word u sustavu Microsoft Office 365, u jednu od sljedećih kategorija: predjelo, glavno jelo, sir i desert. Nakon toga pitajte učenike što najviše vole jesti za desert. Ako je riječ o nekim slasticama, pitajte ih znaju li ih napraviti. Učenici mogu ponuditi odgovore i na hrvatskom jeziku. Zajedno pokušajte imenovati nazive nekih namirnica na francuskom jeziku.
Najavite učenicima da će pogledati videosnimku u kojoj se objašnjava kako napraviti jednu poznatu francusku slasticu. Videosnimka se nalazi na poveznici e-Škole DOS Francuski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.4, podnaslov La recette, Activité 8. Nakon što je pogledaju, učenici pojedinačno rješavaju zadatak. Kako biste pripremili učenike da sami napišu recept na francuskom, unaprijed napravite dodatni zadatak u aplikaciji Wordwall. S pomoću slike učenici nadopunjuju rečenice traženim glagolom u imperativu (npr. verse, mélange, ajoute, mets, casse, bats…). Upotrijebite glagole koji će učenicima koristiti u nastavku aktivnosti. Napišite glagole na ploču, a učenici neka ih zapišu u bilježnicu kako bi se mogli njima koristiti u sastavljanju recepta.
U prezentaciji programa PowerPoint projicirajte fotografije nekoliko poznatih francuskih slastica. Neka učenici pogađaju koji bi se sastojci mogli nalaziti u tim slasticama. Zatim svakoj grupi dodijelite jednu slasticu koju je lako pripremiti (npr. la galette des rois, les gaufres, les crêpes…). Učenici istražuju koje su namirnice potrebne za slasticu te kako se ona priprema. Možete ih uputiti na stranicu marmiton.org, gdje mogu pronaći recepte. Učenici međusobno dijele zadatke (popis namirnica, etape pripreme, fotografije s interneta ili vlastite crteže za svaku etapu). Podsjetite učenike da prilikom korištenja fotografijama s interneta trebaju poštivati autorska prava. Tijekom procesa istraživanja pomažite učenicima u pojednostavnjivanju sadržaja recepta i oblikovanju rečenica. Kada prikupe sve potrebne informacije, učenici u alatu Book Creator izrađuju digitalni strip sa slikama i tekstom koji su napisali. Poveznicu na strip objavljuju u alatu Padlet. Svi učenici u grupi pred ostalim učenicima u razredu predstavljaju svoj recept nakon što su se prethodno dogovorili i uvježbali dogovoreni dio recepta. Napomenite učenicima da recept predstavljaju kao da su u nekoj televizijskoj emisiji. Podsjetite ih da na obrasce uljudnog ponašanja – pozdravljanje publike te zahvalu na kraju.
Zakažite učenicima videosastanak u digitalnom alatu MS Teams. Podijelite zaslon i pokažite im zadatak u alatu Wordwall u kojem trebaju poredati dijelove menija u Francuskoj. Zajedno riješite zadatak. Zatim im u alatu PowerPoint u sustavu Microsoft Office 365 projicirajte nekoliko francuskih jela i sireva. Neka učenici usmeno raspoređuju nazive jela i sireva prema sljedećim kategorijama: predjelo, glavno jelo, sir i desert, a neka učenik kojega ste prethodno za to zadužili bilježi rezultate u tablicu izrađenu u dokumentu alata Word u sustavu Microsoft Office 365. (Na kraju aktivnosti možete učenicima poslati ispunjenu i po potrebi ispravljenu tablicu.) Nakon toga pitajte učenike što najviše vole jesti za desert. Ako je riječ o nekim slasticama, pitajte ih znaju li ih napraviti. Učenici mogu ponuditi odgovore i na hrvatskom jeziku. Zajedno pokušajte imenovati nazive nekih namirnica na francuskom jeziku. Odgovore bilježite na ploči (Whiteboard) i zamolite učenike da ih prepišu u bilježnicu.
