Na početku pripremite nekoliko različitih lopti (dimenzija i materijala) i različite podloge (metal, plastika, drvo...). Podloge stavite na pod u cijeloj učionici. Podijelite učenike u parove. Svaki će par uzeti jednu loptu i isprobati udarac lopte na svakoj podlozi. Učenici mogu mijenjati lopte i podloge. Ovisi o vama. Važno je da učenici zajedno s vama pronađu odgovor. Što su opazili? Što se mijenja? Što su radili s loptom? Potaknite ih da pogode o kojem ćemo glazbalu danas razgovarati. Tijekom rada s loptom dogovorite s učenicima pravila ponašanja za vrijeme igre. Potaknite ih da sami odrede pravila. Poslije igre razgovarajte s njima o vremenu kada je nastala glazba kao takva. Čemu je služila? U kojem su je aspektu primjenjivali (zvali za pomoć, objavljivali rat...)? Razgovarajte što bi se dogodilo da neandertalci nesu izumili udaraljke. Povežite svoja razmišljanja s 21. stoljećem. Možete im na kanalu YouTube pokazati ulomak videozapisa s prastarim glazbalima, koja su postojala u vrijeme neandertalaca. Potaknite učenike na razmišljanje jesu li postojala još koja glazbala osim puhaćih? Pokažite im ulomak na kanalu YouTube s glazbalom starim 60 000 godina. Recite im neka opišu glazbalo i zvuk te vrstu glazbala. Usporedite stara glazbala i suvremena glazbala. Upozorite učenike da tijekom cijele aktivnosti moraju poštovati mišljenje drugih i pozorno slušati dok jedan govori. Kada učenici odrede grupu glazbala, pogledajte još jedan ulomak. Postavljajući pitanja dovedite ih do zaključka o dvjema vrstama udaraljki koje su vidjeli u videozapisu. Prisjetite se u čemu je razlika među njima. Obratite pozornost na glazbene sastavnice. Pustite učenike da svu komunikaciju obavljaju sami, pokušajte samo pratiti tijek razgovora i pomagati potpitanjima. Poslije razgovora podijelite učenike u parove. Najavite im da pripreme svoje tablete i otvorite alat Puzzel.org u kojem na jednostavan i zanimljiv način iz slike udaraljke (učitelj predlaže udaraljke s određenom visinom tona) naprave kliznu slagalicu (Slidig puzzle). Stvaranje svake igre (zagonetke) poprilično je jednostavno i nije potrebno predznanje. Svoju kliznu slagalicu učenici moraju podijeliti drugom paru za slaganje. Nakon završetka igre učenici prepoznaju da je riječ o skupini udaraljki s određenom visinom tona.
Sve je postupke potrebno oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole (psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima) promišljajući ih i provodeći ih u skladu s osnovnim načelom individualizacije: osoba/učenik je u središtu aktivnosti.
Pripremite prostor u kojem ćete provesti aktivnosti uzimajući u obzir moguće teškoće kretanja ili pozicioniranje učenika s oštećenjem vida ili s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava. Provjerite mogu li se učenici s teškoćama sami kretati po različitim podlogama. Omogućite da učenici s teškoćama vida i sluha taktilno istraže različite lopte i podloge.
Učenicima s oštećenjem sluha možete priložiti opise različitih zvukova koji se mogu stvoriti s različitim podlogama. Također, omogućite im da drže udaraljke i sami pokušaju udarati ritam prema vašem pljeskanju koje će biti vizualni uzor.
Učenicima s oštećenjem sluha možete priložiti tekstovne opise videozapisa i instrumenata koji se prikazuju. Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Puzzel.org. Ponovite značenje visine tona. Tijekom svrstavanja učenika u parove posebno je važno da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom bez teškoća, koji iskazuje osjećajnost i spremnost za suradnju. Planirajte aktivnosti na tabletu na osnovi kratkih i jasnih uputa kako bi ih mogli upamtiti svi učenici. Zagonetke mogu biti jezično zahtjevan oblik, zato učenicima s teškoćama osigurajte vizualnu potporu i dodatnu pomoć.
Potaknite učenike da s pomoću tražilice, knjiga i enciklopedija istraže nastanak marimbe ili vibrafona te njihovu ulogu u jazzu. Neka izrade prezentaciju u alatu Genially i predstave je na satu.
