Predmet
Glazbena kultura 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Tradicijska glazba Slavenskih naroda

Naziv predmeta
Glazbena kultura 7

Razred
7. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • drmeš
  • folklor
  • etno
  • tradicija
  • Slaveni

Raznolika Europa

Pitajte učenike poznaju li kontinent Europu. Razgovarajte s njima o Europi. Prisjetite se europskih država. Pokažite Goggle Maps i ponudite im da ih pokažu na karti Europe. U svakoj državi imenujte glavni grad. Pokažite učenicima videozapis s najpoznatijim europskim gradovima. Ovaj videozapis je na engleskom, ali imate automatski prijevod na hrvatski. Pitajte učenike vole li putovati. Ovdje možete primijeniti metodu „vruća olovka”. Vruća olovka je tehnika kojom se u kratkom vremenu (nekoliko minuta) od učenika može dobiti mnogo ideja ili odgovora na postavljena pitanja. Mnogima odgovara i izostanak pritiska koji može stvoriti iznošenje ideja naglas pred svima i/ili u isto vrijeme. Učenici imaju pravo napisati da se više ničega ne mogu dosjetiti. Postavljajte pitanja na koja učenici odgovaraju.

Kamo ste sve putovali? Možda je netko bio u jednoj od europskih država, potaknite učenike da podijele svoja sjećanja. Koja je razlika među državama? Pitajte učenike što moraju znati kada dolaze u drugu državu, na što moraju obratiti pozornost da ne bi dospjeli u neugodnu situaciju. Možda će netko podijeliti zanimljiv slučaj, događaj, koji su imali na putovanju. Pitajte učenike jesu li bili na nekoj tradicijskoj manifestaciji. Što se na njoj događalo? Kada učenici iskoriste mogućnosti vruće olovke, možete primijeniti igru loptom: dok jedan drži loptu - on čita ili govori, svi drugi moraju slušati. Kada on završi, predaje loptu sljedećem govorniku. Pustite učenike da govore i slušaju jedni druge … Poslije razgovora odradite s učenicima tjeloglazbu ili sviranje na glazbalima, naučite ples, pjevajte. Pokušajte povezati glazbeno stvaralaštvo sa slavenskim narodima.

Pitajte učenike jesu li čuli glazbu drugih europskih naroda? Možete pokazati i-nastavu: Glazbeno putovanje – Europa.

Zatim podijelite učenike u parove i recite im da pripreme tablete i slušalice. U sljedećem zadatku primijenite metodu razmijeni misli. Razmjenom u paru učenici dobivaju potvrdu svojega razmišljanja ili pomoć u oblikovanju rješenja. U alatu LearningApps izradite igru prepoznavanja glazbe različitih naroda. Možete odabrati upari parove: država + glazba. Samo podijelite učenicima QR kôd ili poveznicu. Tako s pomoću metode razmisli u paru učenici rješavaju kviz.

U sljedećem zadatku predložite učenicima da s pomoću Goggle Maps Europe odaberu jednu državu. Zatim na kanalu YouTube moraju pronaći tradicijsku glazbu te države (pjesmu, ples…). Podsjetite učenike da moraju obratiti pozornost na glazbene sastavnice. Kada učenici odaberu glazbu, podijelite im poveznicu Google Forms s pripremljenim pitanjima o glazbenim sastavnicama. Prvo pitanje stavite kratak odgovor da učenici mogu upisati poveznicu glazbe koju su odabrali. Svaki par pomno sluša glazbu koristeći se slušalicama i odgovara na pitanja u Google Formsu. Poslije toga svaki par predstavlja svoju glazbu razredu i čita odgovore, koje su napisali analizirajući glazbene sastavnice. Potaknite učenike da kritički razmišljaju, iznose i brane svoja stajališta i svoje mišljenje. Na kraju učenici vrednuju doprinos aktivnosti svakoga učenika ili para (podijelite im izlazne kartice).

Postupci potpore

Sve je postupke je potrebno oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole (psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima) promišljajući ih i provodeći ih u skladu s osnovnim načelom individualizacije: osoba/učenik je u središtu aktivnosti.

Uvodni dio za učenike s oštećenjem sluha, učenike s oštećenjem vida i učenike sa specifičnim teškoćama u učenju može početi samo nabrajanjem njima poznatih europskih država i gradova ili izdvajanjem neke osobitosti vezane za tu državu ili grad, a što mogu napisati. Možete im ponuditi nazive, a oni neka upišu asocijacije – dajte im primjere poput Francuska – vino, Nizozemska – Amsterdam – tulipani i slično. Neka napišu nazive država koje po nečemu izdvajaju ili pamte te neke njihove osobitosti. Tijekom gledanja videozapisa provjerite vide li učenici s oštećenjem sluha dovoljno dobro videozapis i popratne titlove koji se prikazuju.

