Podijelite učenike u grupe od tri ili četiri člana. Prethodno možete razgovarati o važnosti pripreme za razgovor na zadanu temu te najaviti dvije situacije u kojima će učenici proučavati materijale i raditi dalje u grupama (prva je situacija razgovor za posao i priprema za takvu vrstu razgovora, a druga sudjelovanje na sjednici Vijeća učenika i priprema za razgovor). Pripremite im videozapis razgovora za posao i pitanja koja će im pomoći da uoče strukturu i obilježja razgovora. Pripremite i tekst poziva na sjednicu Učeničkog vijeća sa zapisnikom nakon održanog Vijeća učenika. Analizom tekstova poziva i zapisnika za Vijeće učenika vježbaju čitanje s razumijevanjem i sažimanje, tj. uočavaju razliku između planiranih točaka dnevnog reda i načina na koji su ostvarene tijekom sjednice Vijeća učenika. Uputite ih na zadatak promatranja uloga koje imaju govornik i sugovornik u zadanim situacijama. Zadajte upute i smjernice za rješavanje zadatka.
Učenici usustavljuju pojmove o kojima su učili tijekom prijašnjih godina te se pripremaju i preuzimaju ulogu predavača. Predstavnik grupe održat će kratko predavanje o rezultatima. Učenici zapisuju – u obliku Vennova dijagrama – obilježja jedne i druge vrste razgovora te zajednička obilježja koja se odnose na strukturu, jezična obilježja i govorne uloge. Tijekom gledanja, a potom i nakon gledanja, razgovaraju i razmjenjuju ideje koje predstavnik grupe usmeno predstavlja. Učenici će suradnjom razvijati pozitivne društvene i osobne vrijednosti, demokratičnost, toleranciju i solidarnost. Naglasite im važnost dobre pripreme za poslovni razgovor, ali i općenitu važnost pripreme za komunikacijsku situaciju koja zahtijeva poznavanje uloga sudionika i suradnju koja dovodi do sporazuma.
U zaključnome dijelu aktivnosti u alatu PowerPoint možete prikazati konceptnu tablicu u kojoj su vidljiva obilježja poslovnoga razgovora kako biste s učenicima provjerili stečene spoznaje i kako bi učenici usporedili bilješke koje imaju u Vennovim dijagramima (usporedba s projiciranim elementima konceptne tablice). Obavezne sastavnice koje unesete u konceptnu tablicu omogućit će učenicima uočavanje razlike u razumijevanju pojma poslovni razgovor, a s obzirom na spoznaje koje su imali na početku aktivnosti. Svakako navedite glavne elemente poslovnog razgovora:
1. uvod
2. najava teme
3. iznošenje argumenata
4. reakcije govornika i sugovornika
5. usuglašavanje stavova (ili navođenje sugovornika na vlastiti stav)
6. zaključak poslovnog razgovora.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Pažljivo birajte grupu u koju ćete uključiti učenika s teškoćama. Neka ga učenici u grupi podržavaju. Učeniku s oštećenjem vida osigurajte pomoćnika koji će mu opisati viđeno u videozapisima, a učeniku s oštećenjem sluha pripremite tekst ako video nema titlove. Možda će biti dovoljno da učenik sjedne bliže izvoru zvuka.
Prije početka rada provjerite znaju li učenici što je Vennov dijagram, na koji se način koristi i o čemu nam govori.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanog alata PowerPoint. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Uputite učenike na alat za procjenu osobnosti na mrežnim stranicama Hrvatskoga zavoda za zapošljavanje. Njime se dobiva približna procjena prilagođenosti pojedinaca za pojedina radna mjesta. Učenici u digitalnom alatu Canva mogu napisati motivacijsko pismo kojim se predstavljaju budućem poslodavcu. Pripremite mrežne izvore za učenike iz kojih će iščitavati podatke o tvrtkama za koje iskažu interes i kojima bi htjeli pisati.
Aktivnost možete započeti razgovorom o poslovnom uspjehu i preduvjetima prepoznatljivosti u poslovnom svijetu.
Možete početi aktivnost i razgovorom o razlici između značenja riječi logo i logotip. Na mrežnim stranicama potražite značenje riječi. Uputite učenike na mrežnu stranicu Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje Bolje je hrvatski! kako bi pronašli zamjene za strane riječi u hrvatskome jeziku. Također, predložite pretraživanje u Novom rječniku stranih riječi Bratoljuba Klaića ili ih uputite na Jezični savjetnik Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje (sklonidba riječi logotip).
