Predmet
Hrvatski jezik 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Nemam pojma kako to napraviti…

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 3

Razred
3. razred srednje škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • uputa
  • jezična i strukturna obilježja upute
  • primarni i sekundarni izvori informacija

Naša prava i obveze

Na početku ove aktivnosti razgovarajte s učenicima o situacijama u kojima su nam u svakodnevnom životu potrebne upute. Učenici će na temelju svojih dosadašnjih iskustava zacijelo izdvojiti nekoliko tipičnih situacija poput služenja uputama za uporabu nekoga uređaja, uputama za dolazak do nekoga mjesta, uputama za uzimanje lijeka, uputama za rješavanje nekoga zadatka, uputama za sastavljanje nečega i slično. Razgovarajte s učenicima o tome jesu li pravni propisi, primjerice zakoni, konvencije i pravilnici, također upućivački tekstovi i po kojem kriteriju.

Koristeći se metodom svjetskog kafića, podijelite učenike u grupe koje imaju 4 do 5 članova. Svakoj grupi dodijelite po jedan članak Konvencije o pravima djeteta. Nakon čitanja učenici će zabilježiti svoja opažanja o sadržaju, jeziku i obilježjima funkcionalnog stila tog članka, a potom će se svi osim domaćina preseliti u sljedeću grupu, pročitati njihov članak i bilješke te ih dopuniti vlastitim idejama. Rad je gotov onda kad se matična skupina vrati na početnu poziciju te pročita i komentira sve što su njihovim bilješkama dodali članovi ostalih grupa. Pripremite tablicu u alatu Word i omogućite pristup učenicima kako bi mogli zajednički izvesti zaključke o jezičnim i strukturnim obilježjima upućivačkih tekstova administrativnoga funkcionalnog stila.

Zadajte učenicima da u grupama koje imaju četvero do petero članova oblikuju konvenciju o pravima i obvezama učenika u svojoj školi, u skladu s jezičnim i strukturnim obilježjima upućivačkih tekstova administrativnoga funkcionalnog stila.

Nakon što su završili taj dio aktivnosti, pitanjima potaknite učenike na to da usporede strukturna i jezična obilježja svoje upute s onima koje su zamijetili čitajući članke Konvencije na početku sata.

Na kraju aktivnosti učenici uspoređuju svoje prijedloge i provode samovrednovanje u alatu Microsoft Forms.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu to da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.

Prilikom podjele u grupe pokušajte povezati učenike s teškoćama s učenicima koji su motivirani u odnosu na nastavno gradivo i koji djeluju podržavajuće u radu. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama unutar grupe vodeći se njegovim jakim stranama i mogućnostima.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Usredotočite se na ključne dijelove zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za kasnije vježbanje. Dajte povratne informacija i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Ako za učenika izrađujete pisane upute za digitalne alate Word, Microsoft Forms, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu snimiti svoj videozapis o obilježjima upućivačkih tekstova u nekome od digitalnih alata i staviti ga na školsku mrežnu stranicu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Naša prava i obveze

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik zapaža jezična, stilska i sadržajna obilježja administrativnoga upućivačkog teksta.
  • Učenik piše administrativni upućivački tekst u skladu s administrativnim stilom i jezičnim i sadržajnim obilježjima upućivačkoga teksta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj

Al' točno me uputi!

