Na početku aktivnosti projicirajte u alatu PowerPoint nekoliko poznatih stihova hrvatskih pjesnika. Potaknite učenike da pogode o kojim je pjesmama i pjesnicima riječ. Najavite učenicima da slijedi upoznavanje francuskih pjesnika i njihovih stihova.
Podijelite učenike u grupe. Odaberite neke poznate stihove francuskih pjesnika. Svaka grupa izvlači papirić na kojem se nalazi po jedan stih. U internetsku tražilicu grupa utipkava stih koji je dobila i otkriva ime pjesnika. Zadatak je učenika da o tom pjesniku pripreme kratku prezentaciju u alatu PowerPoint. Dogovorite s učenicima koje podatke mora sadržavati svaka prezentacija. Učenici traže podatke koristeći se internetom. Važno im je napomenuti da napišu vrlo jednostavne i većini razumljive rečenice tj. da originalni tekst prilagode učenicima u razredu. Pomognite učenicima u pojednostavnjivanju rečenica. Nakon što naprave prezentaciju, svaka grupa predstavlja pjesnika tako da svaki učenik kaže jednu informaciju tj. jednu rečenicu o njemu. Ostale grupe prikupljaju i/ili zapisuju informacije te pokušavaju otkriti o kome je riječ. Pritom mogu postavljati i dodatna potpitanja. Ako ne uspiju pogoditi, uputite ih da, koristeći se informacijama koje su dobili, otkriju pjesnika tako da u internetsku tražilicu unesu informacije koje su saznali.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i obilježjima same teškoće. Izazov u radu čine učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaji raspoloženja). Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Tijekom uvodne aktivnosti u kojoj je zadatak pogađanje pjesnika na temelju prezentacije imajte na umu važnosti prilagodbe za učenike kojima čitanje s prezentacije može biti otežano. Neka tekst prezentacije bude unaprijed pripremljen tako da vrstom i veličinom fonta bude grafički prilagođen za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju i oštećenjem vida. Također, pročitajte tekst stihova kako biste učenicima dodatno olakšali sudjelovanje u zadatku te na taj način dodatno privukli pozornost učenika s poremećajem pažnje i aktivnosti. Prilikom podjele učenika u grupe za izradu prezentacije vodite brigu o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Po potrebi, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje i slikovne upute pri korištenju digitalnim alatom PowerPoint. Raspodijelite zadatke unutar grupa tako da učenici s teškoćama imaju zadatak u skladu sa svojim jakim stranama. Primjerice, učenik sa specifičnim teškoćama u učenju može usmeno predlagati informacije i biti zadužen za grafičko uređivanje prezentacije ako je kreativan, a učenik urednoga razvoja biti zadužen za pravopisnu i gramatičku provjeru sadržaja. Prilikom rada u skupini vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije u zadatku ne bude zadužen za prezentacijski dio aktivnosti ili učenik s disgrafijom za zapisivanje informacija od drugih grupa.
Učenici mogu pripremiti kviz s pitanjima o francuskim pjesnicima koji su spomenuti tijekom aktivnosti i o zanimljivostima vezanim za njih. Neka učenici zajedno odigraju kviz.
U programu Word u sustavu Office 365 unaprijed napravite kartice sa stihovima pjesme Jacquesa Préverta Le déjeuner du matin. Svakoj grupi podijelite kartice s pomiješanim stihovima. Preporuka je da se na svakoj kartici nalaze barem po dva uzastopna stiha kako ne bi bilo previše kartica i kako bi se učenici lakše snalazili u zadatku. Zamolite učenike da pozorno pročitaju sve kartice. Zatim im najavite gledanje više puta nagrađenoga kratkog filma inspiriranog pjesmom Jacquesa Préverta i istoimenog naslova Le déjeuner du matin. Uputite učenike da najprije pogledaju film u cijelosti i pokušaju zapamtiti slijed događaja. Nakon što prvi put pogledaju film, zamolite ih da pokušaju poredati neke kartice. (Prilikom pisanja kartica vodite brigu o tome da na svakoj kartici bude ključna riječ koja će učenicima olakšati razumijevanje scena iz filma). Zatim im ponovno pustite videozapis i zamolite ih da paralelno pokušaju posložiti pjesmu. Ako je potrebno, zaustavljajte film nakon određenih sekvenci. Provjerite jesu li sve grupe uspjele složiti pjesmu. Prema potrebi, pustite film i treći put. Nakon što su poredali cijelu pjesmu, zamolite nekoliko učenika da je pročitaju. Osobitu pozornost posvetite pravilnoj artikulaciji francuskih glasova. Po potrebi, objasnite nepoznate riječi i značenje pjesme.