U sljedećoj podaktivnosti zadajte učenicima istraživački zadatak: Što je brend? koji rješavaju u računalnoj učionici. Učenici pretražuju mrežne stranice i pronalaze nekoliko poznatih logotipa tvrtki. Svaki učenik izrađuje svoj dokument u alatu OneDrive i postavlja poveznicu u dokument koji ste pripremili u Teamsu. Zajednički komentirajte rezultate. Možete ih tijekom heurističkog razgovora pitati o tome što misle koji su razlozi veće ili manje poznatosti hrvatskih i inozemnih tvrtki, što znači riječ brend ili što podrazumijeva vizualni identitet tvrtke. Učenici će svakako uočiti oblike udruživanja u suvremenom društvu, a potaknite ih na ravnopravno i suradničko iznošenje stavova, čime će se ostvariti demokratsko ozračje za daljnji tijek aktivnosti. Svakako pozdravite drugačije, neobične i kreativne ideje koje učenici navedu. Naglasite koliko je važno dobro se pripremiti i utemeljiti vlastita mišljenja i stavove primjerenom argumentacijom i jasnim dokazima.
Slijedi složeniji zadatak: aktivno sudjelovanje u online pisanom poslovnom sastanku. Unesite smjernice u alatu Tricider. U alatu zapisujete temu: Ime, vizija, misija i slogan naše tvrtke. Održite kratko predavanje o oluji ideja te uskladite tijek online poslovnoga sastanka. Učenici predlažu ime, pišu viziju i misiju, predlažu slogan za tvrtku koju bi željeli pokrenuti. Nastaje svojevrsna osobna karta tvrtke.
Pripremite im, u istom alatu, mogućnost izglasavanja najbolje ideje. Kako bi se izbjeglo moguće neželjeno vršnjačko ponašanje, nakon izglasavanja prikažite samo najuspješnije rezultate.
Na kraju izdvojite primjere kreativnih i izvornih učeničkih ideja, a svakako istaknite učenike koji su dosljedno primjenjivali jezičnu normu u komunikaciji: one koji su pisali s najmanjim brojem jezičnih pogrešaka.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Razlike između riječi logo i logotip možete vizualno naglasiti različitim bojama, slikovnim materijalima.
Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju pripremite materijal za istraživanje tih pojmova – smanjite količinu informacija, prilagodite font, prorede.
U složenijem zadatku – online pisanju – uskladite zadatak s motoričkim, kognitivnim i jezičnim mogućnostima učenika, provjerite razumijevanje upute/zadatka, dajte usmene upute za rješavanje pisanog zadatka.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata: OneDrive, Tricider.
Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Prilikom uporabe prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Ponudite učenicima koji žele znati više zadatak da za tvrtku koja je osmišljena u ovoj aktivnosti osmisle logotip u nekom od digitalnih alata, primjerice u alatu Blender. Obvezan uvjet: učenik treba kreirati mještovit tekst – logotip koji sadrži naziv (tekst) i znak (slikovno grafičko rješenje).
Aktivnost raspodijelite u nekoliko koraka. Pripremu za aktivnost započnite prikazom animacije u alatu Pixton o neverbalnim znakovima u poslovnoj komunikaciji, a učenicima zadajte da uoče animacijom oblikovane pogreške u poslovnom bontonu tijekom prikaza situacije poslovnog razgovora. Provedite razgovor o poslovnom odijevanju i važnosti dobre pripreme za poslovni razgovor.
Razgovarajte o važnosti prihvaćanja različitih mišljenja i stavova, o toleranciji u slušanju sugovornika, o odgovornosti svakog pojedinca u stvaranju okruženja koje potiče stvaralaštvo i pozdravlja nove incijative. Potaknite učenike na prepoznavanje ideja koje potiču demokratsko promišljanje: razgovarajte o odgovornosti u vođenju tima, jesu li na rukovodećim mjestima češće žene ili muškarci i zašto, o pravu na slobodu izražavanja i sl.