Najavite učenicima da će pogledati videosnimku u kojoj se objašnjava kako napraviti jednu poznatu francusku slasticu. Videosnimka se nalazi na poveznici e-Škole DOS Francuski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.4, podnaslov La recette, Activité 8. Nakon što je pogledaju, neka učenici individualno rješavaju zadatak. Kako biste pripremili učenike da sami napišu recept na francuskom, napravite unaprijed dodatni zadatak u aplikaciji Wordwall. S pomoću slike, učenici nadopunjuju rečenice traženim glagolom u imperativu (npr. verse, mélange, ajoute, mets, casse, bats…). Upotrebljavajte glagole koji će učenicima koristiti u nastavku aktivnosti. Napišite glagole na ploču, a učenici neka ih zapišu u bilježnicu kako bi se mogli njima koristiti u sastavljanju recepta.
U prezentaciji programa PowerPoint projicirajte fotografije nekoliko poznatih francuskih slastica. Neka učenici pogađaju koji bi se sastojci mogli nalaziti u tim slasticama. Zatim svakoj grupi dodijelite jednu slasticu koju je lako pripremiti (npr. la galette des rois, les gaufres, les crêpes…). Podijelite učenike u sobe (rooms). Učenici istražuju koje su namirnice potrebne za slasticu te kako se ona priprema. Možete ih uputiti na stranicu marmiton.org, gdje mogu pronaći recepte. Neka učenici međusobno podijele zadatke (popis namirnica, etape pripreme, fotografije s interneta ili vlastite crteže za svaku etapu). Podsjetite ih da prilikom korištenja fotografija s interneta trebaju poštovati autorska prava. Tijekom procesa istraživanja pomažite učenicima u pojednostavnjivanju sadržaja recepta i oblikovanju rečenica. Kada prikupe sve potrebne informacije, učenici u alatu Book Creator izrađuju digitalni strip sa slikama i tekstom koji su napisali. Poveznicu na strip objavljuju u alatu Padlet. Svi učenici u grupi predstavljaju svoj recept nakon što su se prethodno dogovorili i uvježbali dogovoreni dio recepta. Napomenite učenicima da recept predstavljaju kao da su u nekoj televizijskoj emisiji. Podsjetite ih na korištenje obrazaca uljudnog ponašanja – pozdravljanje publike te zahvala na kraju.
Po potrebi, prije početka uvodne aktivnosti zajedničkog rješavanja zadataka za učenike s teškoćama, osigurajte dodatno objašnjenje, slikovne upute i vršnjačku podršku za korištenje digitalnim alatom Microsoft Word i Wordwall. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno mu je najaviti i pojasniti sadržaj videozapisa na poveznici e-Škole DOS Francuski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.4, podnaslov La recette, Activité 8. Učenike s teškoćama valja motivirati komentiranjem osobnih iskustava tijekom kuhanja. Kako bi učenici s oštećenjem sluha lakše pratili videozapis, unaprijed im pripremite prijepis teksta koji se u videozapisu reproducira. Tijekom rješavanja zadatka učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta i prilagodbe kontrasta. Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju, oštećenjem sluha i poremećajem aktivnosti i pažnje, uz prepisivanje glagola, pripremite grafički prilagođen uručak s popisom glagola kako ne bi propustili informacije tijekom prepisivanja s ploče. Prilikom podjele učenika u grupe za istraživanje recepata i izradu digitalnog stripa, vodite brigu o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Po potrebi, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje i slikovne upute pri korištenju digitalnim alatom Book Creator. Odredite zadatak učenika s teškoćama u grupi u skladu s njegovim jakim stranama. Na primjer, neka učenik sa specifičnim teškoćama u učenju bude zadužen za prikupljanje i biranje fotografija, a učenik urednog razvoja za unos teksta te gramatičku i pravopisnu provjeru. Tijekom predstavljanja recepata ne ustrajte na tome da učenici s poremećajima jezično-govorne glasovne komunikacije govore pred razredom, osim ako to sami ne žele. Tijekom provedbe aktivnosti u mrežnom okružju provjeravajte kako se učenici s teškoćama snalaze u pojedinim fazama aktivnosti, prate li događanja te im, po potrebi, pružite pomoć.
