Predmet
Glazbena kultura 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Jednostavačne skladbe: solopjesma, zborska pjesma, glasovirska minijatura

Naziv predmeta
Glazbena kultura 7

Razred
7. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • zborska pjesma
  • glasovirska minijatura
  • solopjesma

Jedan, ali vrijedan

Na početku s učenicima odigrajte kviz Kahoot i ponovite pjevačke glasove, vrste zborova i instrumente. Kahoot! je interaktivan digitalni alat namijenjen izradi kvizova.

Pitajte učenike razumiju li riječ jednostavačnost i višestavočnost. Na primjeru A. Vivaldi „Četiri godišnja doba” objasnite učenicima višestavačnost i jednostavačnost u glazbi.

Podijelite učenike u parove. Primijenite tehniku „razmjeni misli u paru”. To je tehnika tijekom koje učenici moraju samostalno razmisliti o ideji jednostavačnosti i višestavačnosti u stvarnom životu, a razmjenom u paru učenici dobivaju potvrdu svojega razmišljanja ili pomoć u oblikovanju ideje ili rješenja. Dajte im na početku primjer: igrica na PlayStationu može imati nekoliko razina – to je višestavačnost, ako je samo jedna razina – jednostavačnost. Dodirnite temu „manje igrica – više igre na zraku”. Razgovarajte s učenicima o prednostima i štetnostima digitalizacije. Potaknite učenike na raspravu i kritičko razmišljanje. Učenici tijekom rasprave pozorno slušaju druge učenike i poštuju tuđe mišljenje. Možete primijeniti trik s loptom. Tko drži loptu – taj govori, a svi drugi slušaju. Poslije rasprave najavite učenicima da pripreme svoje tablete i podijelite im poveznicu za Padlet ploču. Na ploče izradite dva stupca: jednostavačnost i višestavačnost.

Na Padlet ploču učenici, podijeljeni u parove, upisuju riječi, misli, ideje iz života koje su smislili i koje su za njih mogu označavati jedan stavak ili više njih.

Svoja razmišljanja i zapisane misle mogu razmijeniti s drugima parovima. Raspravljajte o tome. Usporedite jednostavačnost i višestavačnost navodeći primjere iz života. Nakon završetka zajedno možete odabrati najbolju usporedbu.

Pokažite ulomke iz triju videozapisa, koje predstavljaju solopjesmu, zborsku pjesmu i glasovirsku minijaturu (može i obradu Maksima Mrvice). Možete pokazati snimku i-nastava (glasovirska minijatura i solopjesma). Razgovarajte s učenicima o tome kako oni doživljavaju te tri vrste glazbe. Objasnite im kada su nastale solopjesma i glasovirska minijatura i zbog čega.

Nakon toga podijelite učenike u tri skupine i svakoj skupini dodijelite jednu od tri Tricider ploče (s pomoću poveznice), koje ste pripremili. Svaka ploča sadržava jednu jednostavačnu vrstu: solopjesmu, zborsku pjesmu i glasovirsku minijaturu.

Primijenite oluju ideja, što znači da je svaka ideja dobro došla. Svaka skupina upisuje riječi, misli, ideje o tome kako sada razumiju tu glazbenu vrstu. Pomozite im potpitanjima. Kada skupina završi sa svojom glazbenom vrstom, prosljeđuje svoju ploču drugoj skupini i tako u krug dok nisu upisali svoje ideje za sve glazbene vrste. Na kraju donose zaključak o svakoj vrsti.

Postupci potpore

Sve je postupke potrebno oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole (psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima) promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije: osoba/učenik je u središtu aktivnosti.

Provjerite znaju li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Kahoot. Ako se učenik s teškoćama ne može samostalno služiti alatom, aktivnost može obavljati u paru. Kako biste osigurali razumijevanje pitanja i ponuđenih odgovora, prikazani tekst pročitajte i naglas. Osigurajte dovoljno vremena za odabir točnog odgovora kako bi svi učenici mogli sudjelovati.