Najavite stručnog gosta i temu poslovnog razgovora koji planirate održati za tjedan dana. Najavite rok te pripremite pisane smjernice u alatu Office 365. Organizirajte razgovor učenika sa školskim povjerenstvom ili s koordinatorom školskog Erasmus projekta. Učenici se kandidiraju za mjesto (ili mjesta) u razmjeni učenika s partnerskom školom. Moraju se pripremiti – informirati o naravi projekta, ciljevima te u razgovoru dokazati zbog čega su motivirani za sudjelovanje u projektu.
Smjernice neka sadrže uputu za prepoznavanje sastavnica poslovnog razgovora:
1. uvod
2. najava teme
3. iznošenje argumenata
4. reakcija sugovornika
5. usuglašavanje stavova ili navođenje sugovornika na prihvaćanje vlastitog stava
6. zaključak.
Učenici istražuju tko je gost sastanka i zbog čega je stručan za temu koju provodite. Odredite učenicima uloge aktivnih sudionika te jednog učenika pripremite za ulogu domaćina sastanka. Svakom učeniku odredite i vremenski okvir u kojem obavezno sudjeluje u razgovoru (1 – 2 minute), osim učenika koji je voditelj i treba aktivno sudjelovati tijekom cijelog razgovora (uz vašu pomoć). Kao privitak uputama sastavite elemente vrednovanja za učenje: svaki učenik na kraju aktivnosti uspoređuje svoj napredak u odnosu na početak i kraj aktivnosti (primjerice ljestvicom od jedan do pet, ali uz obavezno obrazloženje vlastita napretka).
Tjedan kasnije uslijedit će razgovor uživo. Učenici u učionici gledaju, slušaju i sudjeluju u poslovnom razgovoru tijekom videokonferencije u alatu Office 365. Snimite razgovor.
Na kraju aktivnosti razgovarajte o uspješnosti poslovnog razgovora te o govornim i negovornim vrednotama jezika. Učenici provode vrednovanje za učenje prema dogovorenim smjernicama.
Aktivnost može u cijelosti biti održana u online okruženju. Važno je unaprijed pripremiti temu i gosta. Gost treba biti osoba koja želi sudjelovati i koja ima stručna znanja o temi. Možete pripremiti evaluacijski upitnik u alatu Mentimeter kojim će učenici na kraju vrednovati aktivnost.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Raspodjelu aktivnosti učenicima možete prikazati vizualnim rasporedom. Učenicima s oštećenjem vida opišite situacije prikazane u animacijama.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka.
Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Usredotočite se na ključne dijelove zadatka koji se mogu lakše razumjeti. Dajte povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata: Pixton, Mentimeter.
Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Prilikom uporabe alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Ne inzistirajte na sudjelovanju u aktivnosti poslovnog razgovora učenika koji osjeća nelagodu prilikom javnoga govorenja. On može pripremiti pisana pitanja koja će umjesto njega postaviti netko drugi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Ponudite učenicima zadatak u kojem će istraživati pravila prijave i učlanjenja u Učenički servis te kako se pripremiti za razgovor za posao (u odabranoj tvrtki) preko Učeničkog servisa. O tome mogu snimiti video u alatu Pixton. Učenici se mogu služiti informacijama iz teksta Kako pronaći učenički posao?. Zadatak pretpostavlja pripremljene elemente i sastavnice sumativnog vrednovanja (učenik treba prikazati glavne dijelove poslovnoga razgovora: uvod, najava teme, iznošenje argumenata, reakcija sugovornika, usuglašavanje stavova ili navođenje sugovornika na vlastiti stav, zaključak).
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. http://pravopis.hr/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. http://gramatika.hr/
(ur.) Jojić, Lj. (2015). Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika. Zagreb: Školska knjiga.
Klaić, B. (2012). Novi rječnik stranih riječi. Zagreb: Školska knjiga.
Pandžić, V. (2001). Govorno i pismeno izražavanje u srednjoj školi. Zagreb: Profil.
Alerić, M. i Gazdić-Alerić, T. (2013). Hrvatski u upotrebi. Zagreb: Profil.
Silić, J. (2006). Funkcionalni stilovi hrvatskoga jezika. Zagreb: Disput.
Škarić, I. (2000). Temeljci suvremenog govorništva. Zagreb: Školska knjiga.
Antolović, K. i Sviličić, N. (2016). Interpersonalna komunikacija. Zagreb: K&K Promocija.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.