Aktivnost se provodi metodom obrnute učionice. Učenici prije provođenja aktivnosti trebaju na relevantnim mrežnim stranicama, primjerice na mrežnoj stranici Hrvatske školske gramatike, Hrvatske enciklopedije, Školskoga rječnika hrvatskoga jezika ili u svome udžbeniku Hrvatskoga jezika istražiti što su tekst i diskurs i sedam standarda tekstualnosti vezanih uz tekst. Zatim trebaju istražiti sve o međusobnom odnosu rečenica u tekstu, odnosno linearnu i paralelnu tekstnu vezu. Sadržaje vezane uz tu temu mogu povezati s pojmovima linearnost i paralelnost u Matematici, Fizici i Likovnoj kulturi. Bitne informacije neka bilježe u zajedničkoj razrednoj bilježnici koju možete oblikovati u alatu OneNote.
Prije početka aktivnosti pripremite jedan ulomak književnoumjetničkoga teksta (bajku ili novelu) i kraći publicistički tekst (vijest ili reportažu, tematski vezanu uz njihov svakodnevni život) u kojima prevladava linearna tekstna veza te po jedan ulomak administrativnoga teksta (životopis) i znanstvenoga teksta (dio nekoga znanstvenoga članka vezanoga uz učenicima blisku temu) u kojima prevladava paralelna tekstna veza. Tekstove učenicima možete podijeliti u digitalnom alatu (npr. MS Teams) tako da budu dostupni svim učenicima u razredu koji prvo moraju, nakon čitanja tekstova, odrediti koji tekst pripada kojem funkcionalnom stilu. Zatim u raspravi trebaju uočiti da rečenice unutar tekstova nisu povezane na isti način. Učenici uočavaju linearnu i paralelnu tekstnu vezu i njihova temeljna obilježja. Učenici zatim u digitalni alat MS Teams trebaju zapisati primjere iz tekstova u kojima uočavaju da su rečenice u linearnoj tekstnoj vezi, odnosno da su rečenice međusobno povezane tako da svaka sljedeća rečenica proizlazi iz rečenice koja joj prethodi, da je s njom povezana smislom, i paralelne tekstne veze, da rečenice nisu međusobno povezane tako da jedna proizlazi iz druge, već su u svojevrsnom paralelnom odnosu, tj. neovisne su smislom jedna o drugoj.
Učenicima na kraju aktivnosti možete zadati zadatak za samostalan rad. Pripremite im metodički instrumentarij za pisanje kritičkoga sastavka na temu medija. Priprema za pisanje sastavka može uključivati prikupljanje informacija o medijima na relevantnim mrežnim stranicama. Mogu se poslužiti, primjerice, i obrazovnim materijalima na stranici Medijska pismenost. Neka se kritički osvrnu na pozitivnu i negativnu ulogu medija u svojim životima. Neka argumentima potkrijepe svoja stajališta.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da se odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjma teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio primjerenu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju. Smanjite broj poveznica/stranica za istraživanje i uputite učenike na točno određena mjesta ili na sadržaj koji ćete unaprijed pripremiti, prilagoditi i ispisati. Upotrebljavajte jednostavne riječi i koncepte, izbjegavajte složene rečenice i tekst oblikujte u kratke odlomke kako biste olakšali razumijevanje. Skratite zadatke kako bi bili manje zahtjevni. Učenicima s teškoćama može biti korisno da imaju jasnu strukturu i smjernice za pisanje kritičkog osvrta. Osmislite vodiče ili predloške koji ih vode kroz korake pisanja osvrta, uključujući uvod, tijelo teksta i zaključak. Dajte im podršku i povratne informacije, osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata: OneNote, MS Teams.
Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Prilikom uporabe alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa bude prva koja izlaže. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno.
Neka učenik s teškoćama bude aktivan sudionik, u skladu sa svojim mogućnostima, a ne pasivan promatrač.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zainteresirani učenici mogu u alatu Breaking News Generator izraditi lažnu vijest o nekoj aktualnoj i njima bliskoj temi. Prilikom sastavljanja vijesti trebaju odgovoriti na svih pet novinarskih pitanja – tko, što, kada, gdje i kako. Rečenice u tekstu vijesti trebaju biti linearno povezane. Zatim mogu na mrežnoj stranici Medijska pismenost istražiti koja obilježja imaju lažne vijesti, dezinformacije, misinformacije i malinformacije i kako ih prepoznati. Učenicima u razredu mogu pokazati oblikovanu vijest i s njima argumentirano raspraviti o tome misle li da je riječ o pravoj ili lažnoj vijesti. Zatim im prenijeti informacije koje su prikupili s mrežne stranice vezane uz lažne vijesti, dezinformacije, misinformacije i malinformacije i načine kako ih prepoznati.
Povedite s učenicima razgovor o najpopularnijim videoigrama koje poznaju. Potaknite ih na razgovor o tome kako provode slobodno vrijeme, igraju li videoigre i koje od njih najradije igraju. U aktivnost uključite i odgojnu dimenziju tako da im učinite dostupnima podatke o problemima koji nastaju ako se previše vremena provodi u igranju videoigara, o ovisnosti koja nastaje, o liječenju. Dopustite im da izraze svoje mišljenje i argumentirano o njemu raspravljaju. Zatim neka učenici koji rado igraju igrice za koje je nužno umrežavanje sa suigračima podijele s razredom svoja iskustva. Pritom neka izdvoje tri najvažnija razloga zašto im je upravo ta igra zanimljiva, što im pruža najviše zadovoljstva u igri, te neka objasne kako se radnja videoigre može odvijati linearno i paralelno. Navedite ih na razmišljanje o tome gdje još u životu nalazimo na linearno i paralelno. Potom povucite paralelu s linearnim i paralelnim rečenicama.
