Ponovite pjevanje jedne naučene pjesme prema izboru. Pokušajte tu pjesmu otpjevati u nešto višem ili nižem tonalitetu i upitajte učenike koja im je inačica bila lakša pjevati. Budući da je odgovor rijetko kada jednoglasan, navedite učenike da se prisjete podjele glasova iz 5. razreda (sopran, alt, tenor, bas). Ljudi imaju različite opsege glasa te područje unutar kojeg im je lako pjevati.
Zatim u razgovoru ponovite značajke zvuka (jakost, visina, trajanje, boja) i osvijestite što je zvuk. Možete iskoristiti i scenarij GK OŠ 6.1. Puhanjem do glazbe. Nije potrebno ustrajati na formalnoj definiciji. Dovoljno je zaključiti da zvuk iziskuje titranje koje se zrakom prenosi od izvora do slušatelja. Da bi osoba nešto mogla čuti, titranje mora biti brže od 20-ak titraja u sekundi i sporije od 20 000 titraja u sekundi.
Pitajte učenike znaju li koje životinje mogu čuti širi zvučni spektar od onoga ljudskoga. Hobotnice i kitovi komuniciraju toliko dubokim zvučnim signalima da ih ljudi ne mogu čuti. Psi i mačke mogu čuti zvukove previsoke za ljudski sluh. Kako radi zviždaljka za pse? Kada i zašto nije primjereno upotrijebiti takvu zviždaljku? Kako se šišmiši služe zvukom?
Saksofon i klarinet su glazbala u kojima zbog puhanja titra pisak, koji se još naziva jezičac. To je komad drveta (trske) koji je s jedne strane deblji, a s druge veoma tanak. Toliko tanak da titra dok glazbenik pokraj njega upuhuje zrak, kao što zastava vijori na vjetru. Točna debljina ovisi o glazbenikovoj želji: bira se ovisno o tonskim potrebama te u skladu s oblikom i tvrdoćom usana pojedinca.
U sustavu uredskih alata Microsoft Office 365 otvorite prezentaciju. Učenici mogu i samostalno pogledati dostupne fotografije. Komentirajte pripremljene natuknice.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da su učenici s teškoćama i učenici sa specifičnim teškoćama heterogena skupinu pa je odabir metoda i postupaka prilagodbe potrebno temeljiti na učenikovim pojedinačnim potrebama i značajkama. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili primjerenu potporu i pomoć pri zadavanju i obavljanju aktivnosti.
Tijekom razgovora o zvuku i zvučnom spektru, koji čuju ljudi i životinje, nemojte isticati eventualne pogreške učenika s teškoćama, a nakon razgovora omogućite tim učenicima odgovore na pitanja koja su se postavljala.
Učenicima s teškoćama unaprijed podijelite prezentaciju kojom ćete se koristiti. Ispišite im natuknice koje ćete zajednički komentirati. Neka te natuknice budu jezično i gramatički prilagođene. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima te ljevostranog poravnanja.
Prezentacija sadržava fotografije sopran „B“ klarineta i alt-saksofona. Potražite fotografije većih i manjih klarineta te saksofona. Razlikuju li se prema nečemu, osim prema veličini?
Upotrijebite alat Lino. Otvorite novu praznu virtualnu ploču i omogućite učenicima unos „sticky” elemenata. Usmjerite ih da tijekom slušanja glazbenih primjera svatko na svoj „sticky” upiše vlastita opažanja, vođena glazbenim sastavnicama (tempo, metar, izvođački sastav, dinamika). Korisno je obratiti pozornost i na ulogu glazbala (prateća odnosno orkestralana ili solistička uloga) te glazbeni stil.
Glazbeni primjeri:
Pročitajte bilješke i komentirajte dobivena opažanja. Nakon slušanja prve skladbe, uočen bi mogao biti „dijalog” između klarineta i ostatka simfonijskog orkestra (u kojem prevladava gudačka skupina). Tempo je umjeren, u slušanoj izvedbi čak umjereno spor. Kojim talijanskim pojmovima možemo opisati taj tempo (osim „Andante” – što je i naziv stavka)? Možda je netko opazio i pet-žičani kontrabas, novinu onog vremena, što može biti motivacija za ponovno slušanje. Nakon druge skladbe učenici bi trebali opaziti slobodan, promjenjiv tempo i glissando kojim Rapsodija počinje (ako učenici još nisu susreli taj pojam, ovo je dobar trenutak). Stilski je ta simfonijska pjesma skup autorovih iskustava u etnički i rasno podijeljenom New Yorku početkom 20. stoljeća. Pitajte učenike osjeća li se u njihovu okružju rasna (ili kakva druga) nesnošljivost i razgovarajte o utjecajima nesnošljivosti na društvo. Nakon treće skladbe možemo učvrstiti poznavanje naziva malih instrumentalnih sastava i istaknuti melodijsku ulogu klarineta i harmonijsku ulogu gitare. U četvrtome glazbenom primjeru mogu se čuti i vidjeti sve „izvedbe” saksofona u klasičnoj orkestralnoj ulozi. Peti primjer prikazuje solistički virtuozitet u jazz/bebop glazbi, a posljednja je skladba zvučni prikaz izražajnih mogućnosti bariton-saksofona.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da su učenici s teškoćama i učenici sa specifičnim teškoćama heterogena skupina pa je odabir metoda i postupaka prilagodbe potrebno temeljiti na učenikovim pojedinačnim potrebama i značajkama. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili primjerenu potporu i pomoć pri zadavanju i obavljanju aktivnosti.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Lino. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Neka pisane upute budu jezično i gramatički prilagođene. Ako se učenici s teškoćama ne snalaze u alatu, potaknite vršnjake mentore da ih ohrabre i objasne kako će se njime koristiti.
