Uputite učenike u promišljanje o značenju i sadržaju pojma životopis/biografija, a što učenici potom upisuju s pomoću digitalnoga alata Mentimeter. Neka učenici usporede svoja mišljenja s objašnjenjem pojmova koje mogu pronaći na mrežnoj stranici Hrvatska enciklopedija.
Razgovarajte s učenicima o životopisima/biografijama koje su čitali, o osobama koje ih pišu, o njihovu životu i djelovanju, o inspiraciji i nadahnuću koje pružaju svojim čitateljima. Podsjetite učenike na književne tekstove koji svojim umjetničkim oblikovanjem donose i podatke iz autorova života, njegove preokupacije, unutarnja proživljavanja i odnos prema društvu i svijetu koji ga okružuju.
Zamolite učenike da u paru ukratko jedan drugome opišu situaciju u svojem životu u kojoj su učinili neko dobro djelo ili motivirali druge ljude da učine dobro djelo i zadajte im da oblikuju kratak biografski zapis iz života učenika koji treba biti napisan književnoumjetničkim stilom i u skladu s pravilima hrvatskoga standardnog jezika. Nakon što pročitaju biografske zapise o sebi, prema listi za procjenu pružit će povratnu informaciju učeniku koji je napisao zapis.
Usustavite grupe učenika od tri do četiri učenika i usmjerite ih prema istraživanju europske kulturne povijesti potkraj 18. i početkom 19. stoljeća, važnih društvenih promjena, novih književnih strujanja i biografskih podataka o Johannu Wolfgangu Goetheu na mrežnim stranicama. S pomoću vaših uputa i smjernica učenici istražuju živopisno europsko povijesno, društveno i kulturno ozračje Goetheova vremena i Goetheovo kulturno i javno djelovanje. Potaknite ih na to da zaključe jesu li i danas prisutna romantičarska obilježja: naglašena osjećajnost, individualizam, suočavanje s društvom, svijetom i svjetska bol i da navedu primjere. Svoje zaključke svaka grupa usustavljuje s pomoću digitalnoga alata Canva.
Usmjerite učenike prema čitanju ulomaka iz Goetheova romana koje mogu pronaći na mrežnoj stranici e-Lektire. Učenici čitaju ulomke, analiziraju tekst na sadržajnoj i izraznoj razini, izdvajaju autobiografske elemente u romanu, promišljaju o odnosu književnoga djela i stvarnosti i zapisuju svoje spoznaje i primjere s pomoću aplikacije za digitalne bilješke OneNote. Zadajte učenicima da od ponuđenih ulomaka odaberu jedan Wertherov zapis i napišu pismo odgovora Wertheru. Potaknite ih na to da u pisanju nastoje ostati dosljedni Goetheovu stilu i jeziku.
Usmjerite učenike na Goetheov život i njegovo književno oblikovanje, analizu pripovjedačeva suočavanja sa stvarnošću, sukobe s ustaljenim društvenim normama te na to da navode primjera iz književnoga teksta koji svjedoče o tipičnom romantičarskom liku koji je naglašeno osjetljiv i osjećajan, zbog svoje se preosjetljive prirode ne može uklopiti u društvo, u prirodi pronalazi nadahnuće i utjehu, smisao života vidi u ljubavi, prirodi i umjetnosti. Potaknite učenike na to da predlože primjere suvremenih književnih tekstova u kojima su vidljivi navedeni romantičarski motivi. Razgovarajte o porukama koje prenose suvremena književna djela. Učenici analiziraju rezultate rada, suprotstavljaju svoja mišljenja i posvećuju se vrednovanju predstavljenih sadržaja.
Učenicima prikažite značajke narativnoga i tabličnoga životopisa s pomoću digitalnoga alata Padlet. Učenici neka potom pišu u paru, prema prethodno dodijeljenoj vrsti, Goetheov životopis. Neka predstave rezultate svojega rada koje zatim analizirajte i vrednujte.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Kako bi se učenicima s teškoćama olakšalo svladavanje teksta za čitanje, kratko ih uvedite u sadržaj onoga što trebaju čitati te im dajte smjernice o tome na što trebaju obraćati pozornost prilikom čitanja.
Dijelove romana možete unaprijed pripremiti i grafički ih, perceptivno prilagoditi učeniku. Možete označiti bitne dijelove ili ključne riječi u tekstu.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova.
Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata: Canva, Padlet, OneNote.
Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Tijekom izlaganja rada uvjerite se u to da je učeniku ugodno. U paru s učenikom s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije dogovorite se da rad izlaže vršnjak ili prilagodite način izlaganja. Neka učenik s teškoćama bude aktivan sudionik u skladu sa svojim mogućnostima, a ne pasivan promatrač.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Neka učenici istraže romantizam u filozofiji, likovnim umjetnostima i glazbi na mrežnim stranicama i navedu reprezentativna umjetnička djela, njihove autore i glavne motive na temelju kojih će zaključiti o duhu vremena i čovjekovoj stvaralačkoj misli. Usustavljene spoznaje i primjere neka objave s pomoću digitalnoga alata Conceptboard. Neka usporede duh razdoblja i promjene koje su se dogodile u književnoj umjetnosti.
Prikažite učenicima vremenski i društveno-povijesni kontekst predromantizma koji ste usustavili s pomoću digitalnoga alata Sutori. Razgovarajte s učenicima o važnim događajima u Europi potkraj 18. i početkom 19. stoljeća, kao i o reakcijama umjetnika na stvarnost koje se javljaju u pojedinim umjetnostima. Upitajte ih o današnjim reakcijama nadahnutih pojedinaca u odnosu na suvremena društvena zbivanja. Učenike usmjerite na promišljanje o aktivnom djelovanju, svojem doprinosu tijekom mijenjanja društvene stvarnosti na dobrobit društva u cjelini. Potaknite ih na to da s pomoću digitalnoga alata Padlet pošalju svoje prijedloge kako se nositi s izazovima u današnjem svijetu i na to da oblikuju motivacijske rečenice koje ih mogu podržati u izazovnim trenutcima.
Uputite učenike u Goetheov cjelovit književni tekst, kojem mogu pristupiti na mrežnoj stranici e-Lektire.
Učenike podijelite u grupe od tri do četiri učenika u kojima će analizirati i navesti primjere, na sadržajnoj i izraznoj razini, iz pojedinih ulomaka Goetheova romana pripovjedne perspektive, motrenja svijeta glavnog lika, njegove subjektivnosti i osjećajnosti. Učenici neka svoje spoznaje usustave s pomoću aplikacije za digitalne bilješke OneNote. Razgovarajte s učenicima o općoj društvenoj melankoliji kao posljedici razočaranja u suvremene društvene vrijednosti nekad i danas. Učenici neka navedu primjere nesklada između sebe i svijeta, svoga razočaranja i svojevrsnog bijega. Upitajte ih o dostizanju slobode u mišljenju, stvaranju i mijenjanju stvarnosti. Neka učenici promisle o mišljenjima i postupcima kojima su se rukovodili pobunjeni pojedinci nekad i danas i neka ih zapišu.
Učenici neka na temelju ulomaka odrede romantičarske teme i obilježja romantičarske poetike i neka ih zapišu s pomoću digitalne aplikacije OneNote.
Učenici neka protumače lik mladoga genija i prikažu Werthera kao romantičarskoga junaka s pomoću digitalnoga alata Pixton. Neka rade u grupama od tri do četiri učenika i neka odaberu dvije postavljene mogućnosti – stvaranje lika ili stvaranje stripa. Učenici neka u svoj rad uključe temeljne odrednice Wertherova lika: predimenzioniranu osjećajnost, idealizam, plemenitost, neprilagođenost, patetičnost, pesimističnost, autodestruktivnost. Razgovarajte s učenicima o njihovu mjestu u društvu i o pojedincima koji ih okružuju, a koji se po nečemu razlikuju. Analizirajte s učenicima rezultate njihova rada, a potom ih usmjerite u postupak vrednovanja.
Učenici neka istraže pojam verterizam na mrežnim stranicama. Neka pronađu primjere društvene i kulturne pojave koja se pojavila nakon objavljivanja Goetheova romana Patnje mladog Werthera.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Razgovor o važnim događajima u Europi potkraj 18. i početkom 19. stoljeća i reakcije umjetnika potkrijepite slikovnim materijalima.
Sva građa s portala e-lektire dostupna je i u besplatnoj Omoguru mobilnoj aplikaciji. Postoje i zvučni zapisi lektira za učenike s oštećenjem vida.
OmoType pismo i ostale prilagodbe omogućuju čitanje bez napora.
Za istraživanje pojmova na mrežnim stranicama suzite izbor i usmjerite učenike na točno određenu stranicu.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka.
Provjerite razumije li učenik uporabu navedenih digitalnih alata: Sutori, OneNote, Pixton.
Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.
Prilikom uporabe alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici mogu istražiti recepciju Goetheova romana: verterizam, verterijade, Wertherov efekt, Werthera u popularnoj kulturi. Rezultate svojega rada neka prikažu s pomoću digitalnoga alata Padlet.
Učenici neka pronađu i izdvoje primjere iz drugih književnih djela koja su utjecala na čovjekovo svakodnevlje.