Nakon toga učenicima prikažite niz fotografija pripremljenih u nekom digitalnom alatu (npr. u prezentaciji PowerPoint) koje prikazuju nasumično poredan tijek nekoga događaja. Učenici moraju fotografije poredati onim redom kako se događaj odvijao. Navedite ih da uoče kako se događaj u priči odvija prema kronološkom slijedu. Zatim neka oblikuju sastavak trodijelne strukture prema unaprijed dogovorenim kriterijima, pazeći na to da rečenice budu smisleno povezane, odnosno da su u linearnoj tekstnoj vezi. Nakon toga zadajte im da, na temelju fotografija, oblikuju drugi tekst u kojem opisuju fotografije, ali služeći se paralelnom tekstnom vezom. Napisano neka učenici čitaju vodeći računa o vrednotama govorenoga jezika i komentiraju, a tekstove mogu prema dogovorenim kriterijima i vrednovati uz pomoć rubrika izrađenih u digitalnom alatu Rubistar.
Na kraju aktivnosti neka učenici izdvoje zaključke do kojih su došli u ovoj aktivnosti i neka ih zajednički oblikuju u alatu PowerPoint Online.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da se odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio primjerenu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnoga sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te na taj način osigurajte interakciju i suradnju. Pitanja u uvodnom dijelu postavljajte postupno, jedno po jedno, i dajte dovoljno vremena učenicima da razmisle i odgovore.
Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova, linearno i paralelno. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Učenicima s oštećenjem vida osigurajte podršku vršnjaka koji će im opisati fotografije u prezentaciji. Dajte učenicima jasne i koncizne upute o tome što se od njih očekuje u sastavku. Razmislite o koracima koje mogu pratiti kako bi imali strukturu i smjer pri pisanju. Prije nego što počnu pisati sastavak upotrijebite grafičke organizatore, npr. alat za vizualizaciju i organizaciju ideja.
Ponudite učenicima predloške i okvire za pisanje sastavka. Za neke učenike s teškoćama omogućite usmeno izražavanje njihovih ideja, razgovor o temi ili snimanje.
Osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama kako bi dovršili svoje sastavke.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata: Rubistar, PowerPoint Online.
Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Prilikom uporabe alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici zainteresirani za dodatni rad mogu sastaviti rječnik gejmerskih izraza koji će predstaviti ostatku razreda u alatu PowerPoint Online. Kako biste im pomogli u izradi rječnika, pripremite im kratke upute kako ga trebaju oblikovati, koje elemente treba imati rječnički članak i sl.
Zadajte učenicima da s pomoću digitalnih alata Conceptboard ili Genially izrade vremensku lentu koja prikazuje najvažnije događaje iz njihova života. Vremenska lenta sadrži fotografije i tekst koji ih prati, a u kojima je vidljivo da su se događaji odvijali kronološki. U toj se aktivnosti ostvaruje korelacija s predmetom Povijest. Na temelju vremenske lente učenici neka napišu svoj životopis, vodeći računa o tome da rečenice budu u linearnoj tekstnoj vezi.
Zatim učenike uputite na to da naprave i kratak film o svojemu životu (videoautobiografiju) u digitalnom alatu Animoto prema unaprijed dogovorenim kriterijima postavljenima u Google Classroomu u koji učenici i postavljaju svoje videoradove. Nakon toga s učenicima dogovorite vrednovanje postavljenih videoautobiografija uz pisanu povratnu informaciju svakome od njih postavljenu u navedenom alatu. U toj se aktivnosti ostvaruje korelacija s međupredmetnom temom Osobni i socijalni razvoj.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da se odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na značajkama same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio primjerenu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Za izradu vremenske lente učenicima s teškoćama navedite koje sve događaje moraju prikazati na vremenskoj lenti i na koji način. Prema potrebi smanjite broj zadataka kako bi lenta bila preglednija.
Za pisanje životopisa izradite predložak kako biste učenike usmjerili na bitno. Ako je potrebno, učeniku s teškoćama osigurajte vršnjačku podršku za izradu videoautobiografije. Učenik može sudjelovati u samo jednom od dijelova izrade, ovisno o svojim sposobnostima.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata: Conceptboard, Genially, Animoto.
Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Prilikom uporabe alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Unaprijed pripremite grafički organizator koji možete oblikovati s pomoću digitalnog alata Word Online. Podijelite ga s učenicima koji su zainteresirani za dodatni rad u zajedničkom kanalu alata MS Teams i zadajte im da u grafički organizator upišu pojmove koje su upoznali u ovoj aktivnosti, njihova objašnjenja i primjere.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. http://pravopis.hr/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. http://gramatika.hr/
Hrvatska enciklopedija. Zagreb: Leksikografski zavod Miroslav Krleža https://www.enciklopedija.hr/
Školski rječnik hrvatskoga jezika. Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga https://rjecnik.hr/
Alerić, M. i Gazdić-Alerić, T. (2013). Hrvatski u upotrebi. Zagreb; Profil.
Badurina, L. (2008). Između redaka: Studije o tekstu i diskursu. Zagreb, Rijeka: Hrvatska sveučilišna naklada i Izdavački centar Rijeka.
Kolar Billege, M. (2020). Sadržaj, ishodi i vrednovanje u Hrvatskome jeziku – metodički pristup. Zagreb: Sveučilište u Zagrebu, Učiteljski fakultet.
Silić, J. (2006). Funkcionalni stilovi hrvatskoga jezika. Zagreb: Disput.
Visinko, K. (2007). Jezično izražavanje u nastavi Hrvatskoga jezika – Pisanje. Zagreb: Školska knjiga.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.