Na samome početku aktivnosti podijelite učenike u grupe koje imaju do pet članova. Svakoj grupi pripremite radni materijal na način da im na list papira otisnete QR kod koji ste pripremili u alatu QR Code Generator. Skenirajući kod uz pomoć svojih mobitela, učenici će pristupiti različitim vrstama uputa (npr. uputi za uporabu mobitela, za igranje videoigre, za primjenu lijeka, za pripremu kolača, za dolazak do nekoga odredišta itd.). Svi će članovi grupe samostalno pročitati uputu, a potom zajedno raspraviti i u bilježnicu zapisati o čemu uputa govori, je li im razumljiva, kako je strukturirana, odnosno je li oblikovana na jasan i jednoznačan način te kako su i uz pomoć kojih glagolskih vremena i načina oblikovane rečenice u uputi. Nakon što završi taj dio zadatka svaka će grupa predstaviti razredu svoj rad. Potom možete povesti vođeni razgovor s učenicima o tome što je bilo zajedničko svim uputama, bez obzira na to o kojoj temi govore. Učenici će uz pomoć vaših pitanja zacijelo prepoznati strukturna i jezična obilježja poput objektivnosti, postupnosti, kratkih i jasnih rečenica, uporabu infinitiva i svevremenskog prezenta te jednoznačnost riječi. Prilika je to da uputite učenike na uporabu mrežnih normativnih priručnika u analiziranju jezičnih obilježja, primjerice Gramatike hrvatskoga jezika. Sljedeća se aktivnost odvija u alatu Wordwall u kojem učenici, uz pomoć čudnovatog kotača, odabiru situacije u kojima su nam u svakodnevnom životu potrebne upute. Pripremite nekoliko tipičnih situacija: priprema jela, uporaba nekog uređaja, uporaba aplikacije za navigaciju, uporaba lijeka, sredstva za čišćenje u kućanstvu, prijava na tečaj stranog jezika i slično. Predstavnik svake grupe zavrtjet će kotač i tako odabrati situaciju. Nakon toga učenici u grupama pišu uputu u skladu s odabirom. Uputite učenike na to da pripaze na strukturu upute te na jezična obilježja teksta koji oblikuju. Kada završi svoj rad, svaka će grupa naglas pročitati svoju uputu. Uz pomoć rubrika izrađenih u alatu Google obrasci možete provesti vršnjačko vrednovanje ili pitanjima potaknite učenike na međusobno komentiranje.

Neka učenici za kraj napišu uputu za pravilno ponašanje u njihovu razredu. U uputi trebaju stajati jasna pravila o tome što razred kao cjelina smatra prihvatljivim, a što neprihvatljivim ponašanjem, vodeći račina o rodnim i nacionalnim različitostima svih učenika u razredu.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Učeniku s teškoćama unaprijed pošaljite temu nastavnog sata, radne listove, ključne riječi ili vizualni raspored sata te mu na taj način osigurajte interakciju i suradnju, a smanjite frustraciju. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Usredotočite se na ključne dijelove zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka ostavite za kasnije vježbanje. Dajte povratne informacija i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina. Učenika s teškoćama podijelite u grupu učenika s kojima ima dobar odnos te koji mu mogu pružiti podršku tijekom rada. Jasno odredite zadatak učenika s teškoćama vodeći se njegovim jakim stranama.

Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata QR Code Generator, Wordwall, Google obrasci. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu istražiti upućivačke tekstove uz pomoć dodatne literature, primjerice Pavličević Franić, Dunja (2005). Komunikacijom do gramatike. Zagreb: Alfa te oblikovati plakat o komunikacijskim situacijama u kojima se koristimo uputama u alatu Canva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Al' točno me uputi!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira obilježja upute na sadržajnoj i jezičnoj razini.
  • Učenik analizira tekst upute.
  • Učenik oblikuje tekst upute u skladu s funkcionalnim stilom, svrhom i namjerom upute.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj

Putujmo zajedno!

Odaberite desetak turistički poznatih odredišta koja imaju kulturnu vrijednost, a koja bi mogla biti zanimljiva vašim učenicima. Pripremite prezentaciju s fotografijama tih lokacija i pokažite ih učenicima. Pitanjima potaknite učenike na komentiranje fotografija i odredišta koje one prikazuju, saznajte što im se na njima čini zanimljivim i poticajnim za odlazak na putovanje. Potaknite razgovor o tome smatraju li da je bolje samostalno organizirati putovanje ili se prepustiti organizaciji turističke agencije. Razgovarajte o temi masovnog turizma i utjecaju takvog turizma na okoliš i život domaćeg stanovništva. Prilika je to za korelaciju s nastavom Geografije u kojoj se također obrađuje tema masovnog turizma.