Tijekom slušanja skladbe dopustite učeniku s oštećenjem sluha da osjeti vibracije zvuka preko zvučnika. Opis skladbe učeniku, također, možete priložiti u pisanom obliku. Osigurajte tišinu u razredu tijekom slušanja skladbe.

U planiranim aktivnostima važno je učenika s teškoćama upariti s učenikom bez teškoća koji je senzibiliziran za potrebe učenika s teškoćama. Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Padlet. Ako se učenici s teškoćama ne mogu samostalno služiti digitalnim alatom, važno je da preuzmu ulogu u timu koja odgovara njihovim mogućnostima. Opis planiranih videouradaka možete unaprijed pripremiti za učenike s oštećenjem vida i sluha. Za sve učenike s teškoćama provjerite pristupačnost planiranih alata i njihove vještine rukovanja. Napišite natuknice za primjenu alata (Padlet, Tricider) s jasnim uputama i slijedom odabira kako bi se ti alati koristili što učinkovitije. Nakon prikupljenih i ispisanih dojmova o obilježjima solopjesme, zborske pjesme i glasovirske minijature jasno iskažite zaključke i povežite osobitosti izdvajajući najvažnije. Konačni pregled jasno izrazite i upišite poštujući kriterije jednostavnosti i grafičke organizacije u skladu s načelima jednostavnog jezika.

Za učenike koji žele znati više

Ponudite učenicima da pronađu i istraže život skladatelja koji je napisao 600 solopjesama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Jedan, ali vrijedan

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik upoznaje određeni broj kraćih skladbi (cjelovite skladbe, stavci ili ulomci) različitih vrsta glazbe.
  • Učenik razlikovuje i uspoređuje pojedine instrumentalne i vokalno-instrumentalne glazbene vrste. Glazbena djela svrstava u određenu glazbenu vrstu, prema njihovim obilježjima.
  • Učenik na osnovi slušanja glazbe razlikuje: vokalnu, instrumentalnu i vokalno-instrumentalnu glazbu, različite vokalne, instrumentalne i vokalno-instrumentalne sastave.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

U čemu sam najbolji/najbolja

Razgovarajući o jednostavačnoj glazbi, podsjetite učenike da takva glazba u pravilu ima dvodijelni ili trodijelni oblik. Ponovite oblike s pomoću tjeloglazbe 1 ili tjeloglazbe 2 ili tjeloglazbe 3. U tjeloglazbi 1. ako nemate obruča, možete samo raditi pokrete rukama, a umjesto štapa možete se koristiti samo nogama ili rukama. Tijekom tjeloglazbe svaki se učenik mora osjećati prihvaćenim i sigurnim. Pokažite svojim primjerom kako se učenici moraju ponašati tijekom tjeloglazbe (nema podsmjehivanja, kritika). Svi su podjednako dobri.

Možete podijeliti učenike u skupine i s pomoću udaraljka i tjeloglazbe učenici sami smisle i izvedu dvodijelni ili trodijelni oblik. Dajte im 10 minuta da se dogovore i nauče skladbu. Na kraju odaberite najbolju izvedbu.

Poslije tjeloglazbe podijelite učenike u parove i objasnite im sljedeći zadatak. Za taj zadatak pripremite jednu skladbu u formatu MP3. Može biti samo melodija, ritam ili pratnja. Vi sami ili ako imate u razredu učenika koji svira, možete na klaviru odsvirati melodiju, a svaki će je učenik zapisati na mobitel. Možete podijeliti svima istu melodiju ili različitu, ovisi o pripremljenosti učenika. Zatim melodiju samo preuzmete na računalo i s pomoću alata Free converter pretvorite u MP3 ili WAV. Takvu glazbu učitajte u alat Audacity.