Kao promjenu aktivnosti predložite učenicima da odsviraju musikogram na udaraljkama. Potrebni su vam bubanj i boomwhackersi. Boomwhackers su lagane, šuplje, plastične cijevi ugođene tako da proizvode određeni ton. Veoma su lake za rukovanje. Ton se dobiva udaranjem cijevi o dlan, bedra, jednom cijevi o drugu ili neki drugi predmet. Ako boomwhackersi nisu dostižni, učitelj može ponuditi metalofone ili ksilofone. Tim jednostavnim i zabavnim načinom sviranja učenici na jednostavan način osvješćuju glazbene sastavnice poput melodije, harmonije, ritma, dinamike i tempa. Prijedlog: Believer by Imagine Dragons | Boomwhacker, Drums, Claps. Poslije sviranja podijelite učenike u skupine i objasnite sljedeći zadatak: istraživanje udaraljka s određenom visinom tona. Izvlačenjem papira iz kape ili kutije (na svakom su papiru napisani nazivi dviju udaraljka) svaka skupina dobiva udaraljke koje će istražiti. Primijenite oluju ideja. To znači da najprije učenici moraju na osnovi naziva udaraljka skupiti što više ideja gdje i kako bi ih mogli istražiti. Tijekom oluje ideja potrebno je poštovati četiri pravila: postaviti jasan i razumljiv problem (istraživanje udaraljka), prihvaćati i zapisati svaku ideju (za 5 min učenici moraju napisati što više ideja kako bi riješili problem), sve ideje moraju biti prihvaćene (nema neobičnih ideja). Objasnite učenicima da su i neobične ideje katkad najbolje rješenje. Takve se ideje moraju dograđivati i razvijati. Sve svoje ideje učenici mogu zapisati na Lino.IT ploču bez prijavljivanja. Podijelite učenicima poveznicu. Kada učenici zapišu sve ideje, preusmjerite ih na tražilicu. Lino.it ploča sada će služiti kao bookmaker. Sav materijal moraju spremiti u kolekciju Wakelet. Svaka skupina izrađuje svoju kolekciju u Wakeletu. Upozorite učenike da svaku poveznicu s kanala YouTube ili neki članak iz kojega su preuzeli citat moraju obavezno navesti na kraju prezentacije ili kolekcije (obavezno datum preuzimanja te ime i prezime autora). Pomozite im na početku pretraživanja i dajte uputu. Na početku dobro pogledajte svaku udaraljku, razmislite odakle ona potječe, koliko je stara, kojemu je glazbalu slična, je li vam poznata. Pronađite videozapis. Obratite pozornost na zvuk, materijal, način sviranja na pojedinačnom instrumentu. Podsjetite ih da obrate pozornost na ulogu udaraljka: kao sologlazbalo, komorno glazbalo i orkestralno glazbalo. Objasnite im da u tražilicu mogu upisati naziv udaraljke na hrvatskom i dodati na engleskom percussion, što označava udaraljke. Analizirajte sve podatke i samo poslije analize možete početi izrađivati kolekciju. Sljedeći je dio istraživanje: učenici moraju sami izraditi udaraljku s određenom visinom tona. Dajte im uputu, pomozite, dajte savjete. Postoji varijanta da ovaj dio učenici mogu obaviti doma ili da donesu sav potreban materijal u školu i tamo obave zadatak. Potaknite učenike da izrade udaraljku tako da na njoj mogu odsvirati neku laganu pjesmicu. Svaki dio stvaranja udaraljke moraju fotografirati i zabilježiti. Primjer udaraljke: boce napunjene vodom, čaše napunjene vodom, vilice, žlice različitih dimenzija, različita kućna pomagala, plastične cijevi različitih duljina, kamenje različitih oblika i veličina… Možete pogledati video i video. Na kraju učenici sve dijelove izrade i konačan proizvod i sviranje na njemu uređuju u alatu Canvi, ali još ne stavljaju u kolekciju.
Svaka skupina mora vrednovati udaraljku druge skupine.
Sve je postupke potrebno oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole (psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima) promišljajući ih i provodeći ih u skladu s osnovnim načelom individualizacije: osoba/učenik je u središtu aktivnosti. Premda su učenici s teškoćama izrazito heterogena skupina, u školskom je radu svima potrebno dati jasnu strukturu i istaknuti čemu su usmjereni ciljevi i zbog čega se provode aktivnosti.
Prije sviranja i upotrebe udaraljki bubnjeva i boomwhackersa, upozorite učenike s teškoćama na što se trebaju usmjeriti i što trebaju pratiti tijekom sviranja. Istaknite pojmove melodije, harmonije, ritma, dinamike i tempa u ovoj cjelini na posebne kartice. Dajte im kratka objašnjenja obilježja koja određuju navedene pojmove.
Upotreba udaraljki, bubnjeva i boomwhackersa idealna je mogućnost za uključivanje učenika s oštećenjem sluha da sudjeluju u aktivnosti prateći vibracije koje proizvode instrumenti. Također, učenicima s oštećenjem sluha možete omogućiti da prislone ruku na zvučnik iz kojeg se reproduciraju spomenuti glazbeni zapisi kako bi osjetili ritam kroz vibracije.
Učenici s poremećajima iz autističnog spektra mogu biti osjetljivi na buku pa im unaprijed najavite aktivnost i omogućite stavljanje slušalica ili izlazak iz učionice ako im je to potrebno. Za zadatak istraživanja udaraljki grupirajte učenike tako da je u skupini s učenikom s teškoćama uvijek učenik koji je senzibiliziran za pojedinu teškoću te potiče učenika u aktivnosti. Provjerite dostupnost svih navedenih alata za učenike s različitim vrstama teškoća (posebno za učenike s oštećenjem vida i oštećenjem mišićno-koštanoga sustava) u aktivnostima u kojima se trebaju njima koristiti.