Odigrajte s učenicima igru pantomime. Nekoliko učenika izvlači papir na kojem piše određeni stih koji moraju odglumiti. Ostale učenike zamolite da u bilježnicu napišu imena učenika glumaca i pokraj svakog imena ostave mjesto za odgovarajući stih. Pustite glazbu, a učenici glumci neka ponavljaju svoju scenu nekoliko puta. Ostali učenici prate učenike glumce i otkrivaju koji učenik glumi koju scenu iz pjesme i zapisuju stih na odgovarajuće mjesto. Provjerite zajedno odgovore.
Najavite učenicima da će se na kraju okušati u slaganju stihova. Podijelite im radni listić s istom pjesmom, ali neka neke riječi nedostaju. Podijelite učenike u parove. Potaknite ih da dopune pjesmu svojim izborom riječi. Prema potrebi se mogu koristiti rječnikom. Na kraju pročitajte sve verzije pjesme.
Pri podjeli učenika u grupe pazite na to da je učenik s teškoćama u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Tijekom izrade i prikazivanja kartica sa stihovima pjesme Jacquesa Préverta Le déjeuner du matin obratite pozornost na njihovu vidljivost učenicima s oštećenjem vida. Potrebno je prilagoditi veličinu slova (minimalno 14 pt, a za slabovidne učenike i više), uporabiti sanserifni font (osobito za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju), podebljan tisak za ključne riječi te povećan razmak. Ako u razredu postoji učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno mu je najaviti i objasniti sadržaj kratkoga filma. Kako bi se učenicima s poremećajem iz autističnog spektra olakšalo praćenje kratkog filma, unaprijed im najavite sadržaj filma. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju izbjegavajte da čitaju naglas u razredu, osim ako sami ne izraze želju. Pri čitanju pjesama uzmite u obzir utjecaj poremećaja jezično-govorne glasovne komunikacije na učenje stranog jezika i izgovor. U zadatku igre pantomime osmislite alternativni način provedbe aktivnosti ako u razredu postoji učenik s izraženijim oštećenjima mišićno-koštanoga sustava. U zadatku dopunjavanja pjesama za učenike s teškoćama predložite neke od riječi koje se mogu uvrstiti u pjesmu. U završnom zadatku u paru vodite brigu o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje te da nikako ne bude samo pasivni promatrač.
Pitajte učenike jesu li ikad napisali pjesmu. Ako jesu, zamolite ih da kažu nekoliko riječi o nekoj svojoj pjesmi (koja je tema, je li pisana u stihu ili prozi, je li rimovana...). U ovom dijelu možete ponoviti i na ploču zapisati neke osnovne pojmove, primjerice: la poésie, le poète, le poème, le vers, le couplet, la rime...
Pitajte učenike jesu li čuli za blackout poeziju. Ako neki učenik zna o čemu je riječ, zamolite ga da objasni ostalim učenicima. Ako nitko nije čuo za taj pojam, objasnite im ga. Korisne informacije možete pronaći na ovoj stranici. Po potrebi, pokažite učenicima neke primjere poezije koje ste pronašli na internetu.