U aktivnostima koje se temelje na radu u paru svakako nastojte upariti učenika s teškoćama s učenikom bez teškoća koji je senzibiliziran za određenu teškoću i koji će zato osigurati da se učenik s teškoćama osjeća sigurno i slobodno može iskazati svoje mišljenje. Provjerite kako se u internetskom okružju (YouTube) snalaze učenici s teškoćama. Za učenika oštećena sluha kviz možete prilagoditi tako da se države uparuju s opisom glazbe specifične za to područje. Pripremite kartice s glazbenim sastavnicama kako biste podsjetili učenike s teškoćama na sadržaje koji su važni u ovoj cjelini. Obratite pozornost i na sadržaj izlaznih kartica koje mogu dati nove ideje za kvalitetnije prilagodbe učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Predložite učenicima da snime podcast o tradicijskoj glazbi jedne države.

Nastavna aktivnost za predmet X

Raznolika Europa

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik upoznaje određeni broj kraćih skladbi (cjelovite skladbe, stavci ili ulomci) različitih vrsta glazbe.
  • Učenik prepoznaje, uspoređuje i razlikuje različite glazbene vrste na osnovi slušanja glazbe.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Detektivi po Europi

Nastavni sat počnite pjevanjem pjesme, tjeloglazbom ili sviranjem na glazbalima. Naučite učenike plesati drmeš ili krakovjak. Možete se koristiti predlošcima na kanalu YouTube. Odaberite tradicijsku glazbu jednoga slavenskog naroda.

Razgovarajte s učenicima o putovanjima. Kamo bi željeli otputovati te koje bi europske države htjeli posjetiti? Što bi htjeli razgledati? Kojim bi prijevoznim sredstvom htjeli otputovati? Razgovarajte o ponašanju tijekom putovanja u automobilu, vlaku, zrakoplovu ili pješice. Prisjetite se kako se treba ponašati na koncertu, predstavi ili kazalištu. Potaknite učenike na razgovor o kulturnoj baštini svakoga naroda. Pitajte što im znače riječi: folklor, etno, tradicija. Pogledajte zapis Popis kulturne baštine Hrvatske ili Hrvatska baština.

Prisjetite se i otpjevajte hrvatsku tradicijsku pjesmu prema želji učenika.

Podijelite učenike u parove i s pomoću YouTubea ih upoznajte s tradicijskom glazbom germanskih, ugrofinskih, romanskih i na kraju slavenskih naroda. Primijenite metodu otkrivanje idejom; omogućite da sami otkriju po kojim su značajkama narodi podijeljeni u etničke skupine (Slaveni, Germani, Ugrofinci, Romani). Uz aktivno slušanje glazbe različitih naroda potaknite učenike da zapisuju ideje u bilježnicu: neka obrate pozornost na to jesu li glazba, način pjevanja, ples, glazbala, jezik, kultura i tradicija slični i po čemu. Zajedno donesite zaključak.

Primijenite obrnutu učionicu. Virtualno zadajte učenicima da sami pronađu ples ili pjesmu slavenskih naroda koju će predstaviti u razredu i naučiti druge učenike. Razgovarajte o hrabrosti i samopouzdanju. Trebaju se suočiti sa strahom da bi izašli pred publiku. Ako i pogriješe, nije problem jer su dali sve od sebe. To se naziva samopouzdanje.

Razgovarajte s učenicima zašto je potrebno poznavati obilježja jedne ili druge narodne skupine. Potaknite ih na kritičko razmišljanje o kulturnom razumijevanju. Pitajte učenike koji narodi čine slavensku etničku skupinu, koje zajedničke elemente možemo pronaći kod slavenskih naroda. Iskoristite metodu razmijeni misli u paru. To je tehnika tijekom koje učenici moraju samostalno razmisliti o zadanoj temi te nakon toga razmijeniti razmišljanja u paru. Nakon toga se razmišljanja mogu razmijeniti s drugim parovima, da bi na kraju nekoliko parova sve prenijelo ostalim učenicima u razredu. Obavezno uputite učenike da razmišljaju o glazbi.

Poslije podijelite učenike u parove koji će istraživati jednu slavensku državu. Učenici moraju s pomoću tražilice, knjiga, enciklopedije, karte istražiti tradiciju, običaje, nošnje, glazbala i naravno glazbu odabrane države. Obratite pozornost na instrumentalnu, vokalnu, vokalno-instrumentalnu glazbu, načine pjevanja, različite plesove i glazbala. Svoju prezentaciju učenici moraju izraditi u aplikaciji Genially. Potaknite učenike da tijekom izrađivanja prezentacije upotrijebe tekst, videozapis, MP3, grafikone, slike… Na kraju prezentacije, kao vrednovanje, učenici moraju sastaviti kviz u alatima LearningApps, Kahoot, Google Forms. Kviz moraju uvrstiti u prezentaciju i predstaviti je na obilježavanju Dana Europe.