Potaknite učenike da obrade melodiju dodavanjem različitih efekata, šuma, druge glazbe, skraćivanjem ili ponavljanjem, svojega glasa… Glazba mora biti glazbena minijaturu ili solopjesmu. Važno je da zadrže dvodijelni ili trodijelni oblik. Neka učenici daju naziv svojoj skladbi. Na kraju svaki par predstavlja svoju glazbu. S učenicima razgovarajte o napisanoj glazbi, potaknite ih na kritičko razmišljanje.

Postupci potpore

Sve je postupke potrebno oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole (psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima) promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije: osoba/učenik je u središtu aktivnosti.

Zadatci tjeloglazbe trebaju biti oblikovani tako da učenici s teškoćama dobiju jasnu uputu i da ih se potakne na pokret u sigurnom okružju. Sve učenike treba poticati prema njihovim sposobnostima.

Rad na računalu primjenom programa Audacity uključuje potrebu provjere pristupačnosti i mogućnosti učenika s teškoćama za rad u primjeni tog alata. Učenicima s oštećenjem sluha nastojte približiti aktivnosti oslanjajući se na vizualne prikaze glazbenih formi te ih potaknite da na osnovi vizualnih opisa sudjeluju u davanju naziva skladbi pojedinih učenika. Učeniku s oštećenjem sluha omogućite istraživanje skladbe s pomoću vibracija na zvučniku.

Kako se prema planu aktivnosti izmjenjuju, potrebno je davati jasne naznake kada se aktivnost mijenja, odnosno jasne znakove za početak i završetak svake aktivnosti. Takav jasan početak i završetak posebno olakšavaju praćenje učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju, ali i učenicima s poremećajima iz autističnoga spektra. Tim učenicima unaprijed najavite i duljinu trajanja aktivnosti. Za obrade melodija dopustite učenicima da potpuno iskažu svoju kreativnost podsjećajući ih neprestano na oblik koji je potrebno zadržati: dvodijelni ili trodijelni. Pojmove dvodijelni i trodijelni oblik prikažite vizualno i jasno naznačite glavna obilježja u svakom od oblika, kako bi ih razumjeli svi učenici. U svakoj aktivnosti provjerite je li učenik s određenom teškoćom ovladao alatima kojima se koristite. U planiranju tjelesnih aktivnosti poglavito omogućite da svi učenici budu izloženi i sudjeluju isključivo u radnjama koje su im primjerene s obzirom na teškoću te da svi učenici u razredu podupru napore učenika s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Predložite učenicima da pokušaju stvoriti višeglasje u alatu Audacity.

Nastavna aktivnost za predmet X

U čemu sam najbolji/najbolja

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik sudjeluje u zajedničkoj izvedbi glazbe, usklađuje vlastitu izvedbu s izvedbama drugih učenika te vrednuje vlastitu izvedbu, izvedbe drugih učenika i zajedničku izvedbu.
  • Učenik stvara/improvizira melodijske i ritamske cjeline pjevanjem, pokretom/plesom, pljeskanjem, lupkanjem, koračanjem i/ili udaraljkama.
  • Učenik na osnovi slušanja glazbe razlikuje: vokalnu, instrumentalnu i vokalno-instrumentalnu glazbu, različite vokalne, instrumentalne i vokalno-instrumentalne sastave.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Marko istražuje

Učenici sjede u krugu i igraju igru Marko svira. Prvi učenik govori: Marko svira (primjer: violinu), drugi učenik ponavlja „Marko svira” (violinu i dodaje svoje glazbalo), treći učenik ponavlja dva glazbala i dodaje svoje. Igra se nastavlja dok ima učenika koji mogu ponoviti cijeli niz glazbala. Tko je zaboravio – ispada iz igre. U ovoj igri učenici razvijaju kreativnost, maštu, pamćenje, sposobnost koncentracije i sposobnost pozornosti. Igrajući igru, učenici uče znanje i ponašanje.