Razgovarajte s učenicima o slobodi mišljenja i odlučivanja kojima se rukovode u svojim životima. Upitajte učenike o društvenim konvencijama koje mogu utjecati na njihovo svakodnevno mišljenje i djelovanje. Učenici neka navedu svoja promišljanja o tome da je svaka osoba svojim postojanjem drukčija i da ima nepovredivo dostojanstvo. Učenici neka izdvoje primjere pojedinaca koji su tijekom prošlosti i u sadašnjem vremenu drukčiji od drugih. Učenici neka postave rezultate svojeg rada s pomoću digitalnoga alata Padlet. Upitajte učenike o rezultatima takvih nastojanja i o svojim iskustvima mijenjanja ustaljenih mišljenja i društvenih normi.
Uputite učenike na čitanje cjelovitoga teksta Goetheova romana. Razdijelite učenike u grupe od tri do četiri učenika. Učenici neka analiziraju tekst, na sadržajnoj i izraznoj razini, i navedu primjere nesklada između ideala i stvarnosti, osobnih intimnih preokupacija, osjećaja tuge i malodušnosti. Učenici neka zapišu svoje spoznaje s pomoću aplikacije za digitalne bilješke OneNote.
Usmjerite učenike prema istraživanju značenja i sadržaja pojmova Weltschmerz, sentimentalizam, panteizam, romantičarska koncepcija umjetnika na mrežnim stranicama. Učenici neka rezultate svojega rada zapišu s pomoću aplikacije za digitalne bilješke OneNote. Učenici neka pronađu i zapišu primjere iz književnoga teksta.
Usmjerite učenike na rad na cjelovitom književnom tekstu i tumačenje uokvirene strukture i epistolarne forme romana. Učenici prepoznaju funkciju pisma u romanu i povezuju je s društveno-povijesnim kontekstom nastanka djela.
Usmjerite učenike prema pisanju odgovora na jedno Wertherovo pismo. Učenici neka prikažu rezultate svojega rada s pomoću digitalnoga alata Padlet. Razgovarajte s učenicima o suvremenoj komunikaciji i navikama i o pisanju pisama. Učenici neka navedu primjere pisama u književnosti i u životu uopće i neka obrazlože razloge njihova pisanja i upućivanja.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Jasno definirajte ulogu i zadatke učenika s teškoćama prilikom rada u grupi. Zadatke zadajte postupno, ne sve odjednom, uz podsjetnik na ono na što treba obratiti pažnju prilikom analize teksta.
Suzite izbor stranica prilikom istraživanja na mreži. Uputite učenika na jedan točno određen izvor informacija.
Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka.
Provjerite razumije li učenik uporabu navedenih digitalnih alata: Padlet, OneNote.
Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Učenicima možete i pokazati uporabu digitalnih alata.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici neka pročitaju roman Ulricha Pflenzdorfa Nove patnje mladog W. ili neka pogledaju filmsku ekranizaciju koja je nastala na predlošku Pflenzdorfova djela. Učenici neka istraže pojam proza u trapericama.
Neka prikažu duh vremena i ironijski odmak tijekom izrade svoje predodžbe naslovnice romana ili filmskoga plakata s pomoću digitalnoga alata Canva.
e-Lektire. Zagreb: CARNET.
Goethe, Johann Wolfgang (2005). Patnje mladog Werthera. Zagreb: ABC Naklada.
Goethe, Johann Wolfgang (1999). Patnje mladog Werthera i Vilinski kralj i druge pjesme. Zagreb: Školska knjiga.
Hergešić, Ivo (1978). Moliere, Shakespeare, Goethe. Zagreb: Znanje.
Hrvatska enciklopedija (1999-2009). Zagreb: Leksikografski zavod Miroslav Krleža.
Leksikon svjetske književnosti - djela (2004). Zagreb: Školska knjiga.
Pandžić, Vlado (2001). Govorno i pismeno izražavanje u srednjoj školi. Zagreb: Profil International.
Solar, Milivoj (2003). Povijest svjetske književnosti. Zagreb: Golden marketing.
Solar, Milivoj (1987). Teorija književnosti. Zagreb: Školska knjiga.
Stamać, Ante; Škreb, Zdenko (1986). Uvod u književnost. Zagreb: Globus.
Težak, Stjepko (2002). Metodika nastave filma: Film i strip. Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standarnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Visinko, Karol (2014). Čitanje - poučavanje i učenje. Zagreb: Školska knjiga.
Visinko, Karol (2010.) Pisanje - jezično izražavanje u nastavi hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.
Žmegač, Viktor (1987). Povijesna poetika romana. Zagreb: Grafički zavod Hrvatske.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.