Sada recite učenicima da danas imaju priliku samostalno organizirati putovanje na neko od prikazanih odredišta i da će im pritom trebati mobiteli. Neka svaki učenik od ponuđenih odabere odredište koje smatra najzanimljivijim i koje bi u stvarnosti zaista želio posjetiti. Uputite ih na mobilne aplikacije uz pomoć kojih će moći osmisliti uputu kako doći do odabranog lokaliteta. Predložite im da odabiru financijski najpovoljnija i ekološki prihvatljiva prijevozna sredstva (javni prijevoz poput vlaka, autobusa na plin, dijeljenje automobila i slično) te da vode računa o trajanju putovanja do odredišta, a trajanje putovanja ne smije biti predugo. Učenici mogu pisati uputu u svoje bilježnice, a potom je fotografirati. U digitalnom alatu Padlet izradite zemljopisnu kartu. Neka svaki učenik na karti označi mjesto kamo putuje i podijeli s ostalim učenicima fotografiju svoje upute. Druga je mogućnost da učenici pišu uputu u samom alatu. Kad svi učenici budu gotovi, projicirajte zemljopisnu kartu, kako bi svi mogli vidjeti koja su odredišta učenici odabrali i kakvu su uputu napisali. Pročitajte nekoliko uputa i pitanjima potaknite učenike na komentar. Otvorite nekoliko uputa koje se tiču istih odredišta i pitanjima potaknite učenike na usporedbu uputa. Potaknite razgovor o tome kako je uputa oblikovana s obzirom na strukturu i uporabu jezičnih sredstava. Oblikujte pitanja kojima ćete usmjeriti učenike na uočavanje složenosti rečenica u uputi, odabir glagolskih vremena i opseg značenja riječi. Tom ih prilikom možete uputiti na služenje normativnim priručnicima. Razgovarajte s učenicima o tome koju bi od pročitanih uputa u stvarnosti upotrijebili za odlazak do te lokacije i zašto je baš ta uputa njihov izbor. Potaknute ih na raspravu o tome u kojim je još životnim situacijama važno slijediti upute. Neka zabilježe svoje odgovore u bilježnice.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Učeniku s teškoćama unaprijed najavite zadatak kako bi o njemu mogao razmisliti. Omogućite mu rad u paru kako bi imao podršku vršnjaka tijekom rada u digitalnim alatima. Jasno odredite zadatak te mu pripremite grafički prilagođene upute za zadatak. Provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak te mu ponovite upute. Učenicima s teškoćama pripremite poveznice na sadržaje koje trebaju istražiti, pri čemu je uvijek važno odabirati stranice koje omogućavaju inkluzivni prikaz (promjena fonta, kontrasta, svjetline i slično).

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Usredotočite se na ključne dijelove zadatka koji se mogu lakše razumjeti, a druge dijelove zadatka za ostavite kasnije vježbanje. Dajte povratne informacija i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Provjerite razumije li učenik uporabu zadanog alata <a href="https://e-laboratorij.carnet.hr/padlet-kolaboracija-na-dohvat-ruke/" target="_blank" rel="noopener">Padlet</a>. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Samostalno istražujući ili istražujući uz pomoć stranice Pitajte knjižničare, zainteresirani učenici mogu pronaći nekoliko književnih tekstova koji u sebi sadrže elemente upućivačkih tekstova i o njima pripremiti izlaganje.

Nastavna aktivnost za predmet X

Putujmo zajedno!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik piše tekst upute do odabranog lokaliteta.
  • Učenik analizira jezična i sadržajna obilježja upute.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Geografija
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Održivi razvoj
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Konvencija o pravima djeteta (1998). UNICEF

Silić, Josip (2006). Funkcionalni stilovi hrvatskoga jezika. Zagreb: Disput.

Silić, Josip, Pranjković, Ivo (2007). Gramatika hrvatskoga jezika za gimnazije i visoka učilišta. Zagreb: Školska knjiga

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Pandžić, Vlado (2001). Govorno i pismeno izražavanje u srednjoj školi. Zagreb: Profil International.

Visinko, Karol (2010.) Pisanje: jezično izražavanje u nastavi hrvatskog jezika. Zagreb: Školska knjiga.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.