Tijekom komentiranja pojedinih glazbenih primjera nemojte inzistirati da sudjeluju učenici kojima je izazovno usmeno se izražavati (primjerice, učenici s artikulacijskim teškoćama, učenici s izraženom anksioznošću), osim ako izraze želju. Umjesto usmenog izražavanja, njihov rad možete vrednovati na osnovi bilježaka koje su zapisali. Nemojte isticati eventualne pogreške učenika s teškoćama, a nakon izvođenja razgovora omogućite tim učenicima odgovore na pitanja koja su se postavljala.
„Rapsodija u plavom” izvorno je napisana za dva glasovira. Skladatelj i aranžer Ferde Grofé hitno ju je prilagodio za veliki ansambl, osam dana uoči praizvedbe, no u njegovoj partituri nije bilo dionice glasovira – George Gershwin sam je improvizirao svoj dio na klaviru. Potražite kako se skladba zvala i zašto joj je skladatelj uoči prve izvedbe promijenio ime.
U ovoj će aktivnosti učenici, u digitalnom alatu Popplet, izraditi stablasti (hijerarhijski) prikaz podjele puhaćih glazbala te u njega uvrstiti poznata glazbala: saksofon i klarinet.
Zajedno s učenicima otvorite mrežnu aplikaciju Popplet i vodite ih koracima izrade pazeći da nitko ne „zaostane” zbog nepredviđenog problema. Ako korisnici (učitelj i učenici) nisu otprije prijavljeni, sustav očekuje prijavu unosom korisničkog imena i lozinke. Nakon prijave, korisnici se nalaze ili u glavnom izborniku ili u nekom prije početom projektu popplet. Provjerite nalaze li se svi učenici na istome početnom koraku. Ako stvarate novi popplet, dajte mu naziv i boju prema želji.
U korijenski (i za sada jedini) popple čvor upišite „Puhaća glazbala“. Ispod njega, na sljedećoj razini budućeg obrnutog stabla, stvorite još dva popple čvora. Nazovite ih „Drvena puhaća glazbala“ i „Limena puhaća glazbala“ (nove čvorove možete naknadno pomicati pritiskom na neispunjenu površinu između teksta i donjeg ruba okvira, uz povlačenje u željenom smjeru).
U treću razinu stabla upišite do sada poznate vrste drvenih puhaćih glazbala (glazbala bez jezičca, glazbala s jednostrukim jezičcem te glazbala s dvostrukim jezičcem). Na kraju, u četvrtoj razini, ispod čvora „s jednostrukim jezičcem” dodajte čvorove „klarinet“ i „saksofon”. Povežite čvorove od korijena prema listovima. Konačan izgled mogao bi izgledati otprilike ovako. Učenici svoje radove također mogu pohraniti kao PDF (ili prema želji ispisati na papir).
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama heterogena skupina pa je odabir metoda i postupaka prilagodbe potrebno temeljiti na njihovim pojedinačnim potrebama i značajkama. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili primjerenu potporu podršku i pomoć pri zadavanju i obavljanju aktivnosti.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Popplet. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Neka pisane upute budu jezično i gramatički prilagođene. Ako se učenici s teškoćama ne snalaze u alatu, potaknite vršnjake mentore da ih ohrabre i objasne kako će se njime koristiti.
Tijekom izrade zadatka potičite potičete učenike s teškoćama na rad. Vodite računa o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nikako ne budu samo pasivni promatrači.
Pritiskom na bilo koji popple dostupne su i mogućnosti grafičkog uređivanja. Moguće je promijeniti veličinu slova, boju okvira ili u okvir uvesti fotografiju prema želji. Potražite besplatne fotografije glazbala na portalu Pixabay i dodatno ukrasite svoj projekt popplet.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.