Ako učenik ima teškoća u iščitavanju sadržaja kako bi se izdvojili opisi, neka sadržaj čita drugi učenik ili učenika s teškoćama usmjerite na sadržaje čije se postavke mogu prilagoditi njegovim potrebama čitanja. Pripremite učenicima s teškoćama pjesme istaknutog ritma kako bi upravo na takvim primjerima mogli primijeniti izrađene udaraljke.
Predložite učenicima da istraže virtualne alate udaraljki s neodređenom visinom tona.
Aktivnost počnite pjevanjem pjesama prema želji učenika ili sviranjem na udaraljkama. Možete odabrati jednu poznatu pjesmu i dodati pratnju na udaraljkama. Prema mogućnosti možete upotrijebiti udaraljke uživo. Ako ih nemate, možete se koristiti nekom virtualnom aplikacijom u kojoj možete svirati metalofon ili ksilofon ili boomwhackersi. Kažite učenicima da pjesmu koju su svirali na udaraljkama iz kućne radionice moraju snimiti na mobitel i učitati u računalo. Upozorite ih da će glazbu svirati u dvodobnoj mjeri. Potaknite učenike da pri snimanju skladbe obrate pozornost na mjeru, glazbeni puls i tempo. Svaki će učenik predstaviti svoju glazbu. Zatim s pomoću FreeConvertera prenesite skladbu u MP3 ili WAV i učitajte u aplikaciju Audacity. U aplikaciji potaknite učenike i pomozite im da se poigraju različitima efektima. Dajte im smjernice ili pustite da sami izraze svoju kreativnost. Završenu skladbu učenici dodaju u alat Canva (u prezentaciju ili film koji su osmislili) i učitavaju u kolekciju Wakelet kao završetak istraživanja. Istraživanje možete pokazati cijeloj školi tako da postavite kolekcije na mrežnu stranicu škole.
Sve je postupke potrebno oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole (psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima) promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije: osoba/učenik je u središtu aktivnosti.
Raspravite sa svim učenicima što oni smatraju da skladatelj treba raditi, a zatim točnije oblikujte obilježja tog zanimanja. U skladu s tom raspravom, koja treba biti jasno vođena i u kojoj je važno uključiti sve učenike bez obzira na vrstu teškoće, nastojte ih jasnije usmjeriti na zadatak koji uključuje pjevanje i sviranje. Za učenike s teškoćama pripremite primjere dvodobne mjere i podsjetnike što znače mjera, puls i tempo. Učenike s teškoćama, koji ne žele ili ne mogu pjevati ili svirati, uključite u aktivnosti snimanja mobitelom.
Omogućite učenicima s oštećenjem sluha da taktilno osjete pjesme s pomoću vibracija te tako održavaju ritam udaraljkama. Zvuk pojedinog instrumenta kojim se koristite, opišite i priložite u tekstovnom obliku. Ako se učenik s oštećenjem sluha koristi slušalicama, dopustite mu da se njima služi.
Izmjenjujte aktivnosti i dopunjujte ih prema potrebi učenika. Provjerite pristupačnost efekata u aplikaciji Audacity za pojedinog učenike s teškoćama. Učenicima s poremećajima iz autističnog spektra potrebno je najaviti sve očekivane aktivnosti te dopustiti da se koriste slušalicama. Kako bi iskazali kreativnost u prezentaciji ili filmu, osigurajte udruživanje svih učenika raspoređujući ih tako da u svakoj skupini odaberete po jednog učenika čije su jake strane u traženim aktivnostima (primjerice, glas i pjevanje, sviranje, ovladanost aplikacijom Audacity i platformom Canva).
Ponudite učenicima skladanje višeglasne glazbe dodavanjem drugoga glasa u aplikaciju Audacity.
Neanderthal Bone Flute Music https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=sHy9FOblt7Y
Preuzeto 11. travnja 2023.
Lithophon
https://www.youtube.com/shorts/PZ4hEubvWE4?app=desktop&cbrd=1
Preuzeto 11. travnja 2023.
Lithophone melody
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=FPlt5oDUnOA
Preuzeto 11. travnja 2023.
Believer by Imagine Dragons | Boomwhacker, Drums, Claps
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=cfpaRTkK0Ls
preuzeto 11.4.2023.
Virtuoz na flašama
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=DfqKdO1ISrA
Preuzeto 11. travnja 2023.
Poljski ulični muzičar Tim Vex svira po instrumentima koji se mogu naći u svakom domu.
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=3rPu0BDzIjk
Preuzeto 11. travnja 2023.
https://www.musick8.com/boomwhackers/playboomwhackers.php boomwhackersi online
https://playxylo.com/ ksilofon online
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.