Postupci potpore

Sve je postupke potrebno oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole (psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima) promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije: osoba/učenik je u središtu aktivnosti.

Za uvodnu aktivnost učenja tradicionalnih plesova pripazite na to da učenici s teškoćama budu uključeni u aktivnost prema svojim sposobnostima. Točno navedite neke od ciljeva i ishoda učenja usmjeravajući učenike da dobiju uvid u tradicijsku glazbu, posebno onu koja se odnosi na slavenske narode. Za učenike s oštećenjem sluha pripremite riječi i slikovne prikaze koji se mogu povezati s pojmovima folklor, etno i tradicija kako biste učvrstili značenja tih pojmova. Neka prije početka aktivnosti oblikuju mrežu pojmova. Tekst tradicionalne pjesme koju želite pjevati unaprijed u pisanom obliku pripremite za učenike s oštećenjem sluha.

Parove učenika odaberite tako da, kao i u svim aktivnostima, učenik s teškoćama bude u paru s učenikom bez teškoća. Važno je da učenik bez teškoća iskazuje osjetljivost za jake i slabe strane učenika s teškoćama. Za učenike s intelektualnim teškoćama i specifičnim teškoćama učenja pripremite i pisane upute u prilagođenom obliku (uvećani tisak, razmak i prored). U rezultatima aktivnosti koje se ostvaruju pripovijedanjem nekolicine učenika (koji će predstaviti spoznaje grupe cijelom razredu), potaknite učenike da se usmjere i na opise za koje smatraju da mogu snažnije potaknuti doživljaj i kvalitetu glazbe kod učenika s teškoćama. U izradi prezentacije treba uključiti učenike s teškoćama oslanjajući se na njihove jake strane, primjerice, na jak vizualni kapacitet ili pak dobre slušne mogućnosti, baratanje pojedinim mrežnim izvorima ili alatima. Provjerite postoje li ograničenja pristupačnosti alata Genially u kojem očekujete izradu prezentacije s obzirom na osobitosti funkcioniranja pojedinog učenika s teškoćama. Pri oblikovanju pitanja za kviz potrebno je uzeti u obzir osobitosti funkcioniranja i učenika s teškoćama te njihov sadržaj treba biti takav da omogućuje sudjelovanje.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da istraže ples polku i izrade plakat s najavom koncerta u alatu Canvi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Detektivi po Europi

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik pjevanjem izvodi autorske i tradicijske pjesme iz Hrvatske i svijeta. Učenik poštuje pravila kulture pjevanja, intonaciju, ritam, tekst, glazbeno-izražajne sastavnice i stilska obilježja pjesme.
  • Učenik sudjeluje u zajedničkoj izvedbi glazbe, usklađuje vlastitu izvedbu s izvedbama drugih učenika te vrednuje vlastitu izvedbu, izvedbe drugih učenika i zajedničku izvedbu.
  • Učenik upoznaje određeni broj kraćih skladbi (cjelovite skladbe, stavci ili ulomci) različitih vrsta glazbe.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Moderno u tradicionalnom

Iskoristite metodu obrnute učionice. Na popisu nematerijalne baštine nalaze se hrvatska kulturna dobra. Podijelite učenike u skupine i zadajte im da kod kuće pripreme materijal u alatu Canvi o jednome glazbenome kulturnom dobru Hrvatske i predstave ga na satu. Budući da učenici pripremljeni nastavni materijal samostalno proučavaju prije nastavnog sata, na nastavnom satu većina vremena preostaje za konstruktivan rad i rješavanje dvojbi. Poslije predstavljanja materijala iz obrnute učionice, pokušajte potaknuti raspravu o tradicijskoj baštini Hrvatske.

Ponovite s učenicima slavensku tradicijsku glazbu. Razgovarajte o glazbalima, koja postoje kod slavenskih naroda. Uz ponavljanje, učenici mogu tehnikom origami izrađivati različita glazbala. Koristite se predlošcima na YouTubeu. Origami uz zabavu razvija motoriku, logično zaključivanje, kreativnost, strpljenje, upornost, potiče maštu, uči pomaganju drugima te solidarnosti. Tijekom rada u tehnici origami potaknite učenike da pomažu jedni drugima, da strpljivo objašnjavaju te čekaju svoj red na sljedeći korak. Pitajte ih imaju li braću. Kako provode vrijeme s njima. Kako se igraju. Kako se zabavljaju s roditeljima. Potaknite ih da i kod kuće nauče braću i roditelje izrađivati glazbala tehnikom origami. Ta će zabava biti za cijelu obitelj.