Nadovezujući se na prethodnu aktivnost, potaknite učenike da napišu pjesmu po principu blackout poezije. Podijelite ih u parove. U alatu Wordwall napravite čudnovati kotač s imenima francuskih pjesnika. Svaki par okreće kotač, pročita ime pjesnika i dobiva jednu njegovu pjesmu pisačem ispisanu na papiru. Pjesme odaberite unaprijed i svaku ispišite na zasebnom papiru.
Zamolite učenike da letimično pregledaju pjesmu i odaberu riječ koja će biti okosnica njihove pjesme. Zatim ih zamolite da detaljnije pročitaju pjesmu i odaberu riječi koje im najbolje odgovaraju. Ako je potrebno, prilikom biranja riječi dopustite učenicima korištenje mrežno dostupnim rječnikom (npr. ako im neka riječ zvuči zanimljivo, a ne znaju njezino značenje). Napomenite im da ne prevode cijelu pjesmu. Nakon što su odabrali riječi, potaknite ih da ih zapišu na zasebnom papiru kako bi procijenili imaju li dovoljno riječi i jesu li zadovoljni odabirom. Naglasite im da je riječi potrebno navesti redoslijedom kojim se pojavljuju na stranici teksta odozgo prema dolje, slijeva nadesno. Kada su odabrali riječi i osmislili pjesmu, potaknite ih da kreativno prekriju suvišne riječi. Po potrebi im ponovno pokažite neke primjere kako bi dobili inspiraciju.
Zamolite učenike da fotografiraju svoje radove i objave ih u zajedničkoj digitalnoj knjizi Book Creator. Potaknite ih da se na jednoj stranici učenici predstave na kreativan način, a na drugoj objave svoj rad. Poželjno je da učenici naprave i zvučnu interpretaciju svoje pjesme.
Može se pretpostaviti da učenici neće u potpunosti razumjeti pjesmu u izvorniku, stoga im na kraju možete podijeliti prijevod originalnih pjesama. Učenici uspoređuju izvornu temu i motive sa svojim radom.
Tijekom uvodne rasprave o pjesmama omogućite vizualnu podršku (npr. u obliku različitih struktura pjesama) koja će učenike s teškoćama motivirati, olakšati im razumijevanje ključnih riječi i pomoći im u praćenju rasprave. Kako biste učenika s poremećajem iz autističnog spektra motivirali na sudjelovanje u raspravi, pokušajte pronaći pjesme o specifičnim interesima učenika. Prilikom podjele u parove vodite brigu o tome da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Prilikom rada u paru vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka s obzirom na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s disgrafijom ne bude zadužen za zapisivanje pjesme. Imajte na umu da učenici s poremećajem iz autističnog spektra, jezičnim teškoćama i specifičnim teškoćama u učenju imaju teškoća s razumijevanjem, pa tako i s osmišljavanjem izraza prenesenog značenja i pjesničkih figura. Provjeravajte s parom kako napreduju u izvršavanju zadatka. Neka pripremljene pjesme koje učenici dobiju nakon vrtnje čudnovatog kotača u digitalnom alatu Wordwall budu grafički i jezično prilagođene, odnosno potrebno je prilagoditi veličinu slova (minimalno 14 pt, a za slabovidne učenike i više), uporabiti sanserifni font (osobito za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju), podebljan tisak za ključne riječi, povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika). Učenicima s teškoćama omogućite produljeno vrijeme odabira riječi koje će biti okosnica. Po potrebi, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje i slikovne upute pri korištenju digitalnim alatom Book Creator. U zadatku izrade zvučne interpretacije pjesme ne inzistirajte na tome da učenici s poremećajem u ponašanju i osjećanju ili učenici s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije govore pred razredom ako to sami ne žele.
Neka učenici na francuskom jeziku osmisle uvodni dio zajedničke digitalne knjige u kojem će dati opće informacije o blackout poeziji i njezinu nastanku te upoznaju čitatelje s koracima osmišljavanja pjesama koje su učenici stvarali u razredu.
Blackout poezija pristupljeno 6. siječnja 2023.
Déjeuner du matin pristupljeno 6. siječnja 2023.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.