Učenici kod kuće (uz pomoć odrasle osobe) snimaju videozapis dok pripremaju neko jelo. Tijekom snimanja predstavljaju recept, navode sastojke te objašnjavanju postupak pripreme. Učenici se mogu dogovoriti da recept pripreme u troje: jedan učenik neka bude kuhar, drugi snimatelj, a treći neka predstavi recept.
U uvodu pripremite radni listić izrađen u dokumentu alata Word u sustavu Microsoft Office 365. U prvome zadatku učenici povezuju jelo sa slike s nazivom blagdana uz koji ga povezujemo. Zajedno provjerite rješenja i po potrebi objasnite nepoznate riječi. U drugom se zadatku nalazi nepotpuni kalendar u koji su već upisani neki blagdani. Ponudite učenicima imena preostalih blagdana da ih dopišu uz traženi datum. Učenici zadatak rješavaju u paru. Kako bi upotpunili odgovore, stavite nekoliko parova u jednu grupu u kojoj će provjeriti svoja rješenja. Na kraju zajedno provjerite odgovore.
Nakon toga projicirajte fotografiju vatrometa i l'Arc de Triomphe. Pitajte učenike što vide na slici, znaju li o kojem je prazniku i o kojem gradu riječ. Recite im osnovne informacije o Danu državnosti u Francuskoj (la Fête nationale), a zatim ih uputite na letak koji se nalazi na poveznici e-Škole DOS Francuski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.5, podnaslov La fête nationale, Activité 5. Nakon što pročitaju program aktivnosti, učenici rješavaju zadatak. Zajedno provjerite rješenja.
U nastavku ponudite učenicima zadatak u kojem je potrebno napisane rečenice razvrstati u tablici po kategorijama (u stupcima): Proposer une sortie – Accepter une sortie – Refuser une sortie. U zadatak stavite rečenice koje će učenicima koristiti u nastavku aktivnosti, primjerice: Ça te dit d’aller au cinéma ? Tiens, c’est une bonne idée. Désolé(e), je ne suis pas libre samedi après-midi. Učenici zapisuju rečenice u odgovarajući stupac. Zajedno provjerite rješenja i uvježbavajte izgovor rečenica.
Prema letku koji su pročitali u Edutoriju, učenici zamišljaju da su u Parizu i da idu na proslavu Dana državnosti. Osmišljavaju dijalog koristeći se izrazima iz zadatka kako predložiti, prihvatiti ili odbiti prijedlog. Učenici zapisuju dijalog u svoje bilježnice i uvježbavaju scenu. Nakon što dobro uvježbaju dijalog, snimaju se pomoću svojih pametnih telefona.
Na kraju zajedno s učenicima poslušajte sve snimke. Potaknite učenike da vrednuju radove svojih prijatelja. Odredite kriterije i bodove za svaku kategoriju (npr. sadržaj teksta, korištenje izraza prihvaćanja, odbijanja i predlaganja, raspon vokabulara, jezične strukture, artikulacija francuskih glasova te cjelokupni dojam). Ocjenjivanje može biti razredno, po grupama ili pojedinačno. Na kraju svih izlaganja proglasite najbolji dijalog.
Prilikom podjele učenika u parove vodite brigu o tome da je učenik s teškoćom u paru s učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Po potrebi, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje, slikovne upute i vršnjačku podršku pri korištenju digitalnim alatom Microsoft Word. Prilikom rješavanja zadataka na e-Škole DOS Francuski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.5, podnaslov La fête nationale, Activité 5 učenike sa specifičnim teškoćama u učenju uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta i prilagođavanja kontrasta. U zadatku snimanja dijaloga uvažite utjecaj komunikacijskih i jezično-govornih teškoća na učenje stranog jezika i izgovora. Ne treba ustrajati na tome da učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije govori u filmu ako to sam ne želi. Kako biste učenike s teškoćama dodatno potaknuli na sudjelovanje, omogućite im izvedbu bez snimanja i uz sugovornika, odnosno učenika koji na njih djeluje motivirajuće.
Učenik izrađuje kalendar s popisom blagdana i praznika u Hrvatskoj te uz pojedine blagdane navodi jela tipična za njegovo obilježavanje.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.