Zatim se vratite na slavensku tradicijsku glazbu. Na kanalu YouTube pronađite jednu tradicijsku glazbu. S pomoću Free Convertera pretvorite skladbu u format MP3 ili WAV i učitajte u aplikaciju Audacity.

Potaknite i pomozite učenicima da se poigraju različitima efektima. Dajte im smjernice ili ih pustite da sami izraze svoju kreativnost. Potaknite ih da iz tradicijske glazbe naprave spoj tradicijske i moderne. Završenu skladbu učenici dodaju u Genially (u prezentaciju koju su izradili) kao završetak istraživanja. Svoje istraživanje možete pokazati cijeloj školi tako da stavite kolekcije na mrežnu stranicu škole.

Postupci potpore

Sve je postupke potrebno oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole (psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima) promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije: osoba/učenik je u središtu aktivnosti.

Ako u razredu imate učenike s teškoćama, pripremite za njih prijedloge glazbenih kulturnih dobara Hrvatske u skladu s mogućnostima da ih oni predstave. Skupine pomno oblikujte kako biste dali mogućnost i učenicima s teškoćama da se aktivno uključe i iskažu svoje jake strane. Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatom Canva. Ako se ne mogu samostalno koristiti digitalnim alatom, osigurajte tim učenicima da unutar svoje grupe preuzmu ulogu koja će odgovarati njihovim sposobnostima. Nakon oblikovanih prezentacija, u raspravi stvarajte prigode za aktivnosti učenika s teškoćama potičući ih na razgovor i iskazivanje mišljenja.

Tijekom slušanja glazbe omogućite učeniku s oštećenjem sluha da osjeti vibracije preko zvučnika na kojem se reproducira audiozapis. Opis glazbe priložite i u tekstovnom obliku.

Provjerite mogu li se učenici s teškoćama služiti digitalnim alatima Audacity i Genially. Ako je potrebno, učenik tu aktivnost može obaviti u paru.
Oblikovanje prezentacija kao rezultat cjelokupnog rada treba slijediti upute jednostavnog jezika, posebno i u području grafički prihvatljivih prezentacija – bez mnogo teksta, s puno jasnih primjera, opisanih jednostavnim rečenicama ili natuknicama, popraćenih slikama i prikazima s jasnim opisima i navedenim izvorima. Prezentacije trebaju sadržavati i auditivne zapise, a podloga treba imati mogućnost promjene tako da bude prihvatljiva, primjerice, učenicima s oštećenjem vida ili učenicima s disleksijom. Sve aktivnosti koje se oslanjaju na zvučne realizacije trebaju biti opisane te sadržavati zapise i opise kako bi sadržaji bili približeni i učenicima s oštećenjem sluha.

Za učenike koji žele znati više

Ponudite učenicima da pokušaju iz tradicijske i klasične glazbe u alatu Audacity izraditi crossover.

Nastavna aktivnost za predmet X

Moderno u tradicionalnom

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik sudjeluje u zajedničkoj izvedbi glazbe.
  • Učenik razlikuje i uspoređuje pojedine instrumentalne i vokalno-instrumentalne glazbene vrste.
  • Učenik opisuje elemente tradicijske glazbe u klasičnoj i popularnoj glazbi.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Kulturna baština na UNESCO-ovim popisima https://min-kulture.gov.hr/izdvojeno/kulturna-bastina/kulturna-bastina-na-unesco-ovim-popisima/17251, preuzeto 11. travnja 2023.

Kulturna baština Hrvatske

https://srednja-skola.github.io/geografija/PDF/008_Kulturna_bastina_RH.pdf, preuzeto 11. travnja 2023.

Nematerijalna dobra upisana na UNESCO-ov reprezentativni popis nematerijalne kulturne baštine čovječanstva

https://min-kulture.gov.hr/eu-kultura/kulturna-bastina/vrste-kulturne-bastine/nematerijalna-kulturna-bastina/nematerijalna-dobra-upisana-na-unesco-ov-reprezentativni-popis-nematerijalne-kulturne-bastine-covjecanstva/5337.

preuzeto 11. travnja 2023.

Karta Europe https://satellites.pro/Google_plan/Europe_map, preuzeto 11. travnja 2023.

15 Cheapest Cities to Visit in Europe in 2023 https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=g4pP28z4MW0, preuzeto 11. travnja 2023.

Glazbena kultura 7. r. , Glazbeno putovanje: Europa https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=pO1BdsJW2kg&t=503s

Škola za život

Preuzeto 11. travnja 2023.

Freeconvert https://www.freeconvert.com/mp4-to-mp3, preuzeto 11. travnja 2023.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.