Poslije igre podijelite učenike u grupe i najavite da pripreme tablete. Podijeli im poveznicu na Coggle. Najavite da u alatu moraju izraditi umnu mapu „Jednostavačna glazba”. Za svaku vrstu učenici moraju upisati njezine značajke, pronaći skladatelje koji su skladali tu vrstu, staviti poveznice za sve vrste, pronaći slike karakterizirajući svaku vrstu. Potaknite učenike da potraže nastajanje tih glazbenih vrsta te usporede glazbu 19. st. s glazbom iz 21. st. Može li u 21. st. postojati solopjesma, zborska pjesma, glasovirska minijatura. Učitelj pomaže potpitanjima i savjetima.

Postupci potpore

Sve je postupke potrebno oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole (psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima) promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije: osoba/učenik je u središtu aktivnosti.

Navedeni zadatak igre Marko svira može biti zahtjevan mnogim učenicima s teškoćama. Nastojte da ti učenici budu na početku kruga kad je tek počelo nabrajanje glazbala. Za učenike s oštećenjem sluha moguće je izraditi slikovne prikaze instrumenata te kad netko od učenika iz kruga izgovori pojedini naziv instrumenta, jedan učenik za svaki odabir podigne odgovarajuću sliku. Takav način pomaže i ostalima da upamte poredak i naziv (posebno učenicima sa specifičnim teškoćama učenja i učenicima s poremećajem pozornosti) te njihovu prizivanju i izgovaranju.

Provjerite znaju li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Coggle. Oblikovanje umne mape za jednostavačnu glazbu dat će bolje rezultate kod učenika s teškoćama ako budu u paru s učenicima bez teškoća. Dajte jasne odrednice pojmova koje umna mapa treba sadržavati. Ispišite kartice s odrednicama za usporedbu glazbe iz navedenih dvaju razdoblja i unaprijed ih pripremite za učenike s teškoćama. Postavite konkretna pitanja i oblikujte ih jednostavnim jezikom kako biste usporedili glazbu dvaju razdoblja. Primjerice, možete postaviti pitanja: Postoji li zborska pjesma u 19. stoljeću? Postoji li zborska pjesma u 21. stoljeću? Jesu li jednake ili različite? Ako su različite, po čemu se razlikuju? Što im je zajedničko? Provjerite sadržaj umnih mapa učenika s teškoćama sugerirajući im i dodajući pojmove i obilježja koje možete pronaći kod drugih učenika te isto tako iz njihovih uradaka prepoznajte kvalitetna obilježja i istaknite ih kao rješenja za obogaćivanje umnih mapa za druge učenike.

Za učenike koji žele znati više

Ponudite učenicima da istraže filmsku ulogu zborske glazbe u 21. stoljeću.

Nastavna aktivnost za predmet X

Marko istražuje

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik upoznaje određeni broj kraćih skladbi (cjelovite skladbe, stavci ili ulomci) različitih vrsta glazbe.
  • Učenik svrtava glazbena djela u određenu glazbenu vrstu, prema njihovim obilježjima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Four Seasons – Vivaldi

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=GRxofEmo3HA

Dmitri Hvorostovsky – Pimpinella (Tchaikovsky)

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=gPm-8XaZV6Y

KOS Czech choir – Adiemus – Karl Jenkins

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=TAN5wGez9zE

Evgeny Kissin - Étude Op. 10, No. 12 in C minor 'Revolutionary'

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=7VWHBHeNrg4

Maksim Mrvica – Revolutionary Etude in C Minor (Chopin)

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=KSkh5dgn69U

Glazbena kultura, 7. r. OŠ – Solo pjesma i glasovirska minijatura i nastava

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=IKiM6QA_1fs

Dua Lipa – Levitating – Musicograma percusión corporal

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=EE4ju31kC_U

#Percusión corporal #MUSICOGRAMA #Clap clap sound – RITMO CON MANOS

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=AN-cuRu7oAQ

Actividades para clases de música y movimiento

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=uPQm5m_N7VY

Sve je preuzeto 11. travnja 2023.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.